Een erfenis, is dat inkomen?

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

08 mei 2019, 01:18

Hallo mensen,
Ik kreeg een vraag van iemand die aan 't OCMW is. Hij heeft dus een leefloon, verder heeft hij niks. Totaal niks.
Nu zijn zijn ouders dit jaar gestorven en heeft hij iets geërfd. Het is niet veel, en gezien hij van alles hoogdringend nodig heeft, basisdingen zoals een bed en een frigo en zo, kun je onmogelijk zeggen dat hij nu opeens 'rijk' geworden is.
Maar nu is hij bang dat hij volgend jaar opeens een hoop belastingen gaat moeten betalen. 8O
Die worden immers op de inkomsten van het vorige jaar berekend, hé...
Maar volgend jaar is dat geld geheid allang op, want na een bed en een frigo en nog meer van die dingen die men feitelijk niet kan missen maar met een leefloon niet kan kopen, blijft daar niks van over. Dus volgend jaar is hij weer net zo arm als vóór de erfenis.
Nu vroeg hij me of ik daar iets over wist, en ik heb beloofd om me te informeren, want ik weet dat nu zelf ook niet. Je betaalt successierecht op je erfenis, maar is wat je daarna overhoudt 'inkomen' geworden, van het soort waar de roerende voorheffing op gerekend wordt? Is een erfenis voor een arme mens een vergiftigd geschenk? :(
Of is een erfenis wettelijk gesproken géén inkomen?
Weten jullie dat?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

08 mei 2019, 07:28

Nee, u moet slechts één keer aangifte doen van de nalatenschap van de overledene en dat is door het indienen van een ‘aangifte van nalatenschap' bij het registratiekantoor .

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

08 mei 2019, 08:20

Dat hij het maar eens vraagt bij zijn OCMW.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

08 mei 2019, 09:07

Neen. Je moet het leefloon dat je voor een voorbije periode ontving niet terugbetalen, ook al verbetert je financiële situatie. Zodra je inkomsten ontvangt die hoger zijn dan het leefloon, heb je voor de toekomst geen recht meer op een leefloon. Het OCMW kan je enkel in 2 gevallen vragen om het leefloon terug te betalen: in geval van een herziening van je situatie voor het verleden (wijziging in je inkomsten, telfout van het OCMW, enz.); in geval je inkoms...

Opgelet met ocmw .
Trouwens zou dat vragen als via Notaris wordt afgehandeld (Erfenis)
Is er is veel teveel veranderd de laatste tijd .

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

08 mei 2019, 09:31

Ja, je hebt recht op een leefloon. Je hebt recht op het leefloon zolang je aan de voorwaarden voldoet, ook als je spaargeld hebt of als je een erfenis hebt ontvangen. Het spaargeld op zich wordt niet aanzien als inkomsten die je eerst moet opgebruiken voordat je hulp kan vragen aan het OCMW. De intresten op het spaargeld worden daarentegen wel als inkomsten gezien. Die worden meegeteld bij het berekenen van het leefloon.
U moet evenwel niet de reeds ontvangen bedragen terugbetalen , omdat dat op die ogenblik in die situatie verantwoord was.
Het is wel verplicht die erfenis aan te geven , zij gerust , ze zouden er toch vroeg of laat achter komen. Soms kunnen zij wel 'secundaire ' hulp intrekken , zoals vb. een huurtoelage of zo.
Maar het elementaire recht op leefloon blijft behouden.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

08 mei 2019, 10:48

Antwoord op de initiële vraag : neen, over die erfenis moet niks vermeld worden op de belastingbrief.
De erfenis moet wel gemeld worden aan het OCMW? maar het zal weinig invloed hebben op zijn uitkering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

08 mei 2019, 17:31

Dankjewel, iedereen.
Hij dacht wel dat hij zijn leefloon zou mogen behouden, maar hij is gewoon bang dat hij een hoop zal moeten afgeven het volgende jaar. Of je dan al werk zult hebben of nog leefloongerechtigd zijn, weet je nooit van tevoren; dus durft hij aan het geld niet te komen. Om dat een jaar lang te bewaren zal heel moeilijk zijn, hij weet zelf ook wel dat dat niet zal lukken. We ondervinden allemaal, dat geld dat op je rekening staat, stilletjes aan "wegsmelt", ook zonder dat je het bewust gebruikt voor occasionele uitgaven... dat is in elk geval bij mij zo.
Maar als het bij hèm weg is, blijft het weg; er komt nooit meer wat bij. En volgend jaar is nog lang. Ik kan me voorstellen dat je als je zo moet leven, je nooit helemaal gerust bent.
Hij gaat het expres niet vragen aan het OCMW omdat hij weet dat die nooit de waarheid zeggen, om hun klanten geen gemoedsrust te gunnen. Dat weet ik zelf ook, want dat deden ze dertig jaar geleden ook, toen ik klant bij hen was. Dus dat dat waar is, kan ik getuigen. Ze willen je een gevoel van ongerustheid geven en behouden, met de gedachte dat je dan meer geneigd bent om naar werk te zoeken dan als je niet stijf staat van de stress...
Dus ik kan hem verzekeren dat hij het mag opdoen? Dat hij na de successierechten geen belasting op hetzelfde geld zal moeten betalen?
(ongeacht of het nu leefloon is of niet, puur belastinggewijs, dus).