Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

30 mei 2016, 09:52

Vesselin schreef::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Elke ervaren man kent ze wel:

Het soort vrouwen dat nooit luistert naar redelijke argumenten, maar altijd onverstoorbaar dóór ratelt - zonder de minste bekommernis om enige gefundeerde redelijkheid voor haar beweringen - omdat ze nu eenmaal altijd gelijk willen hebben!
Ik heb eerder de indruk dat dit een zwanenzang is. :wink:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

30 mei 2016, 10:29

Vesselin schreef::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Elke ervaren man kent ze wel:
Het soort vrouwen dat ...........
Iets voor jou ? :lol: :lol:
Afbeelding

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 mei 2016, 11:37

Hahahahahahahahahaha!

Daar gaat het niet om!

Jij gedraagt je als een "bloqueur". En ik heb een bloedhekel aan bloqueurs, omdat ze een serieuze debat-cultuur onmogelijk maken.

Met welke redelijke argumenten we ook afkomen... je legt ze gewoon schaamteloos naast je neer!

Toen ik hier vroeger eens vluchtig kwam kijken dacht ik: "Die Bluevelvet is precies belezen, en verdedigt zich goed."

Nu ik een poosje heb deelgenomen aan het debat, besef ik, dat ik mij schromelijk vergist heb!

Jij doet drie dingen:

1. Je citeert uit de bijbel.

2. Je citeert uit de artikelen van het blaadje van je sekte.

3. Je doet "gauw, gauw", wat aan "cherry-picking" op het web. Waarbij je meestal niet eens ziet of begrijpt wat er staat (cfr. je absurde opmerking in verband met Richard Friedman!)

Ik ben een ernstig mens! En daarenboven een belezen mens. Ik doe niet aan "cherry-picking" maar geef commentaar op de boeken die ik écht gelezen heb!

Wat kan ik doen?...
De onzin, die je vertelt, over mijn kant laten gaan?!
Dan denken de lezers dat ik je misschien gelijk geef!...

Of weggaan, omdat het intellectueel niveau hier veel te laag is voor een eerlijke onderzoeker als ik??!!

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

30 mei 2016, 12:15

Vesselin schreef:
Wat kan ik doen?...
De onzin, die je vertelt, over mijn kant laten gaan?!
Dan denken de lezers dat ik je misschien gelijk geef!...

Of weggaan, omdat het intellectueel niveau hier veel te laag is voor een eerlijke onderzoeker als ik??!!
Ik denk dat laatste !
:lol:
Dat is hier geen onderzoekscentrum z'n.

Enne...... het spijt me GEWELDIG dat ik niet aan je verwachtingen tegemoet kom !
:arrow: wat kan ik doen om je te plezieren :lol:

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

30 mei 2016, 12:33

bluevelvet schreef: Dat is hier geen onderzoekscentrum z'n.
:lol: Dat moet ik onthouden. Kan nog van pas komen.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

30 mei 2016, 12:45

talisman schreef:
bluevelvet schreef: Dat is hier geen onderzoekscentrum z'n.
:lol: Dat moet ik onthouden. Kan nog van pas komen.
Jij ook al een SERIEUZE onderzoeker a la Vesselin ?
Jullie lezen de boeken van sommige onderzoekers en komen hier vertellen dat ze de waarheid bevatten. Andere ERNSTIGE onderzoekers leggen jullie naast je neer, WANT dat zijn leugenaars ! Allez vooruit !
Al die wetenschappers hebben dezelfde basisgegevens maar komen tot een verschillende conclusie. Diegenen die het meeste aan jullie wereldbeeld beantwoorden die scoren :?
Zo simpel is dat.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

30 mei 2016, 13:40

bluevelvet schreef:
talisman schreef:
bluevelvet schreef: Dat is hier geen onderzoekscentrum z'n.
:lol: Dat moet ik onthouden. Kan nog van pas komen.
Jij ook al een SERIEUZE onderzoeker a la Vesselin ?
Twijfel je daar nog aan ?
Jullie lezen de boeken van sommige onderzoekers en komen hier vertellen dat ze de waarheid bevatten. Andere ERNSTIGE onderzoekers leggen jullie naast je neer, WANT dat zijn leugenaars !
Noem eens een ' ERNSTIGE onderzoeker ' ?
Al die wetenschappers hebben dezelfde basisgegevens maar komen tot een verschillende conclusie.
Ook dat is niet zo. Duidelijk dat jij met wetenschappelijk onderzoek niet zo vertrouwd bent.
Diegenen die het meeste aan jullie wereldbeeld beantwoorden die scoren :?
Met wereldbeeld heeft dit niks te maken hoor. Heeft te maken met de kwaliteit van het onderzoek.
Deze al gelezen of zit je nog steeds met een bloedneus ?
http://www.jhsonline.org/reviews/review ... iew455.htm

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 mei 2016, 13:55

Bluevelvet schreef:Wat kan ik doen om je te plezieren? :lol:
Wel... euh... :twisted: :twisted: :twisted:

Als je al eens aandachtig zou lezen wat er werkelijk staat!

Uiteindelijk mogen we blij zijn, dat in het westen, kritisch onderzoek van religieuze teksten, nog toegelaten wordt!

Durf je dat in de meeste Arabische landen doen, wordt je minstens verbannen of kost dat je kop!

En hou goed in gedachten: Het draait daar om precies hetzelfde, namelijk:

Een politiek machtige priesterklasse die een "heilig boek" verdedigt!

In de V.S. zouden vele christelijke fundamentalisten ook graag het kritisch onderzoek van de bijbelteksten onmogelijk willen maken!
Het ironische is, dat het te danken is aan de machtige Joodse lobby dat dát niet gebeurt.

De tweede stelling van K. van der Toorn: hoe het "paradigma van de openbaring" tot stand komt, is zeer leerzaam.

Aan een religieuze tekst (of teksten) de status van "goddelijke openbaring" verlenen, is inderdaad het werk geweest van priesters/schrijvers. Dat legt hij zeer goed uit.

Dus, mijn conclusie is:
Dat literalistische gelovigen in het geheel niet bezig zijn met godsdienst!
Godsdienst dan, als een persoonlijke levende relatie met god in het hier en nu.

Nee, zij vereren en aanbidden een "boek".

Ze doen dus uiteindelijk aan afgoderij, zonder het te beseffen! :lol: :lol: :lol:

De moslims doen dat ook... maar die vereren en aanbidden natuurlijk het "verkeerde boek".

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

30 mei 2016, 15:02

Vesselin schreef:Dus, mijn conclusie is: Dat literalistische gelovigen in het geheel niet bezig zijn met godsdienst!
We moeten nuchter zijn. We moeten realist zijn. Een realist is iemand die rekening houdt met de werkelijkheid. De werkelijkheid is dat er een duivel is die het op ons gemunt heeft. “Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden” Als hij een gelegenheid ziet, zal hij ons aanvallen.

http://www.internetbijbelschool.nl/html ... rstaan.htm

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

30 mei 2016, 16:03

BIJBELSE TEKSTEN WAARSCHIJNLIJK VEEL OUDER DAN AANGENOMEN.
Moderne theologen beweren vaak, wanneer ze spreken over de ouderdom van de Bijbelse teksten dat de Bijbel zou geschreven zijn na de Babylonische ballingschap zoals o.a. Karel VAN DER TOORN beweert.
De realiteit blijkt echter anders. Recent onderzoek op oude Hebreeuwse teksten heeft namelijk aangetoond dat én de Joden een geletterd volk waren én er voor de 1e ballingschap al een traditie was van een 'geschreven woord' bij de Joden, in tegenstelling tot de aanname dat er sprake was van een ‘orale traditie’ (die bij nomaden-stammen zou passen).

