Oude printerdrivers verwijderen

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

29 dec 2020, 22:16

Na bvb. enkele jaren regelmatig eens een printer geïnstalleerd te hebben, die op een dag terug te verwijderen en bvb. een andere in de plaats in werking gezet te hebben, heb je na al die tijd een waslijst aan namen in je computer van de printers die ooit deel uitmaakten van je geheel.

Mijn vraag is hoe je nu deze drivers en vooral al die namen van die printers van je computer wist zodat er geen enkele naam noch driver terug te vinden is en je met een schone lei kunt herbeginnen.

Ik googelde al wat en las over een methode via regedit. Ik vind dat nogal riskant gelet op mijn toch niet overdreven kennis in die materie.

Weet er iemand een eenvoudige toepassing voor dit euvel ? :?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

30 dec 2020, 09:00

Nu ja, eenvoudig ......
Kun je in het Configuratiescherm - Apparaten en printers die printers niet uitschakelen - verwijderen?
Als dat lukt, dan staan de drivers nog wel op je sisteem. De enige manier die ik eigenlijk kan is om dde software van die printers te verwijderen. Als je huidige printer van een ander merk is dan de vorige, bijv. je hebt nu een Canon, en vroeger een HP, dan kun je alle software van de vorige verwijderen. Als ze allemaal van hetzelfde merk zijn, dan moet je zien of je bij die software items kunt zien bij welk type van printer ze horen.
En de grove borstel: verwijder alle software van die tuigen en installeer je huidige printers-software opnieuw.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

30 dec 2020, 11:00

kunt eens een kijkje nemen met bv.
https://archive.codeplex.com/?p=driverstoreexplorer

RAPR.exe als admin starten (rechtsklikken op de koppeling en dan kiezen voor 'Als administrator uitvoeren'). daarna moet je via 'Enumerate' een lijst genereren van alle drivers die in het systeem aanwezig zijn en dan krijg je een lijst

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

30 dec 2020, 16:43

Er is geen enkele reden om niet meer gebruikte drivers te verwijderen op een moderne computer, toch?
Wat die aan geheugen in beslag nemen is immers verwaarloosbaar.

Dat je zo'n bos van oude printersymbolen opruimt kan geen kwaad, maar hoe dikwijls kom je daar?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

30 dec 2020, 17:13

C
hviaene schreef:
30 dec 2020, 09:00
Nu ja, eenvoudig ......
Kun je in het Configuratiescherm - Apparaten en printers die printers niet uitschakelen - verwijderen?
Als dat lukt, dan staan de drivers nog wel op je sisteem. De enige manier die ik eigenlijk kan is om dde software van die printers te verwijderen. Als je huidige printer van een ander merk is dan de vorige, bijv. je hebt nu een Canon, en vroeger een HP, dan kun je alle software van de vorige verwijderen. Als ze allemaal van hetzelfde merk zijn, dan moet je zien of je bij die software items kunt zien bij welk type van printer ze horen.
En de grove borstel: verwijder alle software van die tuigen en installeer je huidige printers-software opnieuw.
Vooreerst, allen bedankt voor de respons. Ik waardeer dit ten zeerste.
Laat ik maar met het eerste antwoord beginnen ...

Was het maar zo eenvoudig dacht ik.

De kwestie is dat ik graag experimenteer met oude printers, vooral HP machines. Een rare hobby, ik weet het, tot daar. Maar nu zit ik met een ellenlange lijst zit van printernamen in de computer. telkens ik een ander toestel wil installeren stuit ik op de melding "naam printer reeds in gebruik". Het zijn vooral oude machines als een HP690C, HP694C, HP695C. Niet onmiddellijk recente dingen.

Als ik er in slaag al die voorgaande experimenten te wissen, wordt mijn vreemde hobby aangenamer. :wink:

Ga ik via "Instellingen" naar "printers" en als ik de zichtbare dan stuk voor stuk verwijder, blijf ik steeds geplaagd met die namen. That's the point.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

30 dec 2020, 17:18

Wat wij vroeger deden in het netwerk was 'printers' die we niet (meer) gebruikten gewoon de naam OUD - xx gaven.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

30 dec 2020, 18:23

verhaegen schreef:
30 dec 2020, 11:00
kunt eens een kijkje nemen met bv.
https://archive.codeplex.com/?p=driverstoreexplorer

RAPR.exe als admin starten (rechtsklikken op de koppeling en dan kiezen voor 'Als administrator uitvoeren'). daarna moet je via 'Enumerate' een lijst genereren van alle drivers die in het systeem aanwezig zijn en dan krijg je een lijst
dan moet je dit gebruiken hé

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

30 dec 2020, 23:17

verhaegen schreef:
30 dec 2020, 18:23
verhaegen schreef:
30 dec 2020, 11:00
kunt eens een kijkje nemen met bv.
https://archive.codeplex.com/?p=driverstoreexplorer

RAPR.exe als admin starten (rechtsklikken op de koppeling en dan kiezen voor 'Als administrator uitvoeren'). daarna moet je via 'Enumerate' een lijst genereren van alle drivers die in het systeem aanwezig zijn en dan krijg je een lijst
dan moet je dit gebruiken hé
Ik weet het beste Verhaegen, maar nu is het al wat laat en morgen, laatste dag van het jaar, zal er ook niet veel van komen. Maar van als ik een minuutje heb, pas ik zeker je advies toe en laat ik zeker iets weten. :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

30 dec 2020, 23:18

E.T. schreef:
30 dec 2020, 17:18
Wat wij vroeger deden in het netwerk was 'printers' die we niet (meer) gebruikten gewoon de naam OUD - xx gaven.
Ga ik morgen ook eens bekijken als ik een minuutje tijd vind. Bedankt hoor. 8)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

04 jan 2021, 09:38

Toby schreef:
30 dec 2020, 23:17
verhaegen schreef:
30 dec 2020, 18:23
verhaegen schreef:
30 dec 2020, 11:00
kunt eens een kijkje nemen met bv.
https://archive.codeplex.com/?p=driverstoreexplorer
RAPR.exe als admin starten (rechtsklikken op de koppeling en dan kiezen voor 'Als administrator uitvoeren'). daarna moet je via 'Enumerate' een lijst genereren van alle drivers die in het systeem aanwezig zijn en dan krijg je een lijst
dan moet je dit gebruiken hé
Ik weet het beste Verhaegen, maar nu is het al wat laat en morgen, laatste dag van het jaar, zal er ook niet veel van komen. Maar van als ik een minuutje heb, pas ik zeker je advies toe en laat ik zeker iets weten. :wink:
Ik heb nu RAPR.EXE uitgevoerd na downloading en uitpakken.
Het programma gaf aan "Scanning Driver Store".

De optie "Enumerate" kon ik nergens terugvinden, ik meen dat ik dan "Select Old Drivers" moest aanklikken.

Ik waagde het niet verder te gaan, omdat ik niet kan uitmaken welke (oude) drivers ik nu moet verwijderen. Het gaat vooral om printers van Hewlett Packard (HP), maar om alle drivers nu te gaan verwijderen, doe ik niet om reden dat er nog een recente HP aangesloten is, een HP 2540/2542 en die moet operationeel blijven.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

04 jan 2021, 10:42

dat staat der toch duidelijk in voor welke het is

bv. bij de mijne canon zijn ook 2 versie's (verschillende , een oude en een nieuwe )

Afbeelding


Afbeelding

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

01 feb 2021, 17:20

Ok Verhaegen. Ik draaide het programma en voeg hierbij een uittreksel voor wat betreft de (oude) drivers van de printers.

Het gaat om printers van HP types 610C, 690C en 694C.

Afbeelding

Jammer genoeg kan ik niet altijd zien wie wat is bij die HP's.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

01 feb 2021, 17:44

ge ziet die van hp690 staan van 2006 die zal wél weg mogen volgens mij
waarschijnlijk kan alles van 2006 van hp wél wég , maar zou ik niet doen , want die prnms009.inf is namelijk een onderdeel voor microsoft print to pdf
die van microsoft laat ge best staan want ge weet nooit welke gedeelde drivers zijn (elke windows heeft standaard drivers voor printers aan boord )
en die andere is van degene die ge nu nog hebt denkelijk , als die printer van 2015 is
maar ge zegt dat ge die van de 2540 series nog hebt terwijl die van 2012 is