Het karakter van Schepper God .

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

01 okt 2012, 11:22

Men denkt vaak God te kennen , en schrijft Hem graag allerlei slechte eigenschappen toe ! Maar zo is het helemaal niet , al zal niemand Hem hier ooit écht tenvolle kennen . Bovendien , als men geen contact met God heeft , hoe kan men dan weten hoe en wie Hij eigenlijk is ?
Hoe dikwijls lezen we in de geschiedenis van het Joodse volk in het O.T. , dat God hen opnieuw vergaf , telkens zij terug tot Hem kwamen , en toch kort daarna terug in zonde vervielen ; en dat ging over offers brengen aan valse goden , en hun kinderen verbranden voor die valse goden , terwijl ze heel goed wisten wie hun Schepper was . Het berouwde God dat Hij hen straffen moest , maar dat was blijkbaar de énige weg om hen terug op de goede weg te krijgen . We vinden dat vooral regelmatig in Jeremia ( 26:3 " ... misschien zullen ze luisteren en zich bekeren van hun slechte weg , dan zal Ik berouw hebben over het kwade dat Ik hun denk aan te doen , vanwege hun slechte daden .") . En in Jer. 33:8 " ... Ik zal al hun ongerechtigheden vergeven , waarmee zij tegen mij gezondigd hebben . En Hebr. 8:12 " Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden en hun zonden zal Ik niet meer gedenken .
Is Hij dan niet een geduldig en rechtvaardig God ? Kennen we Hem ook van deze kant ?
Met vriendelijke groet , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

01 okt 2012, 11:35

ebenhaezer schreef:[...] Is Hij dan niet een geduldig en rechtvaardig God ? Kennen we Hem ook van deze kant ? [...]
Je bedoelt diezelfde god die de wereld en alle schepselen op een paar na liet verzuipen? Die de oorspronkelijke bewoners van een land uitroeide zodat zijn geliefde herdersstam meer Lebensraum kreeg? Dezelfde god die een man zijn dochter liet offeren omdat zij de eerste was die hem bij zijn terugkeer zag? Dezelfde god die een weddenschap sloot met de duivel en toeliet dat deze een onschuldig, godvruchtig wezen kon pesten en martelen?
Dit zijn geen fantasietjes van een morbide geest, dit staat allemaal in het boek dat de ultieme getuigenis over deze god heet te bevatten: de bijbel.
Ni Dieu, Ni Maître

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

01 okt 2012, 13:33

Vreemd blijft het, dat in oude tijden, toen de mens zeer bijgelovig was (dit zeg ik er maar even bij voor alle duidelijkheid), god veelvuldig sprak tot de mens.
Je hoort hem nu van geen kanten meer.
Misschien zaten ze daar toen wel veelvuldig aan geestverruimende planten te likken; who knows.
Hier en daar duikt nu er wel eentje op die beweert dat God hem beval wat mensen de keel over te snijden. Maar dat wordt niet gepikt.
Hoe komt dat nu ?

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

02 okt 2012, 16:07

Zondervrees schreef:
ebenhaezer schreef:[...] Is Hij dan niet een geduldig en rechtvaardig God ? Kennen we Hem ook van deze kant ? [...]
Je bedoelt diezelfde god die de wereld en alle schepselen op een paar na liet verzuipen? Die de oorspronkelijke bewoners van een land uitroeide zodat zijn geliefde herdersstam meer Lebensraum kreeg? Dezelfde god die een man zijn dochter liet offeren omdat zij de eerste was die hem bij zijn terugkeer zag? Dezelfde god die een weddenschap sloot met de duivel en toeliet dat deze een onschuldig, godvruchtig wezen kon pesten en martelen?
Dit zijn geen fantasietjes van een morbide geest, dit staat allemaal in het boek dat de ultieme getuigenis over deze god heet te bevatten: de bijbel.

Nog eens grondig de Bijbel herlezen , jongen ! En vooral een goede bril opzetten ! Veel liefs ? EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

02 okt 2012, 16:10

ebenhaezer schreef:
Zondervrees schreef:
ebenhaezer schreef:[...] Is Hij dan niet een geduldig en rechtvaardig God ? Kennen we Hem ook van deze kant ? [...]
Je bedoelt diezelfde god die de wereld en alle schepselen op een paar na liet verzuipen? Die de oorspronkelijke bewoners van een land uitroeide zodat zijn geliefde herdersstam meer Lebensraum kreeg? Dezelfde god die een man zijn dochter liet offeren omdat zij de eerste was die hem bij zijn terugkeer zag? Dezelfde god die een weddenschap sloot met de duivel en toeliet dat deze een onschuldig, godvruchtig wezen kon pesten en martelen?
Dit zijn geen fantasietjes van een morbide geest, dit staat allemaal in het boek dat de ultieme getuigenis over deze god heet te bevatten: de bijbel.
Nog eens grondig de Bijbel herlezen , jongen ! En vooral een goede bril opzetten ! Veel liefs ? EB.
Laat dan eens zien dat dat niet in de bijbel staat? Zal ik je boek en vers nummer geven? Dacht niet dat dat nodig was met je gedetailleerde kennis van de bijbel.
Ni Dieu, Ni Maître

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

02 okt 2012, 16:29

Reini schreef:Vreemd blijft het, dat in oude tijden, toen de mens zeer bijgelovig was (dit zeg ik er maar even bij voor alle duidelijkheid), god veelvuldig sprak tot de mens.
Je hoort hem nu van geen kanten meer.
Misschien zaten ze daar toen wel veelvuldig aan geestverruimende planten te likken; who knows.
Hier en daar duikt nu er wel eentje op die beweert dat God hem beval wat mensen de keel over te snijden. Maar dat wordt niet gepikt.
Hoe komt dat nu ?

REINI , je hoort hem nu van geen kanten meer , zeg je ; je bedoelt dat JIJ en alle ongelovigen Hem niet horen ! Hoe zou dat ook kunnen hé ? Als je Hem niet gelooft , waarom zou Hij je dan ook aanspreken ? Alleen wie Hem liefheeft en daardoor voor Hem openstaat , zal door Hem benaderd worden ! Een klein voorbeeldje , we klommen op een smal bergpaadje de berg op , soms over rotsstenen en worteltakken , maar op zeker moment had ik mijn stokken niet goed geplaatst en dreigde naar achteren te vallen , terwijl ik angstig de Heer aanriep in mijn hart ; toen voelde ik mij meteen gesteund in mijn rug en kon weer verder stappen met een heel dankbaar hart ! Dit is geen fantasie , maar is echt gebeurd . Zo is God voor de Zijnen ! En daar mag iedereen bijhoren . Veel liefs . EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

02 okt 2012, 22:45

Ebenhaezer....... wat jullie God noemen is gewoon het leven zelf in goede en kwade dagen, de natuur is vaak onvoorspelbaar, onze hersenen ook......
maar vaak is ook wat we willen, dat gebeurt; tja leven zit soms ingewikkeld in mekaar hé :wink:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

02 okt 2012, 23:18

Ebenhaezer schreef:

REINI , je hoort hem nu van geen kanten meer , zeg je ; je bedoelt dat JIJ en alle ongelovigen Hem niet horen ! Hoe zou dat ook kunnen hé ? Als je Hem niet gelooft , waarom zou Hij je dan ook aanspreken ?

volledig tegendraads in mijn ogen Eb.
Als ik god was, zou ik zeker mezelf laten horen aan een non-believer.
Zou toch het ultieme bewijs zijn.
Dat vertelseltje over je bijna-valpartij: ik vloek dan eens deftig en dat helpt ook. :wink: (niet teveel fantaseren dus).

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

02 okt 2012, 23:30

Een klein voorbeeldje , we klommen op een smal bergpaadje de berg op , soms over rotsstenen en worteltakken , maar op zeker moment had ik mijn stokken niet goed geplaatst en dreigde naar achteren te vallen , terwijl ik angstig de Heer aanriep in mijn hart ; toen voelde ik mij meteen gesteund in mijn rug en kon weer verder stappen met een heel dankbaar hart ! Dit is geen fantasie , maar is echt gebeurd . Zo is God voor de Zijnen ! En daar mag iedereen bijhoren .
Mooie ervaring Ebeneazer zo worden wel meer mensen geholpen en dan zegt men dat hij of zij bijvoorbeeld een goeie engelbewaarder hebben. En dat is het ook. Het is niet God zelf die dit doet maar één van zijn vele helpers. Ik ken zo vele verhalen van hulp die vanuit gene zijde aan de mensen gegeven wordt en zelfs bij ongelovigen, al worden de meeste van hen nadien wel een stukje geloviger... Maar zij die deze ervaringen nooit gehad hebben kunnen er alleen maar mee lachen, zij weten trouwens niet beter...

mvg: Wayti.
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

03 okt 2012, 00:45

Als christen heb ik ook moeite met de God de Schepper van het O.T .

Hij komt over als een jaloerse God, grimmig , vol gramschap, moet gepaaid worden met dierenoffers ,
en nog meer van die onbegrijpbare dingens .

Ebenhauser moet leren beseffen dat Oud, oud is en Nieuw nieuw betekent zoals in het N.T .

De heer Jezus spreekt over de hemelse Vader in in heel wat andere bewoordingen zoals wij kunnen lezen in het O.T .

Ons Heer is vrijwillig onder ons komen wonen om zijn verlossingswerk te wrochten en zijn verzoeningswerk tussen de mens en God de Vader ( Hier als schepper van de OUDE wereld, te bewerkstelligen .

Ons Heer heeft door Zijn opoffering voor ons mensen een nieuw contract ( Kontakt, ook, misschien ?? ) kunnen krijgen . Het Onzer Vader dat Hij ons geleerd heeft, spreekt hier boekdelen .

Met dit gegeven kan ik nu anders naar God de Vader, God de Schepper kijken, dan in de beschrijvingen van God in het O.T .

Julliette Greco heeft eens laten ontvallen : Le père je n'aime pas trop, Son Fils j'aime beaucoup et sa Mère j'adore . Zo is het ook bij mij .

Groeten van werewoef
AMEN en AUM

wayti
Lid geworden op: 06 aug 2008, 23:25
Locatie: Antwerpen

03 okt 2012, 08:02

En al diegenen die wel vallen, verongelukken, ernstig verminkt raken of dood gaan? Was die god dan even niet in de buurt of had hij geen zin om even te helpen? Of zijn dat allemaal zondaars, ontuchtigen en ongelovigen en zo, die niet beter verdienen?
Iedere mens zijn dag en uur staan normaal vast daaraan kan niks verholpen worden, iedere mens moet sterven. Maar dank zij de uitvindingen van de mens en zijn gedrag en ongehoorzaamheid aan de wetten (10 geboden) gaan sommige te vroeg over en daarin kan wel hulp geboden worden alleen moet de persoon bereikbaar zijn. Jullie hebben zichzelf door ongeloof en scepticisme hiervoor volledig afgesloten...
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

03 okt 2012, 08:32

Reini schreef:Ebenhaezer schreef:

REINI , je hoort hem nu van geen kanten meer , zeg je ; je bedoelt dat JIJ en alle ongelovigen Hem niet horen ! Hoe zou dat ook kunnen hé ? Als je Hem niet gelooft , waarom zou Hij je dan ook aanspreken ?

volledig tegendraads in mijn ogen Eb.
Als ik god was, zou ik zeker mezelf laten horen aan een non-believer.
Zou toch het ultieme bewijs zijn.
Dat vertelseltje over je bijna-valpartij: ik vloek dan eens deftig en dat helpt ook. :wink: (niet teveel fantaseren dus).
Paulus (Saulus) heeft hem gehoord tijdens hij met een donderdslag van zijn paard is gevallen :) maar wat moeten we ons daar bij voorstellen :wink: :roll:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

03 okt 2012, 11:59

Dat hij gevallen is en blijven tikken.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

03 okt 2012, 14:24

Reini schreef:Ebenhaezer schreef:

REINI , je hoort hem nu van geen kanten meer , zeg je ; je bedoelt dat JIJ en alle ongelovigen Hem niet horen ! Hoe zou dat ook kunnen hé ? Als je Hem niet gelooft , waarom zou Hij je dan ook aanspreken ?

volledig tegendraads in mijn ogen Eb.
Als ik god was, zou ik zeker mezelf laten horen aan een non-believer.
Zou toch het ultieme bewijs zijn.
Dat vertelseltje over je bijna-valpartij: ik vloek dan eens deftig en dat helpt ook. :wink: (niet teveel fantaseren dus).

REINI , dat lijkt tegendraads , toch is dat logisch , omdat God de harten kent en WEET of die non-believer toch nog luisteren wil . Maar zoniet , dan heeft het idd. geen enkele zin meer ; maar nogeens : God is geduldig en wacht vol liefde !
Weet je , er is blijdschap in de hemel voor iedere zondaar die terug keert op de goede weg .

Dat ' vertelseltje ' is wel écht gebeurd hoor , Zijn nabijheid was zo reëel , dat ik er van schrok en tevens heel blij werd van binnen . Hopelijk mag je dat ook nog eens ervaren , dan had je meteen het ultieme bewijs ! Een lieve groet , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Zondervrees
Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00

03 okt 2012, 14:45

ebenhaezer schreef:[…] Zijn nabijheid was zo reëel , dat ik er van schrok en tevens heel blij werd van binnen . […]
Dat schrikken dat deed je van het kortstondige evenwichtsverlies. Na die schrikreactie is het heel normaal dat je hersenen een dosis endorfines vrijgeven. Endorfines die je gelukkig doen voelen. Geen god(en) nodig.
Ni Dieu, Ni Maître