klikje

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

30 mei 2016, 16:59

bluevelvet schreef:BIJBELSE TEKSTEN WAARSCHIJNLIJK VEEL OUDER DAN AANGENOMEN.
Moderne theologen beweren vaak, wanneer ze spreken over de ouderdom van de Bijbelse teksten dat de Bijbel zou geschreven zijn na de Babylonische ballingschap zoals o.a. Karel VAN DER TOORN beweert.
De realiteit blijkt echter anders. Recent onderzoek op oude Hebreeuwse teksten heeft namelijk aangetoond dat én de Joden een geletterd volk waren én er voor de 1e ballingschap al een traditie was van een 'geschreven woord' bij de Joden, in tegenstelling tot de aanname dat er sprake was van een ‘orale traditie’ (die bij nomaden-stammen zou passen).

klikje
Is dàt jouw recent onderzoek ? :

BijbelGetrouw

:lol: :lol: :lol:
En dan nog door ' moderne theologen ' !
https://nl.wikipedia.org/wiki/Theoloog
Die bestuderen of WC eend wel degelijk het beste wat op de markt is.

Zoek eens in de richting van archeologen, geschiedkundigen of filologen.
Om een idee te hebben van hoe waardeloos deze bewering is kan ik je dit boek aanbevelen:

http://www.boek.be/boek/de-bijbel-als-mythe

auteurs:
https://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Finkelstein
https://en.wikipedia.org/wiki/Neil_Asher_Silberman

En stop nu eens met je gezever!

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 mei 2016, 17:05

Bluevelvet schreef:Moderne theologen beweren vaak, wanneer ze spreken over de ouderdom van de Bijbelse teksten dat de Bijbel zou geschreven zijn na de Babylonische ballingschap zoals o.a. Karel VAN DER TOORN beweert
Karel van der Toorn beweert dat helemáál niet!!!

Lees het boek, truttebol! In plaats van ongeremd te zeveren...

Maar... wat maakt het uit! (diepe, diepe zucht: tegen domheid is geen kruid gewassen! :evil:)

J'en ai marre, j'en ai assez

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 mei 2016, 18:02

Bluevelvet,

Nog één vraagje, vóór ik dit oord, waar de krankzinnigheid der irrationaliteit hoogtij viert, verlaat:

Doet ge erom?!

Daar verdenk ik u namelijk van!

Of misschien dan toch:

Hebt ge die éne hersencel, die ge nog had, ook laten amputeren?!... Om te kunnen waarmaken, wat wijlen mijn grootmoeder altijd zei:

"Zalig de onnozelen, want ze zullen god zien door het oor van een slechte kanne!"

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

30 mei 2016, 18:58

Vesselin schreef:Om te kunnen waarmaken, wat wijlen mijn grootmoeder altijd zei:

"Zalig de onnozelen, want ze zullen god zien door het oor van een slechte kanne!"
En mijn grootmoeder zei altijd : Wat baten kaars en bril als den uil niet zienne wil.
Nog eentje: Ze is haar aan het verdedigen zoals de duivel in een wijwatervat. :lol:

Enkele weken geleden had ik ook den handdoek in het hospice geworpen, maar dan krijgen die geloofsidioten geen weerwoord meer. :wink:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

30 mei 2016, 19:12

Talisman, je lacht te vroeg. Er zijn meerdere bronnen maar dan in het Engels als je dat liever hebt !
HIER nog wat meer info :

Hebrew biblical texts were written before destruction of First Temple in Jerusalem.
Researchers from Tel Aviv University looked at 16 Hebrew inscriptions on ceramics found at the desert fortress of Arad in southern Judah. These ceramics were dated to around 600BC – about 20 years before the fall of the kingdom.

In the study, published in the journal PNAS, researchers used computerised image processing and "machine learning algorithms" to work out what the inscriptions said and how many different authors wrote them.

Afbeelding
en HIER

Handwriting Study Finds Clues on When Biblical Texts Written
Some biblical texts may have been written earlier than previously thought.
JERUSALEM (AP): Israeli mathematicians and archaeologists say they have found evidence to suggest that key biblical texts may have been composed earlier than what some scholars think.

DIE ZULLEN HET WEL BETER WETEN DAN U !