SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

Gezonde voeding financieel sturen.

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> De Slanke Lijners
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jcob1374

BerichtGeplaatst: Do 07 Jan 2010, 12:05    Onderwerp: Gezonde voeding financieel sturen. Reageer met quote

Hallo Slanke Lijners.

Wat gezonde voeding is, lijkt mij genoegzaam bekend.
Wat de gevolgen van ongezonde voeding zijn voor de gezondheid en de daarmee verbonden kosten voor de sociale zekerheid lijken mij ook goed gekend te zijn.
Ook ik weet wat gezonde voeding is, doch laat mij al te dikwijls verleiden tot ongezonde voeding omdat het momenteel zelfs financieel voordeliger is ongezond dan wel gezond te eten.

Eén van de kerntaken van de Overheid is sturend (corrigerend) op te treden bij maatschappelijke ontwikkelingen.

Mijn voorstel is, net zoals nu reeds voor geneesmiddelen gebeurd, alle te koop aangeboden voedingsmiddelen te catalogeren volgens een schaal van zeer ongezond tot zeer gezond.
Dus een soort gezondheidsindex creëren voor elke voedingsmiddel.
En vervolgens aan ieder voedingsmiddel, een prijsverhogende taks of een prijsverlagende subsidie te koppelen volgens deze gezondheidsindex.
Voor de Overheid is het een nuloperatie om dat de geheven taksen op ongezonde voedingsmiddelen kunnen gebruikt worden om de subsidies te betalen voor de gezonde voedingsmiddelen.
In de praktijk zou dit betekenen dat bijvoorbeeld groeten en fruit (=gezonde voedingsmiddelen) quasi gratis zouden aangeboden worden en dat bijvoorbeeld vette vleessoorten (=ongezonde voedingsmiddelen) enorm duur zou worden.
De modale gebruiker zal dan gewoon om financiële redenen gedwongen worden veel gezonde (=goedkope) voedingsmiddelen te consumeren en uiterst zelden ongezonde (=dure) voedingsmiddelen eten.

In zulk een scenario zijn er veel winnaars en quasi geen verliezers.
Als enig tijdelijk nadeel aan dit scenario lijkt mij de positie van de voedingsproducenten te zijn die zich noodgedwongen dienen te herpositioneren in een sterk veranderende markt.

Mvg,

Jcob

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
corinaken

BerichtGeplaatst: Za 09 Jan 2010, 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

de kracht van de reclame moet je erbij inschatten alsook het lobbyen van de eetwarenproducenten Crying or Very sad

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> De Slanke Lijners Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: