psoriasis

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

t962459
Lid geworden op: 04 jan 2007, 15:35

21 sep 2019, 18:50

hallo de huidarts geeft vastgesteld dat ik psorasis heb ik heb zalf Dovobet gekregen ik heb het eraan gedaan maar het prikt en net of de plek verergerd is geeft iemand dat ook en wat gebruiken jullie bedankt

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

21 sep 2019, 21:42

Als dovobet prikt dan is er een wondje, ik gebruik al zeer lang tussen door dovobet zalf en lotion, normaal gebruik in een gel die de apotheker maakt en dit reeds sinds 2010 voor geschreven door prof de Weerd uit Gent nu in pensioen denk ik . ik vraag mijn huis arts nu mij dit voor te met de plekken in de zon lopen is zeer goed .schrijven, het is ook cortisone net als dovobet maar er zit ureum in omdat het niet droog zou worden, je weet als het te erg word zijn het pilletjes hé, ook eens geprobeerd maar smeer liever voor mijn maag . op mijn hoofd gebruik ik ook soms Elocom lotion, en als je naar spanje gaat koop daar disprosalic ook zeer goed en het kost bijna niks en zonder voorschrift in spanje .
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

22 sep 2019, 06:34

Ik heb pseudo-psoriasis, (wat blijkbaar minder erg zou zijn...!?)
Gebruik af en toe ELOCOM, op de harde huidvlekjes, maar die crème bleek moeilijk uitstrijkbaar,
want bestaat uit vaseline (met lichte cortisone).
De huisarts schreef dan ENSTILUM voor, wat in schuimvorm in een spuitbus onder druk zit, maar wel (ijs)-koud aanvoelt op de huid.
En men moet al een grote badhanddoek op de vloer leggen, om niet alles te bevuilen, want dat schuim spuit niet zomaar enkel op de bedoelde plekken.(Spetters zijn nauwelijks te vermijden)
Intussen "ontdekte" ik een balsem van La Roche-Posay (vrij te kopen) "ISO-UREA MD Psoriasis".
De tube bevat 100 ml en is zuinig in gebruik.
Soms heb ik een licht wondje onder schilfers én deze balsem mag men ook daarop gebruiken.

Verder probeerde ik allerlei doucheproducten uit, maar de huid echt voeden is en blijft een utopie.
Dus gebruik ik nu (na de douche) op de droge huid, een huidmelk "TriXera" van Avène.
Zuinig in gebruik en niet vet!

Na zoekwerk op internet vond ik ook een soort zalf waar o.a. curcuma in zit, maar dat kleurt dan heel erg!!!
En verder kan men via Google ook heel wat info vinden, maar niet altijd erg bruikbaar.
Deze website leek mij alleszins ernstig...
http://www.dermatoloog-mestdagh.be/psoriasis/

Hobo

t962459
Lid geworden op: 04 jan 2007, 15:35

22 sep 2019, 10:15

hallo ik heb het ook niet veel daar en daar een vlekje, maar een wond op mijn been daarvoor gebruik ik cicaplast baume B5 van la roch, voor de vlekjes kreeg ik Dovobet maar dat is een klein wondje tussen de vlek, als ik bij haar geweest was het juist een vlek denk niet juiste zalf is zal maandag bellen en vragen bedankt

t962459
Lid geworden op: 04 jan 2007, 15:35

22 sep 2019, 10:22

en dan waarschijnlijk niet gebruiken Dovobet op wondje maandag bellen bedankt

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

22 sep 2019, 16:53

Ook ik heb psoriasis aan mijn rechteronderbeen, zeer vervelend, maar ik heb het al jaren en het verbeterd noch verslechterd; kwestie is van het onder controle te houden. In het begin met PUVA stralen en dat werkte prima, eigenlijk is het verbranden van de buitenhuid en zo weghalen van de overtollige schilfering. Na een 15 tal behandelingen in het ziekenhuis was alles weg. Maar ijdele hoop, na een tijd was het weer terug. dan maar smeren met Dovobet, dat helpt voor het beheersen van de jeuk en de schilfering, maar het is enkel een doekje voor het bloeden, figuurlijk dan wel. ik merk wel na jaren dat het beter wordt in de zomer als ik mijn been regelmatig blootstel aan sterke zonnestralen, gelukkig heb ik een terras waar ik dan enkel met mijn been in de felle zon kan zitten. Echt het helpt, niet raar want de PUVA stralen zijn eigenlijk een sterke zon.
Elk jaar in de winter wordt het weer erger en moet ik me na een tijdje weer gaan beheersen om niet te krabben waar het jeukt, want dat is het ergste wat je kan doen en toch..., dan maar weer Dovobet en een elastische windel eromheen om die vieze creme niet aan je meubelen, lakens of kleren te krijgen. Het zij zo!!

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

22 sep 2019, 18:48

kitten schreef:
22 sep 2019, 16:53
dan maar weer Dovobet en een elastische windel eromheen om die vieze creme niet aan je meubelen, lakens of kleren te krijgen. Het zij zo!!
Dovobet bestaat ook in GEL hé van 60 mg ik heb ze altijd allebeide thuis .
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

t962459
Lid geworden op: 04 jan 2007, 15:35

22 sep 2019, 19:44

hallo kitten smeer jij dat op een wondje dat prikt enorm, ik heb een plekje 1 cm vervelling met midden een klein wondje durf niet meer op te doen prikt en ziet dan bloedrood grt

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

23 sep 2019, 17:11

Ja zeker, ik smeer gewoon de hele plek vol, zo 6 x 10 cm; vermits ik al eens krab, heb ik regelmatig van die ontvelde plekjes, niet echt wondjes, ze geven wat vocht af soms. En inderdaad onderliggend vel is knalwijnrood
Ik ga er gewoon over zachtjes, je voelt dat wel maar na een tijd is dat weg. Ik doe er ook een stukje elastische windel over, maar zoals ik al zei is dat om de vettigheid te beperken als ik naar bed ga.
Let wel, ik smeer zeker niet alle dagen want dan wordt je vel half zacht en dan gaat het vel er ook weer af. Ik doe dat een beetje op gevoel, zo gauw de schilfers weer goed zichtbaar zijn en de jeuk terug is smeer ik zo enkele dagen en als het er dan weer goed uitziet stop ik voor enkele dagen; en zoals gezegd, zoveel mogelijk van de felle zon profiteren, wel enkel mijn onderbeen erin. Ik draag in de zomer ook altijd 3/4 broeken om dat stukje aan de buitenlucht en de zon te houden.
Ik ben er van overtuigd dat dit voor iedereen een beetje persoonlijk is, je kan geen 2 plekken vergelijken.

t962459
Lid geworden op: 04 jan 2007, 15:35

24 sep 2019, 19:19

hallo kitten mijn wondje gaat maar niet dicht, is een punt van kopspeldje groot niet zo groot ik denk dat ik ook ga stoppen met zalf, en niet alle dagen word inderdaad te zacht, maar huidarts zij als het niet na tijd weggaat dat er huidkanker kan van komen mij wel ongerust gemaakt moet binne 4 weken terug grt

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

25 sep 2019, 17:54

Met wondjes die niet genezen moet je inderdaad voorzichtig zijn en zeker laten controleren, zelf genees ik redelijk goed.
Heb je soms diabetes? want dan kan genezen of niet genezen daar een gevolg van zijn, dan helemaal zeker na laten kijken.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

26 sep 2019, 06:47

Sedert enkele maanden gebruik ik af en toe "ISO UREA BEAUME Psoriais" van Laroche Posay

https://www.laroche-posay.be/nl/verzorg ... p8261.aspx

En waar ik Elocom niet op wondjes mag gebruiken, mag die balsem ISO UREA er wel op.
Met resultaat.
Van hetzelfde merk (Laroche Posay) bestaat een ook huidmelk (met ISO UREA)
die totaal niet vettig is en de huid verzacht.

Hobo

t962459
Lid geworden op: 04 jan 2007, 15:35

26 sep 2019, 17:36

hallo ik heb geen diabetes en het wondje is dicht, staat korstje op hopelijk verdwijnt het snel ik heb er nog enkele, geen wondjes ik heb er niet zoveel denk dat ik die zo ga laten en die met het wondje in oog ga houden hopelijk valt het korstje er snel af? ben wel gestopt met de zalf het word inderdaad te zacht zou nog wat meer moeten uitdrogen? gaan jullie er gewoon mee onder stortbad ik durf er niet te veel water laten oplopen ? grt

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

26 sep 2019, 21:33

t962459 schreef:
26 sep 2019, 17:36
hallo ik heb geen diabetes en het wondje is dicht, staat korstje op hopelijk verdwijnt het snel ik heb er nog enkele, geen wondjes ik heb er niet zoveel denk dat ik die zo ga laten en die met het wondje in oog ga houden hopelijk valt het korstje er snel af? ben wel gestopt met de zalf het word inderdaad te zacht zou nog wat meer moeten uitdrogen? gaan jullie er gewoon mee onder stortbad ik durf er niet te veel water laten oplopen ? grt
Koop pleisters speciaal voor onder de douche te gaan, en laat dit op het wondje zeker een week zitten zodat onder het korstje allemaal genezen is .
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)