Haarverlies door chemo

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

Raquel
Lid geworden op: 20 okt 2007, 12:12
Locatie: Grimbergen

15 apr 2021, 11:52

Ik ben maandag begonnen aan een chemobehandeling voor mijn
lymfeklierkanker. De dokter heeft mij gezegd dat er veel kans is
dat ik mijn haar zal verliezen. Een man die kaal is, vind ik helemaal niet erg,
maar als vrouw ?
Ik krijg "retuximab/bendamutisme" en ik moet 6 keer gaan 1 keer per maand.
Heeft iemand hetzelfde lot al ondergaan en quid met het haarverlies ?
De dokter heeft er wel aan toegevoegd dat mijn haar zal teruggroeien
als de chemo stopt.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

16 apr 2021, 08:50

Raquel schreef:
15 apr 2021, 11:52
... De dokter heeft mij gezegd dat er veel kans is dat ik mijn haar zal verliezen. ...
Er is dus ook kans dat je geen haar gaat verliezen.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

littlestarr
Lid geworden op: 20 mar 2021, 08:52

16 apr 2021, 09:23

Het is heftig je haar verliezen na een chemo, zeker als vrouw, maar dat is inderdaad tijdelijk. Na je behandelingen groeit dat gewoon terug en bij sommigen zelfs mooier dan voordien. Het duurt wel even eer dat leuke kaalkopje terug bebost is, maar de focus op genezen maakte het voor mij belangrijker dan die kaalheid. Pas toen alles achter de rug was had ik tijd om mij daarmee bezig te houden. Je mag een jaar lang niet kleuren en dat heb ik opgelost met rode vlammetjes erin te laten zetten, zodat ik toch wat kleur op die korte haar had en het mooier oogde. Trouwens, tegenwoordig hebben ze prachtige pruiken en daar kan je tussenkomst voor krijgen.
Gezondheid stond op nummer 1, pas nadien hoe je er uit ziet. Zo was dat bij mij in elk geval.
Sterkte bij de moeilijke dagen die er nog aankomen.

Littlestar

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

16 apr 2021, 09:45

:idea: Mijn buurvrouw draagt een mooie "bandana"
zodat de haren niet in het eten terecht komen....
Tegelijk voelt haar schedel minder koude...

ZIE eventueel :arrow:

https://nl.wikihow.com/Een-bandana-dragen

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

16 apr 2021, 10:17

Mijn vriendin heeft haar haar laten afscheren toen het begon uit te vallen. In één keer korte metten. Ze heeft een pruik maar draagt veel vaker een mutsje. Ze maakt zich wat meer op en, eerlijk gezegd, ze ziet er stralend uit ondanks de zware chemo en immuuntherapie.

Raquel
Lid geworden op: 20 okt 2007, 12:12
Locatie: Grimbergen

17 apr 2021, 14:56

Allen bedankt voor de mededelingen en ervaringen die
voor mij zeer nuttig zijn.
Ik heb toch al een mutsje gekocht voor het geval ik vlugger
een kaal kopke zou hebben dan verwacht, want het is nu
eenmaal een soort chemo met haarverlies.
En ik heb ook al een pruik in bestelling.
Ik ga nu vooral denken aan de wijze woorden van Littlestarr
en mij daar op focussen :
genezing staat op nr 1
en pas nadien hoe ik er uit zie.

littlestarr
Lid geworden op: 20 mar 2021, 08:52

18 apr 2021, 11:30

Ik heb mijn haar laten afdoen door de pruikenmaker, kon ik gelijk met een mooi kopje vertrekken. Ik wou niet dat er overal klissen zich verspreiden in bed of huis. Ook ik was zeker van haarverlies, maar eens de behandeling gestart kom je zoveel lotgenoten tegen dat het niet meer uitmaakt. Ik heb wel één foto van dat kaalkopje , gewoon als herinnering aan een heel speciale tijd. Ik ben nooit beter behandeld dan tijdens die periode, door de mensen en dokters die mij opvolgden. Geef hun alle vertrouwen, zij weten wat ze doen, jij mag rusten en genieten van wat wel nog kan. Maak een briefje met al je vragen die je wilt stellen, soms vergeet je ze te stellen en het is belangrijk dat je goed communiceert. Schrijf vervelende bijwerkingen op, ze kunnen een volgende chemo wel weer aanpassen.
Sterkte
Littlestar

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

18 apr 2021, 12:13

littlestarr schreef:
18 apr 2021, 11:30
Ik heb mijn haar laten afdoen door de pruikenmaker, kon ik gelijk met een mooi kopje vertrekken. Ik wou niet dat er overal klissen zich verspreiden in bed of huis. Ook ik was zeker van haarverlies, maar eens de behandeling gestart kom je zoveel lotgenoten tegen dat het niet meer uitmaakt. Ik heb wel één foto van dat kaalkopje , gewoon als herinnering aan een heel speciale tijd. Ik ben nooit beter behandeld dan tijdens die periode, door de mensen en dokters die mij opvolgden. Geef hun alle vertrouwen, zij weten wat ze doen, jij mag rusten en genieten van wat wel nog kan. Maak een briefje met al je vragen die je wilt stellen, soms vergeet je ze te stellen en het is belangrijk dat je goed communiceert. Schrijf vervelende bijwerkingen op, ze kunnen een volgende chemo wel weer aanpassen.
Sterkte
Littlestar
En mag ik daar nog aan toevoegen van altijd iemand mee te nemen naar de consultaties. Niet alleen omwille van de morele steun maar ook om te helpen onthouden. Mijn man ging altijd met mij mee en gelukkig, want eens ik terug in de auto zat wist ik al de helft niet meer van wat er gezegd was.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

18 apr 2021, 16:51

Voor wie een pruik overweegt, toch even deze bemerking uit praktische ervaring....
Een pruik is vaak van synthetische materiaal en de schedelhuid kan daardoor zweten.

Spijts er ook "echt haar" gebruikt kan worden....

https://www.haarstichting.nl/de-verschi ... tisch-haar

H.

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

27 apr 2021, 21:18

hallo, mijn vrouw is momenteel kaal door chemo , is er niet depressief door, draag een mooi speciaal hoofddoekje of zoiets, kweet niet hoe ik het moet noemen , te verkrijgen bij de zorgwinkel of de betere apotheek. vraag een speciaal briefje met stempel van de apotheker , als je verzekerd bent krijg je die terug betaald .

nadien bijgewerkt ,
daar je kankerpatient bent , indien eigen vervoer , krijg je kilometervergoeding . kijk op website van je ziekenkas om formulier te downloaden https://www.devoorzorg-bondmoyson.be/ni ... en-vervoer
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2,40GHz 5,0GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 GS
Norton Security 2018

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

17 jun 2021, 22:54

littlestarr schreef:
18 apr 2021, 11:30
Ik heb mijn haar laten afdoen door de pruikenmaker, kon ik gelijk met een mooi kopje vertrekken. Ik wou niet dat er overal klissen zich verspreiden in bed of huis. Ook ik was zeker van haarverlies, maar eens de behandeling gestart kom je zoveel lotgenoten tegen dat het niet meer uitmaakt. Ik heb wel één foto van dat kaalkopje , gewoon als herinnering aan een heel speciale tijd. Ik ben nooit beter behandeld dan tijdens die periode, door de mensen en dokters die mij opvolgden. Geef hun alle vertrouwen, zij weten wat ze doen, jij mag rusten en genieten van wat wel nog kan. Maak een briefje met al je vragen die je wilt stellen, soms vergeet je ze te stellen en het is belangrijk dat je goed communiceert. Schrijf vervelende bijwerkingen op, ze kunnen een volgende chemo wel weer aanpassen.
Sterkte
Littlestar
:wink: Soms vind ik het spijtig dat we hier geen reactie zoals een dikke knuffel kunnen neerzetten. Ik wens je een volledige genezing toe Littlestarr,
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

littlestarr
Lid geworden op: 20 mar 2021, 08:52

18 jun 2021, 09:52

Bedankt voor jouw steun, ik stel het ondertussen goed en praat over 15 jaar geleden. Alleen bloedcontrole tweejaarlijks om mezelf gerust te stellen. Die knuffel kan hier wel hoor, jij krijgt er alvast eentje.
Sterkte voor al wie het hele traject nog moet doorlopen, het is heftig en dan is die haaruitval "maar" bijzaak.
Groetjes

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

27 jun 2021, 18:35

littlestarr schreef:
18 jun 2021, 09:52
Bedankt voor jouw steun, ik stel het ondertussen goed en praat over 15 jaar geleden. Alleen bloedcontrole tweejaarlijks om mezelf gerust te stellen. Die knuffel kan hier wel hoor, jij krijgt er alvast eentje.
Sterkte voor al wie het hele traject nog moet doorlopen, het is heftig en dan is die haaruitval "maar" bijzaak.
Groetjes
Dàt is positief nieuws Littlestar. Bij mijn vrouwtje is nu 3 jaar terug darmkanker vastgesteld. Chemo/Stoma/Operatie dikke darm/Terug chemo en nu regelmatig op Controle. Hopelijk ligt dit ook ooit 15 jaar achter ons... Ik wens je een verder onbezorgd leventje toe!
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

28 jun 2021, 18:32

mijn vrouwke is inmiddels overleden , 20 mei 2021 , geen tweede kans gekregen . iedere dag zonder haar is er één teveel. ik wens alle kankerpatiënten veel courage en blijf erin geloven, ondanks bij sommige verkeerd afloopt. mijn kleindochter verliest in 2 weken tijd haar twee Oma's ! .
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2,40GHz 5,0GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 GS
Norton Security 2018

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

30 jun 2021, 13:58

deklusser schreef:
28 jun 2021, 18:32
mijn vrouwke is inmiddels overleden , 20 mei 2021 ,
Mijn oprechte deelneming.