Gelovig dus...

hier is plaats voor alle wereldreligies

Mecky
Lid geworden op: 05 apr 2008, 01:02
Locatie: Bilzen

22 jan 2013, 22:27

Ik geloof, ben gelovig. Ja, ik geloof absoluut dat God bestaat en niemand kan me daar ooit vanaf brengen.. Die uitspraak kan voor opschudding zorgen. Men krijgt gelijk te horen dat de kerk, de bijbel, de.. noem maar op van alles is.
Waarom denkt men, indien iemand zegt dat hij gelovig is, gelijk aan christenen, katholieken, protestanten?
Moet men echt tot een geloofsgemeenschap/kerk behoren om gelovig te zijn?

Ik ben opgevoed met de Bijbel, christelijk dus, maar noem mezelf geen christen.
Ik heb een absoluut geloof in God, in de kracht van het geloof maar voel me helemaal niet verbonden met enig welke geloofsgemeenschap. Integendeel.

Dus... ben ik geen echte gelovige? Of geloof ik in de verkeerde dingen?
Groetjes Mecky
De lotus bloeit enkel in de modder. Hoe dikker de modder, hoe mooier de lotus

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

22 jan 2013, 22:32

Mecky schreef:Ik geloof, ben gelovig. Ja, ik geloof absoluut dat God bestaat en niemand kan me daar ooit vanaf brengen.. Die uitspraak kan voor opschudding zorgen. Men krijgt gelijk te horen dat de kerk, de bijbel, de.. noem maar op van alles is.
Waarom denkt men, indien iemand zegt dat hij gelovig is, gelijk aan christenen, katholieken, protestanten?
Moet men echt tot een geloofsgemeenschap/kerk behoren om gelovig te zijn?

Ik ben opgevoed met de Bijbel, christelijk dus, maar noem mezelf geen christen.
Ik heb een absoluut geloof in God, in de kracht van het geloof maar voel me helemaal niet verbonden met enig welke geloofsgemeenschap. Integendeel.

Dus... ben ik geen echte gelovige? Of geloof ik in de verkeerde dingen?
Geloof in wat je wil joh.... maar wat is je punt ?

Mecky
Lid geworden op: 05 apr 2008, 01:02
Locatie: Bilzen

22 jan 2013, 22:50

Mijn punt? Goede vraag,kan het niet goed onder woorden brengen. Ik heb hier wat gelezen en het valt me op dat er enorm met Bijbelteksten wordt gesmeten. Terwijl ik heb gemerkt dat men voor iedere tekst uit de bijbel wel een tegentekst kan vinden.
Voorbeeld..
Exodus 21: 24 een oog voor een oog, een tand voor een tand, een hand voor een hand, een voet voor een voet.
Lucas 6:29 Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt, ook je onderkleed niet.

Begin er maar aan als Christen.. toch niet te doen. En dan begint men te argumenteren dat de geboorte Christus het oude testament... Ok, maar dan denk ik bij mezelf, gooi dan het hele oude testament weg en volg enkel het gebod. 'Hebt uw naaste lief als uzelf.

Ik heb niks met de Bijbel of beter gezegd met de manier waarop het wordt uitgelegd en dus zat ik me, al lezend af te vragen in hoe anderen dat dan ervaren. Ben er gewoon benieuwd naar. Hoe geloven anderen en ervaren 'gelovigen' mijn manier van geloven.

En nee, ik vraag geen goedkeuring, misschien wel een goed debat. Lijkt me leuk en mogelijk verrijkend. Een mens leert iedere dag bij en ik leer graag.
Groetjes Mecky
De lotus bloeit enkel in de modder. Hoe dikker de modder, hoe mooier de lotus

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

22 jan 2013, 23:00

Mecky..... wat versta jij onder "God", wat geloof je dan?

Over godsdienst kan men moeilijk een discussie beginnen, want het is en blijft iets persoonlijks :idea:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

22 jan 2013, 23:30

Mercky , de waarheid zal joen bevrijden .... DUS... blijf dit forum surtout verder lezen en lees ook eens de topics van de vorige paginas ... een aanrader ...

Voor elck wat wills ... van oud naar nieuw ... over engelen en daemons ...het verschil tussen ufo's en nefhelim ...over paranormaal en skepsis ...teveel om allemaal op te noemen .

In elk geval van harte welkom in deze carrousel van wervelende gedachtegoeden en idees .

mvg- werewoef
AMEN en AUM

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

23 jan 2013, 09:35

Mecky schreef:Mijn punt? Goede vraag,kan het niet goed onder woorden brengen. Ik heb hier wat gelezen en het valt me op dat er enorm met Bijbelteksten wordt gesmeten. Terwijl ik heb gemerkt dat men voor iedere tekst uit de bijbel wel een tegentekst kan vinden.
Voorbeeld..
Exodus 21: 24 een oog voor een oog, een tand voor een tand, een hand voor een hand, een voet voor een voet.
Lucas 6:29 Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt, ook je onderkleed niet.
Wel Mecky, dit komt omdat aan het begin van het christendom de kerkvaders besloten hadden het O.T. op te nemen in de bijbel om er een ' voorgeschiedenis ' aan te geven, gezien de vele verwijzingen hiervan in het N.T.
Nu doen zich er problemen voor; het O.T. komt van de joden die nog met een wrekende stamgod JHWH zitten en het N.T. vanuit een Grieks-Romeins denken ontstaan is, wat een universeler godsbeeld geeft wat open staat voor alle volkeren. De JHWH god werkt enkel voor zijn ' uitverkoren volk ' en de rest moet men maar afslachten. " Vergeef en koester geen wrok tegenover je vijanden " is een Griekse uitspraak van Plato en Pythagoras. Dit humaan denken komt dus niet van Jezus en de joden, maar van de ' heidense Hellenen en Perzen '. Je hebt dus helemaal geen bijbel nodig om je naasten lief te hebben als jezelf. Dat kan je al vijfhonderd jaar eerder bij de Griekse filosofen lezen.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

23 jan 2013, 10:10

Je hebt dus helemaal geen bijbel nodig om je naasten lief te hebben als jezelf. Dat kan je al vijfhonderd jaar eerder bij de Griekse filosofen lezen.
Het is zelfs mogelijk zonder te lezen je naasten lief te hebben ..... Dus waarom al die strijd om wat er geschreven staat?
Alles is Één en die Éne is Alles.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

23 jan 2013, 10:16

janx schreef:
Je hebt dus helemaal geen bijbel nodig om je naasten lief te hebben als jezelf. Dat kan je al vijfhonderd jaar eerder bij de Griekse filosofen lezen.
Het is zelfs mogelijk zonder te lezen je naasten lief te hebben ..... Dus waarom al die strijd om wat er geschreven staat?
Helemaal mee eens Janx, maar gelovigen denken nog steeds dat dit exclusief Bijbels is. Onzin natuurlijk.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

23 jan 2013, 11:21

En ongelovigen denken nog steeds dat dit NIET exclusief de bijbel is.
Dus wat is 't punt?

smurfje
Lid geworden op: 29 aug 2008, 08:21
Locatie: Vlaanderen

23 jan 2013, 11:28

Indien men gelooft dan draagt men de consequenties, zoals men de consequenties van de zwaartekracht moet aanvaarden. Er zijn mensen die bestaan in een godheid geloven en anderen die in zuivere evolutie uit niets geloven. Het jammerlijke is dat geloof/ongeloof door de eeuwen heen mensen heeft gevangen en geleid tot een wanorde met de negatieve resultaten die we vandaag rondom ons zien. Mijn baas noemde die stroming de "negatieve intelligentsia"

Zoek hierin maar naar het positieve. :oops:

Dan moet je eens zien welke uitdrukkingen op dit forum gebruikt worden in verband met geloof/ongeloof:
Geitenboer, trol, leugenaar, zeveraar, oen, rot op, enz...

Jammer. :roll:
Laatst gewijzigd door smurfje op 23 jan 2013, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Fazal

23 jan 2013, 11:41

Tja smurf, we hebben tenslotte niet voor niets een vrije wil meegekregen he. :wink:

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

23 jan 2013, 14:03

Mecky schreef:

Ik geloof, ben gelovig. Ja, ik geloof absoluut dat God bestaat en niemand kan me daar ooit vanaf brengen..

Allemaal goed en wel Mecky, maar je werd niet geboren met deze "wetenschap". (want voor u is het een weten).
U kan zich misschien afvragen waarom u gelooft. Hoop op een leven na de dood?
Begrijpelijk hoor, anders heeft het geen zin zich aan zulke gedachte vast te klampen, ook al is het voor velen een sprookje wegens gebrek aan enig bewijs; vooral omdat de bijbel u niet interesseert.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

23 jan 2013, 15:56

Ja Mecky, zo is het. Men wordt al snel een etiket opgeplakt zonder te weten op welke manier de gelovige dagelijks met zijn geloof in God omgaat.
Men wordt bv. verweten een Jehovah's getuige te zijn, en men doet allerhande insinuaties, zoals : ah, je hebt veel tijd nu het is te slecht weer, of te koud om van deur tot deur te gaan. Of tegenstanders vertellen graag in geuren en kleuren hoe ze de deur dichtvlammen aan een JG, enz.....
Wat een haat er soms van uitgaat is ongelofelijk, terwijl ze niet eens weten of de persoon in kwestie wel aan deze geloofstrekking deelneemt. Nee hoor, ze weten het allemaal beter en geven maar van katoen !

Maar het is zoals je schrijft : niemand kan mij van mijn geloof in God weerhouden. :wink:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

23 jan 2013, 16:01

[/quote]Mecky..... wat versta jij onder "God", wat geloof je dan?

Over godsdienst kan men moeilijk een discussie beginnen, want het is en blijft iets persoonlijks[quote]

Men kan zich moeilijk in het gedachten goed van iemand anders plaatsen,
geloof is waar men geboren en opgegroeid is, en is dat bij een joodse ortodokse familie dan is men ook zo ,het zelfde bij de moslims, katolieken of boedisten of wat dan ook, joden mogen niet joden niet aankijken(ortodokse) hun vrouwen moeten een pruik dragen,want hun eigen haar mogen anderen niet zien, moslims blazen zich zelf op om recht te hebben op hun 72 maagden bij hun allah,vrouwen zijn in hun ogen minder waard dan een hond,en moeten zich volledig bedekken anders geven ze sexuele uitlokking, bij de boedisten moogt ge een koe niets aandoen,het kan hun grootvader zijn,zelfs bij de onbekende stammen in Braziliê zit er ne pipo die zich zelf tot schamaan uitgeroepen heeft en contact heeft met de goden , bij de gewone katolieken weet men dat we in 2013 leven ,en dat alles draait om macht en geld,maar geloven in een god doen er al veel niet meer,waarom wij ons leven hebben gekregen weet niemand,er is nog niemand terug gekeerd,dus na dit leven is het gedaan en zal het mistery nooit opgelost geraken.[/quote]
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

23 jan 2013, 16:29

janx schreef:
Je hebt dus helemaal geen bijbel nodig om je naasten lief te hebben als jezelf. Dat kan je al vijfhonderd jaar eerder bij de Griekse filosofen lezen.
Het is zelfs mogelijk zonder te lezen je naasten lief te hebben ..... Dus waarom al die strijd om wat er geschreven staat?
Misschien hebben de Grieken of filosofen van weleer het wel afgekeken van de bijbel :roll:
De Apostel Paulus wees er op dat zelfs zij die niet in God geloven zich toch vaak aan God's wetten onderwerpen. In Romeinen 2:14-15 spreekt hij over heidenen die de wet niet hebben en toch de wet van nature naleven....

Tja janx, waarom al die strijd ? Als men het geschrevene in de bijbel wil verdraaien, leugenachtig maken, het afdoen als fantasie, als sprookjesverhalen.... maar men tegelijkertijd de evolutieleer aanprijst als zijnde een feit, waarin naar mijn mening je nog een groter geloof moet voor aan de dag leggen, dan zal de strijd, hard woord hé, laat mij zeggen de discussie, nog niet zo rap worden opgeheven tussen gelovigen en evolutieaanhangers !