schildklierverwijdering

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

01 okt 2016, 16:38

Zijn er mensen wiens schildklier verwijderd is, L-Thyroxine 100µg nemen en toch een verhoogde "schildklier"werking hebben (gehad) ?
fijne dag verder

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

01 okt 2016, 20:34

Angel22,

Zijn er mensen wiens schildklier verwijderd is, L-Thyroxine 100µg nemen en toch een verhoogde "schildklier" werking hebben (gehad)?


* Alleen bij zware gevallen wordt de schildklier volledig verwijderd (bijvoorbeeld bij schildklierkanker).

* De schildklier werkt te hard. Als dat niet met medicijnen in de hand is te houden kan een operatie noodzakelijk zijn. Beide helften van de schildklier worden grotendeels verwijderd. Er blijft een stukje achter van tien tot vijftien gram.

In dat geval moet de dosering L-Thyroxine 100µg aangepast worden.

Dat doet men door het te proberen.
De huisdokter kan dat.

De dosis wordt gehalveerd tot L-Thyroxine 50µg.
* Dat kan nog teveel zijn, en dan experimenteren met 25 µg, en vervolgens eventueel met 12,5 µg of 37,5 µg.
* Dat kan nog te weinig zijn, en dan experimenteren met 75 µg, en vervolgens eventueel met 62,5 µg of 87,5 µg.
* Het is altijd een veelvoud van 12,5 µg.

Eens gestabiliseerd is het mogelijk dat een korte tijd of heel wat later (zelfs jaren), de dosis aangepast moet worden.

* * * * *

Ik heb gisteren het rapport gekregen van het labo bloedanalyse van mijn vrouw.

In het rapport staat de TSH waarde 14,96 is, maar die mag maar tussen
0,27 en 4,20 zijn.

TSH is het Thyreoïd (schildklier) stimulerend hormoon, dat het hersenaanhangsel (na onderzoek van het bloed) maakt en stuurt naar de schildklier waardoor de schildklier meer of minder T3 en T4 hormonen moet produceren en in de bloedbaan brengen. Dat hormoon is heel belangrijk (het is de motor van het lichaam). Het bepaalt de hartslag, de vertering en vele anderen zaken .... via de schildkier.

Zij moet al jaren een pil nemen die hetzelfde doet als het hersenaanhangsel. Beiden samen (TSH van het hersenaanhangsel EN de pil produceren nu teveel hormonen).

De huisdokter komt volgende week en zij zal haar dosis 150 µg moeten verminderen naar (125µg of 137,5 µg).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

mensje
Lid geworden op: 26 jul 2016, 21:07

01 okt 2016, 21:10

L-Thyroxine Christiaens heeft sinds januari 2015 zijn formule aangepast waardoor het veel sneller in het bloed wordt opgenomen.
Op het doosje staat links onder in rode letters geschreven Nieuwe formule.
Daarom is het raadzaam om opnieuw bloed te laten trekken en de dosis aan te passen.
De TSH productie krijgt van het labo en onderlimiet en bovenlimiet maar de juiste limiet is een TSH van om en rond 1. Dan zit je goed.

Precies omdat de vernieuwde formule beter in het bloed wordt opgenomen zal de bestaande 100 microgram te zwaar zijn waardoor er een te snelle werking is.
Er zal een aanpassing nodig zijn van de dagelijkse dosering die eerder richting 75 mcg gaat Mimi.

JAGUAR
Lid geworden op: 27 mei 2005, 18:41
Locatie: Aan 't Zeetje

02 okt 2016, 15:58

angel22 schreef:Zijn er mensen wiens schildklier verwijderd is, L-Thyroxine 100µg nemen en toch een verhoogde "schildklier"werking hebben (gehad) ?

Wegens hyperthyreoïdie (geen schildklierkanker maar een goiter) is in 1997 mijn schildklier verwijderd en neem daarvoor
L-Thyroxine Christiaens eerst 150mg.en dan afgebouwd tot 50mg.en sinds de Nieuwe formule en na 6 weken 37,5mg per dag en dan opnieuw bloed laten trekken is de dosisis nu aangepast aan 37,5mg en nog eens controle na opnieuw 6 weken.

Als je na de operatie wil dat je het litteken zo min mogelijk ziet moet je via je apoteker een zelfklevend gelkompres voor littekenverzorging bestellen = Cica-Care van Smith-Nephew dit komt van Engeland en wordt NIET terugbetaald door je ziekenfonds en je moet dat opbouwen(dus op het litteken aanbrengen) van 1 uur per dag naar 24uur
LAPTOP:LENOVO IP.3/15,6"FHD/AMD Rijzen 7/Win.11/Ram16GB/SSD512GB
DESKTOP:HP Compaq 8100 Elite //Win.10Pro//4 GB DDR3 SDRAM/
IntelCore-Pent i5-650 Proc.3.2-GHz//160HDD, + 256SSD//DVD-ROM Drive.
TABLET :SamsungGalaxyTab.2//10.1"//Android4.2.

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

03 okt 2016, 10:46

Bedankt voor de info alvast.

Het is wel zo dat ik me toch beter voel met een ietske verhoogde "schildklier"werking.

Ik heb zo vaak tegen de endocrinoloog gezegd dat het niet is omdat het binnen de waarde is dat ik me goed voel.
Nu het dus net buiten de waarde is voel ik me stukken beter.
fijne dag verder