Cursus website maken

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

03 apr 2010, 15:39

Beste ultddave en coderunner ,

Ik denk dat ik een stap verder sta , dankzij jullie hulp :

-Ik heb het gewijzigde bestand met de Linkermuisknop naar rechts gebracht, met eerst het rondje met de schuine streep en als ik in het rechtse vak terechtkwam werd dit rondje gewijzigd naar een vakje met een kruisje in en ik heb dit boven op het oude geplakt en bij nazicht op mijn webruimte zag ik het gewijzigd document .

-Met het bestand indextwee.html heb ik dit eveneens gedaan en terug zag ik rechts het vakje met het kruisje , liet los maar onmiddelijk zag ik niets , maar onderaan zag ik dat de overdracht bezig was . Ik heb een beetje gewacht en plots stond indextwee ook rechts vermeld en wasde melding onderaan verdwenen .

- Nu nog , op mijn webruimte zie ik wel de tekst van het index.html bestand , maar hoe dien ik tewerk te gaan om ook het bestand indextwee.html te voorschijn te halen .

Graag informatie
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

03 apr 2010, 17:47

Beste Noriem,

In jouw voorbeeld plaats je op de index.html pagina volgende hyperlink

Code: Selecteer alles

<a href="indextwee.html">pagina 2</a>
Om terug te linken naar je index.html vanop indextwee.html plaats je op de html pagina indextwee.html

Code: Selecteer alles

<a href="index.html">pagina 1</a>
Maar lees wat ik schrijf i.v.m. het benoemen van volgende html pagina's op een website.
Lees mijn antwoord op dezelfde vraag gesteld door ZipzaP door hier te klikken

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

03 apr 2010, 19:30

Beste coderunner ,


Ik denk niet dat ik mee ben :

Naar ik versta mag ik via kladblok geen ander blad maken maar moet ik in index.html een hyperlink naar een andere plaats maken via <a href ="indextwee.html"> ( hoofdstuk 10.2 )of link naar een nieuw scherm via hoodstuk 10.6

Of kunt U mij in het kort vertellen hoe ik dien te werk te gaan
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

03 apr 2010, 20:18

Beste Noriem,

Je maakt dus zoals je zegt je eerste pagina die je index..html noemt wanneer je dit bestand bewaart.
Je tweede pagina die je aanmaakt, noem je bv. pagina02.html of nog beter een benaming die als het ware een beschrijving geeft van wat er op de pagina staat bv. contact.html, hobby.html, over_mezelf.html, ...
Let op:
1- je eerste pagina is steeds index.htm of index.html
2- gebruik GEEN spaties of speciale tekens in je bestandsnaam!


Wil je nu vanop de index.html naar de tweede pagina linken dan schrijf je (in jouw geval) op de index.html pagina volgende code

Code: Selecteer alles

<a href="indextwee.html">pagina 2</a>
Wil je nu vanop de indextwee.html naar de index pagina terug linken dan schrijf je (in jouw geval) op de indextwee.html pagina volgende code

Code: Selecteer alles

<a href="index.html">pagina 1</a>
mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

03 apr 2010, 21:05

Beste coderunner ,

Volgens ik zie meen ik dat ik 2 diverse websites gemaakt had , maar niet 1 website met 2 bladzijden .

Als ik via mijn documenten/website ga kijken zie ik 2 icoontjes van Internet met de 2 verschillende benamingen

Als dit zo is , vraag ik mij af hoe ik die tweede website kan oproepen of kan dat niet , of ben ik er naast .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

03 apr 2010, 21:34

Beste coderunner ,

Ik heb nu op de website index.html verder gewerkt onder hetgeen er stond nl zo <a href="indextwee.html"pagina2</a>en ja nu zie ik dat er pagina 2 op staat in een ander kleur en als ik daar op tik kom ik in een ander blad .

Nu ga ik eerst proberen te oefenen .

Graag nog een antwoord op mijn vorige vraag van die 2 websites.

Beste coderunner , bedankt om mij zover gebracht te hebben .Ik weet dat ik nog zeker alles niet onder de knie heb maar ik ben reeds ver.
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

03 apr 2010, 21:53

Beste coderunner ,

Nu heb ik ondervonden dat het bestand indextwee ook dient gemaakt te worden , want er wordt verwezen daarnaar via <a href="indextwee.html">pagina 2 </a>.
Als dat bestand niet aangemaakt is en er ook niet naar verwezen is en ik tik pagina 2 aan dan blijft alles op dezelfde blz.
Ik was van mening dat onder <a href ... > terug verder diende gewerkt te worden met <html><head.... > , en dat kan maar moet niet maar er kan naar een tweede of derde enz.bestand verwezen worden via <a href...>

Ik ondervindt ook dat de overdrachten in FileZilla niet altijd lukken, want ik heb nu indexdrie aangemaakt en bij de overdracht staat dit onderaan vermeld bij de mislukte overdrachten ....korte tijd nadien probeer ik het terug en dan lukt het wel ...dus dient men geduld te hebben .

Het bestand indexdrie wil ik op pagina 3 krijgen , maar dat is mij tot nu toe nog niet gelukt .

Graag informatie .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

ultddave
Lid geworden op: 11 mei 2009, 13:59
Locatie: Limburg > Genk

03 apr 2010, 22:51

en dat kan maar moet niet
Het kan maar het mag niet. ;)

Een HTML document mag maar 1 HTML, BODY en HEAD tag openen.
Dus het moet er zo uitzien:

Code: Selecteer alles

<html>
<head>
</head>
<body>
</body>
</html>
Maar dan met inhoud tussen de <body> en </body> tags, en dergelijke. ;)
Volgens ik zie meen ik dat ik 2 diverse websites gemaakt had , maar niet 1 website met 2 bladzijden .

Als ik via mijn documenten/website ga kijken zie ik 2 icoontjes van Internet met de 2 verschillende benamingen

Als dit zo is , vraag ik mij af hoe ik die tweede website kan oproepen of kan dat niet , of ben ik er naast .
Ik vermoed dat je in de war bent vanwege het feit dat je 2 HTML bestanden hebt. (Dat zijn die 2 bestanden met dat internet icoontje).

Een website kan uit meerdere pagina's bestaan. Dat zal je wel al weten als je wat gesurft hebt. ;)

Meerdere pagina's maken, doe je door meerdere HTML bestanden te gebruiken. Elke pagina heeft zijn eigen HTML bestand met zijn eigen <html> <head> ... tags enzovoort. ;)

In dit geval heb je dus een 1 website met 2 pagina's.

Als je 3 pagina's wilt moet je dus nog een bestand aanmaken. Bijvoorbeeld indexdrie.html (als je dat nog niet gedaan hebt).

De code van indexdrie.html kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

Code: Selecteer alles

<html>
<head>
<title> Pagina 3 </title>
</head>
<body>
<h1>Dit is pagina 3.</h1>
<p>
<a href="index.html">Pagina 1</a> <br/>
<a href="indextwee.html">Pagina2</a> <br/>
</p>
</body>
</html>
Bovenstaande code is dus wel inclusief de <html> <head> ... en dergelijke. ;)

Een link plaatsen op pagina 3 naar pagina 1 en 2. (2 apparte links uiteraard), gebeurd door die:
<a href="index.html">Pagina 1</a>
En
<a href="indextwee.html">Pagina2</a>

Mvg,
Dave

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

03 apr 2010, 23:41

Beste Noriem,

Bekijk een website als een boek met verschillende pagina's bv. blz.1, blz.2, blz.3, ...
Alle pagina's tesamen vormen een boek. Zo moet je voor je website ook verschillende aparte pagina's (hier html bestanden) aanmaken bv. index.html, pagina02.html, pagina03.html, pagina04.html, ...
De eerste blz. van je boek is het index.html bestand van de website.

