klassieke muziek

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over klassieke muziek, concerten, enz.

mira
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 15 aug 2004, 18:22
Locatie: Het Vlakke Land bij de Noordzee

29 mar 2007, 22:37

Canvas - Plankenkoorts Zaterdag 31 maart 2007 - 12:00
Bachs Matthäus Passion


In 1989 nam de VRT in de Antwerpse Carolus Borromeuskerk voor de eerste maal een integrale uitvoering op van Bachs Mattheuspassie. In wat toen nog een 'authentieke bezetting' heette. Oorspronkelijk zou Gustav Leonhardt dirigeren, maar violist Sigiswald Kuijken nam zijn taak over.

Het moet een van de laatste televisieopnames zijn geweest met Max Van Egmond als Christus, en een der eerste met Christophe Prégardien als Evangelist. Waarschijnlijk is ook René Jacobs nadien niet meer veel gezien als altus. En deze Mattheuspassie is zeker ook de enige waar Sigiswald werkte met knapen- in plaats van vrouwenstemmen, met die van het Tölzer Knabenchor. Klaus Mertens en Markus Schäfer waren er toen ook al bij. Een opname die ondertussen zelf historisch is geworden.

Regisseur Raf Verpooten koos voor een televisieregie, die de structuur van het werk met zijn dubbel koor en orkest enerzijds, en de recitatieven en aria's in kleine bezetting anderzijds, benadrukte. Het eindbeeld, met het buitenrijden van de camera uit de kerk tot de laatste noot van het slotkoor heeft geklonken, is nog steeds een knap staaltje regiewerk.

Regie: Raf Verpooten
Duur: 2u 50'

» Meer over Bachs Matthäus Passion

» La Petite Bande & Sigiswald Kuijken

bron : Canvas

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

11 apr 2007, 16:14

Gisteren hoorde ik op nl. 4, een aria, als ik mij niet vergis was het, want ik was bezig met iets, 'Morgen und Regenlied' van Richard Strauss. Het klonk wondermooi!
Kan iemand mij vertellen uit welk werk dit komt ?
alvast bedankt!
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

mira
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 15 aug 2004, 18:22
Locatie: Het Vlakke Land bij de Noordzee

11 apr 2007, 18:20

Misschien was het in de voormiddag tijdens de uitzending De Klassieken, waarvan op de playlist het volgende staat ?:

10.38 Festival Classique
Richard Strauss: Morgen&Wiegenlied
Jessey Norman, sopraan; Gewandhausorchester Leipzig olv Kurt Masur
Philips 411 052-2


Het komt uit de reeks "Richard Strauss Lieder". Op het internet vond ik slechts twee korte fragmenten (op het eerste alleen de muzikale intro te horen)

Morgen . . . . . Wiegenlied

Voorlopig kan men enkel het laatste programma (vandaag) herbeluisteren maar de AVRO kondigt aan dat dit binnenkort ook voor eerdere programma's het geval zal zijn. Misschien een website om bij te houden :

:arrow: AVRO Radio

Luister hier naar een andere uitvoering van deze fantastische sopraan.

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

11 apr 2007, 19:54

dank u Mira, het was dus Morgen und Wiegenlied (en niet Regenlied!!! :oops: ik ben het interieur van het huis aan het schilderen, vandaar)
Ik kon ook naar de site gaan, niet aan gedacht, nogmaals :oops:
In ieder geval bedankt, :)
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

24 apr 2007, 22:49

Het Ave Maria van Schubert beluisterd als gezongen door Jessey Norman...
Schitterend !

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

25 apr 2007, 09:16

Jessey Norman is inderdaad de moeite. Na Mira's antwoord heb ik in de bib die cd gehaald ' 4 letzte lieder' van Richard Strauss, gezongen door J. Norman, met het Morgen und Wiegenlied. Wondermooi! Na alle heisa wordt men daar even stil van.
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

14 jul 2007, 07:16

Laatst gewijzigd door Opa Brombeer op 26 jan 2008, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Opa Brombeer
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 01 mei 2004, 01:15
Locatie: Aangespoeld

21 aug 2007, 14:18

Laatst gewijzigd door Opa Brombeer op 12 jan 2010, 09:09, 2 keer totaal gewijzigd.