Voor-en nadelen van een gascombiketel

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

raeymalex
Lid geworden op: 30 dec 2004, 23:21
Locatie: Leuven

18 mar 2016, 11:52

Beste mensen,

HR gasketel voor CV is stuk...dus te vernieuwen. Heb aparte gas doorstroomboiler voor warm water.

Vraag: wat kies ik best? Een combiketel met CV en warm water in één toestel of apart een boiler en een condensatieketel?

Graag jullie ervaring.

Vriendelijke groetjes,
Raeymalex
Keep on smiling

Sue
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:05
Locatie: Aarschot

18 mar 2016, 13:51

:) Als ik mag dan loop ik even mee; zit in dezelfde situatie, wij hebben de combi met warm water.
Eigenlijk hebben we nogal dikwijls koud water als hier de temperatuur omhoog moet in de living.
Hebben vaillant. Is van 1992
Heb nog vraagje: wonen Aarschot, dus als jullie goede installateur en merk weten .
Welke subsidies kan je hier voor krijgen?

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

18 mar 2016, 14:12

Ik raad apart aan.

Nooit warm water problemen gehad, ook al moest hier indertijd zes man douchen en/of in bad.

Op vakantie in een relatief klein chalet gecombineerd warm water en verwarming: altijd miserie en koud water. De ketel moest regelmatig gereset worden. Gelukkig was er een handige Harry mee.

elvee
Lid geworden op: 06 okt 2010, 17:32

18 mar 2016, 17:34

Tot vorig jaar hadden wij een vloerketel op gas voor de centrale verwarming, en een aparte elektrische boiler voor warm water. Ze werden respectievelijk 22 en meer dan 40 jaar oud.

Toen het tijdstip voor vervanging was aangebroken, hebben wij gekozen voor een gecombineerde condensatieketel op gas, d.w.z. zowel voor de verwarming als voor warm water. Het is een muurketel.

Sindsdien is het energieverbruik wel aanzienlijk gedaald. De installateur schatte de gebruiksduur op ongeveer 15 jaar.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

18 mar 2016, 18:37

Inderdaad hier ook sinds de nieuwe "enkelvoudige" wandgasketel een merkbaar gedaald gasverbruik.
De vorige ketel gaf de geest na 30 jaar.
Doorstroomapparaat hield het maar 15 jaar vol.
Het derde is nu in gebruik.

Alles is eindig en ik raad iedereen aan na veertig jaar een nieuwe woonst op te zoeken.

De wet van Murphy is hier heel erg van toepassing aan het worden.

Nog een jaar gelijk het vorige en alles is vernieuwd.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

11 apr 2016, 09:07

Ik heb ook een combiketel en nooit problemen Hij is 10 jaar oud We zijn maar met 2 en hebben enkel een douche geen bad Als we een bad moesten laten vollopen denk ik dat we wel problemen hadden met koud water in bad

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

11 apr 2016, 11:10

Toen ik mijn huis kocht was er een oude CV-ketel op stookolie en een aparte elektrische boiler. In 2007 gaf die elektrische boiler de geest en verving mijn installateur die door een boiler op de CV-ketel. In 2008 liet ik een nieuwe hoogrendementsketel op gas plaatsen en werd de boiler hierop aangesloten. Tot nu toe werkte alles heel goed en is mijn verbruik sterk gedaald.
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
MaLoReg

24 mei 2016, 10:11

Ik wil ook een vraag stellen: Heb combiketel ELCO Aardgaz= 5 jr nieuw.
Om de 2 jr doet men nazicht.
Mijn probleem is de verwarming ttz. Ik ben het kouwelijk type en zet dus mijn verwarming op hoog. Radiators warmen op zoals gevraagd maar na
een tijdje word de binnen temperatuur koud-echt koud (met kippenvlees op mijn armen) en dat duurt lang-veel te lang.
(ff vermelden dat thermostaat op 9 cm van de buizen hangt-grote fout van de installateur die inmiddels failliet is). Die thermostaat laat ik niet verplaatsen omdat ik geen verdere kosten wil doen maar ik vraag me af wat de rede kan zijn van temperatuur schommeling? (waarom blijft het na een aangename temperatuur zo lang koud).
Weet niet of iemand hier een zinnig antwoord op heeft? Is er iemand op ons forum die hiervan goed op de hoogte is want speculeren brengt niks op.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

24 mei 2016, 11:31

MaLoReg schreef:Ik wil ook een vraag stellen: Heb combiketel ELCO Aardgaz= 5 jr nieuw.
Om de 2 jr doet men nazicht.
Mijn probleem is de verwarming ttz. Ik ben het kouwelijk type en zet dus mijn verwarming op hoog. Radiators warmen op zoals gevraagd maar na
een tijdje word de binnen temperatuur koud-echt koud (met kippenvlees op mijn armen) en dat duurt lang-veel te lang.
(ff vermelden dat thermostaat op 9 cm van de buizen hangt-grote fout van de installateur die inmiddels failliet is). Die thermostaat laat ik niet verplaatsen omdat ik geen verdere kosten wil doen maar ik vraag me af wat de rede kan zijn van temperatuur schommeling? (waarom blijft het na een aangename temperatuur zo lang koud).
Weet niet of iemand hier een zinnig antwoord op heeft? Is er iemand op ons forum die hiervan goed op de hoogte is want speculeren brengt niks op.
Maloreg, daar is al zo dikwijls op geantwoord en nu ben daar weer mee.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

24 mei 2016, 12:36


marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

29 mei 2016, 10:19

Ik hen voor elk apart geplaatst verwarming en voor warmwater
Veel minder problemen volgens technieker,geen verkoper is een kennis
Heb daardoor een ketel van 14kw kunnen plaatsen,geen verplicht onderhoud,wat ons opgedrongen word
En zuiniger