Venetië en haar watersnood.

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

16 nov 2019, 20:12

Hallo mensen,
Het zal wel aan men domheid liggen doch wanneer vorige week de eerste berichten over het hoge waterpeil in Venetië in het nieuws kwamen was dit (volgens de nieuwslezer) te wijten aan de grote hoeveelheid regenval die er de laatste dagen in korte tijd gevallen was. Enkele dagen later was de oorzaak dan weer de onafgewerkte stormvloedkering die de lagune bij stormvloed moet afsluiten van de Adriatische zee.
Nu, naar ik steeds verondersteld heb staan de kanalen in Venetië in rechtstreekse verbinding met de Adriatische zee.
Dus vandaar men vraag, wat kan overvloedige regenval te maken hebben met het niveau van de Adriatische zee?
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 nov 2019, 21:07

Het grote probleem is de overvloedige regenval, het water kan niet snel genoeg weg.
Het te veel aan regenwater kan enkel afvloeien bij eb … Door het (gedeeltelijk) ontbreken van een stormvloedkering zal er telkens bij vloed zelfs nog extra water bijkomen in de lagune.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

16 nov 2019, 21:17

In 1966 stond het water nog hoger.......
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11/13 ... n-venetie/

Heeft met verschillende factoren te maken.......
Het is niet omdat het in verbinding staat met de adriatische zee dat het daar in Venetie niet kan stijgen.
De adriatische zee staat dan weer in verbinding met de middenlandse zee, en deze staat dat op zijn beurt terug in verbinding met de atlantische oceaan.
De volledige watermassa rondom den bol kan op sommige plaatsen een hoogteverschil bereiken van 10-14 meter als ik niet mis ben (grootste hoogteverschil ergens in de indische oceaan dacht ik.)
Watermassa gaat op en neer met de getijden, als je daarbij nog een springtij hebt; dan kan het effect dubbel zo groot zijn.
Als je een afloop naar zee hebt bij overvloedige regenval en je hebt daarbij een opkomend tij, dan zal het water zich op een zekere manier ook "ophopen", rekening houdend dat de waterhoogte in de adriatische zee en middenlandse zee ook niet altijd gelijk zijn.

In Antwerpen gaan de waterkeringsmuren ook soms eens dicht bij abnormale omstandigheden.
En heb je op dat moment hier in Belgie zware regenval zoals ze ginder meemaken, dan zouden ze in Antwerpen ook ooit wel eens in de problemen kunnen komen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

17 nov 2019, 11:18

En dat is nu net wat Anuna zegt :lol:

De kaaimuren met een paar meter verhogen is niet echt een oplossing, allee toch niet voor de mensen van Venetië, euhm de parking 8) 8) 8)

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

18 nov 2019, 16:17

E.T. schreef:
17 nov 2019, 11:18
En dat is nu net wat Anuna zegt :lol:

De kaaimuren met een paar meter verhogen is niet echt een oplossing, allee toch niet voor de mensen van Venetië, euhm de parking 8) 8) 8)
:wink: Bedankt allemaal!
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

19 nov 2019, 00:55

Venetië zal op een dag overstroomd blijven. Het zal zeker niet in mijn leven zijn maar een mens moet de realiteit kennen en zich ietwat interesseren in de Dogestad.
Zelf heb ik zeker een twintigtal keren voor een paar weken in de stad verbleven en rondgewandeld. Heb er ooit zelfs aan gedacht er een appartement te kopen.
Sinds het vallen van de Berlijnse muur en het "vrijkomen" van Oost-Europa is er een toevloed van toeristen ... ik heb de tijd nog gekend dat er geen file stond om de San Marco basiliek te bezoeken en ge geen schrik moest hebben om over de rand van de Rialtobrug te sukkelen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 nov 2019, 11:49

Ja, gewoon wat rondslenteren, straatje in, straatje uit … Heerlijk was dat.
Even plassen in een (koffie)bar koste toen 1000 lire :wink:

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

19 nov 2019, 14:23

Het is nu zelfs zonder overstroming niet echt meer fijn om in Venetie proberen rond te wandelen. Het is één volle stroom toeristen, en dan meestal nog van de slechtste soort ( veelal goedkope cruises op megaschepen ) , respectloos en gehaast om niets te zien. Ik was er 2 jaar geleden en vroeg op het seizoen, echt niet meer te doen.
Eerste bezoek was wel wat anders, 45 jaar geleden , op de terugweg van wat toen nog Yoegoslavie was ( het vaderland van mijn echtgenoot) gingen wij met kinderen en kinderoppas langs Venetië. Heerlijk want nog rustig en toch nog betaalbaar met zijn vijven. het enige wat er toen duur was : het ijsje op het St Marcoplein, de rest was gewoon veel Lires maar weinig geld. Gelukkig hebben we die herinnering in ons hoofd.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

20 nov 2019, 12:33

Venetie is de laatste 100 jaar 20 cm gezakt omdat de stad indertijd op moerasgrond gebouwd werd. Gecombineerd met het steeds stijgende waterpeil wereldwijd zou dat voor de stad wel eens funest kunnen zijn.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

22 nov 2019, 09:49

Venetië zakt langzaam weg.
Dat gecombineerd met een lichtjes stijgende zeespiegel is oorzaak van het probleem.
Maar sommigen steken het weer enthousiast op de zogezegde opwarming van de aarde.
"Zie je wel!"
Zoals diezelfde charlatans en hun volgelingen, de bosbranden in Australië ook wijten aan de zogezegde opwarming van de aarde.
"Zie je wel!"
(De heilige Greta heeft ons allemaal gewaarschuwd)
:roll:
Ondank is 's werelds loon

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

22 nov 2019, 10:30

Jaja, net zoals de 5G in Suisse ...

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

24 nov 2019, 00:50

Och, iets wat men nog heel lang zal kunnen doen is in de voetstappen van Casanova wandelen door de brug der zuchten (Il ponte dei sospiri) om ietwat in de "piombi" verder te stappen.
Btw, de laatste keren kon ik niet meer naar één van de "mori" gaan kijken om te zien of mijn voornaam nog op de penis van één van de twee gasten op de klokkentoren stond. Heu, ik was een tiener en dacht dat de wereld mij toebehoorde ... nu nog wel wat maar iets minder:)