Erfenis

Vragen/antwoorden betreffende recht.

futtel
Lid geworden op: 25 jun 2013, 17:19
Locatie: Oudenburg

29 apr 2019, 16:53

Geachte, kan ik regelen dat min erfenis geheel mijn dochter ten goede komt? Dus niets voor de schoonzoon, daar hij geen geld kan beheren . Zij hebben geen huwelijkskontrant.Met vriendelijke groeten, Futtel

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

30 apr 2019, 09:48

Zij hebben geen huwelijkscontract.

Als er geen huwelijkscontract is, dan hebben ze inherent het "wettelijk stelsel". Het wettelijk stelsel staat in het wetboek. Het wettelijk stelsel komt overeen met het huwelijkscontract "gemeenschap van goederen".

Uw dochter heeft dus het wettelijk huwelijkscontract gemeenschap van goederen. Er moet een nieuw huwelijkscontract gemaakt worden door een notaris. Dat wordt een huwelijkscontract gemeenschap van goederen met 2 additionele clausules ( de notaris weet dat )
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

30 apr 2019, 10:20

Het wettelijk stelsel is eigenlijk “scheiding van goederen + gemeenschap van aanwinsten”.
Dit wil zeggen dat alles wat men had voor het huwelijk en erfenissen die men krijgt tijdens het huwelijk zijn en blijven eigen vermogen. Men moet er wel voor zorgen dat het duidelijk is wat van wie is. Bvb gelden uit een erfenis op een eigen bankrekening zetten. Bewijzen bijhouden.

In uw geval uw nalatenschap is eigendom van uw dochter. Schoonzoon heeft hier niets mee te maken.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

30 apr 2019, 19:04

Geachte, kan ik regelen dat min erfenis geheel mijn dochter ten goede komt? Dus niets voor de schoonzoon, daar hij geen geld kan beheren . Zij hebben geen huwelijkskontrant.Met vriendelijke groeten, Futtel

Beste Futtel
Er is geen huwelijkscontract , dat ben je verplicht van naar notaris te gaan en en huwelijkscontract te laten opmaken dan heb je zekerheid !! Gaat eens samen naar notaris vader en dochter , ze gaan u dat allemaal perfect uitleggen .

https://www.notaris.be/huwen-samenwonen ... n-goederen

In een stelsel van scheiding van goederen blijven de echtgenoten financieel volledig onafhankelijk van elkaar. De inkomsten van de echtgenoten blijven van elkaar gescheiden. In een stelsel van scheiding van goederen bestaan er slechts twee vermogens: de eigen vermogens van de echtgenoten.