Lengte ADSL-VDSL kabel-opgelost

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

18 jul 2020, 17:59

Is het bepalend voor de snelheid als de verbindingskabel (blauwe) van ADSL/VDSL (Proximus) verlengd wordt van 1 naar 7 meter ?
Ik zocht al op het net maar wat ik daar lees is tegenstrijdig.
Ik heb de indruk dat de computer behoorlijk trager werkt.
Dank voor wat commentaar.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 jul 2020, 21:10

De beperkte lengte van slechts zeven meter kan in principe geen (meetbare) invloed hebben ...

Je hebt de indruk dat de computer nu trager werkt, hoe was hij voorheen aangesloten?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

19 jul 2020, 05:22

E.T. schreef:
18 jul 2020, 21:10
De beperkte lengte van slechts zeven meter kan in principe geen (meetbare) invloed hebben ...

Je hebt de indruk dat de computer nu trager werkt, hoe was hij voorheen aangesloten?
Was aangesloten met een gelijkaardige kabel van 1 meter. Ik had nu na herschikking van de meubelen,7 meter te overbruggen en in de Proximus winkel hadden ze enkel een kabel van 12 meter. Ik overbrug dus een afstand van 7 meter met een kabel van 12 meter. Vandaar.

Wat ik ook vaststel is dat na een uurtje sukkelen met een strooptrage computer, er geleidelijk aan schot in de zaak komt en uiteindelijk aan een aanvaardbare normale snelheid werkt. Dat kan toch niet ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 jul 2020, 09:34

Ook een kabel van twaalf meter zou inderdaad geen invloed mogen hebben op de snelheid. Overstappen op WiFi heeft dat wel. Waarschijnlijk is er iets anders mis.
:idea: Opmerkelijk dat het langzaam betert, heb ik nog niet meegemaakt.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

19 jul 2020, 09:44

Als je na het aanzetten eventuele scans lopen hebt en updates, draait de computer in het begin trager.
Wat staat er in de opstart? Maak eens een screenshot van het taakbeheer-> opstarten.
Welke versie van win 10 heb je? Start-> uitvoeren, typ winver en enter.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

19 jul 2020, 19:01

E.T. schreef:
19 jul 2020, 09:34
Ook een kabel van twaalf meter zou inderdaad geen invloed mogen hebben op de snelheid. Overstappen op WiFi heeft dat wel. Waarschijnlijk is er iets anders mis.
:idea: Opmerkelijk dat het langzaam betert, heb ik nog niet meegemaakt.
Er is een desktop aangesloten met Windows 10 Home en daarnaast een tweede desktop met Linux Mint 20 Cinnamon. Als beide computers aanstaan, start de verbinding heel traag. Surfen is bijna onmogelijk en meestal als er dan toch doorgegaan wordt, krijg ik de melding "onbereikbaar" of "geen internet".

Een repeater (of hoe noem je zoiets in het stopcontact) zorgt voor een snellere aansluiting, zeg maar verbinding met het net. Maar eens als je wenst te surfen, ho maar. Traag.

En ja, je zal het eigenaardig vinden, maar door omstandigheden liet ik beide compueters een uurtje alleen en toen ik opnieuw wou surfen, leek er niks aan de hand. Ongelooflijk.

Momenteel is de originele kabel van 2 meter terug aangesloten i.p.v. die van 12 meter, vanuit de muur naar de modem. Die dingen staan in de woonkamer en heb ik mijn PC kamer op het eerste verdiep. Alles werkt dan feilloos en .... snel.

Ik begrijp het niet. :cry: :roll:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

19 jul 2020, 19:09

sacho schreef:
19 jul 2020, 09:44
Als je na het aanzetten eventuele scans lopen hebt en updates, draait de computer in het begin trager.
Wat staat er in de opstart? Maak eens een screenshot van het taakbeheer-> opstarten.
Welke versie van win 10 heb je? Start-> uitvoeren, typ winver en enter.
Die vraag is me niet zo duidelijk, t.t.z. als ik alles moet weergeven, betreft het wel een scherm of 3 en dan bedoel ik als ik via "Start", "Taakbeheer" ingeef, krijg ik een overtzicht van 3 schermen groot ongeveer. Dan bedoel ik "Taakbeheer" en "Processen". :cry:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

19 jul 2020, 19:38

U leest niet goed.
Alleen de tab opstarten.
Nu duidelijk?
Dat kan ook via Ccleaner, Extra, opstarten

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

19 jul 2020, 19:54

sacho schreef:
19 jul 2020, 19:38
U leest niet goed.
Alleen de tab opstarten.
Nu duidelijk?
Dat kan ook via Ccleaner, Extra, opstarten
Het zal wel aan mij liggen, maar als ik rechts klik op Start, krijg ik een menu zoals afgebeeld hieronder. Het is me niet duidelijk hoe alleen de tab op te starten ...

Als ik CCleaner gebruik, vind ik nergens de optie "Extra".

Afbeelding
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

19 jul 2020, 20:17

met ccleaner, de tekst wat rechts staat, en leesbaar graag

Afbeelding

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

20 jul 2020, 17:21

Zo zo, nu zijn we er. Ik zie geen "Extra" omdat ik een engelstalige versie van CCleaner draai. Ik heb dan "Tools" en "Startup".
Met veel plezier toon ik je in een tekst bestand hetgeen ik te zien kreeg :

Yes HKCU:Run CCleaner Smart Cleaning Piriform Software Ltd "C:\Program Files\CCleaner\CCleaner64.exe" /MONITOR
Yes HKCU:Run EPLTarget\P0000000000000000 SEIKO EPSON CORPORATION C:\WINDOWS\system32\spool\DRIVERS\x64\3\E_IATIIBE.EXE /EPT "EPLTarget\P0000000000000000" /M "XP-400 Series"
Yes HKCU:Run OneDrive Microsoft Corporation "C:\Users\Administrator\AppData\Local\Microsoft\OneDrive\OneDrive.exe" /background
Yes HKLM:Run HP Software Update Hewlett-Packard C:\Program Files (x86)\Hp\HP Software Update\HPWuSchd2.exe
Yes HKLM:Run Opera Browser Assistant Opera Software C:\Program Files (x86)\Opera\assistant\browser_assistant.exe
Yes HKLM:Run SecurityHealth Microsoft Corporation %windir%\system32\SecurityHealthSystray.exe
Yes HKLM:RunOnce removeTempFiles1126466421 cmd /c "del C:\Users\ADMINI~1\AppData\Local\Temp\1126466375\uninstall.exe C:\Users\ADMINI~1\AppData\Local\Temp\1126466375\smooth.dll C:\Users\ADMINI~1\AppData\Local\Temp\1126466375\libgcc.dll C:\Users\ADMINI~1\AppData\Local\Temp\1126466375\libstdc++.dll & rmdir C:\Users\ADMINI~1\AppData\Local\Temp\1126466375"
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

20 jul 2020, 18:03

dat kan inderdaad
als ge dergelijke lengte of méér wil moet je andere kabel nemen (eigenlijk vaste kabel , maar die kan je ook los leggen ) ik heb dat dus gedaan omdat ik nog verder wég zit van de aansluiting

maar uwe ccleaner staat in de opstart , die moet ge der uit zetten en in ccleaner de bewaking afzetten

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

20 jul 2020, 18:40

Met veel plezier zeg ik u wat je moet doen.

Eerst zetten we Ccleaner in het Nederlands en dan op aangepast opschonen klikken.

Afbeelding

Daarna de twee vinkjes wegdoen en de aansluitende melding ignoreren want Ccleaner mag niet in de opstart staan vanwege de domme reklame die je soms krijgt om dingen aan te kopen.

Afbeelding

En hier lees je in het screenshot wat te doen.

Afbeelding

Lees alles desnoods twee keer.
Als alles gedaan is je computer afsluiten.
Start hem dan weer en weet eens te zeggen of het nu vlugger gaat.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

21 jul 2020, 03:12

verhaegen schreef:
20 jul 2020, 18:03
dat kan inderdaad
als ge dergelijke lengte of méér wil moet je andere kabel nemen (eigenlijk vaste kabel , maar die kan je ook los leggen ) ik heb dat dus gedaan omdat ik nog verder wég zit van de aansluiting

maar uwe ccleaner staat in de opstart , die moet ge der uit zetten en in ccleaner de bewaking afzetten
Welke (vaste) kabel bedoel je dan Verhaegen ? Ik ging met de originele kabel van 2 meter, naar de Proximus winkel en daar verzekerde men mij dat dit een ADSL/VDSL kabel was. Die kabel en stekkertjes zijn in een licht blauwe kleur. Het enigste verschil van de nieuwe kabel was natuurlijk de lengte (12 meter), maar vooral dat die nieuwe rond was en de originele een platte kabel. Maakt dat iets uit ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

21 jul 2020, 08:49

Hoi Toby, dit is een UTP twist pair, maar dan heb je ook nog RJ45 stekkers nodig en een speciale tang.

hier een link naar een goede kabel van 7,50 meter
https://www.allekabels.be/cat8-kabel/21 ... meter.html

als de moderators de link verwijderen zoek dan via Google naar
allekabels (punt) be
bij kabels selecteer netwerk kabel
Cat7
of
Cat8 dubbel afgeschermd met aluminium folie (beste maar duurste) deze heb ik bestaat in wit en zwart
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol: