Poort 25: Het einde van een tijdperk.

Vragen/antwoorden betreffende e-mail.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

16 feb 2024, 13:54

Ter informatie:Betreft in alle geval Proximus, andere mailproviders weet ik niet.

Doordat ik nog altijd gebruik maakte van poort 25 voor het versturen van mails kreeg ik van Proximus het volgend bericht: (zie onderaan)

Proximus stelt dus een einde aan het versturen van mails zonder Authenticatie.
Zo te zien zal Poort 25 binnen een week dus definitief dicht gaan, 't is maar dat ge het weet :wink:
Of iedereen of alléén maar de gebruikers van Poort 25 deze mail gekregen hebben weet ik dus niet.

Bijgevolg zullen er hier naar verwachting wel een reeks berichten verschijnen dat men niet meer kan versturen.

- Voor alle duidelijkheid: dit is geen vals bericht -


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 feb 2024, 16:25

Jaja :roll: Moet ge dit https://answers.microsoft.com/en-us/out ... ef7?page=1 maar eens lezen. De laatste melding op de tweede pagina komt van een "Belg" .

Leve Gmail , en daar ben ik al lang op overgestapt , gebruikt ook "authentication" met poort 465 , en zelfs met 2-staps-verificatie ( speciaal paswoord voor elk toestel - niet deelbaar met andere hardware ) - en ik kan hierbij nog steeds Outlook Express 6 op XP voor gebruiken.


Enne .. na 7 dagen , dat is wel een heel persoonlijk gericht , nietwaar. Ik krijg dergelijk email niet van proximus , en dus is er blijkbaar iets niet koosjer bij wat je verzendt ( of bij iemand die jouw email adres frauduleus gebruikt ! ) :mrgreen:

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

17 feb 2024, 08:42

Charlie Maru schreef:
16 feb 2024, 13:54
Ter informatie:Betreft in alle geval Proximus, andere mailproviders weet ik niet.

Doordat ik nog altijd gebruik maakte van poort 25 voor het versturen van mails kreeg ik van Proximus het volgend bericht: (zie onderaan)

Proximus stelt dus een einde aan het versturen van mails zonder Authenticatie.
Zo te zien zal Poort 25 binnen een week dus definitief dicht gaan, 't is maar dat ge het weet :wink:
Of iedereen of alléén maar de gebruikers van Poort 25 deze mail gekregen hebben weet ik dus niet.

Bijgevolg zullen er hier naar verwachting wel een reeks berichten verschijnen dat men niet meer kan versturen.

- Voor alle duidelijkheid: dit is geen vals bericht -


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De link hieronder is die van Proximus zelf
Hier vind U alle info en hoe je dit moet instellen
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... turen.html
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

17 feb 2024, 09:28

Fred1950 schreef:
16 feb 2024, 16:25
....knip....- en ik kan hierbij nog steeds Outlook Express 6 op XP voor gebruiken.

.....knip....
Echt waar, gebruik jij dat nog, XP ?????
Ik heb hier ook nog een oude laptop met XP liggen, voor 1 specfiek programma dat niet meer draait op latere Windows versies. Maar daar komt geen netwerk toegang maar tot in de geburen.
Echt geen voorbeeld om na te volgen.......

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

17 feb 2024, 10:10

hviaene schreef:
17 feb 2024, 09:28
Fred1950 schreef:
16 feb 2024, 16:25
....knip....- en ik kan hierbij nog steeds Outlook Express 6 op XP voor gebruiken.

.....knip....
Echt waar, gebruik jij dat nog, XP ?????
Ik heb hier ook nog een oude laptop met XP liggen, voor 1 specfiek programma dat niet meer draait op latere Windows versies. Maar daar komt geen netwerk toegang maar tot in de geburen.
Echt geen voorbeeld om na te volgen.......
XP ? Ik kan van mijn oude PC's geen afstand nemen , :lol: en die draaien allemaal nog lekker en met "een taak"

- PC met XP voor "heel speciale" doeleinden ( en met febooti https://www.febooti.com/products/command-line-email/ om mails via een Google mail account te verzenden ) - sporadisch gebruikt
- PC met XP als fall back PC van de vorige - sporadisch gebruikt
- PC met XP gebruikt als "proxy server" ( met twee netwerk kaarten ) - dagelijks nodig om met het internet te verbinden
- PC met XP als fall back PC van de vorige - amper gebruikt - alleen bij "onderhoud" :) van de vorige.
- een hele reeks harde schijven met ALLE Windows versies ( behalve Win 11 ) sinds Win 2000 die ik op een 20 jaar oude server PC met een open kast kan inpluggen ( met een SATA kabeltje ). Die server PC heeft me destijds 5000 Euro gekost.
- PC met Windows 2000 die dienst doet als "printserver" voor een stokoude naaldprinter met een parallelle poort aansluiting - sporadisch gebruikt voor wat klad printings.
- PC met Windows 10 LTSC - dagelijks gebruikte werk PC ( waar ik nu aan zit te tokkelen )

- Laptop met dual boot naar Windows 10 LTSC en Windows 11 - amper gebruikt - alleen voor bepaalde tests op Win 11.

Al deze rommel kan met mekaar communiceren via mijn ethernet netwerk. Allen kunnen ook via de "proxy" op het internet. Geen WiFi ! Aan de "proxy's" en de "printserver" hangt geen monitor , muis of keyboard , die worden bestuurd met dit https://www.radmin.com/

- Oud ACER Travelmate laptoptje ( 3de hands ) met XP , gekoppeld aan mijn muziekinstallatie om MP3 muziekjes af te spelen - niet met het netwerk gekoppeld.

benq schreef:
17 feb 2024, 08:42
...
De link hieronder is die van Proximus zelf
Hier vind U alle info en hoe je dit moet instellen
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... turen.html

Maar het marcheert niet als het email programma niet goed met STARTTLS kan omgaan. TLS wordt trouwens onlangs niet meer aanbevolen , men beveelt SSL aan op poort 465. Proximus zou ook beter die 465 poort open stellen ( ook alleen maar met authenticatie te gebruiken ). Google mail stelt beide poorten 465 en 587 open.

https://www.fastmail.help/hc/en-us/arti ... d-STARTTLS
In 2018, the official recommendation changed again to using implicit TLS over port 465. Because of the long-lived nature of email client software, it is expected to be a very long time before port 587 can be discontinued.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

18 feb 2024, 11:13

@Fred1950
Ik ben er even stil van, zo'n verzameling. Ga je ooit een muzeum beginnen???
Je ervan overtuigen dat er betere (en vooral veiligere) manieren zijn met minder toestellen is onbegonnen werk. Ik hoop dat je er nog veel plezier aan kunt beleven.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 feb 2024, 11:54

hviaene schreef:
18 feb 2024, 11:13
@Fred1950
Ik ben er even stil van, zo'n verzameling. Ga je ooit een muzeum beginnen???
Je ervan overtuigen dat er betere (en vooral veiligere) manieren zijn met minder toestellen is onbegonnen werk. Ik hoop dat je er nog veel plezier aan kunt beleven.
Er is niets onveilig aan mijn opstelling , zelfs veel veiliger dan bij eender wie ook. Maar mij lukt het om tezelfdertijd met al die toestellen te werken , en dat spaart tijd om zonder op iets te moeten zitten wachten tot wanneer het afgelopen is.

Veiligheid :

- Mijn proxy servers doen aan NAT ( network address translation ) voor alle verbindingen naar het internet.
- Mijn modem blokkeert ALLE externe verbindingen zelfs die van Proximus ( geen open poorten ) - alleen eenrichtingsverkeer van binnen naar buiten is toegelaten.
- geen DHCP ( en dus geen router ) , en al zeker niet op de modem - alle PC's hebben een vast eigen IP adres ( xyz.131.131.xxx )

Als ik ( soms ) met mijn laptop wil WiFi 'n , koppel ik mijn D-link Access Point op dat intern netwerk aan - die heeft ook zo'n fameus xyz.131..... IP adres - geen DHCP en laat slechts één xyz.131. .. adres toe om ermee te verbinden ( uiteraard ook "Secured" met een parphrase ). Ik kan hiermee dan al mijn PC's bereiken ( op hun schijven lezen ) en ook op het internet surfen via mijn eigen proxy + eigen modem.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

19 feb 2024, 09:14

Hoed af.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

19 feb 2024, 10:15

hviaene schreef:
19 feb 2024, 09:14
Hoed af.
En hier zie je hoe je om de paar minuten op je internet verbinding "bezoek" krijgt van overal in de wereld ...

Spijtig genoeg kan je dit alleen nog maar instellen en bekijken op een BBox2 en niet meer op een BBox3 :(


Untitled312.png

Check maar eens met https://www.iplocation.net/ip-lookup wie allemaal op mijn 109.134.xxx.xxx komt snuisteren.