Onze Vlegelstreken

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

08 jan 2009, 17:33

Afbeelding
Ziet dat er gene deugeniet uit.
Sorry van die levertraan, ik had er maar niet moeten mee beginnen.
Ik heb verteld over het bedelen "sigaret for papa"maar
de Engelsen lieten nog vele andere dingen rondslingeren.
Namelijk de benzinnekruiken; aan hoeveel kruiken we al een stekje gestoken hadden weet ik niet, neen dit was niet gevaarlijk, juist een gesis en de kruik die een paar meter achteruitvloog. maar die ene keer,
met de kruik eens geschud, ja er was nog een beetje in.
Mij scheerlings over die kruik gezet ,de opening boven en er een stekje aan, neen 't was geen gesis meer 't was alsof er ne zware vlieger overkwam, een steekvlam van een paar meter en ik met de kruik
een paar meter achteruit, gans de straat kwam buitengelopen om te zien wat er gebeurt was, ja mijn vader ook, wat heb ik toen een rammeling gekregen. Toen we weer naar school moesten en onder de middag met de Engelse recruten mee op oefening stapten gingen er regematig kogels verloren die we opraapten, de kop er af en het poeder in onze zak, zo konden we raketten maken die maar een paar meter ver vlogen
en ja een bom, we legden ons poeder op een hoop er een kaserol over een lont en bang die pot vloog een paar meter hoog met een dikke slag.
Het ergste was toen ons kaserol verdwenen was, in school aangekomen
legden we al ons poeder op een hoopje in de gang tussen twee klaslokalen, een lont en..... wouuuuuf er was zelfs nog gene slag geweest juist de dubbele achterdeur ging nu naar buiten open.'n geluk of we hadden het dak er af geblazen; neen niemand iets gezien of gedaan,
we hadden toch geen bewaking op de speelplaats.
Eens stak ik een kogel in vaders bankvijs, een nagel en hamer en bang...
weer eens een dikke rammeling gekregen.!!!
Ja, ik heb al mijn vingeren nog.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

SDW
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
Locatie: ANTWERPEN- BELGIE

08 jan 2009, 18:44

Ik herinner me tijdens de oorlog ook nog SMOUT op ons oorlogsbrood.
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE

falcon1
Lid geworden op: 31 okt 2007, 12:46
Locatie: De Panne - Midden-Limburg

08 jan 2009, 19:22


Jeronimo... die ogen spreken boekdelen!!!!!!!!!!! Tof ventje!!!!
Van die toestanden die jullie vertellen heb ik veel gehoord van mijn vader. Ik moest hem altijd helpen om de hof om te graven, te planten en te rooien... en ik vond dat fantastisch, want dan vertelde hij altijd straffe verhalen... ik zal het dan ook van geen vreemden hebben hé...

Achter die tuin was er een weide en daar rond was er een haag, zoals je die vroeger overal aantrof.
Dat was dan onze speeltuin... wat we daar allemaal konden in doen!!!
Ik ga er eentje van vertellen. Ik en mijn kameraad hadden het plan gemaakt om er een hut te bouwen. we hadden tussen de varens, want dan viel dat zo niet op, een groot gat in de grond gemaakt. Daar wat takken over, varens er op de zand er over en terug wat sprokkelhout. Aan de voorkant was een gat om in de ondergrondse hut te geraken, dat we steeds afdekten als we weggingen.
Toen we de volgende dag terug aankwamen was onze verbazing groot. Gans de hut was ondergelopen met water! Enfin, niks aan te doen...
Enkele dagen later kwam mijn vader mij boos opzoeken... hebt gij dat gat in de haag gemaakt... ikke wist van niks... want op de toon dat hij het vroeg moest er iets ernstigs gebeurd zijn! Ik zei... er zijn er toch genoeg die dat kunnen gedaan hebben... Daar bleef het "voorlopig" bij...
Later bleek dat de buurman er over gelopen was en er pardoes doorgezakt was en druipnat thuisgekomen. Mijn vader was hem tegen gekomen en de buurman had gezegd dat het weer een van mijn vlegelstreken moest geweest zijn en dat mijn vader mij maar eens goed moest overlezen!!! Ik moet er wel bij zeggen dat onze buur een van de notabelen was van het dorp, hij was belastingcontroleur en voorzitter en dirigent van de fanfare...
Enfin, enkele dagen later liep het dan toch mis... mijn kameraad... alhoewel ik daar toen mijn bedenkingen bij had, had toegegeven dat wij het geweest waren. Mijn vader heeft me toen meegenomen naar de buurman. Ik moest voor hem gaan zitten op mijn knieën en vergiffenis vragen!!! Verdorie, was dat een vernedering... maar zijn zoon, ook eentje met zo'n dikke nek die nooit met ons mocht meespelen, heeft het later wel moeten bekopen!!!
Mijn vader heeft me terug meegenomen, nadat ze nog gezellig een pintje hadden gedronken, en me daarna naar bed gestuurd... Of ik toen ook nog ne boterham en een glas melk heb gekregen weet ik niet meer...
Elke dag is hetzelfde... alleen een beetje anders...

mariagina
Lid geworden op: 26 jan 2006, 12:34
Locatie: Aan de Kust in Nederland

08 jan 2009, 22:16

Hai Maatjes ,

Ik lees iets over levertraan....tjonge wat een herinneringen

of je nu in Belgie opgegroeid bent,of in Nederland, levertraan blijft het zelfde.

ook ik ben er mee groot gebracht , het was het middeltje hè

herinner me nog een verhaal :roll: :roll:

Ach ik heb een broer die 9 jaren ouder is als ik ben :wink: :? 8)

wat heb ik het zwaar gehad..als jong meisje met een 9 jaar oudere broer

kan je het voorstellen.... ik 8 en goedgelovig en broer toen 17

je geloofd echt alles wat je broer zegt :roll: :oops: 8)

Dus Mariagina, werd door broerlief gestuurd naar de Apotheek om een potje ooievaarskuitvet te halen :oops: :oops:

Mariagina, werd gestuurd naar de huishoudartikelenwinkel, om een plintenladder te halen.... :oops: :oops: 8)

Mariagina werd gestuurd naar de buurtsuper, om speklappen te halen (maandverband)

Tjonge enz...enz.... heerlijk jullie verhalen....

Manlief heeft nog weinig tijd...maar ooooohhhhhhhhhhhh die verhalen van de Familie en Manlief
8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

oja....broerlief stuurde mij eens per post een paar vissenogen op
hij wilde mij nooit uit het oog verliezen...
tja... de postbode vondt dat aan het pakje een vreemd luchtje hing :oops: :oops:

Ah...kan zoveel vertellen...... :roll: :oops: 8)

leuk al jullie verhalen... ik geniet ervan.

ga zo door....

Liefs van een Engel met een B ( bengel ) uit Nederland.


de levertraan van toen..is de Mutivitamine van nu

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mariagina op 09 jan 2009, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Carpe Diem
*Geef pas een oordeel
als je denkt dat je zelf perfect bent*

RIEKSKE
Lid geworden op: 18 dec 2005, 10:21
Locatie: GELDROP

09 jan 2009, 11:30

dat wij het geweest waren. Mijn vader heeft me toen meegenomen naar de buurman. Ik moest voor hem gaan zitten op mijn knieën en vergiffenis vragen!!! Verdorie, was dat een vernedering... maar zijn zoon, ook eentje met zo'n dikke nek die nooit met ons mocht meespelen, heeft het later wel moeten bekopen!!!
DAT WAS EEN GOEIE

NEFERKE DIE MET DIE GROTE WITTE STRIK
DIE JIJ OOK KREEG DAT BEN IK ZEGT DE GEK
DIKKE KOP HEB IK STEEDS GEHOUDEN
GEEN DIKKE NEK HOOR FALCON
MAAR DIKKE KOP
HEB IK VAN MIJN VADER GEKREGEN MAAR VOEL MIJ ER GOED BIJ


JERONOMO JA DIE VIEZE LEVERTRAAN KREEG IK OOK
JAKKIEEEEEEEEEEE
TOFFE FOTO VAN JOU ,JE STRAALT HET HELEMAAL UIT
HOE LIEF JE WAS OF BENT

FALCON DIE MET DIE WITTE STROPDAS
OOK TOF :wink:

OOK AL ZIT IK NIET ZO LEKKER IN MIJN VEL
IK WEET ER NOG EEN
WIE HEEFT HET OVER KOLENHOK GEHAD !
HET WAS TEGEN SINTERKLAAS
EN IK WAS HEEL ERG BANG VAN DIE ZWARTE
WIJ HADDEN KOLEN KACHEL
EN JA HET WAS ZOVER
IK MOEST NATUURLIJK EEN EMMER KOLEN HALEN EIERKOLEN
EN BRIKETTEN
IK GING IN DE SCHUUR DAAR WAS HET HOK DAAR MOEST JE DAN IN KRUIPEN
IK ZEGT DE GEK IN DAT HOK
EN BEN KOLEN AAN HET SCHEPPEN
PLOTS EEN GEBONK OP DE DEUR VAN BUITEN \
IK VLOOG ALS EEN GEK DAT HOK UIT
ZWARTE PIET
EN VIEL OVER EEN TANDWIEL VAN DE FIETS
JE KAN WEL DENKEN
WAT ER GEBEURD WAS
IK HEB NOG HET LITTEKEN EEN GAT IN MIJN BEEN
BLOEDEN ALS EEN VARKEN
EN WIE WAS DIE ZWARTE PIET
JA MIJN MOEDER
DIE HEEFT VAN MIJN VADER OP HAAR DONDER GEKREGEN
NIET TE GELOVEN DAT WEET IK NOG WEL
DIE HEEFT NOOIT MEER GEBONK
MAAR IS WAS ALS DE DOOD TEGEN SINTERKLAAS
JA DAT ZIJN DIE DINGEN DIE VERGEET JE NOOIT MEER
WAARGEBEURD VAN RIEKSKE
ik ben de clown met een lach
en hele dikke traan

RIEKSKE
Lid geworden op: 18 dec 2005, 10:21
Locatie: GELDROP

09 jan 2009, 11:32

MARAIAGINA TROOST VOOR JOU
IK MOEST LUCHTHAKEN GAAN KOPEN
:roll:
ik ben de clown met een lach
en hele dikke traan

RIEKSKE
Lid geworden op: 18 dec 2005, 10:21
Locatie: GELDROP

09 jan 2009, 11:33

FF MIJN ZINNEN VERZETTEN HIER
GRT RIEKSKE
ik ben de clown met een lach
en hele dikke traan

RIEKSKE
Lid geworden op: 18 dec 2005, 10:21
Locatie: GELDROP

09 jan 2009, 11:36

Mariagina werd gestuurd naar de buurtsuper, om speklappen te halen (maandverband)
:lol: :lol: :lol: :lol:

MARIAGINA DIE WAREN TOCH VOOR ALS JE KIESPIJN HAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!
DIE SPEKLAPPEN
DAT VERTELDE MIJN MOEDER MIJ ALTIJD 8O
ik ben de clown met een lach
en hele dikke traan

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

09 jan 2009, 14:23

Mij stuurden ze achter gevelsporen bij Florentine van de
mandemaker, die had het door en zei; ja menneken die van den blokmaker hebben ze komen halen, ga daar nekeer zien.
Nee, nee ze zijn hier rechtover bij boer in 't staminee
daar woonde een van mijn vrienden en die lachte mij uit;
gaa kaljn, deej bestonj ni en ik kwaad naar huis met ne goeie trap
tegen de schenen van mijn oudste broer die het mij opgestoken had.
Had eens gedroomd en was er zó van overtuigd dat ik kon vliegen
en zweven lijk een spook, ja dat moest lukken en van halfweg de zoldertrap wierp ik me naar beneden, resultaat een gekloven windbrouw en maar wenen van pijn en ontgoocheling en als straf den hoek in.
Ik wou en zou leren zwemmen, bij gebrek aan water had ik me op zolder
op het graan gelegd dat er te nadrogen lag en maar spartellen met armen en benen zodat het graan tegen de dakpannen vloog, ons vader die het hoorde dacht;nu worden we overvallen door de ratten maar 't was een dikke rat die daar lag te " spettellen". Voor de zoveelste keer een pak rammel op mijn broek gekregen. Neen ik was een onverberterlijke deugeniet.
En zeggen dat ik zo'n braaf manneke geworden ben ???? hmmmm
allé, heb het altijd geprobeerd maar of ik er in geslaagd ben???
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

veertje van t zeetje
Lid geworden op: 19 jun 2007, 19:39
Locatie: t zeetje

09 jan 2009, 20:02

Hahaha Jeronimo, ben jij soms de broer van den Falcon?? Die vertelt me hier ook zo'n vlegelstreken, jullie zijn zeker aan elkaar gewaagd zenne !!

Laat je verhaaltjes maar komen, altijd heel plezant om te lezen !! :lol:
Het mooiste van alles dat wijsheid ons biedt om het leven prachtig te maken, is zonder twijfel vriendschap.

falcon1
Lid geworden op: 31 okt 2007, 12:46
Locatie: De Panne - Midden-Limburg

09 jan 2009, 20:24

Jeronimo... mooie verhalen zenne....

Nu je dat zegt van dat vliegen... dat heeft me al gans mijn leven geboeid! En eigenlijk is dat gekomen omdat ik dicht bij Schaffen woon waar ze de para's dropten. Toen vloog men nog met de C119 Flying Boxcar (Hé SDW... just hé) Die toestellen kwamen laag over mijn huis en maakten zo'n lawaai... man dat kan je niet geloven. Thuis hadden we venstertjes in lood... en die rammelden dan zo fel!!!
En als klein manneke (mijn ouders hebben dat nooit geweten) ben ik daar ooit naar toe gefietst om die mannen aan een grote parachute naar beneden te zien komen... ongelooflijk...
En mijn fantasie begon te werken natuurlijk... Op mijn kamertje boven begon ik te knutselen... een zakdoek en aan de vier hoeken een draad breigaren van moeder en daar een steen aan... Venster open... zwiep... en daar ging mijne parachutist... die veilig landde in het patatteveld...
Na tien keer op en af geloop begon ons Minou (de kat) dat plezant te vinden en maakte de gekste sprongen om dat vliegend geval te kunnen bemachtigen... En dat bracht me op nieuwe ideeën!!!
Ikke terug naar boven met mijne parachutist en grabbelde ons Minou ook mee. Na wat gewriemel met het breigaren had de poes een pracht van een harnas (parachuteriemen) aan... Van geen kwaad bewust kwam ze nieuwsgierig kijken wat ik allemaal deed. Ik heb snel een kussensloop genomen... vier koordjes aan de hoeken, die samen gebonden... en dan... grabbel naar ons Minou... In een wip was ze bevestigd aan de parachute!!! Alles onder mijne arm genomen en zwiep... de parachutist door het raam! Ne levende parachutist dacht ik nog... mijn hart bonsde als gek om te weten wat het resultaat was... Niet goed dus.... de kat en parachute gingen als een trein naar beneden!!! Ik als een pijl uit een boog er achter om verbeteringen aan te brengen! Maar toen ik beneden aankwam, was de vogel gaan vliegen... samen met het kussensloop... Toen kreeg ik het wel effe warm... Als ik niet snel dat kussensloop zou vinden zou er wat zwaaien!! Na een half uurke zoeken vond ik ons Minou terug op de hooizolder... met parachute!!! Ze vertrouwde mij niet meer en wou er als de bliksem vandoor... gelukkig dat het kussensloop bleef haperen...
Nog verschillnde dagen is die kat niet meer in mijn buurt durven komen! Maar dit was niet het eerste, en ook niet het laatste experiment waar ik haar zou voor nodig hebben!!!!
Elke dag is hetzelfde... alleen een beetje anders...

RIEKSKE
Lid geworden op: 18 dec 2005, 10:21
Locatie: GELDROP

10 jan 2009, 15:00

amadou heb jij geen vlegelstreken voor hier
ik zou die wel willen weten
riekske

of was jij een engeltje zoals riekske :D
ik ben de clown met een lach
en hele dikke traan

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

10 jan 2009, 18:38

Tot 14 jaar kon men deugenietenstrteken uithalen
daarna worden dat bandietenstreken.
In de boerenhuizen hadden ze als inkom een portaal met een tweede ingangsdeur, de buitendeur ging 's morgens open en werd maar eerst
's avonds weer dichtgedaan met een zwaar slot en twee grendels.
Wel boven op dat portaal moest er in mijn gedachten een schat liggen,
niemand kon er op en vader moest een stoel nemen om er " iets" op te leggen of af te nememen. Mijn nieuwsgierigheid geprikkeld moest ik daar toch ook eens op geraken. Grootmoeder alleen met de kleinsten thuis
zei, braaf zijn hé ik ga eens bij net van 't hof, ik dacht nu of nooit.
een stelling met opgestapelde stoelen gemaakt en naar boven maar juist
bij het laatste jump schoven de stoelen uit elkaar en ik zat daar hoog en droog, neen er lag niet zoveel op; vaders jachtgeweer met patronen,
een poetsroede, zijn scherpe boren en beitels en vijlen.
maar het bijzonderste een doos met carbuur..(acetileen )
Waarom daarboven? geburen kwamen regelmatig materiaal lenen en brachten dat dikwijls bot of kapot terug.
Nu zat ik daar, de twee jonste zussen konden zo'n stelling niet maken en zo moest ik blijven zitten tot vader terug van het veld kwam.
Neen, deze keer geen rammeling maar wist wel waar de carbuur stond.
daarmee kon men bommen maken.!!
Neem ne goeie stevige verfpot en achteraan een gaatje met een nagel een paar brokken carbuur en wat water, deksel er goed vast op en een stekje, het deksel vloog dan enkele meters ver.
Ook maakten we geweerschoten met een holle sleutel van de kleerkast,
Dat gaatje opvullen met de solfer van enkele stekjes ,een nagel en een koordje, tegen de muur kloppen en " boem".
Eens verdiende ik een goei rammeling maar vader heeft nooit geweten wie het gedaan had. Aan de schuur was er een aanhangsel" karrekot"
Dat dak moest eens vernieuwd worden en de betonpalen en platen stonden er al, juist op een gelegenheid wachten om nieuwe balken met eternit platen te leggen. Boven aan de betonpalen staken er twee betonijzers uit om die balken vast te maken, nu had ik er niets beter op gevonden om die ijzers te plooien tot ze gloeiend werden en afbraken.
Op één namiddag lagen ze daar alle tien. Toen mijn vader dit ontdekte
en aan mijn twee broers vroeg "hedje gaaljen da gedoan.?! " Niee.!
"Wie kan da na gedoan emmen" en ik maar zwijgen, neen die kleine
kan dat niet gedaan hebben, twee meter hoog en betonijzer van 10.
Het dak is er nooit gekomen.
Tot een volgende keer als er mij weer iets te binnen schiet.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

marietteke
Lid geworden op: 26 mar 2006, 19:31
Locatie: rupelstreek

10 jan 2009, 19:11

vier koordjes aan de hoeken, die samen gebonden... en dan... grabbel naar ons Minou... In een wip was ze bevestigd aan de parachute
Afbeelding
falcon , ik kom hier niet meer bij , van het lachen ,
man,man,man , wat een deugnietje was jij
en jeronimo , moet ook niet onder doen
en zo sappig geschreven ,
tof ,

marietteke
geluk vind je onverwacht