thunderbird

Vragen/antwoorden betreffende e-mail.

kenhetniet
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:21
Locatie: Antwerpen

15 nov 2021, 15:59

eigenaardig maar de laatste dagen komen de e-cards van seniorennet steeds terecht in de map ongewenst
Normaal kwamen die altijd in de map postvak in
ik meen dat dit nu gewijzigd is na de laatste update van thunderbird
Hoe aan te passen ?
nu klik ik op de knop "niet ongewenst" en dan gaan die ecards wel in postvak in
Windows 11 home - - 8Gb DDR4 - 64 bits systeem- iintel(r)core ( tm) i5-10400 512 GB
intel(r) optane H10
windows defender - - malwarebytes

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

16 nov 2021, 08:46

Kijk eens op het menu "Extra - Berichtenfilters" of daar iets op staat.

kenhetniet
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:21
Locatie: Antwerpen

16 nov 2021, 11:54

hviaene - bedankt voor je reactie op mijn vraag
In berichtenfilters staan er een aantal afzenders die ik zelf er heb ingezet-meestal reclame enz- en die komen nu niet meer in mijn gewone email postvak-in. Die gaan direct in de prullenbak
maar ik zie nu het volgende
onder extra-account-ongewensteberichtinstellingen-selectie
daar staat nu aangevinkt -
zelfberelerende ongewensteberichtendetectie voor deze account inschakelen
misschien mag dat vinkje verwijderd worden
Ik let wel goed op welke mails ik open en verdachte mails gaan direct in de prullenbak- die daarna geledigd wordt
deze morgen stond er ook een bericht in "ongewenst" van een goede kennis die ook in mijn adressenbestand staat- heb dan geklikt op "niet ongewenst" en dan kwam zijn bericht in postvakin wat ik wilde
Windows 11 home - - 8Gb DDR4 - 64 bits systeem- iintel(r)core ( tm) i5-10400 512 GB
intel(r) optane H10
windows defender - - malwarebytes

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

17 nov 2021, 08:55

Ik zou die instelling toch laten staan, het is mij toch al nuttig geweest.
Natuurlijk, bij een mail staat de knop "Ongewenst" vlak naast "Verwijderen". Als je per ongeluk op "Ongewenst" klikt, dan zie je op het eerste zicht niets gebeuren. Maar als je dat in verloop van tijd een aantal keer overkomt, dan krijg je wat je nu voorhebt.
Zie voor meer uitleg op https://support.mozilla.org/nl/kb/thund ... mberichten

kenhetniet
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:21
Locatie: Antwerpen

17 nov 2021, 11:46

hviaene - bedankt voor de bijkomende nuttige info
ik weet niet of ik ooit op "ongewenst" zou geklikt hebben bij de e-cards van seniorennet
Maar als ik nu een kaart naar mezelf stuur komt die nog altijd in "ongewenst" terecht
Ook emails van een goede kennis -adres staat in mijn adresboek-blijven in "ongewenst" toekomen
ik klik nu telkens op "niet ongewenst" en hoop dat Thunderbird kortelings de ecards en de mails van onze kennis rechtstreeks terug in postvak in zal laten komen- belerend noemen ze dat dan zeker
En ja ik laat dat vinkje uit veiligheidsoverwegingen staan zoals je voorstelt
Alleszins bedankt voor je reacties op mijn vraag.
Na wat opzoeken volgende vraag - moet ik misschien +
"trainingsgegevens herinitialiseren " ?
De e-cards en alle meldingen over e-cards van seniorennet blijven nog steeds in"ongewenst" terecht komen -
nog verschillende tests gedaan maar zonder resultaat - steeds in map "ongewenst"
Thunderbird is ingesteld als standaard emailprogramma.
Windows 11 home - - 8Gb DDR4 - 64 bits systeem- iintel(r)core ( tm) i5-10400 512 GB
intel(r) optane H10
windows defender - - malwarebytes

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

18 nov 2021, 08:46

kenhetniet schreef:
17 nov 2021, 11:46
...knip.....
Na wat opzoeken volgende vraag - moet ik misschien +
"trainingsgegevens herinitialiseren " ?
....knip.....
Ik zou eerst eens de "zelflerende detektie" eens afzetten voor een periode en zien of de mails dàn goed terecht komen. Als dat niet het geval is, dan zijn de mails waarschijnlijk al gemarkeerd door je mail-provider en moet je bij die je heil gaan zoeken.
Als het afzetten wél OK is, dan is m.i. het "trainingsgegevens herinitialiseren " een goed idee.

kenhetniet
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:21
Locatie: Antwerpen

