Windows 10 update

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

scorpio
Lid geworden op: 12 nov 2004, 07:41
Locatie: Veerle Laakdal

25 jun 2020, 10:21

Beste,
Ik werk met een stokoud HP laptopje van 11 jaar oud, handmatig van W7 naar W8 en dan naar W10 omgezet.
Het ijzersterk ding voldoet nog steeds voor mails, google opzoekingen, facebook, you tube ed.

Echter, een update van W10 versie 1803 naar hoger wil niet na herhaalde pogingen met steeds de foutmelding
30xC1900101-Ox30018 de installatie is mislukt in de FIRST-BOOT met een fout tijdens de SYSPREP-SPECIALIZE bewerking.

Ik heb reeds Microsoft gecontacteerd dewelke mijn scherm heeft overgenomen en na een gedwongen update door hem die ook mislukt was, de reden gekregen dat het moederbord te oude drivers had.

Via de website van HP kan iik ook de drivers niet meer vernieuwen.

Kan ik nergens instellen dat ik geen updates niet meer wil, dat Microsoft zijn updates maar houd :D :D :D

MVG

Scorpio
Windows 10 Home -Intel Core i7-2.4 GHz- 8Gb RAM - 750 Gb HD- Windows Defender - AMD Radeon 6700M-Chrome- Gmail-Ccleaner.

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

25 jun 2020, 10:54

1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

scorpio
Lid geworden op: 12 nov 2004, 07:41
Locatie: Veerle Laakdal

25 jun 2020, 12:37

Dankjewel Lode, maar dat gaat niet lukken.

Ik heb nu de service "Windowsupdate" op "uitgeschakeld" gezet, misschien helpt dat wel.
Ben benieuwd...

Met vriendelijke groet,

Scorpio
Windows 10 Home -Intel Core i7-2.4 GHz- 8Gb RAM - 750 Gb HD- Windows Defender - AMD Radeon 6700M-Chrome- Gmail-Ccleaner.

linden
Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01

24 aug 2020, 11:37

Ik heb Windows 10,moet gisteren een update doen.Nu heb ik als zoekhulp Bing???.En een gans andere configuratie.Is niet gemakkelijk die overschakeling,hoe ouder ge wordt hoe moeilijker.Nog iemand problemen hiermee??,
iedere waarheid heeft zijn eigen reden

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

25 aug 2020, 09:16

Ik zelf niet nee, maar ik heb al verschillende mensen gehoord die van alles kwijt raken bij die update.
Nu, ik ben ook heel voorzichtig in die zin dat ik
1. Automatisch updates installeren heb uitgeschakeld. Ik start ze zelf wanneer ik dat wil.
2. Als een update begonnen is en het duurt een tijdje, ik de machine laat aan staan, desnoods een hele nacht tot de volgende ochtend. Ik vermijd het als het maar enigszins kan om lopende updates te onderbreken. Daarvoor moet je wel ervoor zorgen dat de machine niet in slaapmodus gaat na xx tijd.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

25 aug 2020, 12:11

Mijn recente ervaring:

Ik heb twee laptops een oudere van 11 jaar en een recentere van 5 jaar.
Op beide laptops werd gemeld dat de Windows 10 versie 2004 in aantocht was maar de update zelf werd (nog?) niet aangeboden. Ik heb dan Windows 10 versie 2004 zelf gedownload en de update manueel gestart.

Op de ouder laptop (11 jaar) werd de update probleemloos uitgevoerd. (duurde zeer lang)

Op de recenter laptop (5 jaar) werd de update na een een zeer lange tijd afgebroken. Foutmelding 0xC1900101. Volgens mijn opzoekingen op internet zou dit te maken hebben met een incompatibele driver.
Ik had geen zin om uit te zoeken welke dat wel zou kunnen zijn. Ik heb dan Windows-10 versie 2004 gedownload en op in USB stick gezet. Het was de bedoeling Windows-10 volledig nieuw te installeren.

De eerste poging mislukte. Ik had gekozen voor installatie met behoud van gegevens. Uiteindelijk kwam dit overeen met een update. Foutmelding zelfde als boven.

De tweede poging was succesvol, maar was niet naar mijn zin. Windows-10 versie 2004 geeft niet de mogelijkheid om een lokale gebruiker aan te maken. Men moet een Windows account hebben (had ik) of aanmaken en men moet een pincode instellen om aan te melden. De gebruikers naam en bijbehorende map op de harde schijf wordt automatisch afgeleid uit de account gegevens. Dat wilde ik niet, dus opnieuw.
Deze installatie duurde ook redelijk lang, waarschijnlijk omdat de gegevens van de bestaande installatie eerst worden opzij gezet in map windows.old.

Derde keer goede keer. Deze keer tijdens de installatie gekozen om de partitie waarop ik Windows wilde installeren te formatteren, zodat die helemaal leeg was. Natuurlijk eerst back-up genomen van alle belangrijke gegevens. (Heb ik altijd)
Op het moment dat de gebruiker moet ingesteld worden heb ik de internet verbinding uitgeschakeld door de laptop in vliegtuig modus te zetten. Hierdoor kan Windows geen Microsoft account opzoeken op internet en wordt het aanmaken van een lokale account voorgesteld. Dat moest ik hebben. De installatie verloopt verder zoals gewenst. Deze installatie was redelijk snel. 1 a 1,5 uur.

Hierna moeten dan alle gewenste toepassingen opnieuw geïnstalleerd worden, instellingen opnieuw ingesteld worden en/of werkgegevens opnieuw vanaf de back-up opnieuw op de juiste plaats gekopieerd worden. (ref. verborgen map AppData).

Voordeel. Ik heb nu een volledig nieuwe en zuivere installatie. Alle drivers zijn door Windows geïnstalleerd. Ik heb niets extra moeten installeren. Ook de printer (stond aan) werd automatisch herkend een een App (HP Smart) aangeboden voor installatie.

linden
Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01

25 aug 2020, 16:19

Bedankt voor de info,maar heeft iemand dat ook gehad met de update,Google weg en Bing in de plaats.
iedere waarheid heeft zijn eigen reden

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

25 aug 2020, 16:42

Dat heb je zeker voor met Edge, de browser van Windows
Klik op de drie puntjes bovenaan en dan de instellingen.

Afbeelding

Daarna klik je 'bij opstarten' , aan en zet een bolletje zoals bij mij. Vul daar dan in www.google.be en sluit alle vensters van Edge.
Start hem dan weer en je hebt de Google pagina.

Afbeelding

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

26 aug 2020, 09:23

@ hovel
Dat zo'n update mislukt, heb ik al meer dan eens meegemaakt. Ik laat dat den gerust, en probeer het een maand later eens opnieuw d.w.z. laat Microsoft de tijd om met bijkomende updates de scheve situatie recht te zetten. Dat kan wel eens een maand of drie duren. Een van mijn laptops heeft zo'n jaar of drie geleden mislukte opstarts gekend gedurende een zekere tijd, maar dat is in orde gekomen.
Nota: ik (of mijn vrouw) kan me dat permitteren van te wachten daarop, want eigenlijk gebruik ik Mageia Linux op die laptops. Windows dient alleen om problemen van anderen te kunnen opzoeken en te verhelpen, of om bijv. een MS-Access toepassing te maken.

En het aanmaken van een lokaal account gaat wel degelijk, maar je moet een keer of vier weigeren van een MS-account aan te maken en de optie ("Ik heb de gegevens niet" e.d.) aanklikken eer je bent waar je wezen wil. Zeer vervelend.

linden
Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01

26 aug 2020, 19:55

Bedankt voor de hulp,het probleem is opgelost,dit door jullie hulp. :D :D :D
iedere waarheid heeft zijn eigen reden