sterfte door kanker

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

johangel
Lid geworden op: 29 feb 2008, 21:19

25 aug 2019, 11:28

uit GVA:

sterfgevallen door kanker:

in 1939: 9801
Nu: 27 107

Er wordt nu minder gerookt en minder gedronken, er is beter medische behandeling, maar er was ook Tsjernobyl en gsm-straling...
Hoe is dat te verklaren?
johan

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

25 aug 2019, 11:51

Sedert 1939 is de bevolking toegenomen, dus is de kans op kanker ook toegenomen daar we met meer mensen rondlopen.
Tsernobyl was in 1986 , dit euvel laat hier nog altijd zijn sporen na, de radioactieve wolk die toen over een groot deel van Europa hing heeft een selectie gemaakt m.a.w. de ene persoon is er gevoeliger voor dan de andere.
De industrie is enorm toegenomen dus meer schadelijke stoffen en niet te verwaarlozen onze voeding ,veel is geforceerd gekweekt met producten waar we niet altijd het fijne van weten , ook veel antibiotica waardoor we bij inname niet zoveel meer geholpen worden omdat ons lichaam verzadigd is en e rniet voldoende meer op reageert
Luchtverontreiniging.enz je kan er een waslijst aan toevoegen maar veel van dit alles was er niet voor 1939, vandaar (denk ik )is de oorzaak van de vele kankers.

johangel
Lid geworden op: 29 feb 2008, 21:19

25 aug 2019, 11:57

1939: 8 361 000 Belgen
Nu: 11 376 000 Belgen

johan

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

25 aug 2019, 12:20

De ziekte kanker was niet gekend of moet ik zeggen had niet deze naam in 1939. Er werden geen enquêtes of statistieken bijhouden. Meneer doktoor was baas, deed wat hij kon en zweeg over alles tegen iedereen.
Waar haalt ge die cijfertjes van 1939 ?

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

25 aug 2019, 12:34

Voornoemde oorzaken en een groei van de bevolking zullen de cijfers deels verklaren.
Tegenwoordig wordt van van alles en nog wat een databank bijgehouden, terwijl dat vroeger niet echt aan de orde was.
We worden ook ouder en dus is er langer kans om de ziekte op te doen.
Het is nog niet zo heel lang dat de naam kanker uitgesproken mag worden en dan nog...

Ik heb ook een geliefde aan kanker verloren.
Toch stoort het mij dat aan deze ziekte zoveel aandacht besteed wordt.
Er zijn nog veel mensen die ziek zijn, ziekten waar geen campagnes rond gedaan worden en die geen voordelen genieten bij behandelingen en waar geen psychologische opvang is voorzien.
Zijn die zieken dan minder waard of wat?
Wil ik maar zeggen dat kanker wel heel erg in de kijker wordt gezet.

johangel
Lid geworden op: 29 feb 2008, 21:19

25 aug 2019, 12:35

correctie bron: niet Gazet van Antwerpen, maar Nieuwsblad , bijlage "NU"
johan

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

25 aug 2019, 12:49

Kanker heeft altijd bestaan , maar gaven ze andere benaming .
Vuur in de buik dat was diagnose die ze toen hebben gezegd aan mijn grootvader . Mijn grootmoeder is daar aan overleden , en dat is meer dan 60 jaar geleden .

Maar is zoals wardje aanhaalt , kan door alles ontstaan in ons lichaam ? maar correctheid vanwaar verder komt ? Hebben we rade naar , en lees graag van roken . :arrow:

Dichte familie nooit gerookt nooit alcohol en zeer goed verzorgd :?: :idea: . En toch overleden aan kanker

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

25 aug 2019, 12:55

De mensen werden vroeger niet oud genoeg om kanker te krijgen ...

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

25 aug 2019, 15:00

E.T.
De mensen werden vroeger niet oud genoeg om kanker te krijgen ...


Toch wel raar dat mijn moeder en stiefmoeder alle beide aan kanker zijn overleden .
Heeft altijd bestaan . Maar je kan toen en nu de medische wereld niet vergelijken .


Kanker is een van de dodelijkste ziekten ter wereld. De helft van alle mannen en een derde van alle vrouwen in Nederland krijgt ooit kanker. Deze ziekte kan ontstaan in bijna alle soorten lichaamscellen. Kanker begint altijd bij een lichaamscel die te snel en ongecontroleerd deelt.

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/geschi ... van-kanker

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

25 aug 2019, 17:37

Toen M. Vanthilt z'n programma op naar de 100 liep, op TV EEN,
werd ook besproken en getoond, dat de mentale gezondheid een impact heeft op de algemene gezondheid.

Er blijkt nogal wat STRESS te bestaan in ons dichtbevolkte landje en dat is ook ongezond.
Maar ikzelf ervaar, dat er (te) veel gekankerd wordt op T.V. (en soms ook op de radio).
Het nieuws van Eén lijkt vaak in competitie met VTM.
En blijkbaar krijgt pas iets nieuwswaarde, als het slecht nieuws is.

Uit zelfbescherming overloop ik snel de hoofdpunten van www.vrtnws.be (op PC) en kan dan 's avonds ontspannen genieten van één of ander vooraf opgenomen programma, dat ik dan vrij kan stoppen en wissen, wanneer het te zwaar op mijn maag ligt. :)
Gelukkig kan ik ook al die overbodige reclame doorspoelen aan hoge snelheid, want ook steeds datzelfde gezeur dat de kijker eindeloos door de strot wordt geduwd, werkt alles behalve ontspannend. :x

P.s.: Iemand die me zeer nauw aan 't hart ligt, kreeg enkele jaren geleden het verdict..."KAHLER"
(een kanker van witte bloedcellen met dramatische gevolgen voor het beenmerg.)
Dan wordt het aftellen, omdat spijts de medicatie de degradatie van botten en beenderen onafwendbaar is.
Ook empathie kan dan in 't eigen gemoed de betrekkelijkheid van een (mensen)-leven schril belichten. :(

Veel moed aan allen die tegen kanker optornen en ook aan hun verwanten en/of mantelzorgers.

Hobo