18 nov 2021, 10:35

Ok hviaene
ik ga uw advies volgen en na een tijd u laten weten hoe het met Thunderbird werkt
Bedankt voor je tussenkomsten
Windows 11 home - - 8Gb DDR4 - 64 bits systeem- iintel(r)core ( tm) i5-10400 512 GB
intel(r) optane H10
windows defender - - malwarebytes

kenhetniet
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:21
Locatie: Antwerpen

22 nov 2021, 15:23

hviaene

ik heb bij mijn provider navraag gedaan en dit is hun antwoord
""""Op onze systemen werd deze mail niet als spam gemarkeerd. Mogelijk heeft u een eigen spam-programma draaien op uw eigen systeem, welke deze een spam-tag heeft toegekend."
Op 22/11/2021 om 14:55 schreef <Abuse:
>
>> De reden dat deze mails inderdaad in uw spamfilter komen is lokaal. Uw mailprogramma zal mogelijk door bepaalde kernwoorden deze mails als mogelijke spam aanzien."
>
>> Helaas kan Telenet geen invloed hebben op externe spamfilters."""""
Ondertussen al een aantal keren zo'n mail van seniorennet als "niet ongewenst" aangeklikt maar ze blijven toch in "ongewenst" toekomen
zo wel het toegestuurde kaartje als de bevestiging dat de kaart is opgehaald wanneer ik zelf een verzend
Windows 11 home - - 8Gb DDR4 - 64 bits systeem- iintel(r)core ( tm) i5-10400 512 GB
intel(r) optane H10
windows defender - - malwarebytes

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

22 nov 2021, 16:46

Je kan het ook zo instellen dat als de afzender e-mail adres voorkomt in uw adresboek dit niet als ongewenst wordt aangeduid. Natuurlijk er oor zorgen dat die e-mail adressen ook in uw adresboek staan.

Afbeelding

kenhetniet
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:21
Locatie: Antwerpen

22 nov 2021, 17:11

hovel


dank u wel voor deze tip
ik ga dat emailadres van seniorennet in mijn persoonlijk adressenbestand inbrengen en dan verder afwachten
Windows 11 home - - 8Gb DDR4 - 64 bits systeem- iintel(r)core ( tm) i5-10400 512 GB
intel(r) optane H10
windows defender - - malwarebytes

kenhetniet
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:21
Locatie: Antwerpen

08 feb 2022, 11:41

Hviaene en Hovel
enige tijd afgewacht maar tot hiertoe blijven de Ecards van Seniorennet nog steeds in de map ONGEWENST terecht komen
Uw adviezen opgevolgd. Ook telkens de tab "niet ongewenst" gebruikt waarna de cards in postvak-in kwamen.
Een medewerker van mijn provider veronderstelt dat de oorzaak ligt bij de instellingen van Thunderbird en meer bepaald bij de keuze van de spamfilter nl. spamassassin
Staat die bij u ook ingesteld als spamfilter ? Of mag die lijn uitgevinkt worden ?
Of hebt u een andere spamfilter daar staan ?
Windows 11 home - - 8Gb DDR4 - 64 bits systeem- iintel(r)core ( tm) i5-10400 512 GB
intel(r) optane H10
windows defender - - malwarebytes

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

08 feb 2022, 11:54

Ik heb geen extra spamfilter (spamassassin) op Thunderbird.

kenhetniet
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:21
Locatie: Antwerpen

08 feb 2022, 12:20

Hovel bedankt voor je antwoord
Bij mij staat dat zo
via --extra - accountinstellingen -rechterkant ongewenste berichten
als ik daar op klik staat onder het vak met aangevinkt persoonlijk adresboek
een aangevinkte lijn -ongewensteberichtregels vertrouwen die ingesteld zijn door spamassassin
misschien moet ik die uitvinken
bijkomende info - ik heb versie 91.5.1 thunderbird is up to date
Windows 11 home - - 8Gb DDR4 - 64 bits systeem- iintel(r)core ( tm) i5-10400 512 GB
intel(r) optane H10
windows defender - - malwarebytes

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

08 feb 2022, 13:51

als ongewenst moet men doen via de taakbalk (dat icoon moet je wél in de balk zelf zetten )
assasin uitvinken

kenhetniet
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:21
Locatie: Antwerpen

08 feb 2022, 13:59

Mr Verhaegen - ja dat gebeurt via de taakbalk - dat icoon ongewenst staat daar
en dat gebruik ik soms bij ongewenste berichten
ik vink die assassin nu uit en hoop dat het dan in orde komt
bedankt voor je tussenkomst
Windows 11 home - - 8Gb DDR4 - 64 bits systeem- iintel(r)core ( tm) i5-10400 512 GB
intel(r) optane H10
windows defender - - malwarebytes