Waar vandaan: Wonen & Zorg > Gids in de thuiszorg >
Enkele tips :
- Wanneer u ergens boos, verdrietig of bang om is, dan kan u tegenover
de ander op twee manieren reageren. U kan zeggen: jij maakt mij boos,
jij doet dit of dat verkeerd, jij bent altijd zo lastig, ... of u
kan zeggen: ik voel mij moe, verdrietig, niet voldoende gewaardeerd,
... In het eerste geval, wanneer u uw ongenoegen uitdrukt in termen
van 'jij' valt u de ander altijd een beetje aan. U is dan agressief.
Wanneer u spreekt in termen van 'ik', maakt u duidelijk hoe u zichzelf
voelt, waar u nood aan heeft, wat u wil, ... zonder de ander daarmee
'in de hoek te duwen'. Praat bij besprekingen steeds in 'ik'-termen.
- Af en toe zal het nodig zijn om uw ongemak, ongenoegen of teleurstelling
te uiten ten opzichte van het gedrag van iemand anders. U zal die
ander met andere woorden 'kritiek' moeten geven. Wees hierin eerlijk,
oprecht en vooral duidelijk. Vage uitspraken als: 'jij bent altijd
zo lastig', 'met jou is geen blijf te houden', 'het weekend zal weer
lastig zijn', kunnen iemand kwetsen, zonder dat ze de ander ook maar
enige aanwijzing geven over hoe deze zijn gedrag kan veranderen. Benoem
dus steeds zoveel mogelijk het concrete gedrag dat u dwarszit. Zeg
bijvoorbeeld: 'Ik vind het erg vervelend dat jij steeds over pijn
begint te klagen op het moment dat ik even weg wil gaan', 'Ik zou
het fijn vinden als u de keuken poetste', 'Ik wil graag dat je volgend
weekend de zorg een paar uur van mij overneemt'. Probeer ook zoveel
mogelijk aan te geven waarom u iets wil.
Bron: Werkgroep thuisverzorgers vzw