Externe HDD met fouten

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

06 mar 2021, 09:32

Die lost+found, ik heb me daar nog nooit in verdiept wat dat eigenlijk is (wijst dat op slechte nodes op e schijf???), maar negeer die gewoon.
Dat het fsck.ext2 niet bekend is , kan ik min of meer in komen, het is een oud format, misschien heeft Zorin die niet meer meegenomen????
Maar nog eens: in de voorgaanden heb ik fsck.ext4 aangehaald, waarom blijf je daar niet bij????
En de schijf terug in de sat ontvanger steken zou ik niet doen, ik heb ooit de schijf uit die van TV-Vlaanderen-ontvanger gehaald, en op welk formaat die stond heb ik niet kunnen uitvissen, ik denk zelfs niet geformatteerd. In elk geval heb ik die met diskdrake er een ext4 op gezet en ik gebruik die nog altijd.
En wat je wint met van distributie te wisselen, begijp ik ook niet. Je zou er m.i. beter aan doen om ervaring op te doen met één, dan is er later nog tijd om eventueel naar een andere over te gaan.
Zelf ben ik al meer dan tien jaar bij Mandriva/Mageia gebleven, en nu heb ik één machine naar PCLinuxOS overgezet. Als dat zich goed uitwijst, dan volgen er nog.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

06 mar 2021, 10:13

hviaene schreef:
06 mar 2021, 09:32
Die lost+found, ik heb me daar nog nooit in verdiept wat dat eigenlijk is (wijst dat op slechte nodes op e schijf???), maar negeer die gewoon.
Ik heb er ook nooit op gelet maar blijkbaar staat dat op elke linux partitie. Dit zou inderdaad eventuele gevonden en herstelde fouten bevatten. Deze map is ook beschermd (slotje). Waarschijnlijk enkel te benaderen as root. De aanwezigheid van deze map betekend niet noodzakelijk dat er problemen zijn.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

06 mar 2021, 15:25

Een dreambox sat ontvanger is ook op linux gebouwd,en op de HDD die er nu inzit staat ook een map lost+en found,ook een map movie en een map verwijderde bestanden,en op de HDD die ik wil herstellen kan ik die wel openen als administrator, maar ik zie niets, alleen een rode balk bovenaan.
Die zorin linux Oss staat op een andere laptop, die zijn van de kleinkinderen :D al + 12 jaar oud, en daar zet ik dan wel eens een andere linux op,maar die mint die staat op een klein notebook,dat is echt oud,zelfs het toetsenbord werk niet meer,maar ik heb er mint 19 opgezet omdat die er een Gpardet in heeft en meer steun heeft van ubuntu.
Nu proberen die e2fsck: fout te fixen, want het zou iets met linux mint 19 kunnen zijn,
De (X-) Ubuntu 18... en Mint 19 geven een melding voor het vernieuwen van de e2fsck (17 series ken ik niet).
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104942.0
Dat zal ik een paar keer moeten lezen,maar dat gaat naar de goede richting. :D
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

06 mar 2021, 15:37

tokkio schreef:
05 mar 2021, 18:34
Maar ik zie daar nu een map lost en found opstaan,
Dat is ok. Elke linux partitie heeft er een.
tokkio schreef:
05 mar 2021, 18:34
en die gaat niet open,zelfs niet met rechten, ...
Inderdaad die is beveiligd (zie slotje). Je kan er aan als root. Maar er is niets in te zien.
tokkio schreef:
05 mar 2021, 18:34
... het lampje van de HDD blijft knipperen maar als ik er op klik zie ik dat die 132 GB is,
Hoe kom je aan die 132GB? Zowel uw schermafdruk als de output van lsblg geven 298GB aan.
tokkio schreef:
05 mar 2021, 18:34
tokkio@tokkio-1005HA:~$ sudo fsck
'fsck' uit util-linux 2.31.1
e2fsck 1.44.1 (24-Mar-2018)
/dev/sda1 is aangekoppeld.
e2fsck: Kan niet doorgaan. Gestopt.
Dat klopt, je kan fsck niet uitvoeren op een mounted partitie. Wat hier gebeurt is het checken van sda1, dat is uw systeem harde schijf. Je kan aan uw auto ook geen wiel vervangen terwijl die aan het rijden is.

Wat u had moeten doen is fsck /dev/sdb1 . (zorg er voor dat sbd niet gemount is!)

Je kan ook fsck laten lopen met de -N optie. Alle checks worden gedaan, maar alleen geraporteerd, niets hersteld.
fsck -N /dev/sdb1

sdb1 is partitie 1 op device sdb (= uw externe hdd) .

p.s. De externe HDD moet geformateerd zijn voor je fsck kan laten lopen!

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

06 mar 2021, 16:05

tokkio schreef:
06 mar 2021, 15:25
Nu proberen die e2fsck: fout te fixen, want het zou iets met linux mint 19 kunnen zijn,
De (X-) Ubuntu 18... en Mint 19 geven een melding voor het vernieuwen van de e2fsck (17 series ken ik niet).
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104942.0
Hier wordt de zelfde fout vermeld die jij ook hebt gehad "e2fsck: Kan niet doorgaan. Gestopt.". Heeft niets te maken met Mint of wat dan ook.

De reden is dat fsck geen aangekoppelde (=mounted) partitie kan herstellen.

De oplossing is wat ik in mijn vorige post aanhaalde: fsck /dev/sdb1 uitvoeren op een niet aangekoppelde (niet gemounte) partitie. Of om eerst te testen: fsck -N /dev/sdb1

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

07 mar 2021, 16:48

Hoe kom je aan die 132GB? Zowel uw schermafdruk als de output van lsblg geven 298GB aan.
Als ik die lost+found open als administrator krijg ik dit...

Afbeelding
Die staat vol mappen,en als ik BV de Lib map open ,krijg ik dit...

Afbeelding
Maar als ik daar iets van wil openen ,de krijg ik onbekend bestand systeem.
En vanonder staat er 132 GB, en dat zal wel juist zijn, die HDD komt uit de sat ontvanger,en daar neem ik dagelijks het nieuws en andere programma's op en eens gezien verwijder ik die, tot op een dag ik het bericht zag, opname mislukt, harde schijf vol,en daardoor heb ik die er uitgedaan , en van dan af probeer ik ze te reanimeren.
Ik kan die ook niet verwijderen, geen rechten..

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
dit is nu de fsck...
tokkio@tokkio-1005HA:~$ umount /dev/sdb
tokkio@tokkio-1005HA:~$ sudo fsck /dev/sdb
'fsck' uit util-linux 2.31.1
e2fsck 1.44.1 (24-Mar-2018)
bestand_F: schoon, 11/19537920 bestanden, 1275064/78142806 blokken
tokkio@tokkio-1005HA:~$

En deze is fsck /dev/sdb1...
tokkio@tokkio-1005HA:~$ sudo fsck /dev/sdb1
[sudo] wachtwoord voor tokkio:
'fsck' uit util-linux 2.31.1
e2fsck 1.44.1 (24-Mar-2018)
fsck.ext2: Bestand of map bestaat niet tijdens openen van /dev/sdb1
Mogelijk een niet-bestaand apparaat?
tokkio@tokkio-1005HA:~$ fsck -N /dev/sdb1
'fsck' uit util-linux 2.31.1
[/sbin/fsck.ext2 (1) -- /dev/sdb1] fsck.ext2 /dev/sdb1
tokkio@tokkio-1005HA:~$
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

07 mar 2021, 18:54

tokkio schreef:
07 mar 2021, 16:48
Hoe kom je aan die 132GB? Zowel uw schermafdruk als de output van lsblg geven 298GB aan.
Als ik die lost+found open als administrator krijg ik dit...
... (afbeelding verwijderd)...
Die staat vol mappen,en als ik BV de Lib map open ,krijg ik dit...
Ik ga er van uit dat de schermafdrukken deze van de externe HDD zijn!

Wat U hier laat zien is niet de inhoud van de map lost+found maar de disk inhoud op de root map.
In uw schermafdruk zie je de map lost+found nog staan op de tweede rij de tweede van links, met een X er over wat betekend beveiligd.
In een verdere schermafdruk staat wel de inhoud van map lost+found en die is leeg.

Uit deze schermafdruk zie ik dat deze (externe) HDD niet gewoon geformateerd is maar dat er een volledig linux systeem op geïnstalleerd is. Dat zijn die 132GB! Ik dacht niet dat dat de bedoeling was.
Als dat inderdaad niet de bedoeling was dan kan je dat allemaal verwijderen, of gewoon terug formatteren, dan is alles weg. Die 132GB ook.
tokkio schreef:
07 mar 2021, 16:48
dit is nu de fsck...
tokkio@tokkio-1005HA:~$ umount /dev/sdb
tokkio@tokkio-1005HA:~$ sudo fsck /dev/sdb
'fsck' uit util-linux 2.31.1
e2fsck 1.44.1 (24-Mar-2018)
bestand_F: schoon, 11/19537920 bestanden, 1275064/78142806 blokken
tokkio@tokkio-1005HA:~$
Bovenstaande geeft aan dat alles OK is, geen problemen.

Dat van de "fsck /dev/sdb1" mag je vergeten. Dat is mijn fout.

Conclusie: Formatteer de externa HDD opnieuw en alles is dan leeg en ok.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

08 mar 2021, 15:58

Ik ga er van uit dat de schermafdrukken deze van de externe HDD zijn!
dat zou ze moeten zijn, als ik op de HDD Schijf F dubbel klik om te openen , krijg ik die map lost+found,en de Hdd waar linux opzit die is 160 GB groot, met nog 149 GB vrij,dus die 132 GB dat kan afval zijn,die schijf heeft bijna 10 jaar in de dreambox gezeten, en telkens opname, en dan opname verwijderen,tja, het is een HDD met kuren, ik kan ze BV niet in Gpardet van mint formatteren, dan krijg ik de melding dat het mislukt is, maar ik kan ze wel in de Zorin formatteren,en dit heb ik gevonden van lost +found...
Elk bestandssysteem - dat wil zeggen, elke partitie - heeft zijn eigen directory Lost + Found. U vindt hier herstelde stukjes corrupte bestanden.
https://nl.savtec.org/articles/howto/wh ... macos.html
Ik ga ze morgen eens in de sat ontvanger steken,en dan zien wat die doet.
Bedankt iedereen voor het meedenken,het gaat de positieve kant uit met die HDD. :D
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

08 mar 2021, 17:59

Je moet me niet kwalijk nemen maar ik kan aan uw uitleg niet aan uit.
tokkio schreef:
08 mar 2021, 15:58
Ik ga er van uit dat de schermafdrukken deze van de externe HDD zijn!
dat zou ze moeten zijn,
Ik heb uw schermafdrukken nog een bekeken en ik kom tot het besluit dat dat wat u als inhoud van uw externe HDD aanduid in werkelijkheid de inhoud is van uw interne HDD.
tokkio schreef:
08 mar 2021, 15:58
als ik op de HDD Schijf F dubbel klik om te openen , krijg ik die map lost+found,...
Dat is de externe HDD dus. Dat is OK.
tokkio schreef:
08 mar 2021, 15:58
... en de Hdd waar linux opzit die is 160 GB groot, met nog 149 GB vrij, dus die 132 GB dat kan afval zijn,
Dat is uw interne HDD dus. Ik begrijp uw redenering niet... Omdat de interne HDD 160GB groot is en nog 149GB vrij heeft, daarom is die 132GB afval? Wat is het verband? Het ene cijfer heeft betrekking op de interne HDD en het andere zogezegd op de externe HDD. Daar is toch geen verband!
Verder zie ik nergens een schermafdruk waar een 132GB grootte op staat.
Wel is er een schermafdruk (van de interne HDD) waar op staat vrije ruimte132,4GB . Kan het zijn dat u zich vergist?
tokkio schreef:
08 mar 2021, 15:58
Ik ga ze morgen eens in de sat ontvanger steken,en dan zien wat die doet.
Bedankt iedereen voor het meedenken,het gaat de positieve kant uit met die HDD. :D
Suc6