Lenovo probleem-opgelost

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

05 jan 2020, 10:11

bobvdv,
De hardware wordt wel herkend, toetsen werken, USB wordt gezien, maar geen doorstart naar de aangeduide schijf als in enter druk.
In het bios scherm is het niet voldoende om de schijf of de usb stick
te selecteren en op enter te drukken.
Je moet het geselecteerde medium ook op plaats 1 zetten
met behulp van de Page Up toets.
De juiste volgorde is dan:
1. USB
2. De SSD schijf
3. De manager
Die instelling moet je opslaan met F10
Zorg er voor dat de usb stick verwijderd is en sluit de computer af.
Start de computer terug op.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

bobvdv
Lid geworden op: 26 nov 2002, 23:55
Locatie: boechout

05 jan 2020, 11:08

Sony bedankt, als ik in scherm (foto1) zit kan ik met de pijltjestoetsen wisselen voor de stand, maar de toets PageUp of PageDown doet niets. Ik kan dus de plaatsen niet wisselen. Ik geraak trouwens op geen enkele manier (Fn toets, F1, F2, Esc, ....) uit het bewuste scherm.
BoBvDv
ASUS R704A, intel core i3, 8GB mem.

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

05 jan 2020, 12:00

bobvdv,

heb je de lenovo toets of pin al gebruikt
https://support.lenovo.com/us/en/solutions/ht062552
om de bios setup te bereiken ?

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

05 jan 2020, 14:25

bobvdv schreef:
04 jan 2020, 16:34
@..........het is niet mijn eigen PC maar die van mijn buurman, en wat hij vooraf juist heeft gedaan weet ik niet. Het probleem was er ''plots''. Hij vreest voor een 'malware' attack die zijn BIOS onklaar zou hebben gemaakt. Hij had ook een paswoord op zijn Bios ingesteld en zegt dat hij het juiste gebruikt, maar ?? Als Bios terug op standaardwaarden gezet wordt, is er dan dus geen mogelijkheid meer om er in te geraken, of kan je via internet de Bios voor zo'n toestel terugplaatsen? Alhoewel als je een USB insteekt kan je die dus ook niet aan de praat krijgen. Grijs haar krijg je van die toestanden!
Als je verder doet zul je nog méér grijs haar krijgen vrees ik.....oftewel géén haar meer.
Ge moogt uwe buurman een dikke proficiat wensen met zijn paswoorden.

Normaal gezien verdwijnt een bios paswoord na enkele minuten als je er het batterijtje uithaalt (alles zonder spanning staat).
De Bios komt dan ook terug op zijn originele standaardwaarden te staan.
Dus in de huidige toestand zou er geen bios paswoord meer mogen inzitten.

Malware op de bios zou mij enorm sterk verwonderen.
Het kan, maar tot hiertoe heb ik zelf nog geen enkel geval geweten of meegemaakt. Malware maak je doorgaans mee op programma's of het OS zelf.
Ik denk eerder dat er bij windows zelf iets verkeerd loopt om niet meer op te starten.....kan eventueel door malware maar niet noodzakelijk.

Wat ik zie, is dat op foto 2 naar een "HDD paswoord" gevraagd wordt.
Dit is totaal iets anders dan een bios paswoord.
Het betekent dat er een "drivelock paswoord" op de harde schijf staat.
Je hebt dus dat paswoord nodig om de harde schijf te kunnen benaderen, en dat paswoord staat op de harde schijf zelf en niet in de bios. Dus een "bios reset" heeft daar geen enkel nut, het paswoord blijft er op staan, eender wat je doet.
Dat paswoord wordt echter wel ingesteld via de bios.

Wat ik dan kan uitmaken is dat er waarschijnlijk een foutief paswoord ingegeven wordt. en na één of meerdere pogingen kom je dan op foto 3 uit, de harde schijf is dus niet meer aanwezig (wat dan normaal is). Daar sta je dan, en je kunt daar blijven staan tot lang nadat de eerste mens op Mars geland is.

Normaal gezien ga je naar de bios wanneer je bij de opstart een functietoets (F2...F10) of "delete" of "Esc" toets ingedrukt houdt.
In dit geval moet je dan eerst het HDD paswoord ingeven of je geraakt niet verder, ook niet naar de bios. Dus in de huidige toestand en een verkeerd paswoord ga je nooit verder geraken.
De PC weet niet meer wat te doen en schotelt je het "Bootmenu" vóór.
Geef je wel een correct paswoord van de HDD in, dan zal je verder verwezen worden naar de bios.

Enige wat ik momenteel zou kunnen bedenken is dat hij door de bios-reset (batterij uitgenomen) de bios van de PC het klavier aanziet als een "qwerty" klavier.
Probeer dus het paswoord eens in te geven alsof het een qwerty klavier was.(geeft natuurlijk geen enkele garantie)
Wel oppassen, want paswoorden zijn doorgaans hoofdletter-gevoelig.
Dit gaat natuurlijk geen garantie geven dat hij dan ook effectief zal opstarten (als uwe gebuur ermee vastgelopen was), maar indien het paswoord correct is zal je toch een stap verder moeten geraken en krijg je alzeker andere schermen/meldingen.

Enige manier om in de bios te geraken is de harde schijf eruit nemen, dan geraak je er normaal gezien zonder probleem in.
Maar je zult er niets i.v.m. de drivelock-paswoord kunnen veranderen aangezien er dan geen harde schijf insteekt. De bios houdt alléén rekening met wat er op het huidige moment van hardware aangesloten is.

In ken anderzijds ook maar weinige gevallen waar een drivelock-paswoord gebruikt wordt.
In sommige gevallen waar zeer gevoelige en vertrouwelijke informatie opstaat kan ik begrijpen, maar zeker niet bij de gewone PC-gebruiker. Trouwens de meeste bedrijven gebruiken nog niet eens een drivelock-paswoord.
Dit is om miserie vragen en gij kunt er nu van meespreken.

Sommige mensen lijden denk ik aan paranoïa en gaan hun klodden zodanig gaan overbeveiligen terwijl er eigenlijk niets bijzonder opstaat. :roll: Maar ja, 't gedacht alléén doet ook al veel.
Wel met alle gevolgen van dien als er dan iets misloopt

Dus, om een lang verhaal kort te maken......
- Probeer eens het paswoord in te geven alsof het een qwerty klavier was.
- Als dat niet gaat neem je de HD eruit en probeer je dan in de bios te geraken om te zien of een klavier/of taal instelling in staat. deze kan je dan aanpassen en dan terug de HD insteken en hopen dat hij dan het paswoord wel aanvaardt.

En als je dan nog niet verder raakt, kan ik je maar één ding aanraden: zeg tegen uwe gebuur dat hij dan eens met zijn klodden teruggaat daar waar hij hem gekocht heeft. (ze zullen hem na een tijdje daar waarschijnlijk ook liever zien gaan dan hij gekomen is.)
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

bobvdv
Lid geworden op: 26 nov 2002, 23:55
Locatie: boechout

07 jan 2020, 12:34

Voor wie mijn vragen vervelend begint te vinden, gewoon negeren. Voor de anderen heb ik nu het volgende beleefd. Harde schijf (ssd) uitgehaald en via mijn eigen Linux PC bekenen (via de kloon kabel aangesloten op USB) Op de schijf staan 3 kleine en 1 grote Windows partitie. Heb de grote via Gparted wat verkleind (25GB vrijgemaakt) Met de install USB van LXLE PC opgestart en kwam dus in de Live omgeving van LXLE. Dan gevraagd om LXLE te installeren op de sdbc (gekoppelde SSD) De install verliep zoals ik reeds vele malen gewoon ben, tot ongeveer 80 of 90% klaar was (instellingen allemaal kunnen invoeren, taal, keyboard, user, enz.) en dan plots een groot rood hangslot op een wazige achtergrond en een duidelijk leesbare tekst over iets van "The eagle can fly, the ant crowls ......" en dan nog enkel de mogelijkheid om mijn PC af te zetten. Bij het terug opstarten loopt mijn PC terug normaal, schijnt dus niets eraan gewijzigd.
Iemand al iets dergelijks voor gehad?
Dank, voor het geduld, BoBvDv
ASUS R704A, intel core i3, 8GB mem.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

07 jan 2020, 13:59

Wat je daar nu aan het doen bent is voor mij ook grotendeels - of toch voor een stuk - onbekend terrein.
bobvdv schreef:
07 jan 2020, 12:34
Harde schijf (ssd) uitgehaald en via mijn eigen Linux PC bekenen (via de kloon kabel aangesloten op USB) Op de schijf staan 3 kleine en 1 grote Windows partitie.
Kan je die windows partitie ook benaderen via je linux-verkenner ?
probeer dan ook eens een bestand te copieren - eender welk, maakt niet uit - naar je eigen PC. - of dat gaat of niet.
bobvdv schreef:
07 jan 2020, 12:34
Heb de grote via Gparted wat verkleind (25GB vrijgemaakt) Met de install USB van LXLE PC opgestart en kwam dus in de Live omgeving van LXLE. Dan gevraagd om LXLE te installeren op de sdbc (gekoppelde SSD)
Zo te zien wel gelukt om de windows partitie van de SSD te verkleinen
bobvdv schreef:
07 jan 2020, 12:34
De install verliep zoals ik reeds vele malen gewoon ben, tot ongeveer 80 of 90% klaar was (instellingen allemaal kunnen invoeren, taal, keyboard, user, enz.) en dan plots een groot rood hangslot op een wazige achtergrond en een duidelijk leesbare tekst over iets van "The eagle can fly, the ant crowls ......" en dan nog enkel de mogelijkheid om mijn PC af te zetten.
Ik denk dat je vastloopt op het drive-lock paswoord.

Wat betreft "The eagle can fly, the ant crowls ......"
Wat dit is, is mij ook een raadsel, maar van die SSD kan het zeker al niet komen aangezien je met een linux bootsysteem hebt opgestart voor de installatie. Ik denk eerder dat het een melding is dat vanuit het linux systeem zelf komt.

bobvdv schreef:
07 jan 2020, 12:34
Bij het terug opstarten loopt mijn PC terug normaal, schijnt dus niets eraan gewijzigd.
Iemand al iets dergelijks voor gehad?
Moest je weten wat ik ooit allemaal al heb meegemaakt....... :mrgreen: :mrgreen:
Maar telkens in andere situaties.

En als je dat drivelock-paswoord er niet gaat uitkrijgen, veel kans dat diene SSD voor de vuilbak is.
Allez, dat is mijn gedacht.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

08 jan 2020, 07:49

Wat heeft dat eigenlijk te maken met uw beginvraag 'Windows boot manager'
Nu wordt er niet meer gesproken over die computer zelf!!!!

Harde schijf helemaal formatteren met de Linux via een docking station , 1 grote partitie maken en een nieuwe Windows 10 opzetten.

bobvdv
Lid geworden op: 26 nov 2002, 23:55
Locatie: boechout

08 jan 2020, 23:21

Beste allen,
Als einde van mijn relaas kan ik melden dat alles in orde is. Vorige week had ik - om alles zonder stroom te zetten - het CMOS batterijtje eruit gehaald, en de PC de ganse nacht laten opstaan (zonder netsnoer natuurlijk) met de gedachte dat de batterij wel zou leeg zijn. (batterij afkoppelen was nogal lastig) Maar blijkbaar houdt ie toch nog ergens stroom vast. Vandaag terug batterijtje eruit en nu wel grote batterij afgekoppeld, na 10 minuten terug aangekoppeld en hij start op, volledig in orde met alle user gegevens bewaard.
Wat nu eigenlijk de echte oorzaak geweest is weet ik dus spijtig genoeg niet.
Maar dus eind goed al goed, nogmaals dank aan alle helpers.
BoBvDv
ASUS R704A, intel core i3, 8GB mem.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

12 jan 2020, 01:10

Dat scherm met de keuze mogelijkheden komt duidelijk uit de BIOS. Er moet ergens in de BIOS geprust geweest zijn en door het weghalen van al wat maar de BIOS van spanning kon voorzien is die wijziging terug op zijn standaard teruggezet geweest. Is die LENOVO UEFI capable ? Check eens via Computer Management het partitie type van de eerste partitie. Als daar ergens EFI staat is het een UEFI partitie. Als men per "ongeluk" de bios op UEFI heeft ingesteld en er is geen EFI partitie voorhanden gaat de PC niet opstarten, ook niet met een startbare USB stick. Omgekeerd kan men ook geen EFI bootpartitie starten als in de BIOS dat UEFI is uitgeschakeld. Toch voorzichtig zijn met EFI geformatteerde schijven op een andere PC te manipuleren ( als die inderdaad EFI geformatteerd was ), ik denk dat je veel geluk heb gehad ....