Bidden, wie doet dat nog?

hier is plaats voor alle wereldreligies

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

23 apr 2015, 10:29

Vesselin schreef:
Reini schreef:Als mensen in doodsnood verkeren, komt de ware aard telkens naar boven: dan is het ieder voor zich, zo zitten we genetisch in elkaar.
Dit is niet waar!
Er zijn talloze voorbeelden van mensen die hun leven op het spel zetten - en ook verloren - in hun pogingen het leven van anderen te redden!
Als mensen in doodsnood verkeren,
Deze zinsnede wellicht verkeerd begrepen. Ik neem aan dat Reini het had over het gedrag van de persoon die op sterven lag, niet over degene die een ander in nood zag en als het ware instinctief tot redding genoopt werd. Hoe dan ook, sterven kan niemand in jouw plaats, dat doe je altijd alleen.
Sorry had de repliek van Reini niet gelezen, mijn reactie was dus overbodig.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

23 apr 2015, 10:33

socrates schreef:
Vesselin schreef:
Reini schreef:Als mensen in doodsnood verkeren, komt de ware aard telkens naar boven: dan is het ieder voor zich, zo zitten we genetisch in elkaar.
Dit is niet waar!
Er zijn talloze voorbeelden van mensen die hun leven op het spel zetten - en ook verloren - in hun pogingen het leven van anderen te redden!
Als mensen in doodsnood verkeren,
Deze zinsnede wellicht verkeerd begrepen. Ik neem aan dat Reini het had over het gedrag van de persoon die op sterven lag, niet over degene die een ander in nood zag en als het ware instinctief tot redding genoopt werd. Hoe dan ook, sterven kan niemand in jouw plaats, dat doe je altijd alleen
Socrates, zoals gewoonlijk hebt u het perfect begrepen. Zie vorige posting.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

23 apr 2015, 23:09

Ofcourse, mister Bocuse . Just check it out man . :)

groeten, werewoef
AMEN en AUM

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

24 apr 2015, 07:18

socrates schreef:Hoe dan ook, sterven kan niemand in jouw plaats, dat doe je altijd alleen
Ook dit blijkt weeral relatief.
Er zijn vele verslagen van "doodsbed-visioenen" waarbij mensen bij hun sterven bijgestaan worden door overleden geliefden of andere liefdevolle wezens. Tenminste, dat is toch wat de stervende dan mededeelt. (Of het al dan niet om een illusie gaat is natuurlijk een ander paar mouwen.)
Zie: http://www.near-death.com/deathbed.html
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

24 apr 2015, 10:19

Vesselin schreef:
socrates schreef:Hoe dan ook, sterven kan niemand in jouw plaats, dat doe je altijd alleen
Ook dit blijkt weeral relatief.
Er zijn vele verslagen van "doodsbed-visioenen" waarbij mensen bij hun sterven bijgestaan worden door overleden geliefden of andere liefdevolle wezens. Tenminste, dat is toch wat de stervende dan mededeelt. (Of het al dan niet om een illusie gaat is natuurlijk een ander paar mouwen.)
Zie: http://www.near-death.com/deathbed.html
Wil U of een van die "visionaire" van uw geliefden, dan in mijn plaats sterven ? Ik wou graag nog even blijven. :lol:
Laat het middel nooit het doel vervangen !

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

24 apr 2015, 14:02

Sterven is niet moeilijk. Iedereen kan het. Zelf heb ik al een paar keer aan Sinte Pieter zijn voeten gekriebeld. En dan zie je van alles wat er wel of niet is,maar je kiest wel het zekere voor het onzekere . Je zou zot moeten zijn om het niet te doen! :wink:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

24 apr 2015, 19:19

socrates schreef:Wil U of een van die "visionaire" van uw geliefden, dan in mijn plaats sterven ? Ik wou graag nog even blijven.
Wie hier wil blijven, kent het lijden niet!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

24 apr 2015, 19:40

Vesselin schreef:
socrates schreef:Wil U of een van die "visionaire" van uw geliefden, dan in mijn plaats sterven ? Ik wou graag nog even blijven.
Wie hier wil blijven, kent het lijden niet!
Dus die 7 miljard mensen kennen het lijden niet , Vesselin ?
Is de levensdrang niet één van de sterkste motieven bij de mens ?

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

24 apr 2015, 21:22

Reini schreef:
Vesselin schreef:
socrates schreef:Wil U of een van die "visionaire" van uw geliefden, dan in mijn plaats sterven ? Ik wou graag nog even blijven.
Wie hier wil blijven, kent het lijden niet!
Dus die 7 miljard mensen kennen het lijden niet , Vesselin ?
Is de levensdrang niet één van de sterkste motieven bij de mens ?
Iedere, van geest en lichaam gezonde mens, wil hier blijven. Maar datzelfde type mens weet ook dat zijn tijd beperkt is en gelooft niet in een tweede kans. Elk wezen leeft maar één keer, uitgestorven soorten zijn tot heden niet weer gekomen. Zelfs mensen die zodanig versleten zijn dat hun leven nog enkel bestaat uit slapen, eten, slapen, eten, slapen enz. willen nog hier blijven, ginder is immers voor altijd en dat besef, naast hun instinct, houdt hen hier.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

25 apr 2015, 01:57

Wie had het hier over zeven miljard mensen?
Ik heb het nogal plechtstatig geformuleerd - op zijn boeddhistisch.
Op zijn Vlaams: Als ge maar genoeg afziet, zijt ge meestal blij dat ge hier weg moogt...
Waarom zouden mensen anders om euthanasie vragen of zelfmoord plegen?
Ik heb dat in mijn kennissenkring al verschillende malen meegemaakt. En ook in mijn familie: een broer (zelfmoord) en een zus (euthanasie).
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

25 apr 2015, 08:16

Ik heb het hele draadje nog niet gelezen, maar hier toch een paar losse bedenkingen die inhaken op de laatste posts:
Ik kom dagelijks met mensen in contact die lijden, om te beginnen fysiek en daardoor tenslotte ook mentaal.
Hoe dikwijls heb ik al geen zaken gehoord als “kieper mij maar op de mesthoop”, “ik wou dat de dokter mij een spuitje gaf”, “als ik vannacht maar kon heengaan”.
Nochtans zijn volgens mijn overtuiging zelfdoding en euthanasie geen oplossing.
Het zijn shortcuts die ons de illusie van een oplossing geven.
Ik geloof in het verderleven na de aardse dood.
Mogelijk reïncarnatie maar mogelijk slechts een geestelijk verder leven.
Als men de shortcut heeft genomen, moet men zijn taak overdoen, of dat deel waar men gefaald heeft.
Tot men de verlichting heeft bereikt en één wordt met de energie van het universum. Of met een Goddelijke entiteit, zo men daarin gelooft.
Het is daarbij zaak van de aftakeling en het lijden te ondergaan, in plaats van zich als mens erboven trachten te zetten. Dat wreekt zich toch.

Een andere bedenking: de uitspraak van een overlevende van een vliegtuigcrash. “Toen men de dood in de ogen begon te zien, werd iedereen plots gelovig” Waarmee hij wou zeggen: Bijna iedereen begon naarstig te bidden toen het begon mis te lopen met het vliegtuig.
Geloven zit in onze genen. Met andere woorden, het is een werkelijkheid.
Als God tussen de oren van miljarden mensen zit, is God alleen al daardoor een feit.
Los van al de lulkoek over bewijzen of niet bewijzen.
Ondank is 's werelds loon

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

25 apr 2015, 10:08

Vesselin schreef:Wie had het hier over zeven miljard mensen?
Ik heb het nogal plechtstatig geformuleerd - op zijn boeddhistisch.
Op zijn Vlaams: Als ge maar genoeg afziet, zijt ge meestal blij dat ge hier weg moogt...
Waarom zouden mensen anders om euthanasie vragen of zelfmoord plegen?
Ik heb dat in mijn kennissenkring al verschillende malen meegemaakt. En ook in mijn familie: een broer (zelfmoord) en een zus (euthanasie).
Mensen die een zware depressie ondergaan, ontbreekt het aan de zin om nog te leven...
maar die zijn dan ook zwaar ziek in het hoofd.
Daar ben ik me we degelijk van bewust, Vesselin.
Als zij het recht opeisen om euthanasie te krijgen, moet dat kunnen.
Anderen die hun lijden niet kunnen begrijpen, moeten hen geen wetten opleggen.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

25 apr 2015, 22:08

Mijn zus had een uiterst pijnlijke ongeneeslijke botkanker en was verder zeer goed bij haar hoofd...
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

25 apr 2015, 23:37

Reini schreef:
Mensen die een zware depressie ondergaan, ontbreekt het aan de zin om nog te leven...
maar die zijn dan ook zwaar ziek in het hoofd.
Daar ben ik me we degelijk van bewust, Vesselin.
Als zij het recht opeisen om euthanasie te krijgen, moet dat kunnen.
Anderen die hun lijden niet kunnen begrijpen, moeten hen geen wetten opleggen.
Ik ben het er mee eens dat men in deze zaken zo weinig mogelijk moet bestraffen door wetten op te leggen.
Mensen die "bij hun hoofd zijn" moet men geen extra hindernissen gaan opwerpen.
Maar wetgeving moet er beslist zijn om te verhinderen dat wilsombekwamen om het hoekje worden geholpen door wie belang heeft bij een erfenis of voor wie zich van een "lastig" persoon wil ontdoen of wraak wil nemen.

Mijn bedenking was enkel van morele aard.
Namelijk dat de shortcut om het leven te verkorten (en zeker en vast bij zelfmoord) weinig opbrengt, want dat je dat in een later leven moet herstellen.
Dit is een persoonlijke mening en houdt geen waarde-oordeel in tegenover wie het doet.
Ik vind het alleen zonde, zeker bij zelfmoord, van een leven te nemen.

Tegenover de piloot van GermanWings heb ik wel een waarde-oordeel: zoiets doe je niet.
Hij was blijkbaar toch niet zo ziek in zijn hoofd dat hij zijn plan koelbloedig kon uitvoeren.
Het was met andere woorden een kwaadaardige ziel en een extreme egoïst, om doelbewust anderen mee te slepen in zijn moord.

Maar we wijken hiermee af van het onderwerp bidden.
Ondank is 's werelds loon

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

26 apr 2015, 15:14

Ben het volledig eens met MAIOR DOMUS , dat levensbeëindigen niet goed is , trouwens we hebben dat leven niet van onszelf , niemand kan zichzelf tot een levend wezen maken , we kregen het om het te onderhouden en er iets goeds van te maken .
Bij ondraaglijke pijnen door ziektes , zijn er voldoende pijn verdovende middelen dunkt mij , zodat het kaarsje vanzelf uitgaat .
Voor gelovigen is het eerste middel altijd BIDDEN , daarna de dokter en zijn medicatie .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .