Baltimore bridge....

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

06 apr 2024, 20:25

Een realistisch filmpje uitgelegd door een voormalige Chief Engineer over het mogelijk verloop van het accident, al ben ik het voor geen 100% met hem eens, maar wel voor 95%.
Gezien er eigenlijk nog niets vrijgegeven is, dan is het alléén maar "giswerk"

https://www.youtube.com/watch?v=jxeKXjDVqMA

- Niet alle schepen hebben een noodgenerator, sommige hebben alléén maar noodbatterijen.
- Dit schip heeft geen 3 maar 4 Dieselgeneratoren.
- Dit schip heeft geen vaste propeller maar een pitch propeller.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

06 apr 2024, 22:15

Op vliegvelden mogen sommige vliegtuigmaatschappijen niet meer landen tov de bedenkelijke staat. Is er keuring op schepen?
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

06 apr 2024, 22:57

Er is zeker keuring op schepen.
Als ze niet voldoen worden ze aan de ketting gelegd......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

10 apr 2024, 21:41

Had zijn ankers uitgegooid, schip is 3 voetbalvelden lang dus stopt niet zo gauw. Heeft nog verwittiging gegeven om verkeer te stoppen. En had al zo'n accident in Antwerpen.
https://be.marketscreener.com/koers/aan ... -46302132/
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

11 apr 2024, 09:24

Had een bezetting in de machinekamer de boel kunnen redden;?
Is het dan niet beter over te stappen op een nachtshift zolang men niet op volle zee is?

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

11 apr 2024, 09:37

In princiepe overwaakt men vanuit het wielhuis het schip.
Sommige kleinere containerschepen op de binnevaart,
kunnen zelfs hun wielhuis hogerop laten gaan...

De machinekamer én/of het wielhuis kunnen wel communiceren met elkaar.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

11 apr 2024, 10:06

TLO is de hondenwacht al lang afgeschaft. En vervangen door een alarm bij de machinist van wacht.
Ik weet niet of dit ten alle tijden geld.
Op zee is dit te doen; maar wat in een haven.?

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

11 apr 2024, 10:52

voorn schreef:
11 apr 2024, 09:24
Had een bezetting in de machinekamer de boel kunnen redden;?
Is het dan niet beter over te stappen op een nachtshift zolang men niet op volle zee is?
Bij manoeuvers is de machinekamer altijd bemand.
Ook al gebeurt de besturing volledig automatisch vanop de brug, er moet ten alle tijden manueel kunnen overgenomen worden.
Alléén heeft deze situatie zich voorgedaan op het slechts mogelijke moment en op de slechts mogelijke plaats.
"Tijd" is het enige wat nodig was om uit deze penarie te geraken, en "tijd" was er niet, ook al zou de volledige machine-bemanning aanwezig geweest zijn, het zou geen enkel verschil hebben gemaakt.
In dit geval hadden een paar minuten méér tijd misschien wel een hemelsbreed verschil kunnen maken.
voorn schreef:
11 apr 2024, 10:06
TLO is de hondenwacht al lang afgeschaft. En vervangen door een alarm bij de machinist van wacht.
Ik weet niet of dit ten alle tijden geld.
Op zee is dit te doen; maar wat in een haven.?
Dit geldt op zee vanaf BZR ( begin zeereis) tot EZR (Einde zeereis) .
Het geldt eveneens in de haven zolang het schip aangemeerd tegen de kaai ligt.
Indien er 's nachts in de haven werkzaamheden dienen te gebeuren zoals ballast e.d. , dan wordt de machinist van wacht verwittigd.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

11 apr 2024, 11:01

boeffer schreef:
10 apr 2024, 21:41
Had zijn ankers uitgegooid, schip is 3 voetbalvelden lang dus stopt niet zo gauw. Heeft nog verwittiging gegeven om verkeer te stoppen. En had al zo'n accident in Antwerpen.
Had alléén het linker anker uitgegooid, maar het zou mij verwonderen dat het enig effect zou hebben gehad.
Zo'n massa in beweging aan een snelheid van 7-8 knopen op dat moment stop je zomaar niet.

De situatie zou misschien anders kunnen zijn geweest als er nog slepers aanwezig zouden zijn geweest, maar die hadden het toneel al verlaten van zodra het schip zijn bocht van 180° had genomen bij het verlaten van de kaai.

In Antwerpen was het een voorval van een hele andere aard, daar had het schip tijdens het manoevreren met zijn kont een stuk kaai weggemaaid......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

11 apr 2024, 11:42

Een gigantische stalen brug stort in ...
Een ankerketting zou het gehouden hebben ???

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

11 apr 2024, 11:51

Alles loopt prima met de computertechnologie.
Minder personeel of wacht nodig
Tot het zoals in de chemie het verkeerd loopt en er mankracht nodig is.
Daar sta je dan met 4 man en een ploegleider om uit de troep te geraken i.p.v 6 minimum vroeger.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

11 apr 2024, 12:44

voorn schreef:
11 apr 2024, 11:51
Alles loopt prima met de computertechnologie.
Minder personeel of wacht nodig
Tot het zoals in de chemie het verkeerd loopt en er mankracht nodig is.
Daar sta je dan met 4 man en een ploegleider om uit de troep te geraken i.p.v 6 minimum vroeger.
Tja voorn.......de technologie is niet meer weg te denken hé......

Als er in de chemie gevaarlijke processen aan de gang zijn en de stroom valt volledig weg zodat alle pompen stilvallen, of je daar nu met 4 of met 20 man staat, zal het ook weinig verschil maken totdat er terug stroom beschikbaar is.
In sommige gevallen heb je dan ook maar een paar minuten tijd om te herstarten, als het niet om fracties van minuten gaat tenminste.......want dan kies je maar beter eieren voor uw geld.......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

11 apr 2024, 13:26

Maar bij kraakovens; hoe meer mannen hoe minder mogelijke schade.
Idem koelwater vervangen door brandweerwater.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

13 apr 2024, 10:03

Een tijdje geleden zag ik naar Below Deck en zijn matrozen. Die kapitein botste ook met zijn achterste tegen de kaaien. Daar zou het dan gaan om cavitatie op de schroef.
Door te hoge rpm onstaan er luchtbelletjes rondom de schroef, deze verliest zijn werking dan. Vergelijk het met chef kok die een schuimpje (luchtbelletjes) maakt met de mixer in de saus.
Of daar hulpmiddelen tegen zijn zoals bvb onze ABS of ASR weet ik niet.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg