javascript voor muziek+

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

montana
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:31
Locatie: Westland

07 mar 2007, 10:04

Goedemorgen coderunner,
ik heb deze muziek 5 jaar geleden van internet gedownload. Ik kan je helaas de url niet geven omdat de site niet meer on-line is. Deze website was van een belgische meneer die zijn hele collectie platen on-line had gezet als midifiles. Ik heb toen de mooiste (wat ik vond) gedownload en deze bestanden werden als midi bestand op mijn pc opgeslagen zoals je hebt kunnen zien.
Ik kan me herinneren dat ik óók de kreet kreeg, die jij hierboven in je berichtje hebt vermeld, toen ik ze wilde afspelen in Media Player. Ik heb doorgeklikt toen er werd gevraagd of ik het bestand dan tóch wilde afspelen, toen werd het bestand afgespeeld. Ik heb 2 afspeellijsten met deze 'midifiles', je kunt ze niet afspelen tussen mp3 tjes.

Ik merk dan nu dat ik midifiles van internet heb gedownload wat geen midifiles zijn maar wma files. Dat maakt mij verder niet uit, het gaat mij erom dat de bestanden klein zijn. Bij wma heb ik Mb's voor ogen (net als bij mp3's) en geen Kb's.
Ik vraag me af, hoe heeft deze meneer het aantal Kb's terug kunnen dringen tot midiformaat? ik zou dat graag willen weten en Willyke ook wel denk ik met haar grote wma bestand.
De kwaliteit van deze 'midis' is natuurlijk niet die van een mp3 maar dat neem ik op de koop toe.
mvg montana

montana
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:31
Locatie: Westland

07 mar 2007, 16:33

Coderunner, ik heb deze pagina even gemaakt. Trouwens, iedereen die van gouwe ouwe houdt, en die deze conversatie heeft gevolgd, kan deze files wat mij betreft downloaden. :)
http://home.kabelfoon.nl/~jgruis/music.html
mvg montana

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

08 mar 2007, 17:00

Beste montana,

Sorry dat ik nog eens moet herhalen maar de extentie van een bestand is wel degelijk van groot belang. Als je bv. je bestand de bestandesnaam mid meegeeft alhoewel het een wma bestand is dan zal op de meeste computers het muziekbestand niet afspelen en/of een foutmelding geven.
Je gaat toch ook niet de logo's van Mercedes of BMW afhalen om dat op een Lada te plaatsen om dan vervolgens naar een Mercedes of BMW garage te gaan, niet ?
Ik geef een voorbeeld:
Je hebt het liedje Heartbeat van Buddy Holly naar je site geupload. Mensen die Quicktime hebben geinstalleerd zullen het liedje NOOIT te horen krijgen.
Dit even ter verduidelijk. Elk bestand heeft in zijn "gecodeerde hoofding" het programma waarmee het gemaakt is dus als je een bestand een andere extentie geeft (m.a.w. hernoemt) vraag je om problemen.

Vertrekkende van:
1-een gedownload wave, mp3, wma, ogg, enz
Om een bestaand muziekbestand kleiner te maken, moet je een muziek editor programma hebben die de mogelijkheid heeft de bestanden op te slaan in een ander formaat en bitrate ... vb 320kbps naar 128 kbps of nog kleiner.
Zo'n programma is vb. Adobe Audition (het vroegere Cool Edit Pro) = betalend!
Voor gratis programma's verwijs ik je naar de topic Sticky: GRATIS muziekbewerkings programma dat geopend werd door Junior.

2-de originele cd
Om muziek van een cd te halen (=rippen) maak je gebruik van de zgn. rip programma's. Er zijn er zoveel dat ik deze ook niet allemaal ga opnoemen. Om bv. cds te rippen naar mp3 kan je gebruik maken van EAC (= Exact Audio Copy) met LAME Je moet de handleiding grondig lezen hoe je ermee werkt want je moet de juiste settings manueel ingeven. Kies daar voor een lagere bitrate (128kbps en voor jou zelfs veel lager). Mhz, eventueel mono. Hoe lager de bitrate, Mhz, hoe kleiner het bestand maar hoe slechter het geluid wordt!
Er bestaan vele cd rippers maar de meeste gebruiken een andere methode dan LAME die over het algemeen een slechtere kwaliteit geeft.

Ook met Nero kan je cd's rippen (zie aldaar)

Om cd's te rippen in wma formaat kan je gebruik maken van de Windows Media Player zelf. Ga hiervoor door de settings van je Windows Media Player.

Voor gratis programma's verwijs ik je naar de topic Sticky: GRATIS muziekbewerkings programma dat geopend werd door Junior.

Voor verdere details verwijs ik je naar de topic "MUZIEK" van het seniorennetforum

Succes
mvg,
Coderunner

montana
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:31
Locatie: Westland

09 mar 2007, 10:30

Goedemorgen coderunner,
je hoeft niets te herhalen :), je hoeft óók niet te bewijzen dat het geen midifiles zijn die ik van de Belgische site heb gedownload :), ik geloof je op je woord. Ik ga alleen af op de grootte en de naam van de betreffende geluidsbestandjes op mijn pc.
Ik begrijp dat de beheerder van deze Belgische muzieksite programma's heeft gebruikt. Ten eerste om zijn platencollectie (digitaal) on-line te zetten en ten tweede, om er deze (nep)midi's van te maken om jouw woorden maar even te gebruiken :)
Kortom, ik begrijp wat je bedoelt.
Zelf gebruik ik Quicktimeplayer niet maar niet alles kan je afspelen in quicktime, daar krijg je dan wel een kreet van maar dit even terzijde.
Ik heb je verteld dat ik deze (nep)midi's afspeel in Media Player zonder ze om te vormen. Ik stuur deze geluidsbestandjes ook naar andere mensen en bij iedereen worden deze bestanden zonder problemen afgespeeld in Media Player.
Ik heb de pagina music.html on-line gezet zodat je de files (.wav en .midi) kunt downloaden naar jouw pc en kunt zien wat ze doen.

Bedankt voor de links coderunner, zelf heb ik al diverse muziekbewerkingsprogjes op internet gevonden, waaronder http://www.nch.com.au/switch/index.html, maar tot nu toe heb ik nog niet gevonden dat ze doen wat deze Belgische meneer voor elkaar heeft gekregen.
Ik blijf nog even zoeken.
mvg montana

willyke
Lid geworden op: 05 apr 2004, 00:26
Locatie: Haspengouw (niet ver van Alden Biesen)

09 mar 2007, 11:06

Lekker hé tot welke goeie discussie mijn domme initiële vraag U geleid heeft....

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik heb er wel heel wat van opgestoken want van een mid of midi bestand had ik nog nooit gehoord !

montana
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:31
Locatie: Westland

09 mar 2007, 11:08

:D :D :D Ja ja Willyke, zo hoor je nog eens wat :lol:

prettige dag en groetjes van montana

montana
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:31
Locatie: Westland

09 mar 2007, 13:40

Maar, Willyke, je hebt geen domme initiële vraag gesteld hoor :wink: , domme vragen bestaan niet, vind ik :D

grts, montana