Daf Westerlo en de N-VA waanzin
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Ja, dat klopt uiteraard. Maar meer automatisatie zal steeds minder tewerkstelling betekenen. Dat DAF investeert in Oevel betekent anderzijds ook dat men allicht niet van plan is om binnen afzienbare tijd te vertrekken.Die robotten en laspistolen moeten ook ergens gemaakt worden, niet?
Hoeveel consumeert zo'n robot?frits1955 schreef: ↑29 apr 2019, 13:22Ja, dat klopt uiteraard. Maar meer automatisatie zal steeds minder tewerkstelling betekenen. Dat DAF investeert in Oevel betekent anderzijds ook dat men allicht niet van plan is om binnen afzienbare tijd te vertrekken.Die robotten en laspistolen moeten ook ergens gemaakt worden, niet?
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Meer automatisatie = minder tewerkstelling? Dat is Luddieten-denken. Ik zou verwachten dat we daarvan al genezen waren …frits1955 schreef: ↑29 apr 2019, 13:22Ja, dat klopt uiteraard. Maar meer automatisatie zal steeds minder tewerkstelling betekenen. Dat DAF investeert in Oevel betekent anderzijds ook dat men allicht niet van plan is om binnen afzienbare tijd te vertrekken.Die robotten en laspistolen moeten ook ergens gemaakt worden, niet?
• Sinds de jaren '90 hebben computers massaal hun intrede gedaan in het werkcircuit. Zijn er nu minder mensen aan het werk dan toen of meer? Nochtans waren die computers bedoeld om tal van werkjes uit handen te nemen van mensen.
Een studie uit 2016 van het Centre for European Economic Research heeft vastgesteld dat tussen 1999 en 2010 in de EU27 het aantal bijkomende jobs op 11,6 miljoen lag omwille van het meer gebruik maken van computers. (Cfr. Zierahn, Gregory en Arntz 2016)
• De twee landen die resp. in Europa en Azië de meeste robots in het werkcircuit hebben, zijn Duitsland en Zuid-Korea. Dat zijn de landen die in het selecte groepje zitten met de laagste werkloosheid in hun regio.
• Amazon is een bedrijf dat massaal inzet op het gebruik van robots. Er zijn ganse hallen waar het gonst van de robots. Kijk even hier hoe dat daar aan toe gaat. Het aantal werknemers bij Amazon is alleen maar gestegen van jaar tot jaar.
Het aantal robots verdrievoudigde, maar het aantal werknemers nam met bijna 100% toe.
"Automatisatie=minder tewerkstelling", hé?
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Ja - in Oevel heeft men net 150 man ontslagen terwijl het nieuws van die investering van 200 miljoen bekend werd gemaakt. Bovenop kwam het nieuws dat door die automatisatie de nacht- en weekendploeg opgeheven zal worden. Dat betekent aanzienlijk jobverlies in Oevel.Uw geklets over de Luddieten en Amazon heeft daar volstrekt niks mee te maken - het gaat hier over DAF en automatisatie. Misschien moet je eens kijken naar de titel van deze thread.Automatisatie=minder tewerkstelling", hé?
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Kom eens vanonder je spreekwoordelijke kerktoren, gabber. Een beetje bredere blik zou je weerhouden om dergelijk myope, luddiete kletskoek uit te kramen. Wat in één bedrijf gebeurt staat niet los van de ganse wereld (behalve misschien 'de wereld morgen' ).
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
"Daf Westerlo en de NVA waanzin" - zo heeft iemand deze thread genoemd. En daar gaat mijn reactie over en over niks anders - beetje "verward" misschien? Aanzienlijk jobverlies in Oevel - dat is een feit.
Dat automatisatie in het algemeen dan weer een ander soort jobs meebrengt weet mijn kat ook - maar daar gaat het hier niet over.
Dat automatisatie in het algemeen dan weer een ander soort jobs meebrengt weet mijn kat ook - maar daar gaat het hier niet over.
Skidelsky: 'In de vroege 19de eeuw had je ook al de Luddieten, die machines gingen kapotslaan, omdat ze vreesden dat ze hun jobs zouden afnemen.
Naderhand zeiden mensen: 'Die mensen waren onwetend, primitief.
Ze begrepen niet dat machines in feite meer jobs zouden creëren, en meer goederen.'
En dat is lange tijd wáár geweest. Maar omwille van specifieke redenen.'
'Een van de dingen die mensen niet begrijpen, is dat die machines in de 19de eeuw wel degelijk grote werkloosheid creëerden. Waarom werd die dan niet almaar groter?
Omdat er een bijna leeg continent was waar mensen naartoe konden trekken toen: Amerika.
Dat absorbeerde voor een heel groot deel van de brokken van de automatisering.
Het creëerde ook nieuwe markten.
Dus de Luddieten hadden het niet helemaal bij het verkeerde eind.
Ze begrepen gewoon, zoals vele anderen, de mogelijkheden niet die Amerika bood.'