Wil je in je boek naar de volgende pagina (blz.2) gaan dan moet je de pagina omdraaien. M.a.w. de tekst staat op een andere pagina. Zo is dat ook ongeveer met een website maar omdat je de pagina niet letterlijk kan omdraaien op je pc, moet je een link (hyperlink) plaatsen om naar de volgende pagina te gaan. Een voorbeeld van een hyperlink is

Code: Selecteer alles

<a href="pagine02.html">pagina 2</a>
Dus je eerste blad van je website is steeds index.html. De tweede, derde, vierde, ... pagina MOET een andere naam hebben en dus zeker NIET index.html heten maar bv. pagina02.html, pagina03.html, pagina04.html, ... of een naam die omschrijft wat er op de pagina staat zoals bv. contact.html, hobby.html, ...

Wil je nu vanuit je eerste pagina index.html naar de tweede pagina (hier pagina02.html) gaan (de pagina "omdraaien") dan plaats je volgende hyperlink op je eerste pagina (index.html)

Code: Selecteer alles

<a href="pagine02.html">pagina 2</a>
Voor jou waar je je tweede pagina indextwee.html hebt genoemd wordt dit

Code: Selecteer alles

<a href="indextwee.html">pagina 2</a>
Om naar de derde pagina (hier pagina03.html) te gaan

Code: Selecteer alles

<a href="indextwee.html">pagina 3</a>
Voor jou waar je je derde pagina indexdrie.html hebt genoemd wordt dit

Code: Selecteer alles

<a href="indexdrie.html">pagina 3</a>
enz ...

Opmerking:
1- een fout die je maakt is dat je de bestanden verkeerd bewaard. Zo staat er bv. index.html.html en indexdrie.html.html
Er staat dus een punt en een extensie teveel! Er staat tweemaal .html in je bestandsnaam!
Hernoem dus:
index.html.html naar index.html
indexdrie.html.html naar indexdrie.html

2- ik zou ook je verschillende pagina's indextwee.html, indexdrie.html, ... anders noemen bv. pagina02.html, pagina03.html, ... of een meer specifieke naam geven zoals appartement.html, contact.html, ... want als je website verder uitgroeit dan kom je op de duur aan bv. indexvierentwintig.html, indexvijfentwintig, ... :wink:

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

04 apr 2010, 12:01

Beste coderunner ,

Ik meen dat ik mee ben en nu ga ik oefenen .

Als ik stop zit , hoort U wel van mij . :roll:

U bent van harte bedankt om mij te willen begeleiden en zoveel tijd daar in te steken .:P
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

04 apr 2010, 15:13

Beste Noriem,

Dat is graag gedaan en nog veel succes en plezier met je website.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

04 apr 2010, 16:50

Beste coderunner ,

Ik ben hier toch nog eens terug :

Gelieve deze eerste blz.van mijn kladblok na te zien :

<html>
<head>
<title>WEBSITE XXXXXXXXXXXX</title>
</head>
<body>
<h1>INHOUD<h1>
</body>
</html>
<a href="Appartement.html">pagina 2</a>
<a href="Wetentjes.html">pagina 3</a>

Als ik nu op de website ga krijg ik :
INHOUD
Pagina 2 Pagina 3
( Dit staat naast elkaar geschreven , ,maar niet onder elkaar wat raar is )

Hierbij de vermelding in het kladblok van pagina 3 :
<html>
<head>
<title>Wetentjes</title>
</head>
<body>
<h1><i><u>Wetentjes<u><i><h1>
<p>Na regen komt zonneschijn<p>
</body>
</html>

Als ik pagina 3 aantik van Wetentjes in de eerste pagina krijg ik het blauwe venster " The page you are looking for could not be found "

Ik denk nochtans dat in FilaZilla alles OK is .

Dus is er nog iets mis .

