Archiveren inkomende en uitgaande e-mailberichten

Vragen/antwoorden betreffende e-mail.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

15 feb 2023, 15:44

Hallo,

Ik heb de vervelende gewoonte dat ik 'moeilijk dingen kan weggooien' .... ook wat betreft mijn e-mailverkeer.
Ik zit eigenlijk geplaagd met de gedachte "dit zou ik misschien ooit nog eens kunnen nodig hebben" ... (een vervelende eigenschap van mezelf, dat besef ik) ...

Ik gebruik 'Telenet Webmail' om berichten te versturen en te ontvangen.
Ik maak e-mail-mappen aan om wat structuur/overzicht te behouden in mijn e-mailverkeer.
Maar stilaan is de hoeveelheid mails (ook al gebruik ik mappen) in mijn mailbox werkelijk immens.

Daarom mijn vraag : bestaat er een mogelijkheid dat ik - liefst op een eenvoudige manier - mijn e-mails (in en out) ergens archiveer (op mijn pc ... ? op een externe harde schijf ... ?) en kan iemand mij die eenvoudige manier uitleggen ?
Uiteraard is het de bedoeling om later - indien nodig - één of andere mail uit dat archief te kunnen terughalen ... het zou mijn 'bewaarwoede' ten goede komen :oops:

Prutser
Willen is Kunnen

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 feb 2023, 18:21

@Prutser er bestaat geen en al zeker niet een eenvoudig systeem om duizende en duizende mails jaren lang te bewaren zodat ze nog steeds eenvoudig consulteer baar zijn.

Een goed e-mail beheer start bij het weggooien van alle belast.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

15 feb 2023, 19:03

Prutser schreef:
15 feb 2023, 15:44
Hallo,

Ik heb de vervelende gewoonte dat ik 'moeilijk dingen kan weggooien' .... ook wat betreft mijn e-mailverkeer.
Ik zit eigenlijk geplaagd met de gedachte "dit zou ik misschien ooit nog eens kunnen nodig hebben" ... (een vervelende eigenschap van mezelf, dat besef ik) ...

Ik gebruik 'Telenet Webmail' om berichten te versturen en te ontvangen.
Ik maak e-mail-mappen aan om wat structuur/overzicht te behouden in mijn e-mailverkeer.
Maar stilaan is de hoeveelheid mails (ook al gebruik ik mappen) in mijn mailbox werkelijk immens.

Daarom mijn vraag : bestaat er een mogelijkheid dat ik - liefst op een eenvoudige manier - mijn e-mails (in en out) ergens archiveer (op mijn pc ... ? op een externe harde schijf ... ?) en kan iemand mij die eenvoudige manier uitleggen ?
Uiteraard is het de bedoeling om later - indien nodig - één of andere mail uit dat archief te kunnen terughalen ... het zou mijn 'bewaarwoede' ten goede komen :oops:

Prutser
Ik doe dit zo:
Is wel een beetje werk en zeker als het vele jaren zijn, maar je bent op pensioen en heb je dus tijd.

Mak een map (vb: Mails) op uw hdd (intern of extern schijf aan U de keuze)
In die map maak je andere mappen met als benaming het jaartal (vb: 2021 , 2022, 2023 enz…)
In dat jaartal map maak je terug mappen (vb: CM, Proximus, Telenet, Energie, enz…)
Das al.
En nu verplaats je de mails.

En nieuwe mails kan je rechtstreeks in de map 2023 plaatsen.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

16 feb 2023, 08:53

Als prutser nu eens vermeldde hoe hij zijn mail leest (webmail, outlook, thunderbird .....?????).

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

16 feb 2023, 11:07

Prutser schreef:
15 feb 2023, 15:44
Ik gebruik 'Telenet Webmail' om berichten te versturen en te ontvangen.
Staat er toch, webmail van Telenet
Kijk bovenaan rechts eens onder uw naam.
Afbeelding
Is dat streepje al vol en/of rood. Dan is het gedaan met mails te ontvangen en versturen, dan krijg je een mail/melding van Telenet dat uw box overvol is.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

16 feb 2023, 13:12

Beste vrienden,

Vooreerst allemaal bedankt voor jullie reacties ....

@ E.T. ....... Je hebt volkomen gelijk: "een goed e-mail beheer start met het weggooien van alle ballast" ... Dat weet ikzelf ook :oops: .... Daarom gebruik ik ook "mappen" en worden reclameboodschappen e.d.m. sowieso verwijderd ... Eigenlijk ben ik zelfs een beetje te veel een 'Pietje Precies' .... De enige aanleiding dat ik te veel mails bijhoud, ligt hem in de (wellicht overdreven) gedachte dat, wanneer een mens na lang bijhouden soms iets weggooit, x tijd nadien je plots vaststelt dat je het beter bewaard had want dat je ineens wél nodig hebt :oops:

@ bencq .... wat u adviseert is net waar ik naartoe wil(de) ... maar hoe VERPLAATS je die mails vanuit je Telenet-mailbox naar een 'gestructureerde' externe harde schijf (of eventueel naar een sub-directory op je PC) ?

@ hviaene ... in mijn initiële vraag staat inderdaad vermeld dat ik gebruik maak van 'Telenet Webmail' om berichten te "versturen en te ontvangen" (en uiteraard 'te lezen' ....

@ sacho ... ter info : ik zit aan 2,5 GB (50%) van het quotum 5 GB in gebruik ... dus heb ik nog wel wat ruimte ... maar het gaat mij vooral om de overzichtelijkheid ....

Uiteraard ben ikzelf nog op zoek gegaan naar een mogelijke oplossing voor mijn 'probleem' .... En op de website van Telenet stelt men voor om ook regelmatig een backup te maken van de mailbox via de optie importeren/exporteren' ... en de geëxporteerde mail(mappen) op te slagen op een externe HD of in een zelf gecreëerde sub-directory .... en dat lukt ... MAAR deze geëxporteerde mail(mappen) dragen de extensie .tgz (een soort zip-bestanden) ....en deze kunnen niet zomaar worden uitgepakt.
Ben al eens gaan neuzen in de 'Microsoft Store' en heb er een drietal getest (WinZip Universal - BreeZip - Unarchive One RAR & ZIP) maar het is mij met deze drie nog niet gelukt. :cry:

Dus ... adviezen zijn nog altijd welkom (waarvoor dank).

Prutser
Willen is Kunnen

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

16 feb 2023, 16:50

Prutser schreef:
16 feb 2023, 13:12

@ bencq .... wat u adviseert is net waar ik naartoe wil(de) ... maar hoe VERPLAATS je die mails vanuit je Telenet-mailbox naar een 'gestructureerde' externe harde schijf (of eventueel naar een sub-directory op je PC) ?

Prutser
Bij Telenet weet ik het niet, ben bij Proximus.

Als je het 1 voor 1 wil doen kan je dit opslaan als EML-bestand.

Je kan deze ook in groep doormailen, maar ik zou aanraden om geen al te veel mails in groep te sturen kwestie bestand grote.

Dit heb ik juist geprobeerd voor U
Hoe ga ik te werk bij mijn Proximus mail:
Ik open mijn INBOX mail bij Proximus (bij U is dit Telenet)
Ik selecteer aan aantal mails die inbox staan (voorbeeld 10 mails),
Ik klik op doorsturen
Vul uw persoonlijk mail adres in (mail sturen naar Uzelf)
Druk op zenden
Nu komen deze mails binnen in 1 mail met 10 bijlages (de geselecteerde mails).
Die kan je downloaden en opslaan.

Om te openen gebruik ik Outlook.

Probeer eens via Telenet mail

Of het simpelste,
Activeer Microsoft outlook en je ziet daar alle mails staan die ook in de Proximus mailbox staan.
En die kan je in outlook rechtstreeks opslaan
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

17 feb 2023, 09:06

Ik heb zelf geen telenet, maar ik ben eens gaan googelen en blijkbaar kun je in een webmail geen mappen op lokale schijven aanmaken (eigenlijk logisch). Dus als je dat wil doen, dan zou ik je aanraden om van nu af Thunderbird te gebruiken om je mails te lezen als IMAP. Op de site van telenet of google ervoor, vind je wel hoe je de instellingen moet maken.
Maar tegenwoordig heeft Thunderbird als je die de eerste keer opstart een wizard die je met een minimum aan handelingen (ken je paswoord!!!) een werkende opstelling geeft.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

17 feb 2023, 16:07

hviaene schreef:
17 feb 2023, 09:06
Ik heb zelf geen telenet, maar ik ben eens gaan googelen en blijkbaar kun je in een webmail geen mappen op lokale schijven aanmaken (eigenlijk logisch).
Dat vraagt of wil hij niet doen.
Hij wil zijn mails opslaan op een schijf intern of extern kan ook op USB stick.

en Microsoft Outlook is veel overzichtelijker
dan die thunder dinges
maar dat is mijn persoonlijke mening
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

18 feb 2023, 09:24

benq schreef:
17 feb 2023, 16:07
hviaene schreef:
17 feb 2023, 09:06
Ik heb zelf geen telenet, maar ik ben eens gaan googelen en blijkbaar kun je in een webmail geen mappen op lokale schijven aanmaken (eigenlijk logisch).
Dat vraagt of wil hij niet doen.
Hij wil zijn mails opslaan op een schijf intern of extern kan ook op USB stick.

en Microsoft Outlook is veel overzichtelijker
dan die thunder dinges
maar dat is mijn persoonlijke mening
Je kunt in Thunderbird die mappen zetten waar je maar wilt, maakt niks uit. En of je nu Thunderbird of Outlook gemakkelijker vind, is een persoonlijke appreciatie, daar kun je niet over diskussieëren. Ik vind Outlook raar in elkaar steken.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

19 feb 2023, 07:55

Hoewel ik ook Webmail kan gebruiken, werk ik dagelijks via OUTLOOK met de mail via TELENET.
Daar staan o.a. onder "Postvak in" nog 9 lijntjes met mogelijkheden.
Maar bij het 10de lijntje = onderaan staat ZOEKMAPPEN en
na dat aangeklikt te hebben, kan men daarin dan naar keuze een map aanmaken.
Soms zet ik een rood vlagje achter een mail die ik heb verzonden.
En nu maakte ik even een map aan voor alles wat een rood vlagje kreeg en dat lukte perfect.

H.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

20 feb 2023, 21:46

Beste "collega's" die deze topic volgen en mij al goede adviezen hebben bezorgd ....

Als Telenet-abonnee zou ik het eigenlijk normaal vinden dat mijn provider (Telenet) mijn 'probleempje' zou moeten oplossen (het 'uitpakken' van een tgz-bestand).
Daarom dacht ik eraan om hen te contacteren ... nadat ik de jongste dagen toch wel even geschrokken ben van wat is gebeurd nadat ik op 17/02 mijn (eerste) contactformulier naar de klantendienst van Telenet had gestuurd. Ik was zodanig verrast door een aantal zaken dat ik vanavond mij verplicht voelde om nogmaals contact op te nemen met Telenet. Om jullie te laten meegenieten, heb ik hieronder de tekst van mijn bericht aan Telenet hieronder gekopieerd.
Voor alle duidelijkheid: ik wil hier geen polemiek starten over wie nu de beste provider is :Telenet of Proximus of ..... Daarvoor dient een ander onderwerp. Ik wil gewoon meegeven hoe een backup maken van een e-mail, van een e-mailmap of zelfs een volledige e-mailbox toch wel een niet zo alledaags gebeuren is en hoe een provider wel adviseert om op tijd en stond een backup te maken, ... maar niet zegt hoe zo'n backup-bestand dan later kan worden geopend (geraadpleegd).

Hieronder lezen jullie mijn (tweede) brief aan Telenet op drie dagen tijd .... Terecht of onterecht? .... Maar misschien ben ik inderdaad toch maar "een prutser" :D

TELENET B.V.
Aan de Hoofd van de Klantendienst
Liersesteenweg 4
2800 Mechelen

XXXXXXXXXXX, 20 februari 2023

Geachte,

Op vrijdag 17 februari 2023 stuurde ik jullie via het TELENET-contactformulier volgende tekst (vraag):

Hallo,
Graag had ik een back-up gemaakt van de verschillende mappen in mijn Telenet-mailbox.
Op de website van My Telenet adviseren jullie de gebruikers om een back-up van de mailbox te maken via ‘Instellingen’ en daarin de optie ‘Importeren/Exporteren' te kiezen en de aldus geëxporteerde mail(mappen) vervolgens op te slagen op een externe HD of in een zelf gecreëerde map (of subdirectory) op de PC .... en dat lukt ... MAAR ik merk echter dat deze geëxporteerde mail(mappen) de extensie .tgz dragen (een soort zip-bestanden, veronderstel ik) ....en dat deze blijkbaar niet zomaar kunnen uitgepakt worden.
Ik ben dan eens gaan neuzen in de 'Microsoft Store' en heb een drietal “uitpak-toepassingen” getest (WinZip Universal - BreeZip - Unarchive One RAR & ZIP) maar het uitpakken om de individuele e-mails te kunnen opslaan en later te kunnen lezen uiteraard is mij met deze drie ‘applications’ nog niet gelukt.
Graag had ik vernomen hoe ik die .tgz bestanden kan uitpakken zodat ik de individuele e-mails op het scherm (in mijn back-up directory op mijn externe harde schijf) kan oproepen/lezen.
Een SCHRIFTELIJK stappenplan voor de finale stap, het uitpakken van de tgz-bestanden zou zeer nuttig zijn.
Mijn besturingssysteem is ‘Windows 11’.
Uitkijkend naar een (schriftelijke) reactie, teken ik met vriendelijke groeten.


Zoals gebruikelijk kreeg ik quasi onmiddellijk een ontvangstmelding van Telenet met volgend opvolgings-nummer: XXXXXXXXXXXXXXXXXX. Tevens kreeg ik de boodschap mee dat een antwoord mogelijk wat later zou komen wegens de grote drukte op de klantendienst … WAARVOOR ALLE BEGRIP!!!!!!

Doch … amper een kwartiertje later kreeg ik een inkomend telefoontje op mijn GSM. Ik was echter blijkbaar te laat om de (korte?) oproep te beantwoorden. Op het scherm zag ik het nummer van de beller (+32 15 67 14 65) uit zone Mechelen. Ik dacht: “Zou dat al een reactie zijn van Telenet ? Amper een kwartier na het verzenden van bovenvermeld contactformulier? (en dat terwijl de ontvangstmelding verwees naar een verhoogde drukte op de cliëntenafdeling). Als risicobewuste internetgebruiker ging ik voor alle zekerheid eens checken via Google en tikte het nummer in de ‘Search bar’ …
De eerste ‘hit’ op het scherm was allesbehalve geruststellend: “+3215671465|OPGEPAST …” (https://www.telguarder.com).

In diezelfde lijst van ‘hits’ stootte ik ook op het Telenet-forum ‘De Netweters’ en las ik volgende conversatie (ingekort):

“Ongewenste oproepen van Telenet? (titel aangepast door Bjarne, Moderator).

“Ik word de laatste tijd al een paar keer opgebeld door een nummer uit Mechelen. +32 15 67 14 65. Erg irritant want als ik opneem wordt er niets geantwoord. Ik belde dit nummer terug, en kreeg de volgende gesproken boodschap: "Dit is een automatische oproep van Telenet. U bent waarschijnlijk al een aantal malen door dit nummer opgebeld. Wij hebben geen verdere informatie van u nodig."
Wat stelt dit voor?? Als het Telenet is, waarom stopt dit dan niet of wordt er geen duidelijk antwoord gegeven!?

Het antwoord (van de moderator?) hierop was: “Heb je misschien ergens een case laten aanmaken met een technisch probleem … en dat ze je dan opbellen om eventueel meer info te bekomen? Natuurlijk wel vreemd dat als ze je bellen dat ze niks zeggen, dat is niet normaal. Je kan altijd contact zoeken met de klantendienst en dit nummer doorgeven zeggend dat ze je bellen maar daar er niks gezegd wordt.”

Een tweede ‘posting’ op het Netweters-forum volgde:
“Dit is blijkbaar een gekend probleem. Zie https://www.telguarder.com/be/

Waarop de betrokkene antwoordde: “Ik las dat vele mensen ook door dit nummer geplaagd worden met de boodschap dat het van Telenet zou zijn. Hij zei ook van het nummer te blokkeren, wat ik ondertussen al gedaan had.”

Tot daar de conversatie op het Telenet-forum ‘De Netweters’ ….

Toen ikzelf dan deze ochtend (maandag 20 februari 2023) om 08:10 – 3 dagen na de eerste oproep - plots opnieuw werd opgebeld door dit nummer heb ik wél DIRECT opgenomen … kreeg ik iemand aan de lijn, maar eigenlijk liet deze persoon mij uitleggen wat mijn Telenet-probleem precies was … waardoor hij mij zeer kort, als nietszeggende oplossing adviseerde: “dan zal u een programma moeten zoeken dat uw probleem oplost ….”.

Kan u zich voorstellen hoe STOMVERBAASD ik was dit te (moeten) horen?????????

Daarom stuur ik U deze DRINGENDE en ERNSTIGE vragen/bemerkingen.

01. Is het nummer 015/67.14.65 een nummer dat behoort tot N.V. TELENET … tot het TELENET-contactcenter?
02. Indien niet, moet ik dan veronderstellen dat vragen van Telenet-klanten die een technisch probleem melden via het standaard contactformulier kunnen geïntercepteerd worden door (malafide) buitenstaanders?
03. Wordt daar (n)iets aan gedaan gezien het probleem gekend is (cf. het ‘Netweters-forum’)?
04. Ik vind het enerzijds prachtig dat TELENET haar cliënten adviseert om op tijd en stond een back-up te maken van hun mails/mailmappen/mailbox … Ik vind het eveneens heel cliëntvriendelijk dat zij zeer eenvoudig uitleggen hoe dit kan (via “instellingen’ …“exporteren” … het gecreëerde tgz-bestand opslaan op een externe harde schijf of een USB-stick) …. Maar dan stopt plots het advies en wordt nergens een mogelijkheid aangereikt om dat tgz-bestand te openen zodat de ‘weggeschreven’ mails (individueel) te bekijken, te raadplegen, etc … (want dat is uiteindelijk toch de bedoeling?) … Om het even ludiek uit te drukken : ‘Telenet legt mooi uit hoe je gegevens kunt afzonderen in een gesloten box, maar vermeldt niet hoe je die box kunt openen om de gegevens weer individueel ‘op te roepen’.
Daarom nogmaals de vraag, zoals vermeld in mijn eerder contactformulier: hoe open ik (hoe ontsluit ik een tgz-bestand)? ……
Is het mogelijk om mij op die vraag een concreet en SCHRIFTELIJK antwoord te bezorgen?????
05. Ik ben (bij wijze van spreken) een Telenet-cliënt van het eerste uur …. Ondertussen ben ik hardhorig geworden waardoor ik al enkele jaren bij een schriftelijke vraagstelling (en dit geldt niet alleen naar TELENET toe) steeds uitdrukkelijk om een SCHRIFTELIJK antwoord verzoek.
De reden hiervoor is tweevoudig: in eerste instantie is er uiteraard de hardhorigheid… maar daarnaast is, zeker ingeval het gaat om de oplossing voor een technisch probleem, de woordkeuze (het technische jargon) dat de contactpersoon (specialist) gebruikt in een telefoongesprek met een cliënt (een gewone gebruiker/leek) door deze laatste niet altijd evident om te begrijpen.

Geachte Heer, Mevrouw… Graag had ik op hogervermelde vijf vragen een duidelijk SCHRIFTELIJK (mail)antwoord gekregen.

Met de meeste hoogachting,
Met vriendelijke groeten,
Willen is Kunnen

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

21 feb 2023, 08:10

Probeer die tgz eens uit te pakken met 7-zip, die pakt de meeste gecomprimeerde files uit
https://www.7-zip.org/download.html
Wel de 64 bit versie nemen.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

21 feb 2023, 11:53

Bedankt Sacho ...

Ik heb de 7-zip (zoals je voorstelde) gedownload en geïnstalleerd ... en het leek te lukken ... maar uiteindelijk heeft hij van het .tgz-bestand gewoon een .tar-bestand gemaakt ... en ook een bestand met die extensie kan ik blijkbaar niet unzippen.
Toch bedankt voor uw moeite om naar een oplossing te zoeken.

Ik ga "mijn probleem/vraag" nu even 'on hold' zetten en wachten op een reactie van Telenet op mijn lange brief (zie mijn vorige post).

Ik vind het wel fijn dat zij hun klanten enerzijds wijzen op de noodzaak om ook hun mails te backuppen via 'exporteren', maar dan nalaten om te 'zeggen' hoe je die automatisch gecreëerde .tgz-bestanden moet uitpakken.

Benieuwd welk antwoord(je) ik ga krijgen (hopend dat ik er eentje krijg).

Ter info : deze morgen kreeg ik opnieuw een telefoontje van hetzelfde nummer. Deze keer heb ik gewoon niet opgenomen.

Dus ...."come and see next week" ... zoals de Amerikaanse TV-series hun volgende aflevering aankondigen :lol: .

Groetjes
Willen is Kunnen

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

21 feb 2023, 16:31

@Beste "prutser" heel veel succes gewenst bij TELENET.

Ik heb hen al 3 of zelfs 4 brieven gestuurd, over 't feit dat ik elke maand
Telenet FreePhone Europe moét betalen, 24,59 Euro!
Dan komt een, automatisch antwoord, dat ze binnen de 2 dagen zullen reageren.
NOPPES zij reageren niet en met hun domiciliëring kunnen ze elke maand mij oplichten.

Trieste firma

H.