Reservataire erfdeel

Vragen/antwoorden betreffende recht.

KiwiOz
Lid geworden op: 16 jul 2017, 10:19

01 mei 2019, 14:32

Niemand heeft er een probleem mee dat grootouders hun kleinkinderen nu en dan een zakcentje toestoppen. Maar als opa en oma grote bedragen willen schenken of nalaten, is het toch opletten. Ze mogen hun kinderen niet over het hoofd zien. Als de ouders van de kleinkinderen nog leven, hebben zij recht op een deel van de nalatenschap. Aan dat reservataire erfdeel mogen de grootouders niet raken.
Vraag:
Wat zijn grote bedragen, 5000 EURO - 10000 EURO
Wie controleert of men zich eventueel niet aan het reservataire erfdeel gehouden heeft.
Het niet houden aan het reservataire erfdeel gebeurd b.v. met toestemming van de andere kinderen.
Met dank

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

01 mei 2019, 20:15

Het testament is het instrument bij uitstek om kleinkinderen te betrekken in een nalatenschapsplanning. Sinds 2013 is het evenwel mogelijk een generatie over te slaan bij het overlijden van een grootouder zonder dat deze een testament heeft opgemaakt. Het is dan aan het kind om de nalatenschap van zijn ouder te verwerpen en zo zijn plaats af te staan aan de eigen kinderen (= kleinkinderen van de grootouder). Belangrijk is wel dat het initiatief hierbij moet uitgaan van het kind, en dus niet van de grootouder. Bovendien kan het kind de nalatenschap niet gedeeltelijk verwerpen: het is alles of niets. Tot slot levert de verwerping geen belastingvoordeel op: de kleinkinderen moeten evenveel erfbelasting betalen als hun ouder zou betaald hebben moest deze de nalatenschap niet hebben verworpen. Wel komt het vermogen rechtstreeks bij de kleinkinderen terecht, zodat een dubbele overgang met dubbele taxatie vermeden wordt.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

01 mei 2019, 20:42

Wat kleine en wat grote bedragen zijn, zal voor iedereen wel anders geïnterpreteerd worden.
De nalatenschap van de ouders wordt vastgesteld bij overlijden : wat er is op die moment plus hetgeen ooit is weggeschonken.
Zolang de kinderen daarvan de helft kunnen verdelen, is er geen probleem. Bovendien, welke ouder gaat aan zijn eigen kinderen eventueel een deel terugvragen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

01 mei 2019, 20:44

Wardje, dat alles of niets is ondertussen achterhaald. Iemand die erft kan dat , geheel of gedeeltelijk, binnen het jaar vrij van erfbelasting doorgeven aan zijn kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon