van Audacity naar Videopad Video Edditor

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (digitaal) filmen, technieken, problemen, montage, video, bewerking en materiaal; alsook over Digitale TV.
silli

14 sep 2016, 14:22

Ik wil met een net aangekocht “USB-cassette converter MP3” apparaatje dat de muziek opslaat als WAV, omzetten naar MP3 om te kunnen branden op een CD. Doch ik wil vooraf muziekstukken eruit kunnen knippen. Nu heb ik Audacity gedownload maar lijkt me te moeilijk daar het weer geheel nieuw is voor mij. Buiten enkele “vorderingen” zie ik er liever vanaf.

Maar wel werk ik met “Videopad Editor” (betaalversie) waar ik moeiteloos de audiobestanden WAV kan inbrengen en knippen en bewerken zoals ik het graag heb. Alleen slaat die dat op als een MP4 bestand en moet ik naderhand converteren naar MP3 met Freemake Video Converter” om naderhand te branden op CD met Burnaware. Nu is mijn vraag, heb ik kwaliteitsverlies door het meermaals converteren of voldoet Videopad en haalt die zonder verlies het audiogedeelte uit het gemaakte bestand en kan ik het (zo goed als ...) evengoed gebruiken?
Misschien klinkt het allemaal wel heel amateuristisch, doch zou deze werkwijze me wel enorm plezieren.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

14 sep 2016, 14:32

Dat lijkt op naar Brussel gaan via Rome. Audacity is toch wel één van de simpelste (en toch krachtigste) programma's om zoiets te doen: sleep met de muis over het stuk dat je wilt apart hebben, en kies dan Bestand - Export geselekteerde audio, kies het type je wil hebben, en klaar is Kees.
silli

14 sep 2016, 16:15

We leren bij ... het op uw manier gebaseerde gebruik van het markeren met de muis, gebruikte ik om een gedeelte te verwijderen. Zover stond ik dus al. :) Doch kan dit dus ook gebruiken om juist het tegenovergestelde te bereiken, namelijk het bewaren van het gemarkeerde stuk.

Nog een vraag graag.
Hoef ik de WAV wel eerst te converteren naar MP3 of mag ik rechtstreeks het WAV-bestand naar een CD branden om deze in een draagbare radio/cd speler te kunnen beluisteren?

Want, zo lees ik toch op Google, de extensie van muziek om op een CD te branden, speelt in feite geen rol.

Op een audio CD staan geen bestanden. Op een audio CD staat ruwe data. Dus geen WAV, AIFF of CDA bestanden, dat wordt eigenlijk verzonnen door de computer waar de CD in zit. Een audio CD bevat dus altijd hetzelfde, of je hem nu op een Mac of een PC brand, en welk programma je ook gebruikt.
silli

14 sep 2016, 20:26

Oef. Ik heb de WAV-bestanden op CD kunnen branden. maar hoe komt het toch dat de geluidsweergave via PC aanvaardbaar goed is met soms een lichte ruis in de achtergrond en eenmaal dezelfde bestanden gebrand op CD en afgespeeld in een CD-speler, de weergave echt schabouwelijk is?

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

15 sep 2016, 20:35

silli schreef:Oef. Ik heb de WAV-bestanden op CD kunnen branden. maar hoe komt het toch dat de geluidsweergave via PC aanvaardbaar goed is met soms een lichte ruis in de achtergrond en eenmaal dezelfde bestanden gebrand op CD en afgespeeld in een CD-speler, de weergave echt schabouwelijk is?
Tja, je bent vertrokken van een cassette, dat is al ver van ...... en ondertussen al zo oud???
Iets echt goed kun je er niet zomaar op 1 2 3 van maken , dat zal niet lukken. Maar met Effecten - Ruis verwijderen kun je het toch wat fatsoeneren. Opgelet, doe dit op een kopie van je originelen, want je kan gemakkelijk overdrijven met de niveau-instellingen en dan krijg je soms een heel blikkerig geluid.
Het volume van een cassette is soms ook niet er groot, je kan met Effecten - Versterken dat ook nog wat bijwerken.
Ik doe meestal eerst Ruis, dan Versterken, maar dat durf ik niet verzekeren dat dit altijd het beste rezultaat oplevert.
Schaf je een flinke dozis geduld aan, en proberen maar.
silli

19 sep 2016, 12:09

hviaene,

Dank voor de tips!

En inderdaad, met veel geduld en uitproberen heb ik een aanvaardbaar goed resultaat bekomen, waarvoor dus mijn dank.

Audacity is nog zo slecht niet. :)
Nu alleen nog de gebruikers ervan upgraden... :oops: