Switch printer naar computer en vice versa

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

09 jul 2021, 06:59

Ze zijn legio, de "switch kaskes" om bvb. 2 computers te laten printen met één en dezelfde printer.
Afzonderlijk vanzelfsprekend.

Maar tijdens mijn zoektocht naar een "switch doosje" om één en dezelfde computer door ofwel printer A of printer B het drukwerk te laten uitvoeren, vond ik noppes.

Is er dan nog het probleem dat het twee dezelfde printers zijn met dezelfde driver zodat de computer geen idee heeft waar hij mee bezig is en de twee door elkaar gooit.

Daarom die switch.

Is er iemand met toch een idee waar ik dergelijke switch doosjes kan vinden ? Alvast bedankt. 8)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

09 jul 2021, 08:56

Als je de printers installeert (en misschien daarna ook) kun je elke printer toch een naam geven? De standaard naam die voorgesteld wordt zal wel dezelfde zijn, maar niets let je om die te veranderen. En dan kan je wél kiezen naar welke printer je iets stuurt.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

09 jul 2021, 11:12

Hellokes, wat Hviane wil zeggen is te zien op volgende afbeelding

Afbeelding

Daar heb je de keuze tussen verschillende printers (en je kan ook al de verschillende printers een naam toewijzen bij de installatie), en kan je printers toevoegen naar believen.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

09 jul 2021, 17:18

Het zijn twee oldtimers waar ik mee wil experimenteren.
Een HP 690C en een HP694C.

Die drivers installeren gaat als een fluitje van een cent.
Deskundig ben ik niet op dat gebied, maar het zouden identieke drivers zijn.

Daarna weet de computer niet meer waar het noorden is.

Als ik elke printer zijn eigen naam geef, die naam aanduid om te printen, gaat de computer naar willekeur te werk.

Dan laat hij de HP690C printen daarna eens de HP 694C.

Het is daarom dat ik die vraag stelde om een switch te kunnen gebruiken zodat de computer zelf geen keus heeft.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

09 jul 2021, 18:22

in het systeemdialoogvenster kun je dat zelf kiezen hoor
niets anders nodig
je klikt gewoon degene aan die het moet printen
soms is het maar een venster met één der in maar dan staat er een > naast , als men daarop klikt komen der dus meerdere keuzes tevoorschijn

Afbeelding

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

22 jul 2021, 05:19

Bedankt Verhaegen, maar het volgende doet zich voor :
Het gaat om 2 oudjes, maar nog kranige printers HP690C en HP694C.
Ik experimenteer graag met refill van hun cartridges.
Een hobby als een andere.

Windows 10 ondersteunde al een hele tijd die HP printers niet meer en HP gaf ook afwezig aan.
Enkel Linux printte nog gezwind met die dingen.
Logisch eigenlijk.

Tot over een tijdje terug en na veel het net afgedweild te hebben, er plots een universele driver opdook gelanceerd door Microsoft.

Na installatie kon ik terug printen vanuit Windows 10 met een HP690C of 694C (er is zelfs nog een bijna gloednieuwe HP610C, nagenoeg identiek aan de andere, die ik nog niet eens installeerde).

Installeer ik nu die driver dan vermeld de computer gewoonweg printer HP690C.
Ook al wil ik de HP694C beogen.
Koppel ik die printer HP690C af en installeer ik de HP694C met dezelfde driver software - er is er tenslotte maar één beschikbaar - meent de computer dat het om dezelfde printer gaat (HP694C en HP690C hebben nauwelijks verschillen qua uitzicht, wellicht ook qua techniek).

Bijgevolg kent de computer telkens maar één printer vermits hij telkens de driver software overschrijft en niet door heeft dat het twee verschillende eenheden zijn.

Da's het probleem. 8O
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

22 jul 2021, 10:23

hetgeen je dan kan proberen is dit
ze allebei instaleren op een verschillende partitie
bij installatie kan je altijd kiezen waar geinstaleerd wordt
een stukje wordt automatisch altijd op de C gezet (maar dat wordt niet aangegeven ) daar is niks tegen te beginnen en is normaal , maar de rest wordt gezet op de plaats die jij bepaald
dergelijks moet men ook doen als men bv. 2 verschillende office pakketten instaleerd op een comp
instaleer bv. éne op de D partitie , en éne op de E partitie (of de c)

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

22 jul 2021, 16:40

@Toby Je geeft veel uitleg, maar heb je nu al geprobeerd om de naam van de printers te veranderen, en wat is het rezultaat???

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

23 jul 2021, 05:34

hviaene schreef:
22 jul 2021, 16:40
@Toby Je geeft veel uitleg, maar heb je nu al geprobeerd om de naam van de printers te veranderen, en wat is het rezultaat???
Bedankt hviaene voor de hulp.

Ik zei het al, het is onmogelijk een keuze te maken. Waarom ?
De aangepaste universele driver (het duurde een hele tijd dat Windows 10 geen drivers meer ter beschikking stelde voor dergelijke oude HP printers en HP zelf ondersteunde de zaak ook niet meer ...) installeerde ik een tijd terug.

Die driver werkte bovendien, maar als ik een HP690C naast een HP694C wil installeren, bekijkt de computer die printers als één en dezelfde en noemt dan telkens opnieuw - en overschrijft - de geinstalleerde printer (één dus) zelf HP690C.

Dan kan ik nooit kiezen, zie je ?

Ik schrijf veel literatuur, dat klopt, maar probeer het uiteindelijk duidelijk te maken. :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

23 jul 2021, 08:54

Dat zou willen zeggen dat je geen twee dezelfde printers kunt aan één PC kunt verbinden en die van elkaar onderscheiden. Daar geloof ik eerlijk gezegd geen bal van.
Ik kan het hier niet testen, ik heb er geen twee. Maar uit mijn beroepsleven herinner ik mij dat in het netwerk verschillende Brother laserprinters stonden, in verschillende kamers. En ik kon perfekt kiezen op welke printer ik iets kon laten printen.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

23 jul 2021, 09:44

ik heb het al gezegd , ze moeten op verschillende partities geinstaleerd worden
dan pas wordt er niet overschreven en worden ze gezien als 2 aparte

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

23 jul 2021, 11:40

Er wordt nergens gezegd hoe dat de printer(s) aan de computer verbonden zijn.
Het zijn oude printers dus parallelle poort ?
Beide printers afwisselend aan de zelfde poort?

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

23 jul 2021, 22:31

hovel schreef:
23 jul 2021, 11:40
Er wordt nergens gezegd hoe dat de printer(s) aan de computer verbonden zijn.
Het zijn oude printers dus parallelle poort ?
Beide printers afwisselend aan de zelfde poort?
Dat zijn inderdaad nog parallelle aansluitingen en daartussen zit een converter naar een usb kabel (zie foto).
Bij installatie van de enige universele driver, worden de twee printers elk aan een afzonderlijke usb uitgang (poort) verbonden.

Van zodra ik even meer tijd heb, installeer ik de ene printer op schijf C en de andere op schijf D, zoals Verhaegen aangeeft.
Ben benieuwd.

Ps. correctie : waar ik eerder printer HP610C vermeldde moest dit HP670C zijn. :oops:
Die converter ziet er ongeveer zo uit :
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Toby op 24 jul 2021, 06:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

23 jul 2021, 22:38

hviaene schreef:
23 jul 2021, 08:54
Dat zou willen zeggen dat je geen twee dezelfde printers kunt aan één PC kunt verbinden en die van elkaar onderscheiden. Daar geloof ik eerlijk gezegd geen bal van.
Ik kan het hier niet testen, ik heb er geen twee. Maar uit mijn beroepsleven herinner ik mij dat in het netwerk verschillende Brother laserprinters stonden, in verschillende kamers. En ik kon perfekt kiezen op welke printer ik iets kon laten printen.
Ik vind het nog eigenaardiger omdat het steeds om verschillende types gaat. Een HP690C en een HP694C.
Uiterlijk lijken dat twee identieke modellen (zie afbeeldingen).
Afbeelding

Afbeelding

Nogmaals, ik denk dat moest HP voor elke printer afzonderlijk nog voor Windows 10 een driver ter beschikking hebben, het probleem opgelost was. Nu is er één universele, vandaar de miserie denk ik. :(
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !