Inleiding

Er zijn heel wat professionele diensten in de thuiszorg waarop u als thuisverzorger een beroep kan doen. Ze hebben elk een eigen reglementering en een eigen aanbod van dienstverlening.

Vanuit het 'thuiszorgdecreet', gecombineerd met het 'kwaliteitsdecreet' van 1997, hebben welzijnsvoorzieningen in de thuiszorg, zoals diensten voor gezinszorg, lokale en regionale dienstencentra, dagverzorgingscentra, centra voor kortverblijf en diensten voor oppashulp, een aantal gemeenschappelijke verplichtingen. Dit decreet heeft als doel ervoor te zorgen dat u als gebruiker van die diensten kan rekenen op hulpverlening van goede kwaliteit.

Concreet moeten de diensten het volgende garanderen :

  • aandacht hebben voor de waardigheid en de overtuiging van elke gebruiker, voor zijn persoonlijke levenssfeer en voor een respectvolle omgang met alle betrokkenen;
  • voldoende informatie verstrekken aan alle gebruikers van de diensten;
  • inspraak geven aan de mensen die van de diensten gebruik maken;
  • een klachtenrecht invoeren, zodat klachten door gebruikers kunnen worden ingediend en dat deze ook effectief worden behandeld;
  • aandacht hebben voor de sociale context van de mensen die een beroep doen op de diensten.

Bron: Werkgroep thuisverzorgers vzw