Snelformateren Geheugen kaart-opgelost

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

giant
Lid geworden op: 27 jan 2007, 20:18
Locatie: MERKSEM

10 jul 2021, 18:39

Waar zit nu juist het verschil tussen snel formatteren en Formatteren
Ik zie niet duidelijk het verschil tussen snel formatteren en formatteren
Ik ben dan ook niet professioneel met de PC bezig ,alhoewel ik veel met foto's bezig ben
Tot hier toe heb ik mijn geheugenkaarten steeds snel geformatteerd , en heb er blijkbaar geen nadeel van ondervonden
Laatst gewijzigd door giant op 11 jul 2021, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

10 jul 2021, 23:06

Bij snel-formatteren wordt gewoon de allocatie-tabel gewist en worden alle sectoren terug vrijgegeven.
Alle gegevens staan er echter nog op.

Bij formatteren worden alle bits/bytes in de sectoren effectief terug op "nul" gezet. Dit neemt wel enige tijd in beslag. Alle gegevens zijn dan ook gewist.(Al moet je dit wel met een korreltje zout nemen.)
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

giant
Lid geworden op: 27 jan 2007, 20:18
Locatie: MERKSEM

11 jul 2021, 09:29

Bedankt ,

Mag ik vragen hoe U formateert ?

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

11 jul 2021, 12:34

Ik formatteer vrijwel nooit. - behalve als het mocht nodig blijken.
Ik verkies een partitie te verwijderen en terug aan te maken, wat min of méér op hetzelfde neerkomt als "snel-formatteren" en gaat even snel.
Evenzo voor een nieuwe installatie van het OS, alle partities op de schijf worden eerst verwijderd.

Formatteren zelf gebeurt alléén maar als er een probleem zou zijn met de schijf/medium.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

11 jul 2021, 18:23

Tegenwoordig gebruikt men enkel nog partities als je daarvoor een goede reden hebt en niet meer om de vroegere beperkingen te omzeilen het filesysteem.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

11 jul 2021, 18:47

janneke dust2 schreef:
11 jul 2021, 18:23
Tegenwoordig gebruikt men enkel nog partities als je daarvoor een goede reden hebt.....
Een schijf of eender welk medium heeft altijd minimum één partitie hé janneke........anders kan je er maar weinig mee aanvangen.

Anderzijds, een OS maakt eveneens 2 eigen verborgen partities aan. (dewelke ik dan ook eerst verwijder bij installatie van een "clean" systeem. Deze worden dan terug automatisch aangemaakt.)
Ook als er maar één schijf is, is het toch aangewezen om je eigen gegevens op een aparte partitie te houden en niet op de zelfde partitie van het systeem, dat vergemakkelijkt toch sommige dingen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier