OPGELOST Excel 2010 formule gezocht!

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

10 feb 2023, 13:51

ok, om rekenblaadjes te maken voor mijn kleinkinderen, ben ik op zoek naar een formule die een willekeurige getal weergeeft uit een reeks opgegeven getallen!
vb. ik heb de getallen 2, 4, 5, 8 en 10
HOE geef je die getallen best in, elk in een aparte cel?
nu zoek ik een formule die uit deze 5 getallen een willekeurige keuze maakt en die in de cel zet.
het Excel werkblad is als volgt :
A1 B1 C1 D1
4 x getal 2,4,5,8,of 10 = andere getallen mogen NIET worden weergegeven in C1
40 : getal 2 4 5 8 of 10 =

Getallen van kolom A worden met formules gegenereerd
=RANG(A3;A$3:A$13)+AANTAL.ALS(A$3:A3;A3)-1 voor Maal-tafels
=ASELECTTUSSEN(1;10)*D4 voor de Deel-tafels
in C kolom moet nu een willekeurig getal komen via formule uit de getallen van de tafels die ze al hebben geleerd!

ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is .
Laatst gewijzigd door Taurusago op 12 feb 2023, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

10 feb 2023, 22:15

Taurusago,
Meer dan 4 jaar geleden heb ik op vraag van jou op ditzelfde forum een zeer uitgebreide uitleg gegeven over hoe je in Excel allerlei rekenopgaven kunt maken. De vraag die je nu hebt wijkt daar niet veel van af, dus ik zou denken dat je aan de hand van de voorbeelden van toen de opgaven die je nu wil zou moeten kunnen maken. Desondanks wil ik je wel helpen, maar dan moet je wel wat duidelijker zijn wáár je een en ander plaatst, want duidelijk is je tekst allerminst.
Opmerkingen vooraf:
1. In 1 cel NOOIT meer dan 1 getal invoeren, anders valt er niet mee te rekenen!
2. Willekeurig een getal kiezen uit slechts 4 of 5 getallen, houdt automatisch in dat zeer vaak eenzelfde getal zal worden gekozen (en vaak ook onmiddellijk na elkaar)!!!
Je schrijft: "4 x getal 2, 4, 6, 8, en 10." Wat bedoel je daarmee, want dat zijn niet 4 maar 5 getallen ???
En dan schrijf je: "andere getallen mogen NIET worden weergegeven in C1"
In C1 zal dus 1 van die 4 of 5 getallen moeten komen.
Uit je rangformule maak ik op dat je 11 opgaven wil maken.
In de aselecttussenformule gebruik je D4, maar je vermeldt niet WAT er in D4 staat. en wat staat er dan in D2 en D3 ??

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

11 feb 2023, 00:07

Taurusago schreef:
10 feb 2023, 13:51
Om rekenblaadjes te maken voor mijn kleinkinderen, ben ik op zoek naar ...
Is het de bedoeling om ze vermenigvuldigingen te laten oefenen ?
Welk leerjaar?

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

11 feb 2023, 09:28

Gisteren kon ik mijn bericht van ruim 4 jaar geleden op dit forum niet zo gauw terugvinden, maar heb het nu gevonden. Je kunt het hier lezen: klik hier. De afbeelding die er bij stond is verdwenen, daarom zal ik die hier nog eens plaatsen, samen met de tekst.

Afbeelding

Blauw omcirkeld:
Typ in B5, i5, P5: =ASELECT() en kopieer naar beneden t/m resp. B14, i14, P14.
In de afbeelding zie je in deze kolommen getallen staan met slechts 1 decimaal, maar dat komt omdat er door de breedte van die kolommen niet meer zichtbaar zijn, in werkelijkheid bestaan die getallen uit 9 decimalen die zichtbaar worden als je de kolommen B, i, en P verbreedt. Omwille van de duidelijkheid laat ik in de afbeelding maar 1 decimaal zien. De kolommen B, i, en P moeten worden verborgen (zie verderop in dit bericht).

Rood omcirkeld:
Typ in C5: =RANG(B5;B$5:B$14)+AANTAL.ALS(B$5:B5;B5)-1 en kopieer naar beneden t/m C14.
Typ in J5: =RANG(i5;i$5:i$14)+AANTAL.ALS(i$5:i5;i5)-1 en kopieer naar beneden t/m J14.
Typ in Q5: =RANG(P5;P$5: P$14)+AANTAL.ALS(P$5: P5;P5)-1 en kopieer naar beneden t/m Q14 (spaties in de formule verwijderen).

Groen omcirkeld:
Maak in Q2 een keuzelijst met gegevensvalidatie en biedt (bv.) keuzemogelijkheden van 1 t/m 10 of 1 t/m 20, of wat je maar wil.
Typ in E5, L5, S5: =$Q$2 en kopieer naar beneden t/m resp. E14, L14, S14.

Kolombreedte kolommen A t/m U: 3.
Rijhoogte: rijen 1 t/m 3: 15; rij 4: 8; rijen 5 t/14: 14; rijen 15 en 16: 8.

Lettergrootte: Calibri 10.

Onder de 3 tabellen met opgaven kunnen met de zelfde grootte en op dezelfde manier zoals hierboven beschreven, nog 2 x 3 tabellen worden geplaatst op een blad met A5-formaat.

Na invullen van de kolommen B, i, en P die kolommen verbergen, zodat ook de breedte op een vel A5 past.
Zodoende krijg je op A5-formaat totaal 9 x 10 = 90 opgaven.

Na indrukken van F9 of wijziging van Q2 zal voor elke reeks van 10 opgaven links van het x-teken een nieuwe lijst met de getallen 1 t/m 10 (steeds in wisselende volgorde) worden gegenereerd zonder doublures, en rechts van het x-teken het getal dat in Q2 is gekozen.
Dit is een eenvoudig voorbeeld, één en ander is uiteraard op allerlei manieren aan te passen.

Om delingen te maken (dat doe je best op een ander blad):
Wijzig de tekst boven de tabellen in: "Eerste getal delen door:"
Maak in Q2 een keuzelijst met gegevensvalidatie en biedt (bv.) keuzemogelijkheden van 1 t/m 10 of 1 t/m 20, of wat je maar wil.
Typ in B5, i5, en P5 =ASELECT() en kopieer die formule naar beneden in die kolommen.
Typ in C5: =$Q$2*RANG(B5;B$5:B$14)+AANTAL.ALS(B$5:B5;B5)-1 en kopieer naar beneden.
Typ in J5: =$Q$2*RANG(I5;I$5:I$14)+AANTAL.ALS(I$5:I5;I5)-1 en kopieer naar beneden.
Typ in Q5: =$Q$2*RANG(P5;P$5:P$14)+AANTAL.ALS(P$5:P5;P5)-1 en kopieer naar beneden.

Typ in E5, L5, en S5: =$Q$2 en kopieer naar beneden in die kolommen.
Typ in D5, K5, en R5 het deelteken : en kopieer dat naar beneden in die kolommen.

Dit waren voorbeelden met vermenigvuldigen en delen, maar op dezelfde manier kun je uiteraard ook opgaven maken om getallen bij elkaar op te tellen of van elkaar af te trekken. De moeilijkheidsgraad is bij alle opgaven eenvoudig aan te passen.
----------------
Laatst gewijzigd door franç op 20 feb 2023, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

11 feb 2023, 17:09

@@franç
wat je toen schreef heb ik ook toegepast, in uw voorbeeld hierboven gaat het over de tafel van 4.
Nu wil ik dat er in de kolom waar NU bij u 4 staat ( omdat dit is ingevuld in cel Q2 ), een getal komt te staan uit een reeks getallen vb: 2,3,4,5,10). Ik wil namelijk dit bekomen in kolom D , J , P enz... wil ik dus een willekeurig getal zien, gegenereerd door een formule, met als keuze een van de opgegeven tafels (= vb: 2,3,4,5,8,10 ).
nu vul ik deze zelf handmatig in, maar zou er graag een formule voor gebruiken als dat zou kunnen.
ZIE link hieronder
Afbeelding
in kolom B , H , N enz.. komt het getal met formule gegenereerd
voor MAAL tafels is dat deze formule
kolom A is =ASELECT()
kolom B is dat =RANG(A3;A$3:A$13)+AANTAL.ALS(A$3:A3;A3)-1
voor de DEEL tafels is dat deze formule
=ASELECTTUSSEN(1;10)*D4

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

11 feb 2023, 18:23

Taurusago schreef:
11 feb 2023, 17:09
Nu wil ik dat er in de kolom waar NU bij u 4 staat ( omdat dit is ingevuld in cel Q2 ), een getal komt te staan uit een reeks getallen vb: 2,3,4,5,10). Ik wil namelijk dit bekomen in kolom D , J , P enz... wil ik dus een willekeurig getal zien, gegenereerd door een formule, met als keuze een van de opgegeven tafels (= vb: 2,3,4,5,8,10 )
Je vermeldt 2 verschillende reeksen getallen: 2,3,4,5,10 en 2,3,4,5,8,10. Wat moet het zijn?
Als je dat vermeldt, dan kan dat meteen gerealiseerd worden.
Als je steeds 10 opgaven maakt en je wil een keuze maken uit slechts 5 of 6 getallen, dan zal eenzelfde getal (als 2e getal van de opgave) meerdere keren voorkomen in die 10 opgaven. Daar ben je je van bewust?

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

11 feb 2023, 18:38

Telkens er een tafel wordt bijgeleerd komt er één getal bij! De formule moet zowel werken met 2 getallen als met 9 (de reeks is van 0 tot 10 en niet hoger).
afhankelijk van het aantal getallen (tafels gekend) die zijn opgegeven moet er een getal uitkomen.
ja dat weet ik dat er meerdere keren hetzelfde getal uitkomt, maar dan is het getal VOOR de X of de : wel een ander getal, en dus een andere oefening.
het maakt niet echt uit of er al eens een zelfde oefening instaat zolang er geen 3 dezelfde achter elkaar uitkomen, maar dan druk je even op F9 en heb je een ander blad oefeningen.
en zoals je in de afbeelding kan zien zijn er 120 oefeningen dus onvermijdelijk dat er al eens dezelfde oefening instaat.
nog een vraagje!
hoe geef ik de geleerde tafels juist in? per cel een tafelnummer of ...

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

11 feb 2023, 20:00

Typ in jouw bestand in AK3 t/m AK7: 2, 3, 4, 5, 10
Typ in AL3 t/m AL7: =ASELECT()
Typ in D3: =INDEX(AK$3:AK$7;RANG(AL3;AL$3:AL$7)+AANTAL.ALS(AL$3:AL3;AL3)-1)
Kopieer die formule naar beneden t/m D7
Typ in D8: =INDEX(AK$3:AK$7;RANG(AL3;AL$3:AL$7)+AANTAL.ALS(AL$3:AL3;AL3)-1)
Kopieer die formule naar beneden t/m D12.

Als je meer dan 5 getallen wil, dan kun je best een nieuw lijstje maken met de formules uit de kolommen AK en AL en dan uitgebreid met 1 of meerdere getallen. Je moet dan uiteraard ook de formules aanpassen in de opgaven waarin je de getallen uit je lijstjes wil gebruiken. Want als je de kolommen in AK en AL uitbreidt, dan zijn de opgaven waarin je maar 5 getallen wil gebruiken, niet meer juist.
Nu heb je waar je om vroeg, maar het zou mijn keuze niet zijn voor het maken van opgaven.
Laatst gewijzigd door franç op 12 feb 2023, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

11 feb 2023, 21:51

Wat zou U oplossing dan zijn?

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

12 feb 2023, 09:25

De opmerking dat ik aan uw keuze niet de voorkeur zou geven, plaatste ik niet als kritiek, want als je in opgaven precies de getallen wil gebruiken die je vermeldde, dan moet het wel op de manier die ik hierboven aangaf. En het presenteren van opgaven wil de een zus en de ander zo, dat is een kwestie van 'smaak' en daarover valt niet te twisten.
Je oorspronkelijke vraag van lang geleden ging over het maken van rekentafels en dan moet je wel eenzelfde getal meerdere malen gebruiken. Maar om de keuze in de te gebruiken getallen meer flexibel te maken, zou ik (als je twee getallen bij elkaar wil optellen/aftrekken/vermenigvuldigen/of delen) voor zowel het eerste als tweede getal een minimum- en maximumwaarde instellen, die naar keuze is in te vullen. Je kunt dan voor zowel het eerste als tweede getal gebruik maken van =aselecttussen(minimumwaarde;maximumwaarde).

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

12 feb 2023, 19:34

De formule =ASELECTTUSSEN(minimumwaarde;Maximumwaarde) is enkel bruikbaar als ALLE tafels gekend zijn tussen de laagste en hoogste waarde. Met die formule worden er ook getallen getoond van 6, 7, 8 en 9 welke nu nog niet gekend zijn.
Het antwoord dat je gaf ( met formule =index(enz... ) in je laatste post werkt uitstekend. Hiermee kan ik verder, en kan ik de formule aanpassen naargelang er meer tafels worden geleerd.
Bedankt voor je tijd en de oplossing die je op mijn vraag gaf!
Voor mij is hiermee deze post opgelost!

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

13 feb 2023, 07:31

Taurusago schreef:
12 feb 2023, 19:34
De formule =ASELECTTUSSEN(minimumwaarde;Maximumwaarde) is enkel bruikbaar als ALLE tafels gekend zijn tussen de laagste en hoogste waarde. Met die formule worden er ook getallen getoond van 6, 7, 8 en 9 welke nu nog niet gekend zijn.
Wat de functie aselecttussen doet, dat weet ik natuurlijk wel.
Als je de getallen 6 t/m 9 niet wil gebruiken, dan kun je met die functie bijvoorbeeld de minimumwaarde op 2 en de maximumwaarde op 5 zetten.