Harde schijf volledig leeg halen

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

17 mei 2021, 11:47

Hello Iedereen, misschien is dit hier reeds aan bod gekomen, maar ik vind het niet zo direct terug.

Wat ik wil doen is een grote lente schoonmaak :D :D

Waarschijnlijk zijn er hier nog senioren die door de jaren heen een nieuwe computer gekocht hebben met een recenter versie van Windows, en van die oudere computer software naar de nieuwere overgeplaatst hebben, om dan die oudere computer ergens op te bergen, want men weet nooit :wink: :wink: :wink:

Wel bij mij was dit ook zo, maar nu is de tijd gekomen om die naar een recyclage park te brengen, maar eerst zou ik toch die harde schijven volledig onleesbaar willen maken, dus niet enkel formatteren, maar alle bestaande gegevens overschrijven.

Kan mij iemand verwijzen naar een bepaald programma die zoiets zou kunnen doen, waarvoor dank.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

17 mei 2021, 11:58

laptop open vijzen ( een vijsje of acht) HD uithalen ( kan nog van pas komen), terug toevijzen en probleem is opgelost , heb er zoal een paar naar het containerpark gedaan en oude HD al eens opnieuw gebruikt bij laptops met een kleinere HD.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

17 mei 2021, 13:51

Wardje, ik zoek niet een verzameling van oude harde schijven aan te leggen, maar om alles alles weg te doen nadat ik daarop alle sporen verwijderd heb zodat er geen misbruik zou kunnen van gemaakt worden.

Er een slijpschijf doorhalen is ook niet wat ik zoek.

Groetjes

Danny

Edit, blijkbaar kan Ccleaner dit, zal daarmede proberen.
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

17 mei 2021, 14:39

Danny. schreef:
17 mei 2021, 13:51
Edit, blijkbaar kan Ccleaner dit, zal daarmede proberen.
Ccleaner kan dit ook niet, is hier al herhaaldelijk besproken geweest.
En dat weet iedereen, allee de meeste toch, sorry maar jij dus niet.
Er bestaan genoeg programma’s om informatie op uw oude schijf terug te halen.

De slijpschijf, kapot slaan krassen op maken is de beste oplossing

Of nog beter hou de HD bij en leg hem weg,
En als die met zijn zeis langskomt en het is gedaan met U tja dan moet je der niet meer van wakker liggen :mrgreen:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

17 mei 2021, 18:00

benq schreef:
17 mei 2021, 14:39
... Ccleaner kan dit ook niet, is hier al herhaaldelijk besproken geweest ...
Benq, ik begrijp jouw opmerking niet goed, op deze screenshot staat toch duidelijk dat het bezig is met alles te verwijderen, men kan kiezen tussen een aantal keren de gegevens te overschrijven.
Afbeelding
Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

17 mei 2021, 19:14

Ik wens U veel succes,
Als uw schijf dus leeg is
Installeer dan eens een recovery software, hier ook te vinden op senioren net
En laat die dan eens lopen, kan ook heel lang duren.

Wedden dat hij nog data vind.
Met een koffie en koekje ben ik al tevreden. :wink:

Ik den niet dat de gratis software van ccleaner uw schijf zuiver maakt,
Wat denken de echte helpers hier?
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 mei 2021, 00:00

Het is niet omdat je verkenner leeg is dat er geen data meer op de schijf staan 8)

De "fichebak" weggooien doet de "boeken" niet verdwijnen, toch?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

18 mei 2021, 00:07

Ccleaner
Ccleaner is voor velen onder ons een bekende naam. Het is uitstekende software om uw computer op meerdere vlakken mee te onderhouden. Maar wat veel gebruikers van de computer optimalisatie software niet weten, is dat Ccleaner ook bijzonder nuttig kan zijn om uw harde schijf op een vertrouwde en veilige manier te ontdoen van gevoelige informatie. Onder Gereedschap –> Gegevenswisser vindt u 4 manieren om uw bestanden permanent te verwijderen van uw harde schijf. Hoe hoger het aantal “overschrijvingen”, hoe beter er wordt gewist. Wissen is eigenlijk niet de juiste benaming. Wat Ccleaner doet is de harde schijf overschrijven met willekeurige data.

Harde schijf wissen Ccleaner
Harde schijf wissen met Ccleaner
U kunt van ons aannemen dat bij de maximale methode, er absoluut niets meer van uw persoonlijke data op de harde schijf terug te vinden is. De schijf wordt namelijk 35x overschreven. Op dit moment bestaat er geen recovery software die daar een antwoord op heeft. Hoe hoger het aantal passes hoe langer het wissen van de data duurt. Maar ook het drie keer overschrijven heeft als resultaat dat de oude gegevens op de harde schijf niet meer terug te halen zijn met voor het publiek beschikbare software. Dus wilt u niet te lang wachten dan is het drie keer overschrijven van de harde schijf meer dan voldoende om de bestanden voor altijd te verwijderen.

Harde schijf wissen met DBAN
“DBAN” een afkorting voor Darik’s Boot and Nuke is ook software die gegevens overschrijft zoals Ccleaner. Het verschil is dat u DBAN vanaf CD of USB stick opstart. Het wist automatisch alle software en data die op de hardeschijf te vinden is. Herinstallatie van een besturingssysteem als Windows is dus nodig, wilt u de computer weer gaan gebruiken.


Op de manier hoe DBAN werkt vermijdt u identiteitsdiefstal bij bijvoorbeeld verkoop of recycling van de computer. De software kan ook gebruikt worden bij opschoning van harde schijven bij virus of malware besmetting van de computer. DBAN downloaden

SSD schijf wissen
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

18 mei 2021, 08:09

janneke dust2 schreef:
18 mei 2021, 00:07
... Maar wat veel gebruikers van de computer optimalisatie software niet weten, is dat Ccleaner ook bijzonder nuttig kan zijn om uw harde schijf op een vertrouwde en veilige manier te ontdoen van gevoelige informatie ...
Bedankt voor deze informatie, hopelijk zal dit door anderen ook gelezen worden :wink: :wink: :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

18 mei 2021, 08:41

janneke dust2 schreef:
18 mei 2021, 00:07
Ccleaner
OK dat wist ik dus niet,
maar toch heb ik mijn bedenking hierover,
ik ben nogal wantrouwig voor gratis software.

Waarom zou de gratis software dit tot in de puntjes uitvoeren als het ook op de betalende versie aanwezig is?
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

18 mei 2021, 09:10

benq schreef:
18 mei 2021, 08:41
janneke dust2 schreef:
18 mei 2021, 00:07
Ccleaner
OK dat wist ik dus niet,
maar toch heb ik mijn bedenking hierover,
ik ben nogal wantrouwig voor gratis software.

Waarom zou de gratis software dit tot in de puntjes uitvoeren als het ook op de betalende versie aanwezig is?
Omdat gratis software dikwijls geschreven wordt door professionals in hun vrije tijd, omdat ze in hun beroepsaktiviteiten "hun ding" niet mogen doen.
Verder is het verschil tussen gratis versies en betalende versies op zich dikwijls nihil, maar wordt het betalende verantwoord als snel toegang krijgen tot rapporten over bugs en de oplossingen, vragen kunnen stellen aan de ontwerpers e.d. of bijkomende modules, als je die zou nodig hebben ....

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

18 mei 2021, 11:27

janneke dust2 schreef:
18 mei 2021, 00:07
Harde schijf wissen Ccleaner
Met CCleaner kan je alle partities wissen behalve deze waar Windows op staat.
Je kan dus niet uw harde schijf helemaal leeg maken.

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

18 mei 2021, 13:10

In mijn antwoord staat ook DBAN daarmee kan je ook de systeemschijf wissen.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

19 mei 2021, 11:41

Danny,

Active@KillDisk
Download:
http://killdisk.com/killdisk-freeware.htm

De handleiding als .pdf te downloaden:
Handleiding downloaden

Sony
I Afbeelding SeniorenNet