WO III in aantocht?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

11 mar 2013, 16:54

En hier schuilt dan ook het immense gevaar, hoe langer men talmt hiermee hoe groter het risico dat mensen in opstand zullen komen, deze tendensen zijn opmerkelijk zichtbaar. Neem bvb Griekenland, Spanje, Italië ... en doe Genk en Charleroi er ook maar bij. Het lijkt soms dat we voor dit alles immuun geworden zijn, heb je die indruk ook?
Gezien in: http://www.hln.be/hln/nl/3424/economisc ... lgie.dhtml

In België steeg het aantal dollarmiljonairs afgelopen jaar overigens met 1,7 procent, van 75.600 tot 77.000. Naar schatting 1 procent daarvan, dus ongeveer 770 mensen, behoort tot de categorie van de "superrijken" met een vermogen van minstens 30 miljoen dollar.

Die zullen niet in opstand komen YYZ. Ook de laag daaronder heeft nog te veel aan bezit, waardoor ook die de noodzaak niet zien. Kortom, het aantal zeer armen is nog te laag en wachten op steun van de ietjes meer beztters tot ook die het water aan de lippen staat. Maar die geldbezittende bovenlagen doen er alles aan om de schuld van de crisis te leggen op plaatsen waar zij zelf niet meer in het vizier zijn.
Maar dat zal niet meer zo heel lang kunnen duren. De ware gezichten achter die maskers zullen een keer getoond worden daar is geen ontkomen aan.
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

11 mar 2013, 17:02

Om het even verder te zien dan België;

http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/prev ... onairs.xml

Europa
Toch is de groei van het aantal Nederlandse miljonairs bescheiden. Ten opzichte van Europa groeide het aantal miljonairs in ons land beduidend minder sterk. In Europa steeg het aantal vermogende particulieren (mensen met ten minste 1 miljoen dollar aan eigen vermogen, zonder dat de waarde van hun huis of andere dure goederen zijn meegerekend) met 4,1 procent tot 2,6 miljoen. Vooral in Spanje en Engeland kwamen er veel welgestelden bij. Het aantal groeide in beide landen met bijna 9 procent.


Wat opvalt is dat er toch lieden zijn die verdienen aan de crisis in Spanje.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

11 mar 2013, 17:16

janx schreef:
En hier schuilt dan ook het immense gevaar, hoe langer men talmt hiermee hoe groter het risico dat mensen in opstand zullen komen, deze tendensen zijn opmerkelijk zichtbaar. Neem bvb Griekenland, Spanje, Italië ... en doe Genk en Charleroi er ook maar bij. Het lijkt soms dat we voor dit alles immuun geworden zijn, heb je die indruk ook?
Gezien in: http://www.hln.be/hln/nl/3424/economisc ... lgie.dhtml

In België steeg het aantal dollarmiljonairs afgelopen jaar overigens met 1,7 procent, van 75.600 tot 77.000. Naar schatting 1 procent daarvan, dus ongeveer 770 mensen, behoort tot de categorie van de "superrijken" met een vermogen van minstens 30 miljoen dollar.

Die zullen niet in opstand komen YYZ. Ook de laag daaronder heeft nog te veel aan bezit, waardoor ook die de noodzaak niet zien. Kortom, het aantal zeer armen is nog te laag en wachten op steun van de ietjes meer beztters tot ook die het water aan de lippen staat. Maar die geldbezittende bovenlagen doen er alles aan om de schuld van de crisis te leggen op plaatsen waar zij zelf niet meer in het vizier zijn. Maar dat zal niet meer zo heel lang kunnen duren. De ware gezichten achter die maskers zullen een keer getoond worden daar is geen ontkomen aan.
Ik vrees dat je gelijk zal krijgen tenzij men iets verder gaat nadenken, het zullen inderdaad anderen zijn die in opstand gaan komen, steeds meer en dat wordt onhoudbaar. Nu, we zouden ook het positieve scenario kunnen bekrachtigen, hiervoor hebben we die rijken nu net nodig. Er bestaat namelijk een innovatief herverdelingsmechanisme dat heel iets anders zegt dan wat we traditioneel gewend zijn. Van dit laatste weten we inmiddels dat zoiets nooit zal lukken, daarom dat we een beetje creatief kunnen en moeten zijn, niet?
Laatst gewijzigd door YYZ op 11 mar 2013, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

11 mar 2013, 17:20

janx schreef:Om het even verder te zien dan België;

http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/prev ... onairs.xml

Europa
Toch is de groei van het aantal Nederlandse miljonairs bescheiden. Ten opzichte van Europa groeide het aantal miljonairs in ons land beduidend minder sterk. In Europa steeg het aantal vermogende particulieren (mensen met ten minste 1 miljoen dollar aan eigen vermogen, zonder dat de waarde van hun huis of andere dure goederen zijn meegerekend) met 4,1 procent tot 2,6 miljoen. Vooral in Spanje en Engeland kwamen er veel welgestelden bij. Het aantal groeide in beide landen met bijna 9 procent.


Wat opvalt is dat er toch lieden zijn die verdienen aan de crisis in Spanje.
Als de ene groep stijgt, is het dan logisch om te stellen dat een andere groep daalt? Sowieso ontstaat er een mismatch, in relatieve zin is een miljoen voor de rijke veel minder waard dan voor zoveel armen die met een beetje daarvan zich ook al 'supperrijk' zouden voelen, niet?

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

11 mar 2013, 23:26

Als de ene groep stijgt, is het dan logisch om te stellen dat een andere groep daalt? Sowieso ontstaat er een mismatch, in relatieve zin is een miljoen voor de rijke veel minder waard dan voor zoveel armen die met een beetje daarvan zich ook al 'supperrijk' zouden voelen, niet?
Dat hoeft niet logisch te zijn. Het is juist dat het opgezogen geld niet meer kan dalen naar de massa omreden van een verzamel dwangzucht, teneinde greep te hebben en te houden liefst op wereldniveau, door de verzamelaars en hun kornuiten. Dat is het middel tot behoud van hun macht. Zelfs gehele landen zijn nu met handen voeten gebonden wegens hun zgn schuld aan die verzamel meesters, wat opzich geheel kunstmatig is.
Immers wat let hun om een miljarden berg wat af te graven en te laten rouleren? Zouden ze er een boterham om minder eten? Maar de gewone vrouw, man en hun kinderen hebben dan wel te eten.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

12 mar 2013, 06:30

Dat hoeft niet logisch te zijn. Het is juist dat het opgezogen geld niet meer kan dalen naar de massa omreden van een verzamel dwangzucht, teneinde greep te hebben en te houden liefst op wereldniveau, door de verzamelaars en hun kornuiten. Dat is het middel tot behoud van hun macht.


Dit behoud van ‘macht’ is mi nuanceerbaar en manifesteert zich op verschillende levels, mensen hebben nu eenmaal de neiging om te kiezen voor zekerheid. In sommige gevallen wordt dit in extreme vorm doorgetrokken waardoor vrijwel spontaan een tegenreactie ontstaat. Traditioneel zal men dan aan ‘herverdeling’ denken, met bijhorende strijd en spanningen.
Zelfs gehele landen zijn nu met handen voeten gebonden wegens hun zgn schuld aan die verzamel meesters, wat op zich geheel kunstmatig is.
Volgens de studie is deze ‘kunstmatigheid’ nu net een voordeel, het betekent dat deze schulden ook op een technische manier kunnen opgelost worden zonder verlies voor de diverse partijen. Met dit sociale alternatief kan je de test doen of men inderdaad de bevolking wil onderdrukken en als slaaf zien.
Immers wat let hun om een miljarden berg wat af te graven en te laten rouleren? Zouden ze er een boterham om minder eten? Maar de gewone vrouw, man en hun kinderen hebben dan wel te eten.
De geschiedenis leert dat een dergelijke herverdeling geen eenvoudige zaak is, net om deze reden werd er een innovatiever herverdelingsmechanisme ontwikkeld. Het resulteert in een WIN-WIN situatie wat ook tot meer bewustwording leidt. Althans, deze potentie bestaat, de vraag is of het ook kan/zal doordringen tot het collectieve bewustzijn, dit vergt communicatie en volwassen samenwerking.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

12 mar 2013, 10:27

Traditioneel zal men dan aan ‘herverdeling’ denken, met bijhorende strijd en spanningen.
Let's go!!
Volgens de studie is deze ‘kunstmatigheid’ nu net een voordeel, het betekent dat deze schulden ook op een technische manier kunnen opgelost worden zonder verlies voor de diverse partijen.
Dat technische betekend vrijwel meestal de massa laten opdraaien voor de kosten. En waar gaat die kosten heen?
Kijk nu eens bijvoorbeeld naar de RK instituut. Ook zo'n voorbeeld van een ingenieus oplichting organisatie. Onder het mom van liefde en goed zijn voor een ander, is het wel één van de rijkste organisaties en heeft de middelen om hongersnood en crisis te laten ombuigen. Maar wat is daar nu het belangrijkste? Wie die oppersinterklaas mag worden. En het begrip sinterklaas is daar het omgekeerde van wat de meeste kinderen daaronder verstaan. Niet geven, maar altijd nemen zowel levens als bezittingen kijk maar naar de historie hoe hun rijkdom tot stand is gekomen. Ik heb daar geen goed woord voor over. En begrijp me goed, ik heb het over het instituut RK. Ok, ik dwaal af.
De geschiedenis leert dat een dergelijke herverdeling geen eenvoudige zaak is, net om deze reden werd er een innovatiever herverdelingsmechanisme ontwikkeld.
je kunt je gaan afvragen door wie en wat deze heeft ontwikkeld. Volgens mij is er nog steeds niets herverdeeld. Enkel zoethouders zijn er misschien uitgedeeld om de rust te handhaven en dat enkel voor eigen gewin.

Hi ... sorry hoor, ik ben vandaag wat erg kritisch en argwanend en misschien wel onterecht. Er zijn best wel mensen die het goed willen doen binnen allerlei levels.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

12 mar 2013, 11:34

Dat technische betekend vrijwel meestal de massa laten opdraaien voor de kosten. En waar gaat die kosten heen?
'Vrijwel meestal' is hier gebaseerd op een economische platitude, een vrijwel letterlijk te nemen 'kapitale denkfout'. Iedereen kan dit gewoon nalezen op Wikipedia, een economisch grondbeginsel zegt immers dat goederenstromen en geldstromen in oorsprong geen oorzakelijk verband hebben, dit is wat men de 'neutraliteit van geld' noemt. Net omwille hiervan is de technische oplossing mogelijk zonder dat de 'massa' (jij en ik, en zoveel anderen) hier niet voor moeten opdraaien. Een dergelijke gedachte aanhouden is nu net waarom deze situatie zo gevaarlijk is. Anders gezegd, we laten ons quasi letterlijk ringeloren door een aantal pseudo economen die natuurlijk wel de pers halen, waarachtiger economen horen we maar amper.
Kijk nu eens bijvoorbeeld naar de RK instituut. Ook zo'n voorbeeld van een ingenieus oplichting organisatie. Onder het mom van liefde en goed zijn voor een ander, is het wel één van de rijkste organisaties en heeft de middelen om hongersnood en crisis te laten ombuigen. Maar wat is daar nu het belangrijkste? Wie die oppersinterklaas mag worden. En het begrip sinterklaas is daar het omgekeerde van wat de meeste kinderen daaronder verstaan. Niet geven, maar altijd nemen zowel levens als bezittingen kijk maar naar de historie hoe hun rijkdom tot stand is gekomen. Ik heb daar geen goed woord voor over. En begrijp me goed, ik heb het over het instituut RK. Ok, ik dwaal af.
Ja, we dwalen af, straks zijn we weer bezig om te kijken op welke steen Jezus of Mohammed zou gelopen hebben, stilaan laat dit escapisme vermoeden.
je kunt je gaan afvragen door wie en wat deze heeft ontwikkeld. Volgens mij is er nog steeds niets herverdeeld. Enkel zoethouders zijn er misschien uitgedeeld om de rust te handhaven en dat enkel voor eigen gewin.
Dat kan je je afvragen inderdaad, het innovatieve herverdelingsmechanisme mag dan wel bestaan, als het niet toegepast wordt dan kunnen we het niet zien, dat lijkt me logisch. Het is maar de vraag of we er al kennis van hebben, in het andere geval zouden we oordelen over iets dat we niet eens kennen.
Hi ... sorry hoor, ik ben vandaag wat erg kritisch en argwanend en misschien wel onterecht. Er zijn best wel mensen die het goed willen doen binnen allerlei levels.
Ik denk zelfs dat het er veel meer zijn dan we durven denken, je ziet ze alleen niet op TV. Heeft niet veel mediawaarde natuurlijk, wie kijkt er nu naar dingen die wel goed zijn?

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

12 mar 2013, 18:59

De geldberg, dat deze er is, is bekend ... maar hoe graaf je die nu af?


Banken verbergen megafortuin wereldelite voor fiscus
zondag, 22 juli 2012 11:46 geplaatst in:
Financieel

De superrijke elite heeft met hulp van de grote banken een slordige (17 biljoen euro)17000 miljard in het buitenland verstopt voor de fiscus. Dat is even veel als het bruto binnenlands product van de (Verenigde Staten en Japan bij elkaar).
James Henry, expert op het gebied van belastingparadijzen, onthult dat de tegoeden zijn doorgesluisd naar onder meer( Zwitserland en de Kaaimaneilanden.)
Volgens Henry wordt bijna een derde van de tegoeden beheerd door de( Zwitserse banken UBS en Credit Suisse en de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs) . Hij baseert zich op cijfers van de Bank for International Settlements (BIS) en het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Onder meer blijkt dat er sinds de zeventiger jaren genoeg kapitaal uit de economieën van de ontwikkelingslanden is gevloeid om hun schuld aan de rest van de wereld ruimschoots te kunnen afbetalen.
Kleine groep
Sinds het begin van de negentiger jaren is zo’n 640 miljard euro uit de Russische economie verdwenen. Saoedi-Arabië heeft sinds de zeventiger jaren 252 miljard euro zien verdwijnen. Uit Nigeria is sinds dezelfde periode 250 miljard euro weggesluisd naar belastingparadijzen.
“Het probleem is dat de tegoeden van deze landen worden beheerd door een kleine groep rijke individuen terwijl het gewone volk opdraait voor de schuld in de vorm van bezuinigingen,” aldus het rapport van Henry.
De omvang van het fortuin dat buiten het bereik is van de fiscus is zo enorm dat het werkelijke verschil tussen arm en rijk mogelijk zwaar wordt onderschat.( Volgens Henry is 8 biljoen euro in handen van slechts 92.000 mensen) , oftewel 0,001 procent van de wereldbevolking.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

12 mar 2013, 19:18

janx schreef:De geldberg, dat deze er is, is bekend ... maar hoe graaf je die nu af?
Ik weet niet goed wat je bedoelt met afgraven, waarom niet gewoon oplossen? Het enige dat je hiervoor nodig hebt is monetair beleid, is geen kwestie van besparingen in reële zin. En ja, nog wat, beetje samenwerking, niet te vergeten. Eenvoudige suggestie

1. consolidatie mondiaal
2. druk geld bij ter waarde van de openstaande schuld
3. geef dat geld aan de schuldeisers
4. kwijtschelding van de schulden
5. resultaat, economie schuldenvrij

En dan kunnen we verder, als punt 1 niet lukt, vergeet dan de rest. Gevolg?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

12 mar 2013, 19:20

Bezwarend, kunnen of mogen we stellen dat eventuele disfuncties hoofdzakelijk (nog enkel?) besloten liggen binnen de verscheidenheid aan doelstellingen en bijhorende modus operandi van het individu? De berichtgeving en nobel wetenschappelijk studiewerk mag ons zonder meer laten besluiten van wel, als dit werkelijk een mijlpaal betekent dan zou dit resulteren in het aanhouden van besparingsmaatregelen waarvan we nu net hebben aangetoond dat ze niet nodig zijn. Dit is allerminst een prettige gedachte, we hebben niet enkel de technische mogelijkheden maar ook de informatie om het schuldencomplex op een vreedzame manier te neutraliseren, dit nalaten zou repercussies hebben voor het welzijn van miljoenen mensen om redenen die totaal ontdaan zijn elementaire wetenschappelijke en economische kennis.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

13 mar 2013, 11:38

Beschouwend, in het verlengde

Ethisch gezien mag dit als bijzonder zwaarwichtig genoemd worden, gezien de magnitude wellicht een nooit gezien precedent in onze menselijke geschiedenis. Ter nuancering, soortgelijke precedenten hebben zich in de geschiedenis al meermaals voorgedaan, in dynamisch opzicht leidt het overstijgen van een conflict tot inzichten die binnen het strijdtoneel niet of nauwelijks gezien worden, voorbeelden zijn legio. Anders gezegd, vooraleer te hervallen in een – zij het gevoelsmatig congruent – ongenuanceerde uiting van ongenoegen en frustratie richten we onze aandacht op het neutraliserende effect van de Financiële Relativiteitstheorie en de plaatsing hiervan binnen de evolutionaire context waarin we ons thans bevinden. Kortom, in het kader van mogelijke disfuncties of mijlpalen kunnen we beslist heel wat werken aanhalen die wijzen in de richting van ego- en etnocentrisme als oorzaak voor veel problemen. Hiervoor verwijzen we respectvol naar het reeds beschikbare werk en bouwen hierop verder middels het toevoegen van – relatief te beschouwen – nieuwe informatie. Merk hierbij op, dit is allerminst een veroordeling van het ego dan wel de waardering hiervan, het is ruimte scheppen tot groei, een groei die (te) vaak belemmerd wordt door de factor ‘geld’ die we overwegend als noodzakelijke voorwaarde zien om deze groei te realiseren. De neutralisatie en overstijging van deze gedachte effent dan ook de weg om als mensheid als geheel verder te evolueren, zo komt bv de installatie van een waarachtig duurzame economie in het verschiet. Het toedienen van nieuwe informatie aan het besluitvormingsproces laat toe een dergelijk proces te faciliteren, niet in het minst gedreven vanuit morele overweging en spontane hulpbereidheid.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

13 mar 2013, 14:39

je geeft aan;
Ethisch, magnitude, precedent, nuancering, dynamisch, conflict, congruent –ongenuanceerde, frustratie, neutraliserende, Relativiteitstheorie, evolutionaire context, disfuncties ego- en etnocentrisme, faciliteren morele overweging en spontane hulpbereidheid.


Leuk YYZ, ik heb de verbindingen van het ene naar het ander er tussen uitgehaald dan wordt het een stuk duidelijker en overzichtelijker. :wink:

Maar die 'spontane hulpbereidheid' lijkt mij toch wel de motor voor de oplossing.

Weet je, ik ben voor eenvoudig simpel taal gebruik omreden dat ik een doodgewone simpele ziel ben die nog veel moet ondervinden en leren ondanks mijn vele achter liggende doorleefde jaren.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

13 mar 2013, 15:01

janx schreef:je geeft aan;
Ethisch, magnitude, precedent, nuancering, dynamisch, conflict, congruent –ongenuanceerde, frustratie, neutraliserende, Relativiteitstheorie, evolutionaire context, disfuncties ego- en etnocentrisme, faciliteren morele overweging en spontane hulpbereidheid. Leuk YYZ, ik heb de verbindingen van het ene naar het ander er tussen uitgehaald dan wordt het een stuk duidelijker en overzichtelijker. :wink: Maar die 'spontane hulpbereidheid' lijkt mij toch wel de motor voor de oplossing. Weet je, ik ben voor eenvoudig simpel taal gebruik omreden dat ik een doodgewone simpele ziel ben die nog veel moet ondervinden en leren ondanks mijn vele achter liggende doorleefde jaren.
Begrijp heel goed wat je wil zeggen en deel je mening ten volle, vroeger zei ik al eens dat je gewoon met bakstenen en cement huizen kan bouwen voor de armen. Ik werd niet enkel naïviteit verweten, men dacht soms ook dat ik werkelijk van een andere planeet kwam. Het is werkelijk een hele aanpassing geweest om zelf al die moeilijke woorden te begrijpen maar kom finaal wel tot een bijzondere slotsom ... namelijk, met bakstenen en cement kan je huizen voor de armen bouwen ... maar dan denkt men dat ik van een andere planeet kom ....

En je wou het wellicht over de kracht van eenvoud hebben? :wink: :wink: Wat is het verband tussen hulpbereidheid en spontaan?

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

13 mar 2013, 16:07

Wat is het verband tussen hulpbereidheid en spontaan?
Hulpbereidheid kan teweeg gebracht worden door er een voldoening of een beloning aan te koppelen. Enerzijds door dit in het materiele te verwachten, anderzijds kan het een opwelling in je gemoed zijn die zegt de ander moet lijden zoals ik het ooit eens gedaan heb en weet dat het niet leuk is en ben bereid je te ondersteunen ter verlating van het ongemak. En dat ongemak kan in diverse vormen zijn hetzij materieel, gevoelssituatie en of lichamelijk lijden.

Spontane hulpbereidheid doe je zonder er bij na te denken wat eventueel een beloning als gevolg er op kan volgen. Enkel het bereid zijn om te willen helpen komt in je op.

Echter je kunt ook spontaan op winst belust gaan helpen. Die winst kan zowel in macht, rijkdom vergaring als ter streling van het ego liggen. Dit geheel afhankelijk van het gevoelsleven van de helper.

Zo even snel mijn gedachte daarop, YYZ.
Alles is Één en die Éne is Alles.