Continu draaiende hard disk-

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

ippa
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:07

30 sep 2019, 18:21

Hallo, ik heb een laptop waarvan de hard disk praktisch continu draait tijdens het gebuikt ( RAM = 4 GB, Win 10).
Kan ik hieraan verhelpen door een of andere actie, zodat de laptop sneller werkt?

Dank voor jullie advies !
JLD

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

30 sep 2019, 19:01

Je kunt eerst eens kijken wat dit veroorzaakt:
Klik rechter muisknop ergens midden op de Taakbalk onderaan het bureaublad (niet op een van de ikoontjes, kies Taakbeheer
In Taakbeheer, klik eerst op "Meer details" indien nodig.
Daar krijg je een lijst van processen en een aantal kolommen, één ervan is "Schijf'". Klik op die hoofding "Schijf" zodat er een pijlpuntje naar beneden verschijnt (evt. nog eens als het naar boven zou wijzen).
Je krijgt nu de lijst van processen gesorteerd volgens schijfaktiviteit. Kijk eens een tijdje en noteer welke geregeld of meestal van boven staat. En laat dat dan weten.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

01 okt 2019, 16:44

ippa schreef:
30 sep 2019, 18:21
Hallo, ik heb een laptop waarvan de hard disk praktisch continu draait tijdens het gebuikt ( RAM = 4 GB, Win 10).
Dat is volkomen normaal hoor. Mocht de schijf niet draaien, dan ligt de koe redelijk rap in de gracht.
Of.......bedoel je dat ze continu aangesproken wordt ?

Uw schijf wordt regelmatig aangesproken voor het ophalen of wegschrijven van data en bestanden.
Ook als je op het internet bezig bent worden er tijdelijke bestanden weggeschreven.
ippa schreef:
30 sep 2019, 18:21
Kan ik hieraan verhelpen door een of andere actie, zodat de laptop sneller werkt?
Snelheid van je laptop hangt af van verschillende factoren:
Processor- geheugen - overdrachtsnelheid en nog andere.
Simpelweg een volle harde schijf kan ook al oorzaak zijn van vertraging. Een HD mag maximaal tot 70-80 % vol staan om deftig te werken, deze heeft ook "ademruimte" nodig.
Eveneens zoals hierboven al vermeld door hviaene: het aantal processen die actief zijn (meestal van bij de opstart)


Er wordt eveneens een deel van de harde schijf gebruikt als "pagefile".
Dit wordt gebruikt als "tijdelijk geheugen", wanneer je in tekort komt van fysiek geheugen.

Hoe méér brol er actief zal meedraaien, hoe méér fysiek geheugen er in beslag genomen wordt en hoe minder je dan overhoudt om er effectief mee te werken.
Wanneer je dan krap komt te zitten met fysiek geheugen, wordt er regelmatig data weggeschreven en gelezen naar de "pagefile".

Wat je kunt doen om je laptop te versnellen ?
- zwier er alle onnodige brol uit dat mee ligt te draaien als 5de wiel aan de wagen.
- Vergroot uw fysiek geheugen van 4 naar 8G ( 4G is al een beetje krap voor een 64-bit systeem)
- Steek een snellere SSD i.p.v. een "draaiende harde schijf".

Anderzijds is het niet altijd gemakkelijk raad te geven als men niet weet met wat je bezig bent.... merk/type laptop.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier