OM NA TE DENKEN ( vervolg ) .

hier is plaats voor alle wereldreligies

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

05 nov 2011, 19:28

Lieve EB, fijn te horen dat je je in de materie van de gnostiek een beetje wil verdiepen, dat je ervoor openstaat. En inderdaad, op dit vlak kunnen we misschien best de aanwijzingen van Talisman een beetje opvolgen, hij is goed op de hoogte en kan ons wat tips geven. Persoonlijk kan ik het iedereen aanraden. Het is echt boeiend en leerrijk. Ik herken er veel in.
Tot enkele jaren geleden dacht ik ook aan een "God" buiten onszelf, een soort van almacht buiten ons om, en het heeft een tijdje geduurd eer ik zelf bereid was om deze vertrouwde opvatting naast me neer te leggen. Ik moet zeggen dat het zelfs enige moed vergt om datgene wat je een leven lang voorgekauwd werd naast je neer te leggen. Je hebt al verschillende geloofsovertuigingen onderzocht zeg je, maar je voelt je het beste bij deze waar je zo graag over spreekt. Wie ben ik dan om te zeggen wat je mag geloven en wat niet? Maar deze nieuwe zoektocht is echt de moeite waard hoor. Je zult wel zien. Geef het een kans, en geef jezelf de kans om eraan gewend te geraken.
Laat zeker weten wat je ervan vindt?
En inderdaad, het blijkt een vertaalprobleem te zijn. Volgens de toelichting in Bram Moerland wordt er wel degelijk "mens" bedoeld,want hij zegt : in het evangelie van Maria Magdalena wordt gezegd : hij heeft ons mens gemaakt.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer
Gast

05 nov 2011, 20:26

Kijk kijk, ook Bram Moerland heeft het kennelijk nog niet helemaal begrepen.
- Er zijn geen ' oorspronkelijke woorden van Jezus '. Het Tomas-evangelie is een van de vele gnostische geschriften die zich totaal en hoegenaamd helemaaaal niet bezig hielden met de historische Jezus. Wat een misvattingen van die man ( idem dito Giles Quispel ). Blijkbaar Pagels nog niet gelezen.
- Het oer-Tomas evangelie zou volgens hem vermoedelijk in het Aramees zijn geschreven ! Wat een blunder zeg ! Zelfs de brieven van Paulus zijn in het Koine-grieks en al de andere evangelies, zelfs de Septuagint ( O.T.) was reeds in het Grieks. De doelgroep waren aanvankelijk de Hellenistische joden in de diaspora en daar was de voertaal Grieks !

EB, goede raad, hou je maar op Elaine Pagels.
Gast

05 nov 2011, 20:44

Angelica:
En inderdaad, het blijkt een vertaalprobleem te zijn. Volgens de toelichting in Bram Moerland wordt er wel degelijk "mens" bedoeld,want hij zegt : in het evangelie van Maria Magdalena wordt gezegd : hij heeft ons mens gemaakt.
Ik verwacht niet echt een antwoord van Werewoef op mijn vraag wat hiermee werd bedoeld.
Nu je dit toch een aankaart geef ik de betekenis van deze uitspraak.
- Vrouwen stonden ( en staan nog steeds ) aan de zijlijn en moesten zich niet ezig houden met godsdienstzaken en de betekenis ervan. Dit was enkel voor mannen ( in die mannenwereld ). In de Helleense wereld ging dit er anders aan toe. Daar had men ook vrouwelijke docenten in de wetenschap en de religie. In de gnostische evangeliën ( zoals bv; het Tomas-evangelie ) en de gnostische gemeenschappen stond de vrouw op gelijke voet met de man. Een vrouw initiëren in de diepere betekenis van geloofsmysteries was van haar een ' man ' maken. ( in de ogen van een jood )
Let wel, de historische Jezus heeft dit nooit zo gezegd. Dit is een uitspraak die bewijst hoe gnostisch de oorspronkelijke versie van de N.T. evangelies wel waren. Dit zou men een Q kunnen noemen. De biografie van Jezus heeft men er later in verwerkt, maar dit bestond nog niet in de 1ste eeuw.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

05 nov 2011, 21:00

Nu begint het hier écht interessant te worden.Lang geleden.Hopelijk onthouden de leken en de ongeschoolden zich nu van commentaar zodat de écht geïnteresseerden hier van gefundeerde postings kunnen genieten.
Wie bewaakt de bewakers.
Gast

06 nov 2011, 10:12

Zeer waardevolle link H2 ! Ik zal er ook nog eentje bijzetten om Clauswitz wat nuttig bezig te houden :-)

http://www.gnosis.org/library.html

Zo, nu is hij voor enkele weken zoet.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

06 nov 2011, 13:56

Hey, alvast bedankt voor de boeiende links. Zal ze deze avond bekijken als ik meer tijd heb.
Talisman, de boeken van Elaine Pagels lijken me erg interessant. 'k Ga ze online bestellen. Ook bedankt daarvoor.
Een vraag aan jou Talisman : wat zegt de naam Rudolf Steiner je? Heb er eens het een en ander over gelezen en het sprak me wel aan.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer
Gast

06 nov 2011, 14:50

angelica schreef:Hey, alvast bedankt voor de boeiende links. Zal ze deze avond bekijken als ik meer tijd heb.
Talisman, de boeken van Elaine Pagels lijken me erg interessant. 'k Ga ze online bestellen. Ook bedankt daarvoor.
Een vraag aan jou Talisman : wat zegt de naam Rudolf Steiner je? Heb er eens het een en ander over gelezen en het sprak me wel aan.

vriendelijke groet
Tweedehands is goedkoper:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

http://www.antiqbook.nl/index.php

Van Steiner, ben ik niet zo gek op.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

06 nov 2011, 17:00

Talisman, ken het boek "de Nag Hammadi" geschriften van Jacob Slavenburg?

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer
Gast

06 nov 2011, 17:14

angelica schreef:Talisman, ken het boek "de Nag Hammadi" geschriften van Jacob Slavenburg?

vriendelijke groet
Heb ik gelezen. Maar Pagels geeft duidelijker ( correcter ) inzicht. Slavenburg is zeker een deskundige op gebied van de Nag Hammadi ( zat mee in het vertaalteam als ik me niet vergis ), maar durft soms wel zijn eigen visie opdringen. Zeker waardevol, maar beter te lezen ná Pagels. Dan kan je vergelijken en snappen wat ik hiermee bedoel. Laatste wat ik van Slavenburg heb aangekocht is " Het graf van Jezus ". Uitstekend en goede onderbouw.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

06 nov 2011, 17:42

In de collectie "Spiritualités vivantes" bij Albin Michel kan je werken ontdekken van Jean-Yves Leloup (Orthodox theoloog en filosoof).Hij vertaalde en becommentarieerde de volgende evangelies, die niet in de Canon zijn opgenomen:

-Het evangelie van Maria ( Myryam van Magdala) ISBN 2 226 11731 8

-Het evangelie van Philippus ISBN 2 226 13812 9

-Het evangelie van Thomas ISBN 2 226 02716 5

Prijs tussen 7 en 9 Euro
Wie bewaakt de bewakers.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

08 nov 2011, 20:23

Voilà, het boekje van Pagels over de gnostische evangeliën is besteld.
Met dank voor de tips.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

27 nov 2011, 15:05

ANGELICA , na alles goed gelezen en vergeleken te hebben , en in stilte het goed te laten bezinken , kom ik nu mijn belofte na met mijn bevindingen en conclusie .

Ik las de toelichtingen van B. Moerland , van E. Pagels , ook van een onbekende ( via Wiki ) , en versch. commentaren over het Thomas Evangelie .
Ik neem niet aan dat deze Didymus Judas Thomas , een vleselijke broer van Jezus zou zijn nl. Judas , zoals sommigen veronderstellen ; Judas schreef in het NT. ook een brief , en die is zeker niet te vergelijken met het Thomas Evangelie .
Maar wie hij ook was , er staan diepe mooie gedachten in , maar ook foute , in mijn ogen . Men zegt ook van dit Evangelie , dat niets zeker is , en men er alle kanten mee uit kan .
Maar niet te min , heb ik er van genoten , deze Thomas geloofde vast in Jezus en in het koninkrijk der hemelen ( vers 114 ) , al ziet hij dat wat anders . Om welke reden anders zou hij deze verzen geschreven hebben ! De meeste zijn woorden van waarde , al geeft hij er geen uitleg bij .

En nu enkele mooie en juiste vaststellingen die ik er in vond .
Vers 1 zegt dat je eeuwig leven hebt , als je ' deze woorden ' VINDT ; ikzelf zie er in , dat hij hier de woorden van Jezus bedoelt , en dat klopt met het NT. " Wie in Mij gelooft ( Zijn Woorden ) , heeft eeuwig leven " .

Hij schrijft ook : nooit opgeven , ( volharden ) , zelfs al kom je in verwarring ( leer je jezelf nu kennen ) , toch verder zijn woorden onderzoeken tot je rust vindt , dan zul je ook alles begrijpen en beheersen ; dan heb je het koninkrijk in je hart . Je bent dan , samen met die allen ( die gevonden hebben ) , een kind van de levende vader . Hier versta ik dan de hemelse Vader die het koninkrijk schiep in hun hart , door in hen te komen wonen door Zijn Geest ( het koninkrijk midden onder u ) , dat is werkelijk leven . Echt mooi !

( Ik doe het in drie keer Angelica , anders wordt het te lang ). Lieve groetjes , EB.
Laatst gewijzigd door ebenhaezer op 27 nov 2011, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

27 nov 2011, 16:06

VERVOLG .

In vers 6 staat zo mooi wat écht vasten is : eerlijk en oprecht zijn ! Dat zegt ook het NT. " uw woord ' ja ' zij ja , en uw woord ' nee ' , zij nee ! Niet liegen dus .

Pagels zegt " Hoe meer je Jezus begrijpt , des te MEER zul je hem begrijpen , je moet er gewoon aan beginnen . Vers 18 zegt : ... gelukkig hij die staat in het begin , hij zal het einde kennen en de dood niet smaken . Ik denk : ' heel belangrijk ' !

De gelijkenissen zijn bijna identiek aan deze in het NT. , maar zonder uitleg ; maar deze spreken meestal voor zichzelf !

Vers 22 is wat verwarrend , je moet je geslacht wegdenken , zodat je niet ' man ' bent , en niet ' vrouw ' , maar de beide samen . In het vlees kan dat natuurlijk niet , je bent vrouw of man , en dat is een feit . Als er geen mannen én vrouwen zijn , kan er ook geen nageslacht zijn , en dat was toch duidelijk de bedoeling van God bij de Schepping . Maar innerlijk kan dat wél , en dat vind ik zo diepgaand mooi ! Ik zie daarin : één worden met Jezus door Zijn Geest , dan woont Hij in je ; dat vraagt onvoorwaardelijke overgave en gelatenheid , worden als een kind ; zo één met Hem - éénling vormen met Hem !
Moerland zegt : dat de mens daardoor tot de diepst mogelijke levensvreugde zal komen . Ik denk dan : het leven in zijn volheid ervaren doordat je met Christus totaal één geworden bent . Paulus ( NT.) zei het zo " niet ik maar Chr. leeft in mij " . Dat proces wil Thomas in gang brengen , denk ik ; hij zegt ook in vers 75 " het zijn de éénlingen ( één met Chr .) , die het bruidsvertrek zullen binnen gaan ( koninkrijk der hemelen ) , zo versta ik dat toch !

Vers 77 : " Ik ben het licht dat over het Al schijnt ..." Hij is de Schepper van alles , Hij is alles in allen , zo begrijp ik dat .

Vers 87 en 112 zijn ook zo mooi ! Hier versta ik dat noch het lichaam , noch de ziel ( eigen ik ) , de baas mogen zijn , maar de Geest van Christus . Met Hem totaal één te zijn maakt gelukkig , óf anders ' ellendig ' . Dat beantwoordt ook vers 90 : " mijn juk is licht en mijn meesterschap is zacht , en dan zul je rust vinden . ( dat zijn woorden van de heer Jezus in het NT. ) .

( Hier stop ik weer even , dan volgt het laatste deel van mijn bevinding )
Liefs , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .