Belgische EID lezer installeren in Mint 17.x of Ubuntu Trust

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

ON2HB
Lid geworden op: 06 aug 2015, 12:03
Locatie: Heppen

06 aug 2015, 12:25

Goedendag,

Ik moest mijn belasting papier downloaden voor de ziekenkas en dacht even mijn cardreader aan te sluiten die reeds lang geïnstalleerd was.
Je raad het al, SSL error en de misère begon weer eens.

Anyway, hier de uitleg om er komaf mee te maken als je een ACR38 cardreader hebt, heb je een andere dan zal je zelf drivers moeten zoeken of hopen dat het werkt.

-----------------------
Belgium EID installeren met Ubuntu Trusty of Mint 17.x en een ACR38 cardreader.

Eerst en vooral voeg je een link toe bij de sources:

deb http://files.eid.belgium.be/debian trusty main

Dit doe je door bij Softwarebronnen een Extra pakketbron aan te maken en zet daar de bovenstaande regel in.

Nu kan je op 2 manieren de boel installeren, ofwel via de terminal door 1 regeltje in te typen:

sudo apt-get update && sudo apt-get install libacr38* eid* beid*

Sluit vervolgens je cardreader aan en reboot, ga dan met Firefox naar http://www.test.eid.belgium.be/ en zie of die werkt.
Voor andere browsers heb ik geen idee, ik gebruik altijd Firefox.

Andere methode is via Synaptic, kies Herladen, dan in het zoekbalkje: eid

Markeer nu eid-archive + eid-viewer + libbeidpkcs11-0 + libbeidpkcs11-0 + eid-mw zorg dat die gemarkeerd zijn voor (her)installatie.
Nu in het zoekbalkje beid typen en markeer beid-mozilla-extension
Daarna libacr en markeer de 3 libacr38 regels die je krijgt voor (her)installatie.

Geef nu toepassen en de boel wordt geinstalleerd, sluit dan je cardreader aan en reboot, voer vervolgens de bovenstaande test uit.

-------------------------------

Omdat je een extra regel hebt toegevoegd aan de sources gaat het spul zichzelf om de zoveel tijd updaten en blijft het hopelijk werken.
Ik zie iedereen ermee worstelen, vandaar dat ik het maar even post.

------------------------------

Wil het nog niet lukken, installeer dan pcsc_scan en start die op in een terminal, die laat namelijk je cardreader zien en de status ervan, zo kan je eenvoudig bepalen of je reader wel gezien wordt.
Immers als die hem niet ziet, dan kent Linux je reader niet en moet je zorgen dat die hem wel kent.
Bij de ARC38* readers zijn er gewoonlijk niet veel problemen, let gewoon even op welke je koopt en koop niet de eerste de beste die je tegenkomt.
Bv Vasco heb ik nooit aan de praat gekregen.
Groeten Bas.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

06 aug 2015, 15:06

Ik heb onlangs Mageia 5 geïnstalleerd. Om ook met de Belgische eID kaart te kunnen werken heb ik het volgende geïnstalleerd uit de standaard repositories: beid-middleware 4.0.6 4.mga5 x86_64. Dependancies worden automatisch meegenomen.
Als lezer gebruik ik een SITECOM All-in-one card reader.
Test gedaan en aangemeld bij MyPensioen. Het ding werkt gewoon. :D