de tijd van toen 70+ /TE BEWAREN

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)
amadee

05 mar 2010, 22:08

Goeiedag,

Errata Jannekemaan vorige aflevering:
Tikfouten: " Den je d'r al ? " moet zijn: "Ben je d'r al ?"

Overige fouten, taalfouten en andere moeten toegeschreven
worden aan de heer H. Van Tichelen.

Tot zover deze toelichting, dank U, tot nogges.
-------------------

Zo maar : http://www.youtube.com/watch?v=xMaupc9z ... re=related
amadee

05 mar 2010, 23:32

Goeiedag,

Ik heb deze avond geen Jannekemaan gezien, ik dacht pertang dat we nog in de vollemaan-periode zaten. 't Is toch geen weer om buien naar de volle maan te kijken, enkele dagen geleden dacht ik dat de lente aan het uitbreken was, de vogel dachten dat ook, zo aan hun gefluit te horen, maar 't is weeral fameus aan 't vriezen, ik vind dat niet plezant en ik wou dat het want warmer zou oworden.
Vroeger, dat is algemeen bekend, vroeger kon het stenen uit de grond vriezen en bleef een grote sneeuwman nog gemakkelijk vers tot aan Palmzondag; toen moest hij weg om den hof proper te maken voor dat er eieren vielen.
In den oorlog was het dubbel koud. Chauffage, centrale verwarming dus, dat bestond heelemaal niet, tenzij hier en daar onder andere in de school, maar ook kolen en andere dingen om te verwarmen waren schaars. Ik had een vriend en daar hadden thuis toen al centrale verwarming; zikjn vader was natiebaas of zoiets, ik weet eigenlijk niet precies wat dat is, iets dat te maken had met de haven, maar goed, ze hadden centrale verwarming.
Er was ook een goeie kant aan de koudegolf in den oorlog. Als het stenen uit de grond vroor en het ijs op de vijvers in de grachten en op de ondergelopen weiden dik genoeg was, dan kregen we ijsverlof; zoiets als in den bouw. De broeders zieden dat dat was om ons in de gelegenheid te stellen te bekwamen in de wintersporten. In werkelijkheid was het omdat het onmogelijk werd de klassen fatsoenlijk te verwarmen. Die wintersporten waren het slieren op het ijs en ijshockey zonder schaatsen.
Het slieren werd ook fel beoefend door de broeders zelf, met hun lange rokken. Achter de school - waar in praktijk de ijspret plaats vond - achter de school was een soort kasteel met een grote vijver, verder waren daar grachten waar met op kon schaatsen, maar voornamelijk waren er grote uitgestrekt plassen van ondergelopen weiden, waarop men veilig van alles kon doen. Er waren er met schaatsen, meestal van die schaatsen die gevezen werden op zware botinnen, enkelen hadden echte schaaten, en wij heel jaloers natuurlijk. Ik heb een tijdje een paar van die goedkope schaaten kunnen lenen van een vriend, en tegen den tijd dat het dooide, kon ik de vijver oversteken, en had ik op mijn linker dij een donker blauw plek zo groote als de landkaart van Azië, schaal 1/100.000, want ik viel altijd op diezelfde plek, volgens de wet van Murphy. Enkele broeders hadden van die houten schaverdijen, en die schaatsten de grachten rond, handen op de rug, zoals men dat soms ziet op die oude prentkaarten met sneeuwlandschappen.

Maar ik ben afgeweken, we hadden over oude liedjes, ze staan allemaal in mijn "Zanglust" en ik kan ze grootdeels meezingen. Ik ga het opsturen, maar niet direkt en niet allemaal ineens, dan hebben er wat langer plezier aan... Willen jullie de muziek erbij? Waarschijnlijk. Dan moet ik een aantal maneuvers doen, en jullie weet ondertssen dat ik niet van de handigsten ben in die zaken. Geduld.

Tot de volgende keer.
amadee

--------
http://www.youtube.com/watch?v=xMaupc9z ... re=related

jeronimo

06 mar 2010, 09:27

Ge zijt gij goed bezig jong,
Geduld? als we het op onze leeftijd nog niet
geleerd hebben zullen we het nooit krijgen denk ik.
Alhoewel...Wie staat er aan de kassa's aan te dringen ??
Jawel, de gepensioneerden.!!! :D :)
Schaatsen, ? nooit gehad. Wij plooiden een dikke ijzerdraad
op onze houten klompen, met verzwichte enkels als gevolg.En....
toen waren het nog winters, neen deze kan er nog niet aan rieken.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

Fokke

06 mar 2010, 11:00

jeronimo schreef:Ge zijt gij goed bezig jong,
Geduld? als we het op onze leeftijd nog niet
geleerd hebben zullen we het nooit krijgen denk ik.
Alhoewel...Wie staat er aan de kassa's aan te dringen ??
Jawel, de gepensioneerden.!!! :D :)
Schaatsen, ? nooit gehad. Wij plooiden een dikke ijzerdraad
op onze houten klompen, met verzwichte enkels als gevolg.En....
toen waren het nog winters, neen deze kan er nog niet aan rieken.
Wij maakten een "ijsstoel" en gingen op avontuur langs de beek en over de overstroomde bevroren weiden...
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

jeronimo

06 mar 2010, 11:47

ja joeng, een " slezze" ( slee) maakten wij ook,
we gingen er zelfs mee naar school.
amadee

06 mar 2010, 13:27

Goeiedag,

Hierbij het Klompenliedeke. Ik vind het zelf nogal onduidelijk; laat me weten of het voor u leesbaar genoeg is, het origineel op Zanglust is zelf heel duidelijk, de copie moet beter kunnen, Er wordt aan gwerkt.
Ik zend dit op zonder verder commentaar.
Maar ik kom terug, ik ga eerst eten; Dag.

[img]http://forumimages.seniorennet.be/amade ... 5f5a31.jpg[/img]

------
amadee

06 mar 2010, 13:27

Goeiedag,

Hierbij het Klompenliedeke. Ik vind het zelf nogal onduidelijk; laat me weten of het voor u leesbaar genoeg is, het origineel op Zanglust is zelf heel duidelijk, de copie moet beter kunnen, Er wordt aan gwerkt.
Ik zend dit op zonder verder commentaar.
Maar ik kom terug, ik ga eerst eten; Dag.

[img]http://forumimages.seniorennet.be/amade ... 5f5a31.jpg[/img]

------
amadee

15 mar 2010, 22:38

Goeiedag,

Zou het nu lukken???

Afbeelding
amadee

15 mar 2010, 23:34

Goeienavet,

Zojuist -jullie hebben het gemerkt - is het me gelukt Janneke Maan hierop te krijgen, althans de tekst en muziek van het liedje.

Ik heb er nog liggen, en ls ik nu van iemand van jullie mag weten of het goed is dat ik de gevraagde liedjes verder opstuur, dan probeer ik dat.

Maar eerst nog wat van den tijd van toen naar boven halen.
Die winter duurde wat te lang, en dat vond ik niet plezant, maar nu ga de lente openbreken, nog enkele dagen en dan is er die jaarlijks weerkerende explosie van zon, groen en vogelgefluit, 't zal dit jaar ook wel weer lukken.

Vroeger - zeggen ze - waren de winters kouder en donkerderen de sneeuw was veel witter, en er was geen chauffage, en geen waterleiding en wat nog allemaal. Maar, toen was er spek, dik gezouten spek, een hand breed, ik heb dat nog geweten. Voor den oorlog, toen een varken nog 200 kg moest wegen of meer, vooraleer het geslacht werd. Na den oorlog moest het spek "doorregen", was dat bij jullie ook? Doorregen met rood vlees tussen het "witte" spek. Maar hier in de Kempen was het spek nog spek, dat is wit en het rode vlees daartussen dat was geen spek. Ik hoor ze het nog zeggen: "Goei spek, een hand breed mijnheer" en ze toonden me hun brede hand, gekromde dikke vingers; "dat was spek".
Wij kenden toen geen cholesterol en omega 3 was ook nog niet in den handel. In den oorlog gingen we bij onze boerennonkels op vacantie en toen stond het spek elke morgen in een grote pan op het vet te drijven en wij maar soppen in dat vet.
Enkele jaren geleden is hier een van de laatste oude boeren gestorven. De dokter had hem nog zo verwittigd dat hij minder spek moest eten. Maar ja, hij wilde niet luisteren. Hij is 98 jaar geworden. Het zelfde met de laatst overgebleven achterneef in Limburg. Die werd er 102.
Ik vertel dat omdat ik deze morgen zelf nog eens spek heb gegeten. Althans, zo werd het genoemd: ontbijtspek. Achte een dun zwoertje was nog een dun lijntje wit spek. Taai, flauwe smaak en geen cholesterol, schol.
En er zijn nog zo van die dingen bij het ontbijt die me doen herinneren aan de tijd van toen.
Maar dat is voor later.
Swens zoek ik de andere gevraagde liedjes op.
Daag.
--------------------
No balls, no glory (diepzinnige engelse gedachte van de VRT)

Fokke

16 mar 2010, 00:00

amadee schreef:Goeienavet,

Zojuist -jullie hebben het gemerkt - is het me gelukt Janneke Maan hierop te krijgen, althans de tekst en muziek van het liedje.

Ik heb er nog liggen, en ls ik nu van iemand van jullie mag weten of het goed is dat ik de gevraagde liedjes verder opstuur, dan probeer ik dat.

Maar eerst nog wat van den tijd van toen naar boven halen.
Die winter duurde wat te lang, en dat vond ik niet plezant, maar nu ga de lente openbreken, nog enkele dagen en dan is er die jaarlijks weerkerende explosie van zon, groen en vogelgefluit, 't zal dit jaar ook wel weer lukken.

Vroeger - zeggen ze - waren de winters kouder en donkerderen de sneeuw was veel witter, en er was geen chauffage, en geen waterleiding en wat nog allemaal. Maar, toen was er spek, dik gezouten spek, een hand breed, ik heb dat nog geweten. Voor den oorlog, toen een varken nog 200 kg moest wegen of meer, vooraleer het geslacht werd. Na den oorlog moest het spek "doorregen", was dat bij jullie ook? Doorregen met rood vlees tussen het "witte" spek. Maar hier in de Kempen was het spek nog spek, dat is wit en het rode vlees daartussen dat was geen spek. Ik hoor ze het nog zeggen: "Goei spek, een hand breed mijnheer" en ze toonden me hun brede hand, gekromde dikke vingers; "dat was spek".
Wij kenden toen geen cholesterol en omega 3 was ook nog niet in den handel. In den oorlog gingen we bij onze boerennonkels op vacantie en toen stond het spek elke morgen in een grote pan op het vet te drijven en wij maar soppen in dat vet.
Enkele jaren geleden is hier een van de laatste oude boeren gestorven. De dokter had hem nog zo verwittigd dat hij minder spek moest eten. Maar ja, hij wilde niet luisteren. Hij is 98 jaar geworden. Het zelfde met de laatst overgebleven achterneef in Limburg. Die werd er 102.
Ik vertel dat omdat ik deze morgen zelf nog eens spek heb gegeten. Althans, zo werd het genoemd: ontbijtspek. Achte een dun zwoertje was nog een dun lijntje wit spek. Taai, flauwe smaak en geen cholesterol, schol.
En er zijn nog zo van die dingen bij het ontbijt die me doen herinneren aan de tijd van toen.
Maar dat is voor later.
Swens zoek ik de andere gevraagde liedjes op.
Daag.
--------------------
No balls, no glory (diepzinnige engelse gedachte van de VRT)
Bij ons, in de Vlaanders, werd vroeger ook elk jaar een varken geslacht. Meestal een zeug die we niet meer "vol" kregen... Soms woog dat beest bijna driehonderd kilo! Het werd gekeeld door de slachter, zonder verdoving. Met een zeel aan elke poot werd het "geïmmobiliseerd" en het bloed werd opgevangen in een teil om er "bloedtriepen" van te maken. Dat was met brood en rozijnen en als ze een tijd aan de schouw hadden gehangen was het een echte lekkernij voor de kinderen. Toen ik later in de Kempen kwam zag ik bij de beenhouwer bloedworst liggen maar ik dacht dat het bloedtriepen waren en ik kocht er wat. Bah, die waren niet te vreten! Later leerde ik dat de Kempense bloedworst moest gebakken worden. Ik lust dat nu, bijna vijftig jaar later, nog niet.
Het echte spek werd tot smout gesmolten waarmee we de boterham smeerden. De boter die we elke zaterdag karnden was voor de verkoop. Alleen met de kermis mochten we boter smeren op de rozijnenboterham.
Toen kwam de margarine en begonnen we over te schakelen van smout naar margarine. De stukken geregeld vlees hingen we boven de stoof aan de schouw en dat was ons vlees voor i de zomer. De karbonaden werden in de kelder op stro gelegd en dat was het enige vers vlees dat we aten. Lekker dat die waren! het vet droop er zo van af. Als je nu karbonaden koopt is het vet niet smakelijk. Ik eet nu nog altijd liever karbonaden dan côteletten... De biefstukken stonden in de stal en dienden voor de verkoop.
Van de kop werd "huufflakke" gemaakt. In de Kempen noemen ze dat "kop". En worsten natuurlijk ook! Wij moesten dan urenlang aan zo een vleesmolentje draaien.Die worsten werden dan aan een vork (in de Kempen noemen ze dat een gaffel) aan de schouw boven de stoof te drogen gehangen...
Nostalgie, nostalgie...
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

jeronimo

16 mar 2010, 13:41

Allé, amadee en fokke zijn weer in gang geschoten.
Wel, bij ons wogen de varkens ook minstens 250 kg
daar was minstens eten aan, en ja dat spek, ! het werd
in de oven gezet gelijk met het brood , lekker man.!
De hesp die opgebonden aan de schouw te drogen hing.
Wist ge, op sommige boerderijen kan men nog een half
varken kopen alles gemaakt en bewerkt zoals in onze tijd.
maar ja, we hebben geen grote gezinnen meer en men is
veel te kieskeurig geworden, waar is de tijd????

erca

17 mar 2010, 15:40

Hé Amadee,
Héél hartelijk bedankt voor de tekst van Janneke Maan en de muziek van 't Klompenliedeke. We zijn er heel blij mee. Het maanliedeke blijkt nog meer strofen te hebben dan wij dachten - leuk is dat.
Als wij iets kunnen terugdoen hiervoor (wat betreft oude liedjesteksten) laten jullie maar iets weten. Wij hebben ook nog enkele oude liedjesboeken van grootvader.
groeten
Erca
amadee

17 mar 2010, 16:46

Goeiedag,
Erna, of Erca, hier is de Vriezeman.
Die vriezeman moogt ge nu wel houden, de lente is losgebroken.

straks kom ik terug bij de varkens van Geronimo en Fokke. Salutjes.

Afbeelding
amadee

17 mar 2010, 17:40

Goeiedag,

Hier is dan onze Jan Moeial, een beetje schots en scheef.

Zijn er nog vragen?? Graag gedaan hoor.
Maar, lieve Erna, mag ik weten van waar gij zijt? Welke landstreek?
Heb ik liedjes vergeten??

AfbeeldingAfbeelding

Seffes kom ik vroem voor de varkens. Eerst een luchtje scheppen en eten, en ik weet niet wat nog allemaal.

De groeten.

-----------------

Als toemaatje zomaar iets van Les Poppys.
't Is wel in 't Frans, maar ik heb geen vlaamse bij de hand (mag niet van Sabam???), des liedje vind ik mooi lentelied, en ge zijt heelemaal niet verplicht het op te zetten.
http://www.youtube.com/watch?v=0RYRU6Wh0vw

,
amadee

17 mar 2010, 23:59

Goeienavond,
Ja, Jeronimo en Fokke die dikke varkens van 300 kilo en meer, daar heb ik destijds ook van horen spreken, misschien wel gezien, ik weet het niet meer. Zelf heb ik 2 keer een varken laten "opzetten", dat wil zeggen: een boer die vette een varken, en als het iets boven de 100 kilo was dan vroeg hij 100 fr voor een zak meel voor het nogd wat aan te dikken. Een maand nadien was het tijd om een slachter te laten komen, de sukkelaar (het varken, niet de slachter), zo jong nog, altijd in een donker kot gezeten, nen boer kan ook wel eens wreed zijn.
Maar goed, er werd niet verdoofd, mijn gedacht, een flinke haal met een groot scherp mes, daaronder een emmer voor het bloed. Het varken werd met zijn poten aan een ladder gebonden, de stekelige haren werden tot het laatste haartje afgeschreept, totdat er een heel bloot varkentje zonder kop en met een fijne gladde huid overbleef. Ik meen dat er nog een doek werd over gehangen, alles netjes gekuist, en iedereen ging naar huis... Het versnijden was voor de volgende dag, of was er nog een dag tussen? Want het vlees moest "afsterven" zo zei men...
Wij naar huis met een paar manden koteletten, en nog van alles, een emmer bloed, een zak met de huid, en zak met de kop en een met nog wat ingewanden. We kregen ook het nodige gerief mee om worsten te draaien. De darmen moesten we in 't passeren afgeven bij iemand, die ik maar een darmen-kuiser zal noemen; die kreeg ik dan een dag of 2 later terug, proper gewassen.
Dat maken van kop, en het draaien van de worsten en den beuling was gene zever. Het bloed, de huid, en wat weet ik nog werd gekookt. In den beuling gingen de huid en ook de longen. En ook voor de kop werd van alles bijeen gedaan, en toen hebben die dingen snel in de diepvriezer gedaan, de kinderen waren naar school, zodat zij hebben veel later alles met veel smaak lekker opgegeten zonder te weten wat er allemaal in die kop en in dien beuling zat.
Kop heet hier in de Antwerpe Kempen "kop" of Gentse kop, of beter nog: zure frut. Er zit iets of wat verschil in kwaliteit, stukjes tong of niet. Zure frut is het goedkoopst, maar vind ik veruit het lekkerst. Ik heb eens ooit bij een "echte" beenhouwer, en keurslager heet dat, ik heb daar eens naar zure frut gevraagd, denkende dat zure frut van een keurslager echt iets was voor fijnproevers. Ik had mij misrekend, een grote fout gemaakt. Hij keek mij ut de hoogte aan, een beetje minachtend, hij had geen zure frut. Ik voelde dat ik voor zure frut ergens anders moest zijn. De mensen in de winkel, allemaal mensen van 't stad, keken mij ook al aan laatdunkend aan, ik voelde hun blikken in mijn rug. Een beetje verlegen, en uit trots kocht ik stomweg dan maar 2 dikke dure biefstukken.
Bloedworst heet hier beuling, maar is ook nog bloedworst, dat zijn groter ringen en ik geloof dat er stukken spek in ziten. En vanuit de vallei van de Dommel brengt mijn dochter al wel eens een soort lekkere bloedworst mee in dikke grote plakken, waarvan de naam mij ontsnapt maar het is iets met "..brak.."
En morgen moet ik toch eens wat vroeger opstaan. Nog eens spek eten.
Daag.
---------------
En dat we toffe jongens zijn, dat willen we weten.