nanoTECHNOLOGIE

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

12 jul 2006, 20:31

Dit kan ik mij niet zo goed voorstellen. Bij computersoftware wordt tenslotte een taal gebruikt die gematerialiseerd wordt door cijfertjes of door + en - toestand enz. Op basis daarvan realiseert de computer een output als woord, beeld of klank. Hoe staat dit in verhouding tot het "schrijven" met atomen ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Padre
Lid geworden op: 12 okt 2005, 17:57
Locatie: Ekeren

04 aug 2006, 21:29

Ik ken veel te weinig over computer software om daar een antwoord op te geven.Sorry :oops:

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

01 sep 2006, 22:48

in software heeft elk eentje en elk nulletje ook zijn specifieke plaats, anders heb je een ander programma.
Zo ook met atomen denk ik dan.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

01 sep 2006, 23:07

Tillie schreef:in software heeft elk eentje en elk nulletje ook zijn specifieke plaats, anders heb je een ander programma.
Zo ook met atomen denk ik dan.
Ja maar hoe gaan we die "dingen " dan kunnen hanteren ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Padre
Lid geworden op: 12 okt 2005, 17:57
Locatie: Ekeren

04 sep 2006, 23:09

Mischien biedt dit wat meer duidelijkheid.

Het moleculaire fabricage proces
Ook al zijn er veel overeenkomsten met de huidige macroscopische technieken, er zijn ook verschillen. Het is niet zo dat microscopische robotarmen atomen direct zullen vastpakken met behulp van een grijper aan het uiteinde van de arm. Het is moeilijk voor te stellen hoe een grijper met "vingers" diezelf ook uit atomen bestaan dit zou moeten doen.
Het proces van moleculaire fabricage gaat dan ook indirect via een aantal stappen :

1) Zogenaamde feedstock (grondstof) moleculen worden via een soort draaifilters uit de buitenwereld betrokken. De buitenwereld is meestal een vloeistof waarin diverse soorten moleculen ronddrijven. De draaifilters zijn selectief en zullen alleen bepaalde type moleculen doorlaten. De selectie is gebaseerd op afmeting en andere ruimtelijke karakteristieken van het feedstock molecuul.

2) Het feedstock molecuul wordt via een mechanisch systeem gebroken. Het breken kost o.a. de energie die nodig is om de chemische verbinding te verbreken. Aan het gebroken uiteinde ontstaat een vrije radicaal. Dit is een atoom dat zich zeer graag weer wil binden aan een ander atoom, met andere woorden, het is chemisch zeer reactief. Echter omdat de omgeving vacuum is, en alle andere atomen zich op een te grote afstand bevinden (meerdere atoom diameters) en ook nog eens allemaal gebonden zijn (m.a.w. er bevinden zich geen losse atomen of moleculen in de omgeving) kan er geen reactie plaatsvinden. Het vrije radicaal uiteinde kan nu gebruikt worden om selectief een bepaald atoom (of molecuul) te binden, door het dichtbij het gewenste atoom te positioneren.

3) De robotarmen worden alleen gebruikt voor het plaatsen van de moleculaire bouwstenen, en dus niet voor het creeren van de moleculaire bouwstenen zelf. De bouwstenen worden via mechano synthese opgebouwd met behulp van een soort lopende band systemen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

05 sep 2006, 14:31

Bijzonder boeiend. Bedankt Padre voor deze begrijpelijke uitleg.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Padre
Lid geworden op: 12 okt 2005, 17:57
Locatie: Ekeren

08 sep 2006, 17:09

Foresight deelt de intrede van Nanotechnologie op in 4 generaties:

We naderen momenteel het einde van basic research en development van de eerste generatie materialen, die onstaan door nanotechnologie.
(denk hierbij aan coatings, polymers, catalisatoren, filtrage systemen enzovoorts enzovoorts)

Denk bij de tweede generatie, die we nu induiken, bijvoorbeeld aan precisie medicijnen en zich op bepaalde factoren aanpassende materialen.

De derde generatie wordt verwacht in de komende 10-15 jaar. Denk hierbij aan nieuwe robots (arts en chirurg worden programmeur), driedemensionale netwerken en "guided assemblies" (whatever that might be Wink )

Tot slot zal de vierde generatie leiden tot moleculaire opbouw van het vandaag de dag nog ondenkbare. Deze voor ons waarschijnlijk meest interessante generatie zal helaas nog even op zich laten wachten. Zelf ben ik razendbenieuwd wat de eerste produkten van deze generatie zullen zijn. Ondanks dat nog onzeker is wanneer deze generatie zijn intrede zal doen wordt er wel al op geanticipeerd. De wereld zal intens voorbereidt moeten worden op de intrede van deze generatie.

Bron: Foresight.

Padre
Lid geworden op: 12 okt 2005, 17:57
Locatie: Ekeren

26 nov 2006, 22:54

24/11 Krachtigste magneet ter wereld actief in Duitsland

In het onderzoekscentrum Rossendorf bij Dresden is vrijdag de grootste magneet ter wereld in bedrijf genomen.
Eva-Maria Stange, minister van Onderzoek van de deelstaat Saksen, liet de eerste stroomstoot door de bijna één ton zware magneetspoel gaan.

Met het gigantische magneetveld willen wetenschappers nieuwe materiaaleigenschappen onderzoeken, meer bepaald in het domein van de nanotechnologie.

Dit jaar zal de magneet een veld met een sterkte van meer dan 80 Tesla verwekken. Het doel is om 100 Tesla te bereiken, twee en een half miljoen keer de aantrekkingskracht van de aarde. Tot nu toe slaagde niemand erin 71 Tesla te overschrijden.

"We willen niet enkel fundamenteel onderzoek verrichten, we willen het ook gebruiken voor concrete doeleinden", zei professor Joachim Wosnitza, directeur van het project.
De magneet zou bijvoorbeeld het onderzoek naar tumors kunnen verbeteren.

Volgens het instituut hebben wetenschappers van over heel de wereld al interesse getoond in de magneet. De magneet staat gratis ter beschikking voor onderzoekers en universiteiten.

Gazet van Antwerpen

Padre
Lid geworden op: 12 okt 2005, 17:57
Locatie: Ekeren

16 jan 2007, 14:01

Kunstmatige bloedplaatjes en virussen
Wapen tegen kanker

Amerikaanse wetenschappers zijn er voor het eerst in geslaagd de bloedtoevoer naar kankercellen volledig lam te leggen.Dat gebeurde met een soort van”kunstmatige bloedplaatje”.Die vormen een propje waardoor kankercellen geen zuurstof en voedingsstoffen meer krijgen.
Bij de Amerikaanse methode worden kunstmatige bloedplaatjes gebruikt.Die bestaan uit kleine”nanopartikeltjes”die zich naar bloedvaatjes van tumoren begeven.In de bloedvaatjes veroorzaken de nanopartikels proppen,die de vaatjes afsluiten.Bovendien kunnen die nanopartikels nog voorzien worden van medicatie die tumorcellen aanvalt.
De nieuwe techniek-ontwikkeld aan de universiteit van Californie- werd voorlopig enkel uitgetest bij muizen,maar de resultaten waren alvast bemoedigend.Bij de proefmuizen werd de bloedtoevoer’binnen enkele uren’na de injectie geblokkeerd,terwijl gezond weefsel ongemoeid werd gelaten.De eerste klinische testen bij kankerpatienten gaan binnenkort van start.
Bron;gazet van Antwerpen 12/01/07
Ik hoop met dit nieuws de mensen die lijden aan deze verschrikkelijke ziekte een kleine beetje hoop te geven .Laat ons hopen dat de wetenschap erin slaagt om een halt toe te roepen aan deze ziekte en “nanotechnologie”zou weleens de oplossing kunnen zijn,we zien wel.

Groetjes,
Padre

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

16 jan 2007, 14:10

Het zou een hele verbetering zijn, moesten de populaire media meer belangstelling betonen voor allerlei wetenschappelijke vooruitgang. Ondermeer het vulgariseren van wetenschappelijke kennis zou zeker een stuk interessanter kunnen zijn dan het dagelijkse rantsoen gedode shiïeten of de uitslag van de jongste internationale voetbalmatch. :idea:
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Gloria
Lid geworden op: 28 dec 2006, 23:22
Locatie: hellendoorn

21 jan 2007, 23:15

PADRE, IK heb een vraag. Sorry hier weet ik (nog) niets van af. Maar ben wel geinteresseerd. Wil graag weten hoelang u denkt voor het duurt dat men dit gaat toepassen op de mens met leukomie? Iemand die het tóch verloren zal hebben tegen die ziekte, zou zo iemand dan vrijwillig zich ter beschikking kunnen stellen...immers nee héb je en ja kún je krijgen...In mijn familie is er iemand met deze nare ziekte...vandaar...
Wat ik probeer te weten is een druppel, wat ik niet weet is een oceaan...

Padre
Lid geworden op: 12 okt 2005, 17:57
Locatie: Ekeren

22 jan 2007, 19:59

<<< PADRE, IK heb een vraag. Sorry hier weet ik (nog) niets van af. Maar ben wel geinteresseerd. Wil graag weten hoelang u denkt voor het duurt dat men dit gaat toepassen op de mens met leukomie? Iemand die het tóch verloren zal hebben tegen die ziekte, zou zo iemand dan vrijwillig zich ter beschikking kunnen stellen...immers nee héb je en ja kún je krijgen...In mijn familie is er iemand met deze nare ziekte...vandaar>>>

Beste Gloria"Nanotechnologie" is nog in de kinderschoenen en het kan nog een paar decenia duren vooraleer men echte resultaten kan verwachten.
Geneeskunde is maar een fractie van de mogelijkheden.maar ik hoop dat het toch de prioriteit zal krijgen en het mischien wat sneller zal gaan dan de huidige voorspellingen.Alles gaat tegenwoordig zo snel, dus mischien toch een lichtje in de duiternis?
In afwachting probeer ik alles op de voet te volgen en is er iets nieuw zal ik het melden.
Indien er mensen zijn die iets opgevangen hebben met betrekking tot NT
zet het aub op dit topic,zo blijft het boeiend.

Gloria
Lid geworden op: 28 dec 2006, 23:22
Locatie: hellendoorn

22 jan 2007, 23:31

PADRE,Nu ik nog dom ben op dit gebied, heb ik toch een vraag over deze techniek. Ik zou wel eens willen weten HOE je zulke enorme kleine partikels kunt bewerken. Ze zijn zó klein, hoe moet je nu die partikels verplaatsen? Doen ze dat met vloeistof waar ze dan er in zitten? Ik heb echt geen idee. Ze kunnen dan bloedplaatjes maken met zelfs een medicament erin. Hoe krijg je in vredes naam iets in iets wat zó klein is? Misschien klinkt het heel dom wat ik hier vraag, maar dat komt omdat ik hier nog niets van af weet en mij hier over nog vele uren moet buigen, wil ik er iets van af weten...
Door hierover te schrijven en te lezen wekt dit mijn nieuwsgierigheid op en zal ook mij er zeker in gaan verdiepen en dus ook mijn ogen open houden voor mogelijk nieuws hierover.
Wat ik probeer te weten is een druppel, wat ik niet weet is een oceaan...

Padre
Lid geworden op: 12 okt 2005, 17:57
Locatie: Ekeren

22 jan 2007, 23:36

Gloria, lees eens deze topic van in het begin en je zal veel antwoorden vinden op je vragen.
Groetjes ,
Padre

Gloria
Lid geworden op: 28 dec 2006, 23:22
Locatie: hellendoorn

23 jan 2007, 17:17

Zal ik doen, bedankt! Dan kom ik weer bij u terug als ik er niet uit kom!
Wat ik probeer te weten is een druppel, wat ik niet weet is een oceaan...