Pacte adjoint

Vragen/antwoorden betreffende recht.

KiwiOz
Lid geworden op: 16 jul 2017, 10:19

01 mei 2019, 09:31

Een bewijsdocument ondertekend door schenker én begiftigde (een ‘pacte adjoint’) maakt alles een stuk makkelijker, ook voor de registratie.
Als er 1 schenker en 1 begiftigde is moet bewijsdocument in 2 exemplaren opgemaakt worden en uittreksels van de rekeningen van de schenker en begiftigde als bewijs van de verklaring worden toegevoegd.
Veronderstel dat deze uittreksels aan bewijsdocument moeten bevestigd worden - hoe? (nietjes).
Moeten de 2 exemplaren ieder met rekeninguittreksels aangeboden worden op registratiekantoor.
Iemand enig idee van de registratiekosten (verschilt misschien van kantoor tot kantoor.
Met dank

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

01 mei 2019, 11:36

Hand- en bankgift en pacte adjoint. Schenkingen moeten in principe gebeuren bij notariële akte. Dit is een essentiële vormvereiste van de schenking.
De pacte adjoint is het geschrift dat de hand-of bankgift begeleid en waarin de modaliteiten van de schenking worden opgenomen.
De registratie van een hand- of bankgift gebeurt nog altijd op een federaal registratiekantoor. Naast het bewijsdocument (de aangetekende brieven of het ‘pacte adjoint’) en een kopie daarvan, moet u er ook een fiscale verklaring indienen. Daarin vermeldt u:
de fiscale woonplaats van de schenker
de verkoopwaarde van de schenking
de relatie tussen schenker en ontvanger
het rijksregisternummer van de schenker en ontvanger
Uit uw topic kan men niet uitmaken of het een handgift of bankgift is ( en ik moet dat uiteraard NIET weten , maar : De eenvoudigste manier van schenken is letterlijk geven: een handgift houdt in dat u uw gift (geld, juwelen, kunstwerken, meubels …) van hand tot hand doorgeeft. Die goederen moeten wel ‘materieel overdraagbaar’ zijn. U kunt dus geen handgift doen van aandelen of vastgoed.
Bij een handgift van geld moet de ontvanger dat geld in principe in eigen persoon ophalen en nadien op een rekening storten. Nu wordt ook aanvaard dat die gift via een overschrijving gebeurt.
Een hand- of bankgift moet niet geregistreerd worden, maar het mag wél.
Wanneer u een bankgift – lees: overschrijving – doet, is het belangrijk dat u in de mededeling de term ‘schenking’ vermijdt. Vermeldt u ze toch, dan zou uw overschrijving strikt gezien als rechtstreekse schenking beschouwd kunnen worden. Een notariële akte en hoge schenkbelasting zijn dan verplicht. Met een aangetekende brief kunt u bewijzen dat het om een onrechtstreekse schenking ging.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

01 mei 2019, 20:37

Vergeet nu toch eens die aangetekende brieven, zeker als er een schenkingsdocument of een pacte adjointe wordt opgemaakt. Zo'n brief plus bewijs van overschrijving is toch voldoende om de intentie tot schenking, het bedrag én de datum te bewijzen.
Er zijn zo ooit veel lege omslagen verstuurd om zgz. een schenking aan te kondigen. Dus hou het simpel!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon