Bestelde auto opzeggen
-
dafke - Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
- Locatie: maaskant
In maart heb ik een auto besteld en de bestelbon getekend Nu ben ik al 4 maanden aan het wachten en volgens de verkoper kan het nog wel een maand of 4 duren Eigenlijk heeft hij geen idee wanneer die wagen geleverd word Op de bestelbon staat Als de verkoper de wagen niet kan leveren dan is de verkoop van rechtsweze ontbonden Ik heb geen leveringsdatum op mijn bestelbon staan De levering gaat (nog) niet door wegens chipstekort Wat zijn mijn rechten? Ik zou hem eigenlijk gewoon willen opzeggen als dat probleemloos kan
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
- Locatie: Antwerpen
Al eens gedacht om contact op te nemen met uw verzekering,dafke schreef: ↑17 aug 2021, 10:52In maart heb ik een auto besteld en de bestelbon getekend Nu ben ik al 4 maanden aan het wachten en volgens de verkoper kan het nog wel een maand of 4 duren Eigenlijk heeft hij geen idee wanneer die wagen geleverd word Op de bestelbon staat Als de verkoper de wagen niet kan leveren dan is de verkoop van rechtsweze ontbonden Ik heb geen leveringsdatum op mijn bestelbon staan De levering gaat (nog) niet door wegens chipstekort Wat zijn mijn rechten? Ik zou hem eigenlijk gewoon willen opzeggen als dat probleemloos kan
kweet ni hé maar een belletje is vlug gedaan.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen
-
wardje - Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
- Locatie: oostrozebeke
Als de autoverkoper de leveringsverplichtingen uit uw bestelbon niet respecteert, kunt u uw bestelling annuleren zonder een schadevergoeding te moeten betalen. U heeft recht op een billijke schadevergoeding als uw autoverkoper tekort komt in zijn leveringsverplichting en er geen sprake is van overmacht.
Probleem bij jouw is er staat GEEN leveringsdatum op, dus kan je moeilijk zeggen hij is te laat geleverd , hij kan zich verweren door te zeggen het is overmacht door een tekort aan chips door corona.
Maar je kan zoals geschreven eens uw verzekering aanspreken , maar of dat helpt?
Probleem bij jouw is er staat GEEN leveringsdatum op, dus kan je moeilijk zeggen hij is te laat geleverd , hij kan zich verweren door te zeggen het is overmacht door een tekort aan chips door corona.
Maar je kan zoals geschreven eens uw verzekering aanspreken , maar of dat helpt?
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Misschien kan hij eens eerst duidelijk de verkoopsvoorwaarden (kleine lettertjes zoals ze zeggen) lezen in het contract. Misschien staat daar iets in over de leveringstermijn en/of het annuleren van het verkoopcontract/ schadevergoeding betalen bij annulatie enz…….Maar je kan zoals geschreven eens uw verzekering aanspreken , maar of dat helpt?
-
maior domus - Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06
Ik lees nergens dat dafke een verzekering rechtsbijstand / consumenten heeft.
Maar dat zal zeker helpen in dat geval. Ze zullen u de basis informatie geven over wat te doen of niet te doen.
Onmiddellijk gerechtelijke stappen ondernemen is niet altijd aangewezen.
Probeer in gesprek te gaan met de garagehouder.
Als u echt beslist hebt dat u van de aankoop wil afzien, moet u wel de juiste stappen zetten in die richting.
Laat u niet afschepen door de verzekering, want daar zijn sommige verzekeringen goed in!!
(Heb zeer slechte ervaring met Mercator rechtsbijstand voor auto-ongevallen!)
DAS is heel goed voor rechtsbijstand, maar duur.
Laat u ook niet afschepen door de garagist.
Informeer u over uw rechten en zet geen stappen die de uitoefening ervan kunnen ondergraven.
Ondank is 's werelds loon
-
Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
Dat tekort aan CHIPS is alleszins géén fabeltje!dafke schreef: ↑17 aug 2021, 10:52In maart heb ik een auto besteld en de bestelbon getekend Nu ben ik al 4 maanden aan het wachten en volgens de verkoper kan het nog wel een maand of 4 duren Eigenlijk heeft hij geen idee wanneer die wagen geleverd word Op de bestelbon staat Als de verkoper de wagen niet kan leveren dan is de verkoop van rechtsweze ontbonden Ik heb geen leveringsdatum op mijn bestelbon staan De levering gaat (nog) niet door wegens chipstekort Wat zijn mijn rechten? Ik zou hem eigenlijk gewoon willen opzeggen als dat probleemloos kan
Want recent kwam dit item nog aan bod in het nieuws.
H.
-
wardje - Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
- Locatie: oostrozebeke
Dit zegt de wet
“De leveringstermijn van een wagen wordt geregeld door een Koninklijk Besluit uit 2000“, zegt professor consumentenrecht Reindhard Steennot van de UGent.
“Dat zegt dat de leveringsdatum strikt moet toegepast worden. Als de leverancier die datum niet haalt, moet hij de klant daarvan op de hoogte brengen via een aangetekende brief.”
De leveringsdatum of leveringstermijn moet duidelijk op de bestelbon staan, en begint te lopen op de dag nadat de koper de bestelbon ondertekend heeft.
De verkoper mag de klant een nieuwe leveringstermijn meedelen, maar die mag niet meer dan 25% bedragen van de aanvankelijk overeengekomen termijn.
Als de verkoper ook die tweede termijn niet kan nakomen, heeft de klant het recht om kosteloos de overeenkomst op te zeggen.
De klant heeft ook recht op een schadevergoeding, als hij tenminste zijn werkelijk opgelopen schade kan bewijzen.
Morele schade is moeilijk aantoonbaar. "Daar kun je dus ook geen bedrag voor eisen.”, zegt de professor. “Maar een commerciële geste mag natuurlijk altijd.”
Bij zo’n verbreking moet de verkoper het voorschot trouwens terugbetalen binnen de 8 kalenderdagen nadat hij jouw aangetekende brief krijgt.
“De leveringstermijn van een wagen wordt geregeld door een Koninklijk Besluit uit 2000“, zegt professor consumentenrecht Reindhard Steennot van de UGent.
“Dat zegt dat de leveringsdatum strikt moet toegepast worden. Als de leverancier die datum niet haalt, moet hij de klant daarvan op de hoogte brengen via een aangetekende brief.”
De leveringsdatum of leveringstermijn moet duidelijk op de bestelbon staan, en begint te lopen op de dag nadat de koper de bestelbon ondertekend heeft.
De verkoper mag de klant een nieuwe leveringstermijn meedelen, maar die mag niet meer dan 25% bedragen van de aanvankelijk overeengekomen termijn.
Als de verkoper ook die tweede termijn niet kan nakomen, heeft de klant het recht om kosteloos de overeenkomst op te zeggen.
De klant heeft ook recht op een schadevergoeding, als hij tenminste zijn werkelijk opgelopen schade kan bewijzen.
Morele schade is moeilijk aantoonbaar. "Daar kun je dus ook geen bedrag voor eisen.”, zegt de professor. “Maar een commerciële geste mag natuurlijk altijd.”
Bij zo’n verbreking moet de verkoper het voorschot trouwens terugbetalen binnen de 8 kalenderdagen nadat hij jouw aangetekende brief krijgt.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Dit zegt de FOD Economie:
En zij beginnen met:
'Ongeacht het type overeenkomst, is een van de essentiële elementen van de koop de tijdige levering of uitvoering van de dienst.'
verder:
Wat u moet weten
'De verkoper is niet verplicht om een exacte of uiterste leveringsdatum op de bestelbon te vermelden.'
https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... raken-over
(Er wordt hier een onderscheid gemaakt tussen een bestelbon voor het leveren van goederen, een auto bv, en het leveren van diensten. Ook wordt hier duidelijk gemaakt dat voor het leveren van goederen, er staat geen leveringsdatum op de bestelbon vermeld, normaal de termijn van 30 dagen van tel is. )
En zij beginnen met:
'Ongeacht het type overeenkomst, is een van de essentiële elementen van de koop de tijdige levering of uitvoering van de dienst.'
verder:
Wat u moet weten
'De verkoper is niet verplicht om een exacte of uiterste leveringsdatum op de bestelbon te vermelden.'
https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... raken-over
(Er wordt hier een onderscheid gemaakt tussen een bestelbon voor het leveren van goederen, een auto bv, en het leveren van diensten. Ook wordt hier duidelijk gemaakt dat voor het leveren van goederen, er staat geen leveringsdatum op de bestelbon vermeld, normaal de termijn van 30 dagen van tel is. )
-
Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
Nogmaals herhalen uit "het nieuws"
QUOTE
Komende twee weken amper één productiedag bij Volvo Gent door chiptekort
De autofabriek van Volvo in Gent zal komende week slechts één dag produceren in plaats van de normale vijf productiedagen. De week nadien ligt de productie zelfs helemaal stil. Dat meldt woordvoerster Barbara Blomme aan persagentschap Belga. De oorzaak is andermaal het nijpende tekort aan microchips.
EINDE CITAAT
H.
QUOTE
Komende twee weken amper één productiedag bij Volvo Gent door chiptekort
De autofabriek van Volvo in Gent zal komende week slechts één dag produceren in plaats van de normale vijf productiedagen. De week nadien ligt de productie zelfs helemaal stil. Dat meldt woordvoerster Barbara Blomme aan persagentschap Belga. De oorzaak is andermaal het nijpende tekort aan microchips.
EINDE CITAAT
H.
-
dafke - Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
- Locatie: maaskant
Mijn probleem is eigenlijk dat er een inruilprijs is afgesproken (17000 euro) Als ik nu wat voorkrijg in die wachttijd dan zal de verkoper zeggen "dit is een ongevalwagen die wil ik niet" Ik ben wel full omnium verzekerd maar als hij niet "perte totale" is dan bestaat die mogelijkheid en dan heb ik twee wagens en ik ben mijn voorschot kwijt