Hoe de les godsdienst werkelijk zou moeten zijn

hier is plaats voor alle wereldreligies

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

09 mei 2022, 17:45

:D

[attachment=0]12833604_original.jpg[/attachment]
Bijlagen
12833604_original.jpg
12833604_original.jpg (42.66 KiB) 1167 keer bekeken

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

09 mei 2022, 17:59

[attachment=0]image.png[/attachment]
Bijlagen
image.png
image.png (154.91 KiB) 1164 keer bekeken

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

09 mei 2022, 18:09

Fazal schreef:
08 mei 2022, 13:45
Ik ben tot mijn twaalfde naar een Katholieke school geweest.
In de les Godsdienst werd ik mij er stilaan van bewust dat elk geloof, bijgeloof moest zijn.
En naarmate ik iets ouder werd, en hierover meer begon na te denken, is dat mijn overtuiging geworden.
Min of meer verkeer ik in dezelfde omstandigheden als Fazal : ik voltooide mijn humaniora in een katholieke school. Wat nu specifiek de godsdienstlessen betreft : ik zie daar twee afzonderlijke thema’s in. Er zijn (beter schreef ik “waren”) die lessen in de school die ons moesten overtuigen van de absolute waarheid, slechts te vinden in het christendom. Net als jij, Fazal, had ik reeds op prille leeftijd mijn twijfels hierover. Immers, véél van die waarheid strookte niet met de onrechtvaardige houding van God, die alleen Zijn Uitverkorenen tot de hemel toeliet, maar niet dezen die niet het geluk hadden gekend of in de gelegenheid werden gebracht kennis te maken met het allerhoogste heil. Want God was toch oneindig rechtvaardig ? Deze anomalie werd me dan uitgelegd via, en luister nu goed, “het Doopsel der begeerte”. Wie dus niet de gelukzaligheid van het christendom had kunnen ondergaan door onkunde of onwetendheid maakte nog alle kans door dit geforceerde Doopsel. Zonder Doopsel geen zaligheid.
Het woord “bullshit” was me op tienjarige leeftijd nog niet bekend, we hadden toen nog geen lessen Engels, maar moest ik het gekend hebben, ik zou het zeker gebruikt hebben. Sedertdien ben ik dan ook een ongelovige maar culturele christen. Maarten Luther zou gezegd hebben : “Hier ben ik en ik kan niet anders”.
Tweede punt, en hier komen we terug op de lessen godsdienst. Er zijn (waren) ook de lessen “Gewijde Geschiedenis”. Dit waren lessen waarin de verhalen uit de Bijbel werden aangehaald. Welnu, ik vond deze zeer interessant. Om de eenvoudige reden dat ze geschiedkundig een heldere blik werpen op onze beschaving. Of je het nu graag hebt of niet, de Westerse beschaving is doorspekt met christelijke aspecten : etymologisch in de taal, ontelbare uitdrukkingen vinden hun oorsprong uit deze Bijbel, die niet begrepen kunnen worden indien men hiervan geen kennis heeft. En dan wil ik het nog hebben over de cultuurhistorie van ons continent en sommige andere. Dit gaat niet alleen over kerkelijke schatten maar tevens ook over profane werken in de architectuur, de beeldhouwkunst, de schilderkunst, de muziek en de filosofie. Neem een Groene Michelin gids ter hand en schrap alle sterren eruit die met het christendom te maken hebben en je zult slechts een zeer dun boekje over houden.
Overigens, hoe kan men de geschiedenis van Europa onderwijzen zonder basiskennis van het christendom, zowel in oorsprong als in ontwikkeling door de eeuwen heen ?
Waar ik heen wil is dit : het vak “godsdienst” klinkt wat oubollig en kan men vervangen door bijvoorbeeld “religies”. Een meer algemene term. Maar voor het onderwijs in Europese landen lijkt het me van cruciaal belang dat leerlingen beseffen het “hoe” en “waarom” Europa is geëvolueerd tot zijn huidige vorm. Daarom lijkt het me van belang dat, in het kader van algemene ontwikkeling, het relaas over de geschiedenis en de impact van religie op onze huidige samenleving primordiaal is voor een goed begrip.
Bij de oorlog in Oekraïne hoort men wel eens spreken over het gevecht tussen David en Goliath. Wanneer dan jongelui denken : “Who the hell zijn dat ?”, dan vind ik dat spijtig.
(Naast de kwestie. Poetin noemt deze oorlog “ een speciale militaire operatie”. Een dijk van een eufemisme. Net zoals ik iemands portefeuille zou pikken en me voor de rechter zou rechtvaardigen met de woorden : “dit is geen diefstal edelachtbare, dit is een speciale financiële interventie”. )

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

09 mei 2022, 18:38

URSULAMI schreef:
09 mei 2022, 16:55


Ik denk dat angst de basis is
Dit is de sleutel.
Elke religie is ontstaan uit angst. Angst voor natuurverschijnselen, meestal van kosmische oorsprong die zich vandaag, gelukkig, minder voor doen. Vandaag zijn we in staat om dergelijke fenomenen te verklaren, vroeger niet. Veel mythische verhalen uit alle streken der wereld werden verklaard door tussenkomst van goden. Veel van die onmogelijke gebeurtenissen werden aan hen toegeschreven en de huidige mens verwerpt het verhaal omwille van de verklaring. Daar zit de fout. Het verhaal is juist maar de verklaring klopt niet. En hierdoor wordt ook het verhaal als sprookje beschouwd.
Maar dit is iets voor een verdere beschouwing. :|

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 mei 2022, 19:25

Je hebt een punt: de klimaatproblemen zijn de wraak van de natuur voor ónze tijd.

Maar zo zullen er altijd wel natuurkrachten opduiken die sommige mensen ertoe aanzetten om te beginnen bidden tot een God in de hoop dat het dan voorbijgaat. Zo blijft dat godsdienst-waakvlammetje in ons altijd wel brandend. Een groot (heilig) vuur kan dan altijd ontstaan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

09 mei 2022, 20:05

Nog even geduld, jongens en meisjes. De traditionele vakken ivm levensbeschouwing zitten op de schupstoel. Binnen afzienbare tijd zullen die vakken vervangen worden door LEF- levensbeschouwing, ethiek en filosofie. In het pluralistische onderwijs zou dat vak allicht door leerkrachten niet- confessionele zedenleer gegeven kunnen worden aangezien zij er vakinhoudelijk het dichtst bijstaan. Of het katholieke bastion ook overstag zal gaan is maar de vraag natuurlijk.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 mei 2022, 20:34

En als het leervak verandert, dan zijn we er vanaf? In de Sovjettijd was godsdienst en de praktische beleving ervan totaal verboden. Na 70 jaar bleek het beestje nog springlevend te zijn.

In de VS is godsdienstonderwijs in alle officiële scholen verboden, wat ik toejuich. Is godsdienst op zijn terugweg in de VS?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

09 mei 2022, 21:15

Het gaat hier toch om de vraag of godsdienst/levensbeschouwing nog een plaats heeft op school . Of godsdienst an sich nog een plaats heeft in de samenleving en hoe succesvol godsdienst(en) zijn is een heel andere vraag.Die 2 uurtjes levensbesschouwing ( of niet)gaan daar echt niets aan veranderen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 mei 2022, 23:08

frits1955 schreef:
09 mei 2022, 21:15
Het gaat hier toch om de vraag of godsdienst/levensbeschouwing nog een plaats heeft op school
Inderdaad. Vandaar mijn verwijzing naar de Amerikaanse schoolsituatie.

Wat er in de scholen wordt voorgeschoteld staat natuurlijk niet los van wat er in de maatschappij leeft.
Sommige posters merkten terecht op dat er 'in de echte wereld' al heel wat bloed gevloeid is omwille van godsdiensten allerhande. Dan is de volgende stap voor de hand liggend: schaf die godsdienst af waar je kunt, bijvoorbeeld in de scholen. Zo komen we terug bij mijn vorige posting: dat helpt niet. De bewijzen zijn er. Het zit dieper. Wellicht hebben we als groep een genetische aanleg voor / drang naar religie.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

10 mei 2022, 06:13

Nogmaals ( zie onderaan p 3 )

Het wishful thinking is er zo lang ingestampt dat het nu wel in onze genen zit
Net zoals een verslaving waar men maar niet vanaf geraakt , ondanks de rede

[attachment=0]OIP.jpg[/attachment]
Bijlagen
OIP.jpg
OIP.jpg (7.78 KiB) 1141 keer bekeken

twistenopdemaan
Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41

10 mei 2022, 10:07

Afbeelding

Dus jullie willen hier allen terug de lange priesterkleding in de straten ook bij de nonnetjes en christelijke broeders heb ik begrepen, kwestie van respect af te dwingen en het overlopen naar andere religies tegen te gaan. Sedert de vervaging van het christendom in de maatschappij zijn de morele normen achteruitgegaan: komt men s nachts buiten en je kop is niet door een tiental personen tot moes gestampt heeft men chance gehad om maar iets te noemen, zeggen jullie. Akkoord de invoering van de clergyman stijl was een vergissing van het 2de vaticaans concilie in de sixties, maar enkel de paus kan dit modificeren hoor hoe sterk jullie dit ook willen gewijzigd zien

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

10 mei 2022, 15:05

Waauw, Twister, wat jij allemaal leest in een stukje tekst! Een gewoon oog merkt dat allemaal niet. Je moet een begenadigd mens zijn. Enkele honderden jaren geleden kwamen ze van heinde en ver om jouw raad te aanhoren.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

10 mei 2022, 15:54

Gelezen op het net

Religie is opium voor mensen


Religie is opium. De frase, populair bij atheïsten, wordt ook uit de context gerukt. Karl Marx schreef in de inleiding tot het werk "On the Critique of Hegel's Philosophy of Law" (1843): "Religie is de lucht van een onderdrukt schepsel, het hart van een harteloze wereld, evenals de ziel van een gevoelloze situatie. Precies zoals het is - de geest van de zielloze orde, religie - is opium voor mensen! " Dat wil zeggen, religie vermindert de pijn van het sociale zijn in een onmenselijke samenleving.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 mei 2022, 01:35

De originele verwoording:

"Das religiöse Elend ist in einem der Ausdruck des wirklichen Elendes und in einem die Protestation gegen das wirkliche Elend. Die Religion ist der Seufzer der bedrängten Kreatur, das Gemüth einer herzlosen Welt, wie sie der Geist geistloser Zustände ist. Sie ist das Opium des Volks."

Dat voorlaatste woord geeft het geheel een gedeeltelijk andere betekenis: van het volk. D.w.z. dat het volk zelf schuldig is aan de verslaving. De mens heeft zichzelf geketend.

De metafoor van godsdienst als opium werd nog door andere grote denkers gebruikt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

11 mei 2022, 05:59

Klopt , Wil
En met dat zootje zitten verstandige mensen opgescheept
Gokverslaafden , drugsverslaafden , seksverslaafden etc , etc , etc

Doet me denken aan Zager & Evans

In the year 2525
If man is still alive
If woman can survive
They may find

In the year 3535
Ain't gonna need to tell the truth, tell no lies
Everything you think, do, and say
Is in the pill you took today

In the year 4545
Ain't gonna need your teeth, won't need your eyes
You won't find a thing to chew
Nobody's gonna look at you

In the year 5555
Your arms are hanging limp at your sides
Your legs got nothing to do
Some machine's doing that for you

In the year 6565
Ain't gonna need no husband, won't need no wife
You'll pick your son, pick your daughter too
From the bottom of a long glass tube,whoa,whoa

In the year 7510
If God's a-comin' he ought to make it by then
Maybe he'll look around himself and say
Guess it's time for the Judgement day

In the year 8510
God is gonna shake his mighty head
He'll either say I'm pleased where man has been
Or tear it down and start again,whoa,whoa

In the year 9595
I'm kinda wondering if man is gonna be alive
He's taken everything this old earth can give
And he ain't put back nothing,whoa,whoa

Now it's been 10, 000 years
Man has cried a billion tears
For what he never knew
Now man's reign is through
But through eternal night
The twinkling of starlight
So very far away
Maybe it's only yesterday
In the year 2525
If man is still alive
If woman can survive
They may thrive
In the year 3535
Ain't gonna need to tell the truth...Barbra

Zager & Evans
https://www.youtube.com/watch?v=l3yDLvp9le0

[attachment=0]downloaden.jpg[/attachment]
Bijlagen
downloaden.jpg
downloaden.jpg (40.09 KiB) 1100 keer bekeken