Gnostische evangeliën
-
Zondervrees - Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00
Bloempjes verwelken, scheepjes vergaan, …ebenhaezer schreef:angelica schreef:Wees voorbijgangers :
mijn interpretatie is : raak niet (te zeer) gehecht. Het verlies is dan des te minder pijnlijk. Want niets is blijvend.
Vriendelijke groet
ANGELICA , dat klopt , bij ervaring weet ik , dat hoe meer je kunt loslaten , hoe vrijer en rustiger je jezelf voelt , en het leven ook aangenamer wordt !
Inderdaad , niets is hier blijvend , alles hoe schoon ook , zal eenmaal vergaan . Maar wat gedaan wordt uit liefde tot Jezus , dàt houdt zijn waarde en zal blijven bestaan , want dat heeft geestelijke waarde ! Zo zie en ervaar ik die dingen . Lieve groetjes , EB .
Het geloof als ulevelletje.
Ni Dieu, Ni Maître
Tja, ze heeft nog steeds niets begrepen wat gnostisch christendom wil zeggen. Hopeloos geval.Zondervrees schreef:Bloempjes verwelken, scheepjes vergaan, …ebenhaezer schreef:angelica schreef:Wees voorbijgangers :
mijn interpretatie is : raak niet (te zeer) gehecht. Het verlies is dan des te minder pijnlijk. Want niets is blijvend.
Vriendelijke groet
ANGELICA , dat klopt , bij ervaring weet ik , dat hoe meer je kunt loslaten , hoe vrijer en rustiger je jezelf voelt , en het leven ook aangenamer wordt !
Inderdaad , niets is hier blijvend , alles hoe schoon ook , zal eenmaal vergaan . Maar wat gedaan wordt uit liefde tot Jezus , dàt houdt zijn waarde en zal blijven bestaan , want dat heeft geestelijke waarde ! Zo zie en ervaar ik die dingen . Lieve groetjes , EB .
Het geloof als ulevelletje.
-
angelica - Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
- Locatie: Oostmalle
Lieve EB, inderdaad, als je minder gehecht bent, ben je een vrijer mens.
Misschien kun je dit ook doen uit liefde voor jezelf? Omdat jij zelf gelukkiger en vrijer wil worden?
vriendelijke groet
Misschien kun je dit ook doen uit liefde voor jezelf? Omdat jij zelf gelukkiger en vrijer wil worden?
vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
waarom tot hem? Heb je dan niet de inhoud daarvan begrepen dat je voor het woordje Jezus, in die zin, ook gewoon de mens, dier en planten wereld kan invullen? Dus liefde naar alles wat leeft is de boodschap dus eigenlijk. Als je alle geweld en straffen uit de bijbel weg laat. het nwe.testament bedoel ik, dat zie je dat die Jezus enkel liefde propageerde voor alles wat leeft. Dit even los zien van het bestaan van wel of niet aangaande de mens Jezus. Of zie ik het verkeert?Ebenhaezer schreef: Maar wat gedaan wordt uit liefde tot Jezus ,
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
angelica - Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
- Locatie: Oostmalle
Zowel de gnostische evangeliën als de oosterse denkwijzen verwijzen naar het "zelf", het innerlijke in de mens. Men richt zijn aandacht naar zijn "innerlijke", want daar vind men wat men zoekt. (de zoeker is het gezochte). Lees de citaten van C.G.Jung maar eens die Cappa neerschreef . Deze verwoordt wat ook wat de gnostische evangeliën zeggen, de ware aard vind men in de mens zelf. Het goddelijke is te vinden in de mens zelf, maar daarvoor dien je serieuze zelfstudie te verrichten. Het is het onder ogen zien van al zijn eigenschappen, alle fraaie en minder fraaie kantjes. (als men God wil vinden, dient men eerst zijn eigen bodem gewaar te worden). Er is geen God boven in de hemel. God woont in je zelf. Het is zuiver bewustzijn, ziel, objectieve waarnemer, of hoe je dat deel van jou ook noemen wil. Als je het egogerichte denken (ik wil, ik voel, ik denk...) achterwege laat, kom je tot die goddelijke kern in jou. Dat is ook wat men bedoelt als men het over de visser heeft die alle kleine vissen terug in het water gooit en die ene grote vis blijft behouden. "De mens is als een wijze visser, die zijn net wierp in zee en het ophaalde uit de zee, vol kleine vissen. Te midden van die kleine vissen, vond de wijze visser een grote, mooie vis. Hij wierp zonder aarzelen al de kleine vissen weer in de zee en koos voor die ene grote, mooie vis." Die kleine vissen symboliseren alle gedachten, gevoelens, ik wil, ik denk, ik voel... en die ene grote vis, staat symbool voor de essentie, het goddelijke in ons zelf : zuiver bewustzijn, of ... objectieve waarnemer. " Dus in gnostische teksten wordt steeds verwezen naar het essentiële in het innerlijke van de mens, niet naar uiterlijkheden, naar dogma's.
Vriendelijke groet
Vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer
Dat is het ! En wie leeft IN DIENST VAN Jezeke i.p.v. de FILOSOFIE ( van Jezus ), heeft van het christendom niks begrepen. En dan bedoel ik niet het huidige christendom, want geen enkele strekking heeft er iets van begrepen. Daarom spreken we ook van christenDOM.angelica schreef:Zowel de gnostische evangeliën als de oosterse denkwijzen verwijzen naar het "zelf", het innerlijke in de mens. Men richt zijn aandacht naar zijn "innerlijke", want daar vind men wat men zoekt. (de zoeker is het gezochte). Lees de citaten van C.G.Jung maar eens die Cappa neerschreef . Deze verwoordt wat ook wat de gnostische evangeliën zeggen, de ware aard vind men in de mens zelf. Het goddelijke is te vinden in de mens zelf, maar daarvoor dien je serieuze zelfstudie te verrichten. Het is het onder ogen zien van al zijn eigenschappen, alle fraaie en minder fraaie kantjes. (als men God wil vinden, dient men eerst zijn eigen bodem gewaar te worden). Er is geen God boven in de hemel. God woont in je zelf. Het is zuiver bewustzijn, ziel, objectieve waarnemer, of hoe je dat deel van jou ook noemen wil. Als je het egogerichte denken (ik wil, ik voel, ik denk...) achterwege laat, kom je tot die goddelijke kern in jou. Dat is ook wat men bedoelt als men het over de visser heeft die alle kleine vissen terug in het water gooit en die ene grote vis blijft behouden. "De mens is als een wijze visser, die zijn net wierp in zee en het ophaalde uit de zee, vol kleine vissen. Te midden van die kleine vissen, vond de wijze visser een grote, mooie vis. Hij wierp zonder aarzelen al de kleine vissen weer in de zee en koos voor die ene grote, mooie vis." Die kleine vissen symboliseren alle gedachten, gevoelens, ik wil, ik denk, ik voel... en die ene grote vis, staat symbool voor de essentie, het goddelijke in ons zelf : zuiver bewustzijn, of ... objectieve waarnemer. " Dus in gnostische teksten wordt steeds verwezen naar het essentiële in het innerlijke van de mens, niet naar uiterlijkheden, naar dogma's.
Vriendelijke groet
-
Henriette 2 - Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51
Leven vanuittalisman schreef: Dat is het !
En niet vanuit
..het hoofd.......En wie leeft IN DIENST VAN Jezeke i.p.v. de FILOSOFIE ( van Jezus ), heeft van het christendom niks begrepen. En dan bedoel ik niet het huidige christendom, want geen enkele strekking heeft er iets van begrepen. Daarom spreken we ook van christenDOM.
Het hoofd is koud.
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
En als je het gevonden hebt, dan lijkt het mij toe dat je kunt gaan leven om alles te ervaren in wat je tegen komt en hoe je er mee omgaat. Ik denk dat het leven toch ook inhoud dat je niet op je innerlijke kont blijft zitten maar wat in het leven gaan doen lijkt me zo. Dus gewoon leven voor je zelf en je naasten en streven naar een goede harmonie daarin.Zowel de gnostische evangeliën als de oosterse denkwijzen verwijzen naar het "zelf", het innerlijke in de mens. Men richt zijn aandacht naar zijn "innerlijke", want daar vind men wat men zoekt. (de zoeker is het gezochte).
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Afgezien van het feit dat de term 'het goddelijke' zeer misleidend is hier, denk ik niet dat 'serieuze zelfstudie' datgene is wat geciteerde auteurs bedoelen. Met zelfstudie, introspectie, beschouwingen, levenswijzen geraakt men niet verder dat hetgeen het bewuste kan bevatten. Maar waar het om gaat is juist een herschikking van het bewuste met zijn 'ik' t.o.v. het onbewuste, een herpositionering. Zoiets kan het bewuste per definitie niet sturen. Daar heb je geen enkele controle over.angelica schreef: Het goddelijke is te vinden in de mens zelf, maar daarvoor dien je serieuze zelfstudie te verrichten. Het is het onder ogen zien van al zijn eigenschappen, alle fraaie en minder fraaie kantjes.
Auteurs wijzen dan ook op onderuithalen van het totnogtoe bewuste, rationele, ik, waar men voordien op steunde, door inhouden uit het onbewuste ("... lost zich op onder invloed van de botsing met het onbewuste", "ontkrachting van het bewustzijn", "... werd me beroofd – een uiterst pijnlijk proces", "een sterven en een geboorte", "psychische krachten worden er binnenwaarts door gestuwd", "periode van anonimiteit", "periode vol grote gevaren, handicaps en tenachterstelling", "gevangen in zijn eigen diepten", "een onbekende duisternis").
Dit is geen gewone zelfstudie, geen rustige introspectie. Dit is iets dat je overkomt, waar je niet alleen elke controle afgenomen wordt, maar zelfs die zaken waarmee je je placht te handhaven in je vertrouwde omgeving. Het onbewuste overspoelt wat je tot dan was. Duister, zwart.
“Vermesse dich, die Pforter aufzureissen, an dener jener gern vorüberschleicht…”
-
angelica - Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
- Locatie: Oostmalle
Ja Janx, inderdaad, zoals gezegd : leven vanuit je hart. Zowel naar jezelf en naar anderen toe. Dus niet op je luie kont zitten, alhoewel regelmatige meditatie deugddoend is, en belangrijk.
Positieve, zachtmoedige ingesteldheid. Houden van jezelf, om van anderen te kunnen houden. Acceptatie, zowel van het onaangename als van het aangename, acceptatie van het leven zoals het zich aan je aanbiedt. Niet veroordelen, noch jezelf, noch anderen.
"What is the worth of a diamond, if it does not shine? "
vriendelijke groet
Positieve, zachtmoedige ingesteldheid. Houden van jezelf, om van anderen te kunnen houden. Acceptatie, zowel van het onaangename als van het aangename, acceptatie van het leven zoals het zich aan je aanbiedt. Niet veroordelen, noch jezelf, noch anderen.
"What is the worth of a diamond, if it does not shine? "
vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer