Sepa Domiciëlering

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

SEBASTIAN
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:12
Locatie: in het midden

09 feb 2014, 09:44

Goede vriend Chapper,

Ergens ben ik het eens, hoor vent.

Maar ik was het ook eens, met onze Spacer.

Herinner me die typische uitspraak, van die unieke kerel," het is wat het is".

Auld lang syne, Chapper.
De kunst v/h leven is thuis te zijn alsof men op reis is. Godfried Bomans.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

09 feb 2014, 12:09

Eventjes de puntjes op de "i" zetten.

Bij de overgang van Luminus SPE naar Essent (30/01/2014)
heb ik op het contract (verstuurd naar Essent) domiciliëring ingevuld.

Nu kan ik dat mandaat 'on' en 'off' zetten, juist gelijk vroeger de domiciliëring "on" en "off" kan gezet worden.

Als het SEPA contract beëindigt wordt, dan gaat het mandaat weg.
Laatst gewijzigd door pastoor op 11 feb 2014, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

09 feb 2014, 17:57

Dus Pastoor, de man die volgende postte op spaargids is een dikke leugenaar ?

Tijdens het controleren van mijn verrichtingen merk ik op dat er een SEPA domiciliëring werd aangemaakt in januari door de verhuurmaatschappij. Zomaar, zonder enige toestemming of handtekening, er liep ook geen gewone domiciliëring of zo.
Gewoon uit het niets...
Heb reeds contact opgenomen en zouden me maandag meer informatie verschaffen hierover.
Ik kan niet geloven dat zoiets wettelijk is? Waar kan je eigenlijk terecht bij dit soort misbruik? Is er één of andere instantie die hier voor bevoegd is? Want uit voorgaande berichten leid ik af dat dit niet meer de bank is.


Trouwens, het zou nogal straf zijn als het NERGENS correct zou lopen.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

09 feb 2014, 18:08

wanton schreef:QED : vroeg of laat zou nete gelijk krijgen!
Dat ik dit nog mag meemaken op dit forum :D

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

09 feb 2014, 18:26

Zonet op Userbase forum gelezen:

Net van kameraad op twitter te horen gekregen (geen namen wegens privacy) dat testaankoop een onaangevraagde domiciliering op zijn rekening heeft aangemaakt. En het misbruik begint al...

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

09 feb 2014, 18:58

Lees het contract eens na. Ik heb ondervonden dat je tegenwoordig niets meer kan aanvragen waar er niet voorzien is dat je betaalt via domiciliëring. Abonnement krant , bijdrage mutualiteit , abonnement fitness , noem maar op. Domiciliëring wordt de norm voor betalingen van kleinerre bedragen die regelmatig terugkomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

09 feb 2014, 19:58

wanton schreef:Lees het contract eens na. Ik heb ondervonden dat je tegenwoordig niets meer kan aanvragen waar er niet voorzien is dat je betaalt via domiciliëring. Abonnement krant , bijdrage mutualiteit , abonnement fitness , noem maar op. Domiciliëring wordt de norm voor betalingen van kleinerre bedragen die regelmatig terugkomen.
Onzin. Ze proberen wel hoor. Ik heb een stukje geleend voor mijn auto (omdat het minder kostte dan het geld elders opbracht). Ik heb ergens in 2012 gewoon een mail gestuurd aan VW Finance dat ik de verdere afbetalingen zelf ging doen via een door mij beheerde bestendige opdracht.
Bleek helemaal geen probleem.
Mijn Telenet abbo wordt keurig handmatig via PC banking betaald.
Mijn Luminus facturen worden via Zoomit betaald.
Mijn Proximus factuur via kredietkaart (met 1% korting bovenop)

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

09 feb 2014, 21:35

Nete,

Ik blijf bij mijn standpunt.
Laatst gewijzigd door pastoor op 11 feb 2014, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

10 feb 2014, 13:54

Ik krijg maandelijks mijn factuur van Essent via e-mail.
En tot hiertoe nog niets gezien van een SEPA aanvraag,
Ik hou het wel in de gaten.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

10 feb 2014, 17:02

Dat krijg je bij domicilie.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

10 feb 2014, 17:39

Nete,

Je hebt gelijk.
Vroeger was het beter dan andere EU-landen.
Om de twee weken nazien en 8 weken om te reageren.

Dat is een Chateau d'Yquem waard.
Laatst gewijzigd door pastoor op 11 feb 2014, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

11 feb 2014, 07:57

Bovenstaande te lezen van een van de meest gerespecteerde posters op dit forumonderdeel heeft me wel eventjes naar adem doen happen.

Weinigen zouden bereid zijn hun standpunt openlijk te veranderen.

SEBASTIAN
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:12
Locatie: in het midden

11 feb 2014, 08:44

Wàt had u dan gedacht, Nete?

Pastoor is Pastoor. Respect voor zulke mensen.

Zet zich vrijblijvend in, voor zijn medemens.

Zelden gemerkt dat Pastoor, geen antwoord geeft op een vraag.

En indien er twijfels bestaan, erkent hij ze.

Pastoor, een goede morgen......enne met de huishoudster....het is u vergeven.
De kunst v/h leven is thuis te zijn alsof men op reis is. Godfried Bomans.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

15 feb 2014, 08:56

SEPA gefoefel langs alle kanten: (op forum Belgium Digital):

In november vorig jaar heb ik al mijn domiciliëringen stopgezet via mijn Homebank.

Op 31/1/2014 ontvang ik een betalingsherinnering van Waterlink (TMVW) ivm een onbetaalde faktuur van 17/11/2013 (!) Die faktuur heb ik nooit gezien. Ik betaal ze dus nu meteen en laat dat toch eens weten aan de klantendienst van Waterlink, bevestigend dat ik die faktuur niet heb ontvangen.

10 dagen later krijg ik een mail waarin staat:
"We hebben uw betaling goed ontvangen, waarvoor onze dank. Onze excuses voor het ontvangen van een herinneringsbrief. Er liep is mis met uw domiciliëring waardoor het bedrag niet automatisch van uw rekening werd gehouden.
Wij hebben onze gegevens aangepast zodat de betalingen terug via uw domiciliëring verlopen."

Meteen stuur ik een mail terug: "Ik wil geen domiciliëring maar wel gewoon mijn facturen thuis ontvangen en zelf betalen. Daarom ook had ik mijn bestaande domiciliëring bij mijn bank stopgezet.
Ik wil helemaal niet in het SEPA domiciliërings systeem instappen."

Op 11/2 ontvang via mail antwoord: "Wij hebben uw domiciliering verwijderd uit ons systeem"

Op 14/2 ontvang ik brief gedateerd 11/2 (!) : "Bevestiging mandaat Europese domiciliëring... Mandaat referentie xxx schuldeiser TMVW.. etc.... Standaard worden de tussentijdse fakturen niet op papier verzonden.."...

Goed bezig!

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

15 feb 2014, 09:38

nete schreef:SEPA gefoefel langs alle kanten: (op forum Belgium Digital):

In november vorig jaar heb ik al mijn domiciliëringen stopgezet via mijn Homebank.

Op 31/1/2014 ontvang ik een betalingsherinnering van Waterlink (TMVW) ivm een onbetaalde faktuur van 17/11/2013 (!) Die faktuur heb ik nooit gezien. Ik betaal ze dus nu meteen en laat dat toch eens weten aan de klantendienst van Waterlink, bevestigend dat ik die faktuur niet heb ontvangen.

10 dagen later krijg ik een mail waarin staat:
"We hebben uw betaling goed ontvangen, waarvoor onze dank. Onze excuses voor het ontvangen van een herinneringsbrief. Er liep is mis met uw domiciliëring waardoor het bedrag niet automatisch van uw rekening werd gehouden.
Wij hebben onze gegevens aangepast zodat de betalingen terug via uw domiciliëring verlopen."

Meteen stuur ik een mail terug: "Ik wil geen domiciliëring maar wel gewoon mijn facturen thuis ontvangen en zelf betalen. Daarom ook had ik mijn bestaande domiciliëring bij mijn bank stopgezet.
Ik wil helemaal niet in het SEPA domiciliërings systeem instappen."

Op 11/2 ontvang via mail antwoord: "Wij hebben uw domiciliering verwijderd uit ons systeem"

Op 14/2 ontvang ik brief gedateerd 11/2 (!) : "Bevestiging mandaat Europese domiciliëring... Mandaat referentie xxx schuldeiser TMVW.. etc.... Standaard worden de tussentijdse fakturen niet op papier verzonden.."...

Goed bezig!
Sorry maar dat ligt wel een beetje aan U eigen.
Ik heb ook de domicilieringen die ik niet meer wenste uitgeschakeld.
Ik heb op eigen initiatief de betrokken instelling telefonisch verwittigd.
Zij hebben daar nota van genomen en mijn facturen komen nu per mail of post.

Dus als je zelf de domiciliëring verwijderd verwittig dan ook de leverancier.
Dan kunnen zij op tijd hun systeem aanpassen en dan heb je nadien geen gezeur.