Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

16 mei 2016, 21:07

Ik moet wel opmerken dat het boek van K. van der Toorn geen lichte kost is!
Ik zie het nog niet zoveel mensen lezen... je moet al een zeer geïnteresseerde amateur-historicus zijn.

Het boek van Geert Lernout is veel toegankelijker en komt tot dezelfde conclusies.

Verder is het voor mensen, die niet, in boeken als "goddelijke openbaring" - wat tenslotte altijd een sanctionering is van een machtsbeluste priesterklasse - geloven, een open deur: dat de bijbel mensenwerk is.

Gelovigen van het type B.V. worden waarschijnlijk ten grave gedragen met hun, op niets gefundeerde, overtuiging.

Ik hou er mij - en nu is het werkelijk definitief! - niet meer mee bezig, met dat soort mensen in de contramine te gaan.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vesselin op 17 mei 2016, 06:02, 1 keer totaal gewijzigd.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

16 mei 2016, 21:19

bluevelvet schreef:
Ik heb het boek niet gelezen, maar alleen al de recensie zegt me genoeg. En nogmaals aan het lezen van veel boeken komt geen eind.
Leugenaar !! De enige recensie waar jij mee bent afgekomen was dat van een krant uit Friesland, en die was dan nog helemaal niet negatief.
Begin eens met dit boek zélf eens te lezen of laat jij je alles voorzeggen?

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

16 mei 2016, 21:39

Vesselin schreef:Het boek van Geert Lernout is veel toegankelijker en komt tot dezelfde conclusies.
En dan heb je Suske en Wiske nog niet gelezen, die conclusie is nog treffender. :wink:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 mei 2016, 06:48

Ik kijk uit naar het boek "The Sacred Chain: History of the Jews" van Norman Cantor, dat ik op het web besteld heb.
Ik heb het bestaan ervan leren kennen, door de citaten eruit, in het boek "Jesus never existed", van Kennneth Humphreys.

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

17 mei 2016, 07:41

Vesselin schreef:Ik kijk uit naar het boek "The Sacred Chain: History of the Jews" van Norman Cantor, dat ik op het web besteld heb. Ik heb het bestaan ervan leren kennen, door de citaten eruit, in het boek "Jesus never existed", van Kennneth Humphreys.
Zou er geen verschil bestaan tussen (1) begrijpen wat Jezus zei en (2) het debat of hij nu wel/niet bestaan heeft? Voor (1) hebben we (2) niet nodig, Jezus mag dan ook een fictief personage zijn waardoor we heel wat tijd sparen. Het is stilaan als de vraag of Don Quichot ooit bestaan heeft, dat verhaal wordt schijnbaar ook maar amper begrepen.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

17 mei 2016, 08:19

Vesselin schreef:Ik kijk uit naar het boek "The Sacred Chain: History of the Jews" van Norman Cantor, dat ik op het web besteld heb.
Ik heb het bestaan ervan leren kennen, door de citaten eruit, in het boek "Jesus never existed", van Kennneth Humphreys.
Hopelijk heeft hij het over de Jesus of the Gospels of je bent er aan voor jr centen. :lol:

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

17 mei 2016, 08:31

Afbeelding
Jawatte

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

17 mei 2016, 11:22

talisman schreef:Hopelijk heeft hij het over de Jesus of the Gospels of je bent er aan voor jr centen. :lol:
Dit boek gaat niet over Jezus, maar over het eerste millennium v.C.

Humphreys heeft een zeer onderhoudende sectie over de geschiedenis van de Joden in zijn fameuze boek. Daar vind je ook de citaten van Cantor. En die zijn niet mals. Zoals ik hierboven al aanhaalde schrijft hij (Cantor):

"The first millennium of Jewish history as presented in the bible has no empirical foundation whatsoever."

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

17 mei 2016, 12:24

Vesselin schreef: Dit boek gaat niet over Jezus, maar over het eerste millennium v.C.

Humphreys heeft een zeer onderhoudende sectie over de geschiedenis van de Joden in zijn fameuze boek. Daar vind je ook de citaten van Cantor. En die zijn niet mals. Zoals ik hierboven al aanhaalde schrijft hij (Cantor):

"The first millennium of Jewish history as presented in the bible has no empirical foundation whatsoever."

Afbeelding
Lijkt me interessant boek te zijn. :wink:

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

18 mei 2016, 05:39

Ik heb dan het boek: "Bewijs genoeg" van lee Stobel" geleend bij mijn bib.

Het is pure "bible belt" propaganda! Wetenschappelijk gezien: onzin!!! Omdat Strobel (een bekende predikant van een succesvolle kerk, nb) geen tegenstemmen laat horen.

Een deel van een zeer terechte kritiek, die je hier helemaal kunt lezen:

"Lee Strobel, an ex-investigative reporter for the Chicago Tribune who describes himself as a "former spiritual skeptic," is a teaching pastor at Willow Creek Community Church. (Willow Creek is a mega-church with more than 30,000 members and was the site of a very high profile debate--moderated by Strobel--on "Atheism vs. Christianity: Where Does the Evidence Point?" between William Lane Craig and Frank Zindler.) Using his skills as a former legal affairs journalist, Strobel set out to "retrace and expand upon the spiritual journey ... [he] took for nearly two years." The Case for Christ is a summary of Strobel's interviews with thirteen leading Evangelical apologists (vetjes gedrukt, van mij), including Craig Blomberg, Bruze Metzger, Edwin Yamauchi, Ben Witherington III, and William Lane Craig.

In light of Strobel's frequent reminders that he used to be a hard-nosed, skeptical journalist, I skimmed the table of contents and index to see which critics of Christianity he interviewed. In so doing, I discovered a glaring deficiency in Strobel's journalism: Strobel did not interview any critics of Christian apologetics, even though he attacks such individuals in his book. For example, Strobel devotes an entire chapter to his interview of Greg Boyd (an outspoken faultfinder of the Jesus Seminar), yet Strobel never interviewed a single member of the Jesus Seminar itself! Likewise, he repeatedly criticizes Michael Martin, author of Case Against Christianity, but he never bothered to get Martin's responses to those attacks. This hardly constitutes balanced reporting on Strobel's part; indeed, on this basis, one is tempted to dismiss the entire book."

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

19 mei 2016, 10:10

Strobel heeft wel het fameuze debat georganiseerd tussen Lane Craig en Frank Zindler. (Craig heeft blijkbaar nog les gegeven in Leuven!)

Ik heb dat vanmorgen aandachtig beluisterd.
Het is een zeer boeiend debat op een hoog niveau en bevat alle onderwerpen die we hier bespreken.

Bij de stemming won Craig met overweldigende cijfers. Maar het publiek bestond bijna volledig uit leden van Strobel's kerkgenootschap! :wink:

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

19 mei 2016, 10:21

Deze rubriek lijkt wel nog enkel te bezoeken door authentieke erudieten. De besproken stof wordt van langsom ook meer esotherisch van aard. Ik zie bovendien hoe men in" never ending circles" draait. Ik ga nu p(l)assen. :lol: :lol:
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

19 mei 2016, 16:36

"Authentieke erudieten"?!...

"Zelfverklaarde erudieten"" zal je bedoelen!!! :evil:

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

20 mei 2016, 08:55

De beste debatten van Craig, zijn die met Lawrence Krauss - één van de top-kosmologen van het moment.

Craig maakt inderdaad indruk met de manier waarop hij zijn zaak verdedigt.
Maar hij blijft in de eerste plaats theoloog!
Dat zijn godsbeeld een schepping is van zijn denkvermogen, komt gewoon niet bij hem op... Bizar vind ik dat, bij zo'n intelligent mens.

Bewijst nog maar eens wat indoctrinatie, conditionering en traditie vermogen als het gaat om onbevooroordeeld onderzoek te hinderen!

En... terzijde:

Socrates grapt dan wel over "authentieke erudieten"...
Maar kan ik het helpen dat ik hier misschien wel de enige ben (tenminste, van de "sjarels" die hier schrijven :twisted:) die in staat is, deze zeer boeiende debatten op Youtube te volgen én te begrijpen? En die daarenboven de moeite neemt óm die debatten zeer aandachtig te beluisteren?

Moet ik mij daarover dan schamen, of zo??!!

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

20 mei 2016, 18:58

Ik heb respect voor William Craig als filosoof.

Hij geeft werkelijk de best mogelijke argumenten “op de markt” voor een plausibel godsbewijs. Maar de god waar hij dan op uitkomt is helemaal niet antropomorfisch.

Dan schakelt hij over op zijn persoonlijke christelijke geloof en zijn geloof in Jezus van Nazareth.
En ineens wordt hij doof voor alle rationele en historische kritiek.

Deze dichotomie is heel merkwaardig en laat zien dat geloven helemaal niet op de rede gebaseerd is, maar veel meer op emotionele gronden.

Zo verandert een zeer intelligente, zeer logisch argumenterende filosoof, als het ware, in een klein kind, dat zijn bekende wereld niet in vraag durft te stellen.

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain