multitools

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

22 dec 2021, 14:43

MichelN schreef:
20 dec 2021, 11:10
Cyper schreef:
20 dec 2021, 01:36
Rest het probleem: op de netsnoermachines staat de Wattage, maar op de accumodellen niet.
Hoe vergelijk je ze dan?
Bij accumodellen gaat het om de spanning - meestal tussen de 18 en 36V - en de Ah (Ampère-uur) en soms ook Nm (Newton meter, min of meer vergelijkbaar met de Joule). Hoe meer Ah hoe langer je met de machine kan werken zonder heroplading. Nogmaals, je kan hobbygereedschap niet vergelijken met de professionele versies, daarvoor verschilt de kwaliteit van de onderdelen en concept te veel.
De wattage op zichzelf zegt niets over de kwaliteit van de machine in een vergelijking, er zijn er hele goeie van 800W en hele slechte van 1100W. Probeer in ieder geval met een beperkt budget bij een merkartikel te blijven. Bij Bosch is dat groen voor hobby en blauw voor pro, Makita MT (Mactec) is bedoeld voor machines die minder intensief gebruikt worden.

Akkoord dat er een verschil in kwaliteit/afwerking/levensduur/enz. zal zitten in de verschillende prijsklassen.
We hebben het hier over een "multitool " waarvan de werking geschied door een opzetstuk te laten vibreren (oscilleren?) daar is volgens mij een van het belangrijkste de kwaliteit van de opzetstukken en daar zit wel wat verschil in van rommel tot prima gereedschap .

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

23 dec 2021, 18:46

benq schreef:
22 dec 2021, 08:23
of je bent stout geweest :lol:
60 jaar lang aan één stuk stout zijn is wel heel vermoeiend. Dat houdt zelfs ik niet vol, dus ik denk eerder dat het een kwestie van geheugenverlies is bij Santa. Die is ook niet meer van de jongsten 8)
Paul Siemons schreef:Akkoord dat er een verschil in kwaliteit/afwerking/levensduur/enz. zal zitten in de verschillende prijsklassen.
We hebben het hier over een "multitool " waarvan de werking geschied door een opzetstuk te laten vibreren (oscilleren?) daar is volgens mij een van het belangrijkste de kwaliteit van de opzetstukken en daar zit wel wat verschil in van rommel tot prima gereedschap .
Dat klopt, dat heb ik al genoeg ondervonden met mijn toolke van de Aldi. Dat vibreert als de beste, maar die opzetstukken laten het vaak afweten. En het zijn heus niet de duurste die het langst meegaan.

Maar dat is natuurlijk het geval met eender welk merk of prijsklasse instrument... Dus weet ik nog altijd niet hoe je de verschillende types met mekaar moet vergelijken, en welke criteria je daarvoor gebruikt.