'Maar als die verruiming van de horizon er niet was geweest, dan denk ik dat de diminishing returns van de automatisering, de afnemende meeropbrengst, zich al veel sneller had laten voelen.
En ik denk dat dat vandaag aan het gebeuren is.
https://multimedia.tijd.be/skidelsky/
-
dafke - Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
- Locatie: maaskant
Bij Ford waar ik gewerkt heb zijn miljarden geinvesteerd in de fabriek en toeleverings bedrijven Een tekening hoef ik niet te maken zeker?frits1955 schreef: ↑29 apr 2019, 13:22Ja, dat klopt uiteraard. Maar meer automatisatie zal steeds minder tewerkstelling betekenen. Dat DAF investeert in Oevel betekent anderzijds ook dat men allicht niet van plan is om binnen afzienbare tijd te vertrekken.Die robotten en laspistolen moeten ook ergens gemaakt worden, niet?
Vrachtwagenbouwer DAF verlaagt vanaf juli voor de derde keer dit jaar zijn productie.
Het bedrijf verwijst naar de economische onzekerheid in Europa.
Deze productieverlaging heeft ook gevolgen voor het aantal banen.
Bij DAF in Oevel (Westerlo) verdwijnen er nog eens 135 tijdelijke jobs, schrijft Gazet van Antwerpen.
In april werden er al 150 uitzendkrachten minder ingezet.
https://www.hln.be/geld/economie/nog-ee ... ~aa869acc/
Het bedrijf verwijst naar de economische onzekerheid in Europa.
Deze productieverlaging heeft ook gevolgen voor het aantal banen.
Bij DAF in Oevel (Westerlo) verdwijnen er nog eens 135 tijdelijke jobs, schrijft Gazet van Antwerpen.
In april werden er al 150 uitzendkrachten minder ingezet.
https://www.hln.be/geld/economie/nog-ee ... ~aa869acc/
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
Dat ze bij Ford wagens bouwden die ze aan de straatstenen niet meer kwijtraakten, heb je daar een tekeningetje van? Wie wou er nog een aftandse Mondeo of een hopeloos verouderde Transit? Het jaar dat Genk dichtging maakte Ford in Europa tien miljard verlies. In de VS gaat het trouwens dezer dagen niet veel beter.
"25,000 auto jobs at risk in Ford restructuring plan". Daarmee halen ze General Motors bij dat ook in zwaar weer zit.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)
Pracht wagen!!
Een Mondeo gemaakt in Genk was in 2012 1.500 € duurder dan als die in Valencia gemaakt werd. Ford Genk was de melkkoe vd ambtenarij. Elke overheid vd hoogste tot de laagste smeerde taxen en belastingen aan. Ford Genk betaalde in 2012 meer dan 10.000.000€ jaarlijks aan gemeentetaxatie. Voormalig CEO Heller had burgemeester Dries reeds eind '90 (toen Schepen van economie) gewaarschuwd dat ze met vuur speelden. Heller heeft toen met de conveyor goedkope toelevering verbonden met het moederbedrijf om de kosten te drukken. Het zorgde enkel voor meer inhaligheid vd verschillende overheden. Toen ze in 2012 beseften tot wat hun beleid had geleid en ze zelfs alle taxaties wilden afschaffen en surplus nog subsidies wilden toestoppen was het kalf al verzopen. Nu is Genk de armste centrumstad van Vlaanderen : het laagste belastbare inkomen, laagste werkzaamheidsgraad, veel meer deeltijdsen en precaire jobs, hoogste werkloosheid, meeste winkelleegstand, … De gemeente Genk, nu "stad", heeft trouwens meer dan 6.000 werknemers in dienst en is na defensie de grootste werkgever van Limburg. Deze stad zal als eerste Vlaamse stad in faling gaan want zij kunnen binnenkort de lonen en de statutaire pensioenen (waar zij voor 50% zelf moeten betalen) niet meer betalen. De Europese en Vlaamse steun vervallen in 2020.
Laatst gewijzigd door dejules op 17 jun 2019, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Na de Ford S-MAX is nu ook de nieuwe Mondeo, die exclusief in de Genkse Fordfabrieken wordt geassembleerd, in de prijzen gevallen. Het Britse magazine Auto Express heeft de Mondeo uitgeroepen tot "Car of the year 2007". Het Genkse paradepaardje ging ook aan de haal met de hoofdprijs in de categorie "beste familiewagen" en "beste klassewagen".
https://www.gva.be/cnt/oid481588/archie ... n-het-jaar
Wij hebben toch 2 keer mogen aanschuiven voor een uitgebreide koude schotel als bedankje.
Je doet precies alsof wij Lada's maakten!
Trouwens, de Transit was de meest verkochte, geliefde en betrouwbare bestelwagen van Europa. SML maakte die zelfs op maat vd koper!
Welke job deed jij in de private sector?
Welk was uw bijdrage aan de Vlaamse welvaart-creërende industrie?