Graag informatie .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

04 apr 2010, 17:17

Beste Noriem,
Noriem schreef:<html>
<head>
<title>WEBSITE XXXXXXXXXXXX</title>
</head>
<body>
<h1>INHOUD<h1>
</body>
</html>
<a href="Appartement.html">pagina 2</a>
<a href="Wetentjes.html">pagina 3</a>

Als ik nu op de website ga krijg ik :
INHOUD
Pagina 2 Pagina 3
( Dit staat naast elkaar geschreven , ,maar niet onder elkaar wat raar is )
Dat is helemaal niet raar :wink:
1- Je sluit je html tags (<html> en <body> en <h1>) niet correct en/of op de verkeerde plaats af. (zie rode verbeterde tekst hieronder)
2- Je hebt de html code voor "begin een nieuwe lijn" zijnde <br /> niet geschreven.
Moet zijn
- voor je 1ste pagina "index.html"
<html>
<head>
<title>WEBSITE XXXXXXXXXXXX</title>
</head>
<body>
<h1>INHOUD</h1>
<a href="Appartement.html">pagina 2</a>
<br />
<a href="Wetentjes.html">pagina 3</a>
<br />
</body>
</html>
- voor je 2de pagina "Appartement.html"
<html>
<head>
<title> APPARTEMENT</title>
</head>
<body>
<h1><b><u>Informatie Appartement</u></b></h1>
<p><i>Ligging : xxxstraat 123 1234 Gemeente</i></p>
</body>
</html>
- voor je 3de pagina "Wetentjes.html"
<html>
<head>
<title>Wetentjes</title>
</head>
<body>
<h1><i><u>Wetentjes</u></i></h1>
<p>Na regen komt zonneschijn</p>
</body>
</html>
Noriem schreef:Als ik pagina 3 aantik van Wetentjes in de eerste pagina krijg ik het blauwe venster " The page you are looking for could not be found "
Op de html bestanden die je hebt opgeladen staat op de index.html pagina in je hyperlink "Weetjes.html" MAAR je heb de pagina als "Wetentjes.html" bewaard en zo genoemd!
Beide moeten identiek zijn m.a.w. open je index.tml pagina in Kladblok en verander

Code: Selecteer alles

<a href="Weetjes.html">pagina 3</a>
in

Code: Selecteer alles

<a href="Wetentjes.html">pagina 3</a>
mvg,
Coderunner


EDIT: Aangepast op verzoek van Noriem.
Laatst gewijzigd door coderunner op 04 apr 2010, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

04 apr 2010, 20:07

Beste code runner ,

Ja , ik hoop dat dit een van de laatste keren was .

Ik meen nu verder te kunnen .

Ik ben ook zeker dat ik nog informatie zal nodig hebben ,maar denk toch
dat ik ver gezet ben .

Als ik vast zit hoor je van mij als dit mag .

Nogmaals heel heel erg bedankt
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

04 apr 2010, 21:05

Beste coderunner ,

Voor wat het gebruik van de html code <br/> betreft :
Er staat :
<body>
<h1>INHOUD</h1>
<a href="Appartement.html">pagina 2</a>
<br />
<a href="Wetentjes.html">pagina 3</a>
<br />
</body>
</html>

Na </h1> begint een nieuwe lijn met <a href="...>en dit betekent een hyperlink waar voor de eerste hyperlink geen <br/> dient vermeld te worden .Dan voor een nieuwe lijn staat er <br/>en achter <a href="Wet...>staat terug <br/>.Kan ik daarna onmiddelijk terug beginnen met <a href="XXX...>voor een nieuwe bladzijde en na iedere <a href="XXX...> zo verder bladzijde na bladzijde mits steeds na iedere bladzijde de vermelding <br/> te vermelden .

Bij " Overzicht " vindt ik deze code niet terug .

Graag nog een tipje .


Dank U vriendelijk .
Laatst gewijzigd door Noriem op 04 apr 2010, 22:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten ,

Noriem