BÜREN - STÖCKERBUSCH 1965 - 1970 JAN WIJNANTS

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

06 okt 2013, 21:33

Ik ben Bauwens Michel = Lehcim ; ik was in dienst QM 1968 - 1969

In memorandum , aan mijn vriend Jan Wijnants ( R.I.P. 21/06/2012 ), zal ik hier foto’s plaatsen van Jan zijn diensttijd 1965 – 1970 comp. 30 TPT Büren Stöckerbusch.
Jan was in dienst QM , autobus chauffeur , deppaneur M 62 , Magirus chauffeur enz….

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

06 okt 2013, 21:44

Afbeelding
.
Pasfoto 1965 Jan Wijnants

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

07 okt 2013, 20:45

Afbeelding
.
Afbeelding
.
Een toelating of paspoort om het kwartier van de Amerikanen te mogen betreden, zowel de gebouwen als sites en depot. Een beperkt aantal personen had dergelijke kaart omdat wij met de depanneur veel werken aan de kern koppen Honest John moesten uitvoeren in het depot. Zonder deze kaart ;en enkel met je paspoort ; kon je het depot bijna onmogelijk binnen , of het duurde enkele uren vooraleer ze je doorlieten. Met deze kaart mochten we ook de winkels en clubs bezoeken …
.

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

08 okt 2013, 21:15

Afbeelding.
.
Zomer 1967.

Terugkomst van een zending van BELGIE.
Had toen moeten zorgen voor het vervoer van Kol. GOOSSENS die op pensioen ging en terug in Brussel ging wonen.
Zijn ganse inboedel en dat was heelwat, werd met een oplegger naar Brussel vervoerd.
.
Afbeelding.
LT.KOL. Goossens.
.

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

30 dec 2015, 22:56

Een van de verhalen van mijn vriend wijlen Jan Wijnants.
1965 - 70 , was ik bij de 30 TPT Nato Army , met de Amerikaanse 27th Ordnance Companiy in Büren , zowat op 350 km van de toenmalige muur in Dresden .
Zijn ook naar Dresden geweest om van daaruit naar Herford te gaan bij de
Soxmis (getolereerde binnen beperkte zones , Russische spionage unit in Duisland) .
Langs de overkant van de muur was de Brixmis (Britse spionage unit in beperkte Russische zones).
Onze site in Bûren was gebouwd in 1963 , enkele jaren voor mijn aankomst
De site lag midden in het Haarener wald op een hoogte van ongeveer driehonderdvijftig meter en op zeven km van centrum Büren ..
Site in Haarner wald ,haha het was maar God en klein Pierke (en de Soxmis) die dit wisten zijn…
Beneden de dreef , daar was onze ammunition storage site , waar tien Stradley Iglo Shelters stonden , half boven half onder gronds .
In die bunkers waren gestockeerd , ADM’s (Atomic Demolition Mines) en atomic rockets warhead Honest John..
De rakketen en lanceer units waren in Paderborn bij de Britse 24 th Missile Regiment , heb ook dikwijls ordonnance gereden naar de 24 th missile Paderborn bij Pady ,
Onze taak was van de ADM’s en de raketkoppen te leveren aan de bondgenoten…
Een maal hebben we de bunkers totaal leeg gehaald , dit was op donderdag 1 augustus 1968 toen hebben we dag en nacht in hoogste staat van paraatheid geweest .
In de week 34 van augustus hebben we pas geweten dat er mogelijkheid bestond dat er een WW 3 op komst was ; alle raket silo koepels in de Sovjet-Unie waren open; het was oogst tijd in de Sovjet-Unie maar dit bellete hen niet om al hun reservisten te mobiliseren en de burger voertuigen aan te slaan….
De 20 augustus 1968 toen de Praagse Lente los brak werd alles duidelijker…

lehcim
Lid geworden op: 13 sep 2011, 17:21

10 feb 2016, 18:18

Afbeelding

Verhaal van mijn vriend wijlen Jan Wijnants.
.
Jan Wijnants , ik was als een van de laatste nato vrijwilligers (BV) gestationeerd te BUREN Stockerbush van Jan 1966 tot 27 Sept 1970 waarna ik ben overgegaan naar de vliegbasis Brustem Sint Truiden. Was een zeer harde maar toch ook een tijd met mooie herinneringen . 0475/ 77.43.71

Kpl van de 30 TPT met stamnummer S/81496
Chauffeur geleide transportvoertuigen en depanneurs of raketladers HONEST JONES.
Van 3 jan 66 tot 27 Sept 70.
.