1 laptop, 1 HDD met windows 10, 1 SSD met Chrome OS - OPGELOST

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

12 nov 2020, 08:59

Samen, bedoel je terzelfdertijd, nee dat gaat niet. Tenzij één van de twee in een virtuele machine binnen de andere draait. Maar dat is blijkbaar niet echt een optie.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

12 nov 2020, 15:14

joshuwa schreef:
11 nov 2020, 17:28
Vandaag dus toch maar mijn stoutste schoenen aangetrokken en mijn laptop opgestart. Eerst even niets en dan startte hij op onder Chrome. Effe aan het rommelen geweest daar en dan de laptop terug opgestart want ik moest toch weten of hij aanspreekbaar was via Win 10. Klassieke toetsen gebruikt, F2, F12 en zelfs F1.
Heb dingen gezien (bios) waar ik zeker geen kaas van gegeten heb maar zag wel dat er verschillende opstartmogelijkheden waren. Nu ben ik daar niet zo bekend mee en ben toch maar overal afgebleven.
Rommelen zonder te weten kan soms serieuze nevenwerkingen tot gevolg hebben. :roll:


joshuwa schreef:
11 nov 2020, 17:28
De handleiding van mijn laptop genomen en daar zag ik dat er achter F9 en F10 ook functies zaten. Dus terug opstarten en F9 ingedrukt maar daar geraakte ik niet wijs uit en na volledige opstart maar terug afgesloten en terug opgestart met de F10 toets. Wonderbaarlijk kon ik daar mijn HDD en SSD waarnemen. Omdat ik nog wist dat win 10 op de HDD stond heb ik die optie genomen waarop de laptop opstartte met het vertrouwde Win10 logo.
Functie-toetsen kunnen verschillen afhankelijk van het merk van de laptop, en dit zolang het OS niet aangesproken wordt.

Je komt dus waarschijnlijk uit op de bootmogelijkheden weergegeven door de bios.
Dit is zeker niet de normale wijze om op te starten.
Dit wordt normaal gezien alléén maar gebruikt als je een andere locatie éérst wil aanspreken om op te starten. (b.v. vanaf een "bootable stick"...)
joshuwa schreef:
11 nov 2020, 17:28
Ik ben al wel super content dat beide OS werkbaar zijn en dat was voor mij toch het punt waar het om ging. Dankzij jullie hulp en richtlijnen kan ik nu optimaal werken met mijn laptop.
Werkbaar is één ding.

Start hij normaal op zonder dat je aan een functietoets komt ? Of het nu met Win10 of Chrome is blijft gelijk.

.....Of krijg je eerst een melding met de vraag van welke locatie je wilt opstarten ? Dan zit er toch het een en ander scheef met de bootsector(en) of bios-instellingen.

De correcte manier om op te starten is met een boot-manager, ofdat nu win10 of Chrome is dat ingesteld staat als standard OS.....
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

joshuwa
Lid geworden op: 01 jan 2006, 17:30
Locatie: merksem

12 nov 2020, 21:25

Start hij normaal op zonder dat je aan een functietoets komt ? Of het nu met Win10 of Chrome is blijft gelijk.
Hij start helemaal zelfstandig op, ik moet helemaal niets doen, geen functietoetsen, geen keuzemenu , niets

Ik denk dus dat ik gewoon veel chance heb gehad en hoop nu natuurlijk dat ik binnen enkele dagen/weken/maanden niet in panne val want dan vermoed ik dat ik andere wegen zal moeten bewandelen.
Momenteel dus alles prima, de virtuele machine laat ik voor wat ze is en ga nu zoveel mogelijk experimenteren met Chrome OS.
Bedankt iedereen en wie weet komen we elkaar nog wel eens tegen op dit forum.

Jos
ieder afscheid is de geboorte van een nieuwe herinnering

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

13 nov 2020, 16:46

vroeger gebruikte ik voor dualboots te maken EasyBCD
als de comp dan opstart dan staan daar de iconen van betreffende besturingssystemen , heeft men degene die men wil starten maar aan te klikken en ....
met een virtuele draait er altijd één besturingssysteem en kan men andere systemen onder dat eerste draaiende starten en gebruiken

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

14 nov 2020, 00:51

man man man , schoenmaker blijf bij je leest !
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2,40GHz 5,0GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 GS
Norton Security 2018

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

14 nov 2020, 09:43

heb je dat tegen mij ?